Microsoft köper Mojang och Minecraft i affär värd 18 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Microsoft gjorde en vinst på 22 miljarder USD förra året och de har tillgångar på 170 miljarder dollar. Så med andra ord la de ungefär 11 % av förra årets vinst på den här affären. Jag tror de har råd.

Ja, precis. Dom har råd att göra många fler dåligt säljande surface versioner.

Permalänk
Medlem

Ny Snapshot har redan släppts

Permalänk
Medlem

Fokus från Notch på Reborn nu så blir jag ledsen så jag gråter

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att de inte förstör spelet med månadsavgifter, mikrotransaktioner och dlc. Får hoppas att de inser att så många skulle lämna spelet att det är bättre att fortsätta som innan.

Skrivet av JohanFalk:

Om någon gnäller på att de har sålt ut, släng er i vägen några gånger. Varje person som är här hade sålt ut för sådana summor, neka inte det för då ljuger du bara för dig själv.

I min egen situation, självklart, men notch har ju redan så mycket att han kan äta tusenlappar till frukost resten av livet, så det är inte riktigt jämförbart.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Microsoft köper allt och utvecklar inget. Samtidigt som de helt struntar i vad deras kunder tycker. Snart får de köpa hålet till sin egen grav också.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Och hur ska dom kunna gå plus på den affären? Hoppas bara dom inte förstör ett av världens bästa spel!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Microsoft vill ha det på sin döende platform Windows 8 så antar det finns en del % att sälja till inbitna användare på den platformen.

Microsoft bryr sig väl inte om pc-spelare? Xbox One kommer det garanterat till.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Gött mos. Casha ut på topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Månadsavgift kommer aldrig någonsin hända. Titta på spelmarknaden och lista alla spel som har en månadsavgift för att spela. Det är i princip WoW och EVE utanför Sydkorea. Många andra har försökt och tvingats gå till free to play ganska snart för månadsavgift är inte en fungerande affärsmodell längre. Så den biten kommer inte hända.

Mikrotransaktioner är också väldigt långsökt eftersom det är totalt omöjligt att sälja "power" till spelare i ett spel som i grunden bygger på moddar. De kan inte sälja något som redan finns tillgängligt i moddar. För att lyckas med en sådan affärsidé måste de först låsa ner spelet så de har kontroll över hela ekosystemet och så korkade är de inte eftersom det skulle döda av spelet tämligen omgående.

Rent generellt är det inte så mycket de kan göra med grundspelet. Kanske kan de ta betalt för extra uppdateringar framöver men även det är lurigt när det moddas så friskt så det skulle krävas rätt grundläggande ändringar i spelet för att det ska fungera.

Nej mer troligt är att de kommer låta Minecraft sköta sig själva i ett hörn. De har ju redan en fungerande affärsmodell så det vore ju sällsynt korkat att ändra på den. Däremot har de möjligheter att använda varumärket för att tjäna pengar. Merchendice kan ge stora pengar och de har även möjlighet att använda varumärket i andra sammanhang.

En annan modell som jag tror kan fungera är att arbeta med och tillsammans communityn. Epic Games gör detta med Unreal Engine 4 (och senare med kommande Unreal Tournament) via sin inbyggda Marketplace; där Epic tar en viss procent av försäljningen som utvecklare/moddare har skapat & lagt upp.
Tänk Appstore, Google Play, PSN etc. fast en inbyggd sådan för just enbart Minecraft, där moddare kan antingen sälja mods, ta emot donationer eller helt enkelt ge ut mods gratis och dela vinsten med MS.

Tänk om Battlefield 3 och 4 hade gjort detta, själv saknar jag BF1942:s mod community.

Permalänk
Inaktiv

Framtiden...

Som det visar sig i artikeln så sticker grundarna från Mojang och överger utvecklingen till kvarvarande personal och tillkommande personal från MS.
En farhåga är om Minecraft i ett senare skede skall gå under Microsoft Games som kräver MS-konto.
Kommer spelet att fortsätta vara Java-baserat eller kommer MS att konvertera det till deras egna kodplattformar....
Nu är det fritt för modding etc, kommer detta att fortsätta vara så. Detta känns osäker. Jag skulle säga att MS har full tillgång att göra som de vill oavsett vad de säger idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Microsoft köper allt och utvecklar inget. Samtidigt som de helt struntar i vad deras kunder tycker.

Oavsett vad man tycker om Microsoft så är detdär helt enkelt inte sant. De bryr sig faktiskt om vad deras kunder tycker. Misslyckandet med Windows 8 gjorde att ledaren för det projektet fick sparken mer eller mindre omgående tex. Ms måste faktiskt bry sig om vad deras kunder tycker, de har inte så mycket till framtid annars.

