Dålig prestanda med D-link Dir-635, hjälp med inställningar/alt. ny router

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns homeplug med inbyggd ap om man absolut vill ha det i samma dosa och ja det finns beamforming som hjälper till lite med att rikta signalerna elektroniskt, men man brukar ha för få antenner för att det ska bli bra, 802.11ad ska köra med 8 antenner, men det blir trotts det svårt att styra strålningen åt alla håll, de strålar helt enkelt inte så mycket i vissa riktningar och då krävs det många antenner pekande i alla riktningar så man kan välja och styra åt alla håll.

Repeater bör man se som en sista utväg när inga andra alternativ kan användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för infon!

Hursom, jag kör på rt-ac66, med repeater/AP, 2000:-, som hittat ju
Kan bli så att jag skaffar en homeplug som stöd för repeatern/APn om det skulle behövas.

Rt-ac66 verkar ju ha lite bättre hw än rt-n66, plus lite mer "framtidssäkert".

Bäst jag slår till nu, 2000 för router + repeater/AP.

En fundering bara, varför finns ens repeater om den nu gör mer skada än nytta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Tack för infon!

Hursom, jag kör på rt-ac66, med repeater/AP, 2000:-, som hittat ju
Kan bli så att jag skaffar en homeplug som stöd för repeatern/APn om det skulle behövas.

Rt-ac66 verkar ju ha lite bättre hw än rt-n66, plus lite mer "framtidssäkert".

Bäst jag slår till nu, 2000 för router + repeater/AP.

En fundering bara, varför finns ens repeater om den nu gör mer skada än nytta?

En repeater kan ju vara skillnaden mellan inget nät eller ett långsammare nät.
Man ska däremot inte kasta sig över dem det första man gör om det finns andra metoder, men som en sista utväg där inget annat funkar så kan man ta till dem, man bör använda dem med förstånd och tänka efter före

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, det visste jag inte.
Trodde som namnet, som tydligen lurade mig.

Trodde såklart att det bara blir bättre, signalen förstärks.

Men om det nu ingår en repeater/AP så kan jag använda den som en AP med en homeplug?

En nc66 kostar ju 2000 annars, komplett skickar med denna på köpet så att säga.

Visst jag har ingen användning för ac just nu, men det är ju inte endast att den stödjer ac, ram är ju betydligt bättre.
Annars verkar de väldigt lika.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Ok, det visste jag inte.
Trodde som namnet, som tydligen lurade mig.

Trodde såklart att det bara blir bättre, signalen förstärks.

Men om det nu ingår en repeater/AP så kan jag använda den som en AP med en homeplug?

En nc66 kostar ju 2000 annars, komplett skickar med denna på köpet så att säga.

Visst jag har ingen användning för ac just nu, men det är ju inte endast att den stödjer ac, ram är ju betydligt bättre.
Annars verkar de väldigt lika.

Ja en repeater kan ge starkare signal men den sänker alltid farten eftersom den repeterar signalen man dubblerar alltså trafiken i etern.
En del repeatrar går att använda som ap och bryggor osv men inte alla, du får kolla manualen, du har inte heller skrivit ut exakt vad det är för modell så ladda hem manualen och kolla vad den klarar av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en rt-ac52.
Enligt beskrivning kan den även användas som AP.

Jag ja alltid dra mer datakabel om det skulle behövas.
Har många telejack som jag kan byta till nätverk.
Bara så jobbigt att dra kabel:-)

Men meningen är väl att AP måste vara kopplad till wifi-nätet?
Så att jag använder en utgång från routern in till AP?

Förstår inte hur en homeplug gör någon skillnad i detta avseende.
Måste väl fortfarande finnas en koppling med LAN till wifi't?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Hej,

Har kämpat med min router och försökt få upp hastigheten, ger upp.
Har fiber 100/100 in.
Mäter jag med pc i uttag har jag 95/95 ca.
Trådlöst max 50/65.

Har prövat att ändra det mesta, men kommer inte högre.
Läste någonstans att en kille fått 80/12 på en 100/10 lina.

Mitt wifi ska klara vardagligt surfande, audio/video streaming.
Surfandet sker framförallt med iPads och iphones.

Några inställningar jag pillat med på min dir-635;
Channel width: Auto 20/40 20
Traffic shaping: på och av
WAN port speed: 10/100 och 100
QoS: på och av.

Andra inställningar:
Mixed: 802.11n, 11g, och 11n
Transmission rate: Best
Transmit power: high.

Firmware är 2.33EU, 635an hittar inget nyare.
Vad är det jag missat?

Tackaam för svar.

Även tips på en annan router mottas.
Bor i hus, trä, 2 våningar.
Har funderat att flytta upp router och nas till min tv, med apple tv.
Har även tänkt koppla in sonos brygga.
Har tänkt ha 2 högtalare nere och en uppe.

Många frågor

/Michael

Trådlöst lär du inte komma upp i högra hastigheter med den routern hur du än gör

Visa signatur

i7 4770K, msi z87 g45, msi gtx 970 gaming

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Det är en rt-ac52.
Enligt beskrivning kan den även användas som AP.

Jag ja alltid dra mer datakabel om det skulle behövas.
Har många telejack som jag kan byta till nätverk.
Bara så jobbigt att dra kabel:-)

Men meningen är väl att AP måste vara kopplad till wifi-nätet?
Så att jag använder en utgång från routern in till AP?

Förstår inte hur en homeplug gör någon skillnad i detta avseende.
Måste väl fortfarande finnas en koppling med LAN till wifi't?

Du har alltså tänkt använda en rt-ac66 och en rt-ac52 ?
66an ska agerar router och 52 an ska då omkonfigureras så att den bara fungerar som accesspunkt och inget annat.
Det borde gå bra, enligt sidan 82 i manualen till 52 an så har den Access Point mode.

En AP ansluts alltid via kabel så den ansluts alltså via en kabel till en lanport på 66an.

Homeplug används i stället för en nätverkskabel, tex kan du koppla in en accesspunkt via homeplug om du inte vill/kan dra fram en separat kabel, det kan göra att man kan använda en AP i stället för en repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Njae, jag hoppas jag inte behöver använda rp-ac52 alls.

Tror och hoppa signalen är så stark att det räcker med routern.
Nu fick jag ju denna rp på köpet liksom.

Har förstått det här med homeplug och accesspunkt efter lite forskande.
Allt detta är helt nytt för mig.

Men nu har beställt detta paket från komplett.se

Om jag behöver en accesspunkt så försöker jag i 1a hand fixa med LAN kabel, i 2a hand homeplug, blir ju extrakostnad med en homeplug på var sida.

Jag tackar alla för all hjälp jag fått.
Kommer att återkomma när jag fått min router och fått det att fungera...

/M

Permalänk

Mike73: Lycka till, kommer du byta nätverkskort på någon dator till ett ac eller dual band kort i samband med detta? Tror hur som helst du gjorde ett vettigt köp, du kan ju roa dig med att testa repeatern på andra våningen också bara för att se hur det blir? Om det behövs förstärkning av signal är dock säkert en AP bättre precis som mrqaffe förklarat. Verkar ju lovande att det går att köra enheten både som repeater och ap.

mrqaffe: Verkar vara enormt stor skillnad på hur bra uppkoppling folk får med homeplug lösningar, syftar både på stabilitet och throughput nu. Skiljer det mycket på olika modeller eller har det mer att göra med elnätet samt avstånd? Man bör väl nästan låna och prova innan man köper?

Kanske landar med en ac66'a för mig också till slut, jag får se, viktigast är utan tvekan att jag får en dual band router, N räcker säkert. Någon repeater behöver jag dock inte till min lägenhet.

Bara jag får till en 5Ghz koppling tror jag att jag kommer få ett enormt lyft hemma, 2.4Ghz är ganska belastat i mitt närområde (3-4st per kanal på 1,6 och 11 oftast) däremot verkar inte någon alls ännu ligga på 5Ghz. PCn är ganska nära routern så det bör gå bra med 5GHz. En av mina bärbara har åtminstone ett dual band kort i sig och kommer säkert också koppla sig mot 5Ghz. Möjligtvis kan en homeplug lösning vara ett alternativ till PCn jämfört med att köpa ett dyrt Asus pci-e ac kort på dryga 700kr, jag ska testa och se hur en homeplug levererar. Stabiliteten kan dock vara lite klurig att få koll på under ett begränsat test?

Permalänk
Rekordmedlem

Homeplug har olika hastighetsklasser och det påverkas också av hur elnätet ser ut, resultatet kan skilja men det brukar vara stabilare än wifi, men nätverket blir ju "hubat" med kollisioner så det blir ju inte samma prestanda som att köra ethernet via switch även om länkhastigheten skulle bli densamma, om man sitter på samma fas i båda ändar så brukar de bästa enheterna ge över hundra Megabit i uppmätt throughput om du läser tester, ansluter man däremot via skarvkablar och har en massa störande saker och olika faser kan farten bli låg men det brukar ju gå att koppla om.

Min granne kopplade om elen i centralen så att båda ändarna hamnade på samma fas, det var billigare och enklare än att dra kabel och den länken blev väldigt bra även om det kostade en tusenlapp extra för elektrikern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,
Nej jag har inte tänkt byta något kort.
Vi har en gammal macbook, vill inte lägga något på den.
Men kommer att skaffa en pc, lutar starkt åt en asus zenbook.
Har gjort så länge, men inte blivit av.
Och jag kan ju likväl vänta lite till, tills ac stödet finns.

Annars använder vi plattor och iphones, samt apple tv.
Så jag kommer helt klart köra på 5 ghz bandet, iaf vad gäller streaming.

Tur jag har elektrikerkunskaper sen tidigare då.
Fixa fram så att två uttag på olika våningar går på samma fas går ju, kan vara lite trixigt.
Men görbart.
Bor i ett relativt nybyggt hus, men har iaf gjort en del modifieringar vad gäller det elektriska.

Jag kommer säkert att testa RPn, iaf som repeater, bara för att testa.

Men som sagt, tror ej jag kommer behöva den, vad jag förstått så räckvidden riktigt bra.
Tror även det är möjligt att manuellt ställa output power upp till 200mW, är väl kanske inte förespråka kanske.
Men just att möjligheten finns är ju kul

Permalänk

Även jag slog till med denna router nu under kompletts 24h rea, 1190 kr inklusive frakt, säkert tillräckligt bra för mitt 100/10 Bahnhof via fiber i lägenhet. Däremot avvaktar jag lite med nytt nätverkskort för min PC, köper nog det från butik men ska testa homeplug för PCn innan jag bestämmer hur jag gör.

Permalänk
Medlem

Oj,
Hade jag bara vetat det
Bra pris!

Har fått min router nu, men inte haft möjlighet att koppla in den ännu.
Det skriks hemma när nätet är nere!

Vart hemma hos en kompis igår som just skaffat en ny linksys, riktigt bra hastighet.
2 våningshus, router på ovanvåning, satt nere och mätte hastigheten till 75/85 på iphone.
Han har som mig fiber 100/100.

Hoppas jag kommer upp i dessa värden också.

Han visade en annan bra sak, han hade en app som kom åt routern för att göra inställningar.
Han stängde av internetaccessen på routern via appen när barnen skulle ner och äta

Finns denna möjlighet även på asus ac66?

Har sett att det finns en del appar, men verkar mer vara för att komma åt t.ex delade filer på en usb kopplad disk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Oj,
Hade jag bara vetat det
Bra pris!

Har fått min router nu, men inte haft möjlighet att koppla in den ännu.
Det skriks hemma när nätet är nere!

Vart hemma hos en kompis igår som just skaffat en ny linksys, riktigt bra hastighet.
2 våningshus, router på ovanvåning, satt nere och mätte hastigheten till 75/85 på iphone.
Han har som mig fiber 100/100.

Hoppas jag kommer upp i dessa värden också.

Han visade en annan bra sak, han hade en app som kom åt routern för att göra inställningar.
Han stängde av internetaccessen på routern via appen när barnen skulle ner och äta

Finns denna möjlighet även på asus ac66?

Har sett att det finns en del appar, men verkar mer vara för att komma åt t.ex delade filer på en usb kopplad disk.

Man behöver egentligen ingen dedikerad app för att styra en router, det går att logga in via webbläsare i telefonen eller en dator och styra dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mike73:

Vart hemma hos en kompis igår som just skaffat en ny linksys, riktigt bra hastighet.
2 våningshus, router på ovanvåning, satt nere och mätte hastigheten till 75/85 på iphone.
Han har som mig fiber 100/100.

Hoppas jag kommer upp i dessa värden också.

Vilken Linksys router var det? Vet du om klienten/klienterna kopplade upp sig mot 5Ghz eller 2.4Ghz och via 802.11ac eller 802.11n?

Kanske denna som fått mycket bra kritik för ca 2500?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2463329

Permalänk

Homeplug Zyxel PLA4201 som jag fått låna fungerade bra mot min gamla PC så jag avvaktar med att köpa nytt dyrt trådlöst ac pci-e nätverksskort.

Jag har ett Bahnhof 100/10 fiber abonnemang och hastigheten från PCn (via bredbandskollen.se) visar ca 75mbps - dryga 90mbps ner och ca 10mbps upp, testat några ggr, oftast i de högre regionerna.

Eftersom det ändå fungerar såpass bra så gissar jag att de två uttag jag använder ligger på samma fas.

Permalänk
Medlem

Nej jag vet inte vilken linksys han har.
Vet att han har routern på ovanvåning, och mätte på nedevåningen.

Han har samma ssid för 2,4 och 5 ghz.
Mätte med bredbandskollen på en iphone5, så 11n då.

Jag är inte i närheten av dessa hastigheter, långt därifrån med min iphone5, men ios 8.1.
Börjar tro det är något fel på min iphone.
Går snabbare med en nyare ipad.

Ska koppla in min rp-ac52 jag fick på köpet.
Testade snabbt att köra den som repeater på ovanvåning, men ingen förbättring.

Så, ska försöka få i en LAN kabel till i röret så jag kan köra den som AP på min ovanvåning.
Lyckades inte få igenom en dragfjäder, så får hoppas befintlig LAN kabel fungerar som dragtråd.
Släper det är kag körd.
Varför lägger de slang istället för rör???
Jo smidigare, men ett helvete att få igenom något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Nej jag vet inte vilken linksys han har.
Vet att han har routern på ovanvåning, och mätte på nedevåningen.

Han har samma ssid för 2,4 och 5 ghz.
Mätte med bredbandskollen på en iphone5, så 11n då.

Jag är inte i närheten av dessa hastigheter, långt därifrån med min iphone5, men ios 8.1.
Börjar tro det är något fel på min iphone.
Går snabbare med en nyare ipad.

Ska koppla in min rp-ac52 jag fick på köpet.
Testade snabbt att köra den som repeater på ovanvåning, men ingen förbättring.

Så, ska försöka få i en LAN kabel till i röret så jag kan köra den som AP på min ovanvåning.
Lyckades inte få igenom en dragfjäder, så får hoppas befintlig LAN kabel fungerar som dragtråd.
Släper det är kag körd.
Varför lägger de slang istället för rör???
Jo smidigare, men ett helvete att få igenom något.

Det är svårt att förstå vad du menar och hänga med när du inte citerar och svarar efter en vecka.
Har du en lankabel mellan våningarna eller vad menar du nu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, lite otydligt vad gäller LAN kabel.
Det är såhär,
Jag har ett mediaskåp, inbyggt med plåt, med plåtlucka.
Hade inte ett enda nätverksuttag i huset, däremot en massa telejack.
Jag har lyckats byta två telejack till nätverksuttag, ett nere och ett uppe.
Båda går till mediaskåpet, uttagen är inte ihopkopplade, ej i samma LAN.

Så det jag behöver göra är att byta mitt uttag där jag har min router.
Från ett envägs till ett tvåvägs.
Dra ytteligare en kabel från det uttaget till mediaskåpet.
Skarva LAN ut från router med LAN kabel upp till ovanvåning.

På ovanvåningen tänkte jag koppla in min AP.

Vad gäller det ansra i mitt inlägg kring hastigheter så hoppas jag det är mindre oklart.

Kilade på länken mats postade, det är inte den linksys han har.
Det jag hann se vart att den saknade externa antenner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Ursäkta, lite otydligt vad gäller LAN kabel.
Det är såhär,
Jag har ett mediaskåp, inbyggt med plåt, med plåtlucka.
Hade inte ett enda nätverksuttag i huset, däremot en massa telejack.
Jag har lyckats byta två telejack till nätverksuttag, ett nere och ett uppe.
Båda går till mediaskåpet, uttagen är inte ihopkopplade, ej i samma LAN.

Så det jag behöver göra är att byta mitt uttag där jag har min router.
Från ett envägs till ett tvåvägs.
Dra ytteligare en kabel från det uttaget till mediaskåpet.
Skarva LAN ut från router med LAN kabel upp till ovanvåning.

På ovanvåningen tänkte jag koppla in min AP.

Vad gäller det ansra i mitt inlägg kring hastigheter så hoppas jag det är mindre oklart.

Kilade på länken mats postade, det är inte den linksys han har.
Det jag hann se vart att den saknade externa antenner.

Du har alltså bytt ut 2 telejack och kablaget mot cat 5-6 kabel ? Och de 2 nätverkskablarna hänger nu ut ur väggen utan att vara anslutna till nån form av kontakt ?
Det är lite svårt att förstå hur du menar, har du bilder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inga bilder, men det kan jag vÄl fixa.
Är jag så dålig på att förklara

Bägge nätverksuttagen är inkopplade.
Det ena är kopplat till routern.
Det på ovanvåningen är inkopplat men används inte nu.

Drog upp det för att jag först hade tänkt ha routern på ovanvåning.
Men ångrade mig.
Men tänkte använda uttaget uppe till en AP.

Men då krävs ju att andra änden är kopplat till routern, vilket det inte är idag.

Jag ska försöka rita en bild med förklarande text.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Har inga bilder, men det kan jag vÄl fixa.
Är jag så dålig på att förklara

Bägge nätverksuttagen är inkopplade.
Det ena är kopplat till routern.
Det på ovanvåningen är inkopplat men används inte nu.

Drog upp det för att jag först hade tänkt ha routern på ovanvåning.
Men ångrade mig.
Men tänkte använda uttaget uppe till en AP.

Men då krävs ju att andra änden är kopplat till routern, vilket det inte är idag.

Jag ska försöka rita en bild med förklarande text.

Om du har en nätverkskabel mellan våningarna så är det väl bara att montera en accesspunkt eller en switch på övervåningen och koppla in andra änden av kabeln i routern så är det klart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för firmware i routern?
Har du tankat den manuellt eller kört via update i router menyerna?

Jag har en 636L och den skeppades med 1.01. Tog jag update i routern la den in 1.02. Leta jag manuellt på d-links hemsida hittade jag 1.04. När jag hade kontakt med kundsupporten ang ett problem fick jag en länk till 1.05 beta.

Min din firmware 2.33EU låter helt annorlunda så är nog inte samma firmware i dem?

Jag har 100 ner och 10 upp. Får ut 105/11 genom routern genom lina. Var en del strul med setupen men nu funkar den bra.
Men trådlöst är den inte världens bästa om man kör många enheter samtidigt men sen kostade den 299kr med tror jag så förväntade mig inget wow wifi. Men ej mätt ngn hastighet via wifi då jag bara surfar o streamar lite youtube etc där. Det tunga kör jag på lina.
Har iofs kört ner titanfall på min andreburk genom wifi och fick då typ 9mb/s tror jag när jag ligger på 11-12mb/s på linan.

Innan denna hade jag en rt-56U asus - osäker på modelnament men den som heter 56 iaf. Inga problem med wifi etc på den men den hade annat problem. Är visst ngt med loggningen i router och kör man torrents kan loggarna slöa ner hela routern. vet ej om det var det som hände men den blev slöare och slöare och sen kunde jag inte ens komma in i router setup sidan så fick reklamera den.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad har du för firmware i routern?
Har du tankat den manuellt eller kört via update i router menyerna?

Jag har en 636L och den skeppades med 1.01. Tog jag update i routern la den in 1.02. Leta jag manuellt på d-links hemsida hittade jag 1.04. När jag hade kontakt med kundsupporten ang ett problem fick jag en länk till 1.05 beta.

Min din firmware 2.33EU låter helt annorlunda så är nog inte samma firmware i dem?

Jag har 100 ner och 10 upp. Får ut 105/11 genom routern genom lina. Var en del strul med setupen men nu funkar den bra.
Men trådlöst är den inte världens bästa om man kör många enheter samtidigt men sen kostade den 299kr med tror jag så förväntade mig inget wow wifi. Men ej mätt ngn hastighet via wifi då jag bara surfar o streamar lite youtube etc där. Det tunga kör jag på lina.
Har iofs kört ner titanfall på min andreburk genom wifi och fick då typ 9mb/s tror jag när jag ligger på 11-12mb/s på linan.

Innan denna hade jag en rt-56U asus - osäker på modelnament men den som heter 56 iaf. Inga problem med wifi etc på den men den hade annat problem. Är visst ngt med loggningen i router och kör man torrents kan loggarna slöa ner hela routern. vet ej om det var det som hände men den blev slöare och slöare och sen kunde jag inte ens komma in i router setup sidan så fick reklamera den.

Jag har plockat undan min DIR-635.
Jag körde endast min NAS på lina, resten trådlöst.
Kör på en rt-ac66 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har en nätverkskabel mellan våningarna så är det väl bara att montera en accesspunkt eller en switch på övervåningen och koppla in andra änden av kabeln i routern så är det klart.

Hej mrqaffe.
Jag har nu installerat min rp-ac52 som AP på ovanvåning.
Lyckas inte få in min PPT bild här som beskriver vad jag gjort för att få till en AP på ovanvåning.

Hursom, nu har jag det iaf, har lite funderingar kring kanaler på de olika frekvenserna.
Idag kör jag både 2,4 samt 5 på samma SSID, auto som kanalval på båda banden.
Bandbredd har jag auto 20/40 resp. auto 20/40/80, är medveten om jag jag borde "sänka" bandbredden, iaf för 2,4 bandet.

Jag har samma inställningar på såväl Router som AP, är det så att jag borde välja olika kanaler på Router & AP, för såväl 2,4 samt 5?

Har ännu inte använt något verktyg för att scanna min omgivning.

Men rent generellt, om jag t.ex sätter manuellt att använda kanal 1 för 2,4 GHz på min router, borde jag då sätta manuellt att t.ex använda kanal 6 för 2,4 GHz på min AP?
Trodde väl att min Router & AP skulle fixa detta automatiskt, att välja kanaler som inte interfererar med varann(om jag nu bortser från min omgivning).

Vet inte lika mycket om 5GHz bandet, vilka kanaler som överlappar varandra osv...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Hej mrqaffe.
Jag har nu installerat min rp-ac52 som AP på ovanvåning.
Lyckas inte få in min PPT bild här som beskriver vad jag gjort för att få till en AP på ovanvåning.

Hursom, nu har jag det iaf, har lite funderingar kring kanaler på de olika frekvenserna.
Idag kör jag både 2,4 samt 5 på samma SSID, auto som kanalval på båda banden.
Bandbredd har jag auto 20/40 resp. auto 20/40/80, är medveten om jag jag borde "sänka" bandbredden, iaf för 2,4 bandet.

Jag har samma inställningar på såväl Router som AP, är det så att jag borde välja olika kanaler på Router & AP, för såväl 2,4 samt 5?

Har ännu inte använt något verktyg för att scanna min omgivning.

Men rent generellt, om jag t.ex sätter manuellt att använda kanal 1 för 2,4 GHz på min router, borde jag då sätta manuellt att t.ex använda kanal 6 för 2,4 GHz på min AP?
Trodde väl att min Router & AP skulle fixa detta automatiskt, att välja kanaler som inte interfererar med varann(om jag nu bortser från min omgivning).

Vet inte lika mycket om 5GHz bandet, vilka kanaler som överlappar varandra osv...

Använd Inssider, det visar på ett rätt lättförståeligt sätt kanaler och kanalbredd, du ser förhoppningsvis direkt vilka kanaler som överlappar och hur inställningarna påverkar tex om du byter kanalbredd eller flyttar/riktar om antenner.
För att se allt som har med 802.11ac att göra behövs tyvärr Inssider 4 och det finns inte i gratisversion men 3 an finns gratis.
3 http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html
4 http://www.metageek.net/products/inssider/

Så här ser skillnaden ut på graferna mellan 3 och 4, 4an är överst och du ser ju ganska enkelt kanalbredder och överlapp och det funkar ju att kolla ac också om man bara tänker efter lite när man kör 3an (även om 4an visar allt direkt även för 802.11ac )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd Inssider, det visar på ett rätt lättförståeligt sätt kanaler och kanalbredd, du ser förhoppningsvis direkt vilka kanaler som överlappar och hur inställningarna påverkar tex om du byter kanalbredd eller flyttar/riktar om antenner.
För att se allt som har med 802.11ac att göra behövs tyvärr Inssider 4 och det finns inte i gratisversion men 3 an finns gratis.
3 http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html
4 http://www.metageek.net/products/inssider/

Så här ser skillnaden ut på graferna mellan 3 och 4, 4an är överst och du ser ju ganska enkelt kanalbredder och överlapp och det funkar ju att kolla ac också om man bara tänker efter lite när man kör 3an (även om 4an visar allt direkt även för 802.11ac )

http://ladda-upp.se/files/2014/b124909.jpg

Ok tack!
Ska kika på detta program, jag kör ju inga ac devices idag så gratisversionen fungerar ju utmärkt då.
Men, min fråga kring olika kanaler för router resp. AP, finns det någon "regel" som säger att jag manuellt borde välja olika kanaler?
Det är ju ändå en förlängning av ETT LAN!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Ok tack!
Ska kika på detta program, jag kör ju inga ac devices idag så gratisversionen fungerar ju utmärkt då.
Men, min fråga kring olika kanaler för router resp. AP, finns det någon "regel" som säger att jag manuellt borde välja olika kanaler?
Det är ju ändå en förlängning av ETT LAN!?

Man väljer kanal efter de förhållanden som råder på den plats delarna ska sitta, man brukar rekommendera 1, 6 och 11 men eftersom många har autokanal aktivt så är kanaler nått man bör kolla tex med inssider, man ska inte ha överlapp om det går att undvika och måste man överlappa är det oftast bäst att använda samma kanal som nätet man kolliderar med.
Man kan ha flera AP med olika kanaler i samma nätverk, det är rätt vanligt på en arbetsplats och då brukar man också fördela ut olika kanaler så att 1, 6 och 11 används ungefär lika mycket så att alla inte försöker köra samma kanal och stör varandra onödigt mycket.
På 5GHz är det enklare eftersom det finns mycket mer utrymme där och signalen har svårare att passera väggar, det brukar i princip alltid gå att välj en fri kanal där så man helt slipper kollidera med andra nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal DIR 635 och funderar på att köpa asus RT-AC66U nu med komplett's kampanj. kommer jag märka någon skillnad mellan dessa om ja kör stationära datorn på lan. och har 2 tv's samt 2 mobiler och 1 laptop via wifi

Visa signatur

ok