Hur vågar man söka jobb?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Ja det förutsätter att föräldrarna vill låna ut pengar till dig.
Jag vet inte hur starta eget bidrag fungerar men skulle vi kunna säga att det krävs 15-20k i ren vinst för företaget minst för att det ska gå att driva?Det förutsatt att man inte har någon lokal eller några inköp.

Hur mycket lånade du och hur går det för dig nu?

Starta eget bidrag kan du få om du är arbetslös och har varit det i minst 3 månader, och uppfyller nån av kraven för att få stödet. Du får då 10.000:- i 6 månader, Hur mycket pengar som krävs för företaget att gå runt beror på vilken bransch och utgifter företaget har. Jag lånade 100.000 av min mor och far, För att sedan låna en ganska rejäl summa av banken för att kunna köpa in maskiner och utrustning för att kunna driva företaget. Har idag 17 anställda och en bra ekonomi. Sen så driver jag även andra företag som dock inte är lika stora.

Satsar man inte så vinner man aldrig heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det förutsätter att föräldrarna vill låna ut pengar till dig.
Jag vet inte hur starta eget bidrag fungerar men skulle vi kunna säga att det krävs 15-20k i ren vinst för företaget minst för att det ska gå att driva?Det förutsatt att man inte har någon lokal eller några inköp.

Hur mycket lånade du och hur går det för dig nu?

Det förutsätter även att föräldrarna har pengar att låna ut, alla har inte föräldrar med god ekonomi...alla har inte ens föräldrar i livet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det förutsätter att föräldrarna vill låna ut pengar till dig.
Jag vet inte hur starta eget bidrag fungerar men skulle vi kunna säga att det krävs 15-20k i ren vinst för företaget minst för att det ska gå att driva?Det förutsatt att man inte har någon lokal eller några inköp.

Hur mycket lånade du och hur går det för dig nu?

Du kan göra 0 i vinst och ändå gå runt, företaget behöver bara täcka sina kostnader (vilket även innefattar någon form av lön till dig).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

När en jobbannons skrivs så görs det ofta en en HR-person eller rekryterare som egentligen inte har en aning om vad tjänsten egentligen innebär. Det varierar lite från branch till branch och var du hittar annonsen med över lag är det ändå sådär. Är listan på "krav" mer än 4 punkter så kan man i regel räkna bort hälften av grejerna som irrelevant utfyllnad med. Sådant blir mer och mer tydligt ju mer jobb man söker och ju mer jobb man faktiskt får.

Jag kände precis som du när jag var yngre. Det tog emot att söka saker då man utmålade sig som sämst i världen. Det är givetvis helt fel på flera olika sätt. Sedan så lyckas man ändå få något jobb. Man kanske pluggar lite mer osv. Nu 10 år senare så är känslan snarare att man skulle kunna jobba med lite allt möjligt. Kollar jag i platsannonserna så ser jag numera väldigt mycket jag skulle kunna jobba med, sedan om jag vill jobba med det är en annan sak Det hänger inte bara ihop med att jag har ett större CV idag, mycket beror även på att man får bättre självförtroende och självinsikt efter hand. Skulle du söka något som du faktiskt inte kan så blir du ändå utgallrad rätt snabbt, att du hamnar på något du inte alls kan är väldigt liten.

Det är aldrig fel att jobba med precis vad som helst heller. Jag var konsult på Saab ett tag. När jag stod utan uppdrag i en kort period så jobbade jag istället på ett kyllager och ett ställe som gör räksallad och liknande. Av alla tidigare jobb jag haft så är faktiskt det ett av de som väcker mest uppmärksamhet idag.

I slutändan så handlar det dock mest om dig som person och inte var du har jobbat. Företag lär i regel hellre upp en bra person än en tappad kuf som har jobbat med precis vad de söker i 15 år.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

När jag var klar med min utbildning så trodde jag aldrig att jag skulle får jobb. Precis som alla skriver så var kraven skrivna efter den perfekta människan.

Jag kontaktade ett företag som verkade vara ett bra företag som jag kunde tänkas att arbeta på. Skrev ett brev och förklarade att jag inte uppfyllde ett enda av deras krav, men att jag var villig att lägga ned min själ för att lära mig och visa vad jag går för. Jag avslutade med att skriva att de inte behöver betala mig de första 6 månader!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

När jag var klar med min utbildning så trodde jag aldrig att jag skulle får jobb. Precis som alla skriver så var kraven skrivna efter den perfekta människan.

Jag kontaktade ett företag som verkade vara ett bra företag som jag kunde tänkas att arbeta på. Skrev ett brev och förklarade att jag inte uppfyllde ett enda av deras krav, men att jag var villig att lägga ned min själ för att lära mig och visa vad jag går för. Jag avslutade med att skriva att de inte behöver betala mig de första 6 månader!

Och hur gick det? Särskilt som du inte kan lyfta a-kassa samtidigt som du jobbar under de där sex månaderna?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Har du både utbildning och lite erfarenhet (praktik) inom området borde du kunna hitta ett jobb så småningom. Som "Wooe" skriver, ta inte det som står i annonsen som absoluta krav. Visst, står det att man *ska* ha 10 - 15 års erfarenhet inom området är det kanske inte någon idé att söka, men "Vi ser gärna att du har arbetat några år inom..." betyder egentligen ingenting i en jobbannons.

Om du är självgående eller ej har mer med din personlighet att göra än om hur mycket du kan. Är du inte självgående som person kanske du är en bra lagspelare? Tänk tillbaks på praktiken och lyft fram positiva exempel därifrån på hur du fungerar i arbetslivet. Att du är oerfaren och inte vet så mycket kan ju ses som att du vill lära dig mer och utvecklas tillsammans med företaget. Till vissa tjänster vill företag ha någon de själv kan forma snarare än någon som kört i samma spår i 20 år.

Så lyft fram dina positiva sidor, sök massa jobb och bli inte besviken om det blir nej. Det är knappast många som får det första jobbet de söker. Tänk också på att det kan vara lättare att få vikariat, vara inhyrd en kortare tid eller pendla till någon mindre attraktiv ort eftersom de med mer erfarenhet kanske väljer bort de jobben. Själv pendlade jag 9 mil enkel resa till mitt första "riktiga" jobb.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Och hur gick det? Särskilt som du inte kan lyfta a-kassa samtidigt som du jobbar under de där sex månaderna?

Det var tufft, men det gick. Jobbade extra som väktare på helgerna och levde på existensminimum.
Blev var på företaget i några år till jag fick ett annat erbjudande. Jag fick den erfarenheten som behövs och då blev det betydligt lättare att söka andra jobb.
Dessutom skaffade jag mig ett nätverk som jag fick nytta av.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Bli lärare

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats söka två jobb till och det börjar kännas lite lättare att göra det, men personligt brev har jag väldigt svårt med. Inte varit på någon intervju så har ju fortfarande den biten kvar.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Nu har jag lyckats söka två jobb till och det börjar kännas lite lättare att göra det, men personligt brev har jag väldigt svårt med. Inte varit på någon intervju så har ju fortfarande den biten kvar.

Vad gäller personligt brev kanske du har något ställe du kan få hjälp? Vi hade någon form av "Careers Service" på min högskola där jag tror man kunde få sitt CV granskat. Arbetsförmedlingen kanske hjälper till med sånt också.

Om det inte känns allt för utlämnande kan du också posta det på något ställe, t.ex. sweclockers

Övning ger färdighet

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?