Linjärt nätagg, expertkunskap sökes.

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Routers nätdelar som sitter så är ju switchade lågbudgetgrejer?

inte dom gamla tyngre då är den linjär.. lågbudget kanske på linjärt går det ens ?
linjära nätagg till radio brukar vara riktigt simpla prylar (samma sak där nån rippels ska ju helst inte förekomma.)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om en stabiliserad nätdel också att den inte är switchad är bara en del av det, regleringen kostar och ska man ha väldigt lågt rippel så blir det dyrt och den nätdel som länkades av TS var rätt billig men det finns bättre om man vill, det är ju inte orimligt att minska ripplet 1000 ggr till med bättre "standarddelar" och börjar man matcha delar och trimma så går det nog att få det än bättre men det handlar nog mest om vad det får kosta och om man kan bygga själv för att köpa färdigt blir rätt dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har inte läst hela tråden men jag antar att "dynamics" inte blir bättre av en trafonätdel. Däremot kanske du får bättre ljud ändå pga att du inte har den högfrekvensswitchningen. Själv har jag fått massa "digitalt skit" som brusgolv på en del datorer när jag bytt till "bättre" (seasonics grymmaste) psuer i datorerna. Det var oväntat. Men så är det.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Har inte läst hela tråden men jag antar att "dynamics" inte blir bättre av en trafonätdel. Däremot kanske du får bättre ljud ändå pga att du inte har den högfrekvensswitchningen. Själv har jag fått massa "digitalt skit" som brusgolv på en del datorer när jag bytt till "bättre" (seasonics grymmaste) psuer i datorerna. Det var oväntat. Men så är det.

Det switchas snabbare ju högre effekt du har, ju högre watt desto mer noise om du inte bygger bättre, det är min teori

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Ja det ända jag kan säga är att jag hade inte "digitalt skit" som brusgolv innan på min main surfburk innan seasonicen åkte i.
Det är en platinumnätdel. Men på nåt sätt spriden den skit genom mitt esi julia och ut i stereon. Nu är det ju bara när jag kör i princip full volum jag hör det här (och inte spelar nåt ljud naturligtvis, för då maskeras det ju), men det är ändå ingen bra egenskap.

Skulle tippa på att mrkaffe skulle kunna hjälpa dig med vilka delar du behöver för din trafonätdel. I sin simplaste form behöver du ett trafo, en likriktarbygga, ett par kondingar och en låda. Sen behöver du mer grejer om du vill ha mer avancerade grejer med mindre rippel.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Ja det ända jag kan säga är att jag hade inte "digitalt skit" som brusgolv innan på min main surfburk innan seasonicen åkte i.
Det är en platinumnätdel. Men på nåt sätt spriden den skit genom mitt esi julia och ut i stereon. Nu är det ju bara när jag kör i princip full volum jag hör det här (och inte spelar nåt ljud naturligtvis, för då maskeras det ju), men det är ändå ingen bra egenskap.

Skulle tippa på att mrkaffe skulle kunna hjälpa dig med vilka delar du behöver för din trafonätdel. I sin simplaste form behöver du ett trafo, en likriktarbygga, ett par kondingar och en låda. Sen behöver du mer grejer om du vill ha mer avancerade grejer med mindre rippel.

http://forum.studio.se/topic/107317-extremt-irriterande-stoer...

jag ska inte bygga själv.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trivial1ty:

Ja det ända jag kan säga är att jag hade inte "digitalt skit" som brusgolv innan på min main surfburk innan seasonicen åkte i.
Det är en platinumnätdel. Men på nåt sätt spriden den skit genom mitt esi julia och ut i stereon. Nu är det ju bara när jag kör i princip full volum jag hör det här (och inte spelar nåt ljud naturligtvis, för då maskeras det ju), men det är ändå ingen bra egenskap.

Skulle tippa på att mrkaffe skulle kunna hjälpa dig med vilka delar du behöver för din trafonätdel. I sin simplaste form behöver du ett trafo, en likriktarbygga, ett par kondingar och en låda. Sen behöver du mer grejer om du vill ha mer avancerade grejer med mindre rippel.

Brusgolvet brukar ändras beroende på nätdel och det påverkas även av spread spectrum inställningen i bios, man kan labba med att filtrera ute på ljudkortet om man vill, tex löda på små kondensatorer direkt på benen på ickretsarna och använda feritkärnor på kablagen och liknande saker för att bli av med hf skräpet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Brusgolvet brukar ändras beroende på nätdel och det påverkas även av spread spectrum inställningen i bios, man kan labba med att filtrera ute på ljudkortet om man vill, tex löda på små kondensatorer direkt på benen på ickretsarna och använda feritkärnor på kablagen och liknande saker för att bli av med hf skräpet.

Ok nu när jag lyssnar i lurarna så börjar jag förstå att jag har ett riktigt problem. Så nu har jag en fråga till dig quaffe.

Hur ska jag troubleshoota det här problemet? Vetenskapligt. Jag har flera datorer med nya ljudkort, nya nätverkskort (trådlösa)., nya nätdelar och nya grafikkort. Ja det är väl bara att byta ut en och en komponent antar jag och sen lyssna. Eller? Vissa datorer har jag bara ny nätdel i. Det sjuka är att jag hört samma störning i datorer som troligtvis inte borde ha det, så jag undrar om sånt här kan sprida sig genon nätsladdarna till andra datorers ljudutgångar?? Det verkar kunna göra det tror jag.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trivial1ty:

Ok nu när jag lyssnar i lurarna så börjar jag förstå att jag har ett riktigt problem. Så nu har jag en fråga till dig quaffe.

Hur ska jag troubleshoota det här problemet? Vetenskapligt. Jag har flera datorer med nya ljudkort, nya nätverkskort (trådlösa)., nya nätdelar och nya grafikkort. Ja det är väl bara att byta ut en och en komponent antar jag och sen lyssna. Eller? Vissa datorer har jag bara ny nätdel i. Det sjuka är att jag hört samma störning i datorer som troligtvis inte borde ha det, så jag undrar om sånt här kan sprida sig genon nätsladdarna till andra datorers ljudutgångar?? Det verkar kunna göra det tror jag.

Ja störningar kan sprida sig via kablagen, det är därför man använder transformatorer ferriter och nätfilter på många bättre audioprylar, man brukar även separatskärma känsliga delar ibland.
En vanlig dator som är igång brukar man tex tydligt kunna höra i en fm radio, jag kan tex inte lyssna på Norsk radio när datorn är på för den signalen störs ut av brusgolvet från pcn.

Det finns även "operativsystem tweaks" som sägs kunna förbättra störnivån (och ljudet i slutänden) tex att man stänger av allt som inte används och ställer in alla klockor så att de inte dynamiskt byter frekvenser utan går på "optimal frekvens" ur ett störperspektiv, jag har själv inte labbat med det men jag har vänner som provat lite olika varianter och det blir definitivt skillnad i rf störnivåerna runt datorn när man mäter, däremot hur mycket det påverkar ljudet är svårare att bedöma eftersom det ju går att skärma och filtrera olika bra i ljuddelarna, det är det gamla vanliga att välbyggda ljudprylar är mindre känsliga för yttre påverkan.

Transformatorer är ju en bra sak för att stoppa "skräp" de ger ju både galvanisk separation och fungerar som bandpassfilter om de är rätt dimensionerade, det går ju att ha trafos både till signalenivå och i form av magnetstabilisatorer till strömförsörjningen.
Det beror helt på hur seriöst man vill bygga det hela, men för trafos kolla på tex:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=21405&name=S...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18922&name=M...
Det finn inte så mycket bytt men annars så är Philps transipressfilter trevliga om du hittar dem.
och för audiosignaler
http://www.lundahl.se/
http://www.lundahl.se/our-products/problem-solvers/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp USB kablar med ferrite core också, det kan hjälpa.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ch1llone:

Köp USB kablar med ferrite core också, det kan hjälpa.

Man kan skaffa lösa ferriter och sätta det på i princip alla kablar som har kontakt med datorn. Tex kan man skaffa toroidkärnor och vira kabeln ett par varv genom den.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20256&name=T...

Det finn också kläm på versioner http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... är den för grov får man dra igenom kabeln flera gånger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan skaffa lösa ferriter och sätta det på i princip alla kablar som har kontakt med datorn. Tex kan man skaffa toroidkärnor och vira kabeln ett par varv genom den.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20256&name=T...

Det finn också kläm på versioner http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... är den för grov får man dra igenom kabeln flera gånger.

läst nånstans att man ska räkna ut hur stor toroid man ska använda. finns ju olika värde på dom

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

läst nånstans att man ska räkna ut hur stor toroid man ska använda. finns ju olika värde på dom

Är det nått sånt här du vill grotta ner dig i http://audiosystemsgroup.com/SAC0305Ferrites.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan skaffa lösa ferriter och sätta det på i princip alla kablar som har kontakt med datorn. Tex kan man skaffa toroidkärnor och vira kabeln ett par varv genom den.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20256&name=T...

Det finn också kläm på versioner http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... är den för grov får man dra igenom kabeln flera gånger.

Funkar det med såna toroider som är 2-delade också?(edit: nu ser jag ju att det är en just sån du visar) Ska det vara nåt speciellt pulver dom ska vara gjorda av för att få bästa effekt?
Jag har en del toroidringar från gamla kretskort jag skulle kunna löda bort, det verkar vara nån typ av trafos med väldigt få lindningar. Skulle det troligtvis fungera?

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trivial1ty:

Funkar det med såna toroider som är 2-delade också?(edit: nu ser jag ju att det är en just sån du visar) Ska det vara nåt speciellt pulver dom ska vara gjorda av för att få bästa effekt?
Jag har en del toroidringar från gamla kretskort jag skulle kunna löda bort, det verkar vara nån typ av trafos med väldigt få lindningar. Skulle det troligtvis fungera?

Det handlar om att göra ett filter som tar bort frekvenser man inte vill ha så det är kanske inte så kinkigt att om man ska filtrera "allt över 50 Hz" men ska man designa nått som ska arbeta på en signalkabel kan det bli viktigare att det är rätt dimensionerat så att det inte dämpar den signal som ska gå i kabeln, ska man återanvända begagnade delar så får man prova sig fram och kolla vad som händer eftersom det förmodligen är rätt bökigt att ta reda på exakt vad det är för egenskaper på de ferriter du redan har, man får chansa och sen mäta på resultatet. Det handlar ju om moddning och inte nått nybygge där man vet alla egenskaper på delarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

hmm gjorde lite tester. tog fram en 4770k-burk med seasonic och ploppade i ett nvidia passivt. denna burk var nästan helt tyst med ett amdkort i. men nu jävlar, nu är det gravt irriterande. kör analogt från moderkortet ut, skitkretsen liksom. med en random ferrit runt signalkabeln. det här måste fan vara mätbart för nu hör jag det klart och tydligt på lägre nivå/volym på mixern.

Ska stoppa i ett gammelkort nvidia och testa.

Det här verkar vara ett jävla kraftigt problem då om det är grafikkortet, som det verkar vara. Ska man stämma nvidia för att dom gör skitgrejer??
Om nån vill höra ljuden så kan jag tänka mig att göra en greatest nvidia hits fil.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

Ja nu blev ljudet mindre. O=ch annorlunda. egentligen tycker jag det blev bättre nu. Nu kör jag på ett nvidiakort från 2007 eller 8 eller nåt. det blev mindre störande. Men amdkortet var kanske 1/10del av det här, men det stödjer inte dubbla skärmar analogt så det kan jag inte använda till min surfburk... Jag kör fortfarande analogt ut från brädan. ska dra in ett extern ljudkort och kolla vad som händer.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av Trivial1ty:

Ja nu blev ljudet mindre. O=ch annorlunda. egentligen tycker jag det blev bättre nu. Nu kör jag på ett nvidiakort från 2007 eller 8 eller nåt. det blev mindre störande. Men amdkortet var kanske 1/10del av det här, men det stödjer inte dubbla skärmar analogt så det kan jag inte använda till min surfburk... Jag kör fortfarande analogt ut från brädan. ska dra in ett extern ljudkort och kolla vad som händer.

Ja nu stoppade jag in mitt native instruments audio kontrol 1 usbkort i burken. Det blev fan knäpptyst. Tyst som döden på max volym utan nåt som spelar.
Ja man lär så länge man lever.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Rekordmedlem

Ja olika kombinationer av kort ger olika oljud och har man ett ljudkort med bra filter så ska de ta hand om skräpet från digitaldelarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja sådär då. Troubleshootingen over..

Konklusion angående digitalt skit i ljudet:

*Nvidia ger ca 10x mer/värre ljud är mitt amd (nya grejer) med onboardljudkortet
*Gammalt nvidia ger mindre än nytt nvidia med onboardljudkortet (ca hälften skulle jag säga, det verkar vara mindre störande dessutom)
*Mitt usbkort ger 0 med både nytt och gammalt nvidia, men detta behöver inte stämma med alla ljnudkort naturligtvis.

Mitt nästa kort blir nu garanterat ett usbdrivet RME, eftersom jag har problem med en burk med nytt nvidia och ett esi julia pci (gammal amdburk från 2007 eller nåt), men det är verkar vara mindre problem med esi vs onboard då. kanske 3-5x mindre digitalt skit.

Ja hoppas ni snappat upp nåt iaf. Allt det här är ju jävligt ovetenskapligt men jag har en 2 kanals mixer som jag kör allt igenom, så när regeln är på max så är den på max, samma gain på båda kanalerna, för att testa mellan det inbyggda och nativekortet så drog jag helt enkelt på en låt på max volym med det inbyggda i en kanal och sen (bytte jag ljudkort i preferences) och höjde jag volymen på nativekortet till det blev lika högt som den andra kanalen ca. Det duger för mig.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja olika kombinationer av kort ger olika oljud och har man ett ljudkort med bra filter så ska de ta hand om skräpet från digitaldelarna.

Ja nu flyttade jag inte över mitt julia pci-e till den här testburken, men jag hade ju redan ett julia pci i den andra och det ger störningar ut, och enda skillnaden är att det nu är (skulle vara) pci-e. Visst jag hör skillnad på onboard och julia pci men det ger fortfarande klart hörbara störningar när muskien tystnar.

Men usbkortet är knäpptyst. Nu har jag inget ljud i sovrummet dock..

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden