Problem med 2 skärmar med mitt GTX770. Hjälp sökes!

Permalänk

Problem med 2 skärmar med mitt GTX770. Hjälp sökes!

Tjena!
Jag har stött på ett problem. Hade nämligen tänk koppla in en extra skärm i mitt grafikkort så jag sitter med dualscreen. Min mainskärm är till för gaming och ligger på 144Hz medan min sekundära skärm ska vara till för filmer/streams och därför är den skärmen endast 60Hz.
Problemet är att jag får sjuk FPS drop med dualscreen, men när jag tar bort 60Hz skärmen funkar allt prima. Vet någon vad problemet kan vara?

Sitter med:
ASUS GTX 770 2gb
16GB ram(2400MHz)
i5-3570 4,2GHz

Edit: Har glömt och nämna att jag har kört med denna setupen förr (2 skärmar) och jag har inte haft detta problemet. Jag har i princip inte ändrat något i hårdvaran.. Kan det vara någon drivrutin? Uppskattar hjälpen jag får!

Permalänk
Medlem

För lite grafikminne?

Ifall det är sjuk FPS drop..

Kika i valbart övervakningsprogram, typ GPU-Z eller MSI Afterburner.

Skrivet av nigelgg:

Kan det verkligen vara anledningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan det verkligen vara anledningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänker låna tråden och säga att man själv har samma problem. Kör en skärm som primär skärm @1440p 144hz och en sekundär skärm @1080p 60hz. Märker även mycket hög ram-användning på på över 3GB med bara skype öppet.

Har du samma ram problem nigelgg?

Citat:

För lite grafikminne?

Ifall det är sjuk FPS drop..

Kika i valbart övervakningsprogram, typ GPU-Z eller MSI Afterburner.

Kollade afterburner och den säger att bara ~300MB används av videominnet så de lär inte vara flaskhalsen.

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk

Jag har precis samma problem som du. Men jag har liksom kört på denna setupen förr och aldrig haft problem. Tog bort min 60hz skärm för inte så länge sen eftersom den drog koncentrationen från spelet jag spelade, kopplade in den igen eftersom jag har slutat spela så värst seriöst och nu FPS droppas det som f*****. Jag har till och med ändrat alla inställningar i alla spel utan några som helst förändringar.

Vettitusan vad det är som händer alltså...

F.ö har jag inte ändrat något hårdvarumässigt. Jag har nyare drivrutiner till typ allt samt samma överklockning som förr. Ingen aning varför detta händer nu..

Permalänk

Jag har hört att man måste ställa in att man kör dubbla skärmar i Nvidias kontrollpanel men inget jag har hunnit testa ännu, andra skärmen på inkommande.

Permalänk

Jag har nämligen testat det Technorat men det gav inget vidare resultat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Tjena!
Jag har stött på ett problem. Hade nämligen tänk koppla in en extra skärm i mitt grafikkort så jag sitter med dualscreen. Min mainskärm är till för gaming och ligger på 144Hz medan min sekundära skärm ska vara till för filmer/streams och därför är den skärmen endast 60Hz.
Problemet är att jag får sjuk FPS drop med dualscreen, men när jag tar bort 60Hz skärmen funkar allt prima. Vet någon vad problemet kan vara?

Sitter med:
ASUS GTX 770 2gb
16GB ram(2400MHz)
i5-3570 4,2GHz

Edit: Har glömt och nämna att jag har kört med denna setupen förr (2 skärmar) och jag har inte haft detta problemet. Jag har i princip inte ändrat något i hårdvaran.. Kan det vara någon drivrutin? Uppskattar hjälpen jag får!

Har även jag märkt av problem, kör med en i5 3570k och ett GTX 780 kort. Problemet uppstod nånstans efter dom uppdaterat Shadowplay drivrutinerna nånstans. Jag brukar vanligtvis streama när jag lirar, och se chatten på Twitch på min tv som då är inkopplad samtidigt. Jag upptäckte att det var väldigt trög drivet samt att när jag använde Shadowplay för recording gick det knappt att spela då fps'en var väldigt ostabil. Felsökte lite själv och efter ett tag så kom jag fram till samma sak, det var den sekundära skärmen (min Tv) som skapade dessa fps problem. Inte testat nu på ett tag att ha den ikopplad så kan inte säga ifall problemet är där fortfarande. Men det var grymt störande problem. Så jag är nästan 95% säker på att det är nånting med drivrutinerna som spökar. Kan dock ha fel, men i mitt fall så var det garanterat drivrutinerna. Allting fungerar dock när jag enbart kör med min primära skärm och spelar/recordar.

Edit: Stavfel

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk

Precis så jag också har det r3flex. När jag kopplar in min sekundära skärm så går FPSen åt skogen, medan när jag kör med enbart 1 skärm flyter FPS på riktigt fint. Jag tror också att det har med drivrutinerna att göra då jag aldrig har upplevt detta FÖRR. Vettifan dock vad man ska göra då man praktiskt taget inte kan ta bort enabart shadowplay...

EDIT: Valde "multi display mixed gpu acceleration" i Nvidias kontrollpanel och FPSen sjunker inte alls lika mycket som det gjorde i början, men jag tappar ändå kring 10-20 FPS vilket jag inte bör göra.