Fast det betyder inte att de betett sig speciellt smart de senaste åren. Jag skulle kunna beskriva mycket av de gjort som "stock-dumt". Lanseringen av Win8, köpet av Nokia och allt tokigt de har haft för sig i den affären, windows phone är ett kapitel för sig, RT etc etc etc.

Men bara för att de gör dumma saker betyder inte det att de inte utvecklar något eller inte bryr sig om sina kunder. Många stora företag gör mindre intelligenta saker hela tiden.

Sitsen Notch hamnat i låter som en riktig mardröm. Minecraft exploderade i ansiktet på honom som en vätebomb, och den verkar aldrig sluta expandera. På några år blir han nån sorts världskändis med allt vad det innebär. Ansvar för ett plötsligt riktigt stort företag, någon som enligt honom han aldrig varit intresserad av. Han bryr sig faktiskt om sina anställda, tex. Bara den stressen kan driva en till vansinne. Lägg till att plötsligt han ska stå till svars för inbillat strunt som tiotusentals huvudlösa höns skriker om på internet. Jag skulle hamnat på mentalsjukhus, om jag inte tog livet av mig först.

Och alla som gråter över hur hemska Microsoft är, hade det tex varit bättre om EA köpt Mojäng AB? Nu har de ju faktiskt jobbat med Ms i några år och har haft positiva erfarenheter, kanske lita på dem som faktiskt sitter mitt i smeten och kanske vet vad de pratar om? Jag är inte direkt kär i Ms, men jag är å andra sidan inte heller direkt orolig för Minecrafts framtid. Den känns om något säkrare nu än tidigare faktiskt. Bevara varumärken är något som Ms brukar kunna vara hyfsade på ändå. Och går Ms i kvav, ja då kanske EA köper Mojäng då och ni kan alla korka upp flaskorna Eller nåt.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloback:

Hoppas nu att han inte blir bortskrämd, det har ju varit tal om återinföring av någon form av förmögenhetsskatt.

Förövrigt: Undra hur mycket företaget "egentligen" kostade för Microsoft. Kan tänka mig att Mojangs kassa består av några miljarder.

Alla miljarder finns i 3 moder/syster/whatever bolag.

http://www.allabolag.se/5568221203/Notch_Enterprises_AB
http://www.allabolag.se/5567597686/Mojang_Synergies_AB
http://www.allabolag.se/5568749286/Nutcage_AB

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Undra hur många medlemmar här som hade tackat nej till MS erbjudande

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SolidReactor:

En annan modell som jag tror kan fungera är att arbeta med och tillsammans communityn. Epic Games gör detta med Unreal Engine 4 (och senare med kommande Unreal Tournament) via sin inbyggda Marketplace; där Epic tar en viss procent av försäljningen som utvecklare/moddare har skapat & lagt upp.
Tänk Appstore, Google Play, PSN etc. fast en inbyggd sådan för just enbart Minecraft, där moddare kan antingen sälja mods, ta emot donationer eller helt enkelt ge ut mods gratis och dela vinsten med MS.

Tänk om Battlefield 3 och 4 hade gjort detta, själv saknar jag BF1942:s mod community.

En intern försäljningsplattform låter som en bra lösning för alla parter. Det är ju många spel som börjat med den modellen. Steam workshop har ju varit lyckat. Även Planetside 2 säljer kosmetiska prylar tillverkade av spelarna och där får spelarna en del av vinsten vid försäljning. Känns som om det kan vara en modell som alla blir nöjda med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äntligen

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Kul och bra jobbat! Fan va alla är neggo på Microsoft. De kan ju se till att plattformen lever vidare längre än tex mojang kanske kunnat göra, vem vet?

PS: Nu kanske Minecraft: Halo edition kommer!

Där sa du någonting... de kanske köpte programmeringen för blocken, för att använda i andra spel med förstörelsebara världar ?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exapoke:

Mer pengar i Notchs redan överfulla fickor, han kommer inte göra mycket mer arbete i livet tror jag.

Han skulle ändå inte kunna producera nåt vettigt mer än Minecraft. One-hit-wonder deluxe. Klart som fan han tog pengarna, skulle jag också gjort.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat spelet, men tydligen populärt. Nu har han i alla fall råd att ge bort några kronor till alla romer som sitter och tigger pengar vid alla matbutiker där jag bor. Han kan ge mig lite också så jag kan skaffa en ny AMD i framtiden. Jag tjänar knappt 8000/mån på det jobb jag har

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jäklar vad nöjd han verkade Microsoftrepresentanten i videon - även efter att betalt 18 millar

Skrivet av WEKS:

Känns som ett överpris, men kanske MS har en smart plan.

Skrivet av XFTality:

Imponerande att Microsoft köpte Mojang för mer än 50% av vad Disney betalade för Marvel och Lucasfilm. Speciellt när Mojang bara är 5 år gammalt.

Jo, sjuka pengar, fast det kanske inte är helt galet ändå..

Tycho från Penny Arcade sa något rätt finurligt kring detta:

Citat:

But it’s only partially the Product that is being purchased, only partly the growing services platform. If you don’t hang around with Children Of A Certain Age, you might not know exactly what is being bought here. They’re functionally purchasing a generation. Two billion dollars starts to look like a steal.

Han har nog en poäng där. Otroligt många ungar har ju minecraft på datorn eller plattan eller telefonen!

Skrivet av Zotamedu:

En intern försäljningsplattform låter som en bra lösning för alla parter. Det är ju många spel som börjat med den modellen. Steam workshop har ju varit lyckat. Även Planetside 2 säljer kosmetiska prylar tillverkade av spelarna och där får spelarna en del av vinsten vid försäljning. Känns som om det kan vara en modell som alla blir nöjda med.

Jepp, smart tänkt av Solidreactor där. Skulle inte förvåna mig alls om det kommer hända!

Skrivet av TheSlicker:

Inte ett dugg förvånad att Notch drar sig ur, men varför sälja bolaget istället för att bara överlämna det till nästa generation Mojangstas??? <.<

Mmm, jag tänkte lite samma sak när Notch sa att det inte gällde pengarna.. Varför inte bara hoppa av bolaget helt enkelt? Varför sälja alls egentligen?
Som nämnts redan så har han rimligen inkomster så han klarar sig
Men visst, Mojang kanske på sikt mår bättre under MS vingar, vem vet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Stämmer det verkligen? Säljs verkligen 10000 exemplar fortfarande dagligen? Enligt deras egen statistik har spelet totalt sett från PC/Mac köp fått in 3.3 miljarder, om man utgår från att priset ligger som det gör nu, på 200kr, vet dock att priset länge varit längre än så, kanske högre också.

Stämmer det känns ju 17 miljarder lite väl mycket kanske, men okej

https://minecraft.net/stats
Ligger och myser runt 10k varje dag nuförtiden typ.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Lite väl seriöst från Svenska Akademien, 1945:

Citat:

MOJÄNG mωjäŋ⁴ l. mo- l. må-, äv. (i sht förr) MOAJÄNG mω¹a- l. må¹a-, r. (l. m.) (BERGDAHL Antip. 48 1906 osv.) l. n. (STENBOCK (o. OXENSTIERNA) osv.); best. -en, ss. n. -et; pl. -er ((†) moyens HT 1919, s. 24 1789, WEDBERG 1HD 409 (i handl. fr. 1792)). ( moajäng 1925. mojen 1702– c. 1820. mojeng 1784–1894. mojäng 1892 osv. moyen 1716–1904. moyeng c. 1760–1811 )
[av fr. moyen, av lat. medium (se MEDIUM)]
(numera bl. vard.)

[MOJÄNG 1]
1) medel, utväg, möjlighet, förr äv.: tillvägagångssätt; vanl. i pl. STENBOCK (o. OXENSTIERNA) Brefv. 1: 219 1702. (Han var) illfundig och qvick .. och föga nogräknad i moyenger. HSH 13: 299 (c. (1760). Det (blev) att söka ett annat moyen / Att bli qvitt ifrån lifvets buller och fläng. RUNEBERG (SVS) 2: 128 (c. (1828). Berenheim kunde visserligen inte hota honom till liv och lem. Men han hade andra mojänger att hämnas. HELLSTRÖM Storm 109 (1935). – särsk.
[MOJÄNG 1.a]
a) (†) i pl., om (skådespelares o. d.) talang l. begåvning l. naturliga förutsättningar l. "utförsgåvor". I brist af moyenger blef .. (skådespelaren) ofta långsam och deklamatorisk. JournLTh. 1811, s. 77. (Skådespelaren) har i don Carlos roll .. en rik anledning att utveckla .. sina naturliga mojenger. AB 1838, nr 82, s. 3.
[MOJÄNG 1.b]
b) i pl.: resurser, tillgångar (i pängar l. varor). Jag (blir) nu .. obligerad till en annan och kostsammare levnad än mine förre moyens medgiva. WEDBERG 1HD 409 (i handl. fr. (1792). Här finns mojenger. BLANCHE Kom. 30 (1850; om mat o. dryck). HEDENSTIERNA Jönsson 237 1894.
[MOJÄNG 1.c]
c) (†) sätt, vis. SAHLSTEDT 1769.

