Permalänk
Medlem

USB-portar slutar fungera?

Tja!

Jag har börjat få lite problem med mitt moderkort nu de senaste dagarna. Problemet är som så att mitt USB-kopplade tangentbord, ibland datormusen och just nu även xbox 360-mottagaren har slutat fungera bara rätt av. Dessa är inkopplade på baksidan av datorn, i IO-panelen alltså, och det har fungerat utan några som helst problem innan. Jag fick samma problem tidigare idag när jag startade datorn och då fungerade inte heller mitt bluetooth-tangentbord som jag har kopplat till den inbyggda bluetoothen på moderkortet, och det jag gjorde för att lösa problemet då var att starta om datorn och då fungerade allt igen.

Vad är det som är för fel egentligen? Det är ju uppenbart något problem med usb-portarna där bak på moderkortet, men finns det något man kan göra åt det? Känns ju inte skitkul att behöva starta om datorn varje gång sakerna slutar fungera...

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara så att någon av dina enheter är trasig och att datorn stänger av USB för att skydda dem. Prova att koppla ur allt och koppla in efter hand så att du ser när det går snett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det kan vara så att någon av dina enheter är trasig och att datorn stänger av USB för att skydda dem. Prova att koppla ur allt och koppla in efter hand så att du ser när det går snett.

Kan vara bra att nämna också att jag har testat att byta usb-portar på grejerna och det fungerade, men nu så har problemen alltså kommit tillbaka...
Men jag ska testa ditt tips och se ifall det fungerar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Något långsökt, men du kan under energialternativ testa med att inaktivera valbar frånkoppling av USB portar och se om det hjälper.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Något långsökt, men du kan under energialternativ testa med att inaktivera valbar frånkoppling av USB portar och se om det hjälper.

Har testat första tipset jag fick och det verkar som att det är mitt tangenbord (Corsair K60) som det är något galet med. Vet inte vad det är men det verkar vara den som ställer till något...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Något långsökt, men du kan under energialternativ testa med att inaktivera valbar frånkoppling av USB portar och se om det hjälper.

EDIT: Det funkade inte heller. Har suttit nu sen du svarade senast och testat lite olika saker, och vad som händer är ingenting. Har kopplat in den i typ 6 olika portar nu och nu kommer det inte ens ett "enhet har anslutits"-blupp-ljudet. Det lyser inte eller någonting. Det enda som fungerar är ena sladden som ger extra ström till usb-porten på baksidan. Resten är dött.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+