[MOJÄNG 2]
2) i pl.: grej(or), värktyg, don(ingar). STURZEN-BECKER 3: 10 (1861). Alla slags manicker och mojänger. ROGBERG Portug. 118 (1931).

[MOJÄNG 3]
3) (vard.) i uttr. hela mojängen l. mojänget, hela klabbet. I gryningen köra karlarna bykekar och hela mojänget till nyhuggen vak på sjön. SUNESON GGrund 80 (1926).

[MOJÄNG 4]
4) (†) ngt som man har för handen, företag. Detta mojenget gick fort för sig. CAEHRENSVÄRD Brev 1: 96 (1784).

Dvs, från latinets medium via franskans moyen till svenska mojäng och numera svenskamerikanska mojang.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad tyvärr.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Oavsett vad man tycker om Microsoft så är detdär helt enkelt inte sant. De bryr sig faktiskt om vad deras kunder tycker. Misslyckandet med Windows 8 gjorde att ledaren för det projektet fick sparken mer eller mindre omgående tex. Ms måste faktiskt bry sig om vad deras kunder tycker, de har inte så mycket till framtid annars.

Fast det betyder inte att de betett sig speciellt smart de senaste åren. Jag skulle kunna beskriva mycket av de gjort som "stock-dumt". Lanseringen av Win8, köpet av Nokia och allt tokigt de har haft för sig i den affären, windows phone är ett kapitel för sig, RT etc etc etc.

Men bara för att de gör dumma saker betyder inte det att de inte utvecklar något eller inte bryr sig om sina kunder. Många stora företag gör mindre intelligenta saker hela tiden.

Sitsen Notch hamnat i låter som en riktig mardröm. Minecraft exploderade i ansiktet på honom som en vätebomb, och den verkar aldrig sluta expandera. På några år blir han nån sorts världskändis med allt vad det innebär. Ansvar för ett plötsligt riktigt stort företag, någon som enligt honom han aldrig varit intresserad av. Han bryr sig faktiskt om sina anställda, tex. Bara den stressen kan driva en till vansinne. Lägg till att plötsligt han ska stå till svars för inbillat strunt som tiotusentals huvudlösa höns skriker om på internet. Jag skulle hamnat på mentalsjukhus, om jag inte tog livet av mig först.

Och alla som gråter över hur hemska Microsoft är, hade det tex varit bättre om EA köpt Mojäng AB? Nu har de ju faktiskt jobbat med Ms i några år och har haft positiva erfarenheter, kanske lita på dem som faktiskt sitter mitt i smeten och kanske vet vad de pratar om? Jag är inte direkt kär i Ms, men jag är å andra sidan inte heller direkt orolig för Minecrafts framtid. Den känns om något säkrare nu än tidigare faktiskt. Bevara varumärken är något som Ms brukar kunna vara hyfsade på ändå. Och går Ms i kvav, ja då kanske EA köper Mojäng då och ni kan alla korka upp flaskorna Eller nåt.

Haha störtskönt att du gav EA som exempel på köpare. Nej det hade nog faktiskt varit värre

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv

Större hycklare får man leta efter! Det var kul så länge det varade!

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Större hycklare får man leta efter! Det var kul så länge det varade!

Se denna, så förhoppningsvis kommer du på andra tankar.
Rekommenderar givetvis alla andra att se den med.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

De äger ju alla rättigheter till Minecraft, och det säljs ganska mycket andra produkter med temat. Så som lego.
Så det ska nog inte vara några problem att dra in pengarna igen på lång sikt.

Iof vet jag inte hur stort Minecraft fortfarande är bland ungarna, men har svårt att tro att de skulle dra in så mycket på de grejerna direkt, känns som minecraft hypen är över sen ett tag

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det borde vara en ganska enkel teknisk sak att göra Minecraftvärlden i princip oändligt stor. Streama datat från ett enormt datacenter typ?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det borde vara en ganska enkel teknisk sak att göra Minecraftvärlden i princip oändligt stor. Streama datat från ett enormt datacenter typ?

Varför skulle du streama från ett "enormt" datacenter "typ"? Det räcker med att du streamar från disk, det är inget märkvärdigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Varför skulle du streama från ett "enormt" datacenter "typ"? Det räcker med att du streamar från disk, det är inget märkvärdigt med det.

Han vill rättfärdiga Microsofts påhitt om cloud computing, eller att "Microsoft har server kapacitet till det!", lite som Amazons köp av Twitch rättfärdigades med samma argument.

Problemet är inte avsaknad av datorkraft eller lagrinsutrymme, utan snarare hur spelmotorn är hårdkodad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Undrar hur mycket som går i skatt .

30% i Sverige.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold