Permalänk
Medlem

Packet drops mm mot router

Hej!

2.4 GHz bandet på min Netgear R6300v2 har inte varit helt 100%, varit en del störningar och drops som inte förekom mot min förra router. 5 GHz fungerar bra däremot. Detta är dock inte det konstigaste.

Jag tänkte att, ok då kopplar jag upp den gamla routern som en accesspunkt för 2.4 GHz och stänger av detta band på den nya routern. Sagt och gjort, grejerna står där fast konstiga saker inträffar enligt följande:

accesspunkten är statiskt konfigurerad til 192.168.1.254
routern tilldelar adresser upp till 250 och ligger på adress 1.

Ok, nu inträffar detta:

Kopplar jag upp mig trådlöst mot accesspunkten för jag inga drops då jag pingar accesspunkten (.154). Däremot får jag runt 10% drops om jag pingar routern (.1).
Kopplar jag med samma nätverkskabel in datorn direkt mot switchen på routern får jag däremot inga drops.

Vad är konstigt?

Permalänk
Medlem

Att du använder trådlöst nätverk!

Vad händer om du är ansluten trådlöst och pingar mot google dns 8.8.8.8?

BTW använd pingplotter

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du den gamla konfigurerad som AP eller kallar du den ap medan den i själva verket är konfad som router ? Utför den nat eller har en dhcpserver igång så vore det konstigt om du inte fick problem av nån sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej igen, nu har jag ytterligare ringat in problemet.

Den gamla är kopplad som accesspunkt och konfigurerad som sådan (använder den inbyggda inställningen för detta som finns i menyerna på netgear WNDR3700v1). Det konstiga i allt tycks vara att då routern, ja dvs "accespunkten" är inkopplad till övriga nätverket verkar allt fungera... FÖRUTOM då att var 45 sekund eller liknande tappar den sin statiskt konfigurerade IP-adress (har provat med dynamisk också), eller vad som nu händer. Lampan på switchens ingång slocknar iaf i runt 2 sekunder, sedan tänds den igen och grejerna fungerar.

Eller ja, i ytterligare 45 sekunder då iaf. Likadant är det med accessen till konfigpanelerna för den, går att komma in och pilla runt i dessa utom när den ligger nere då. Jag kan likagärna vara ansluten trådat mot "riktiga" routern och pinga denna accespunkt och resultatet blir detsamma. Något skumt är det med själva accesspunkten.

Och ja DHCP är naturligtvis avslagen på accesspunkten då denna är konfad som accespunkt. Det enda som jag är lite osäker på är om sladden in till accespunkten är kopplad rätt, nu kopplar jag in den i en av switch-utgångarna. Kopplar jag in den i WAN-ingången håller den inte på sådär, allt lyser och ser bra ut. Fast då får jag å andra sidan inte någon kontakt med den över huvud taget.

Kan i övrigt tillägga att jag konfat huvudroutern att inte dela ut några IP-adresser i det spannet jag lagt accespunktens IP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Hej igen, nu har jag ytterligare ringat in problemet.

Den gamla är kopplad som accesspunkt och konfigurerad som sådan (använder den inbyggda inställningen för detta som finns i menyerna på netgear WNDR3700v1). Det konstiga i allt tycks vara att då routern, ja dvs "accespunkten" är inkopplad till övriga nätverket verkar allt fungera... FÖRUTOM då att var 45 sekund eller liknande tappar den sin statiskt konfigurerade IP-adress (har provat med dynamisk också), eller vad som nu händer. Lampan på switchens ingång slocknar iaf i runt 2 sekunder, sedan tänds den igen och grejerna fungerar.

Eller ja, i ytterligare 45 sekunder då iaf. Likadant är det med accessen till konfigpanelerna för den, går att komma in och pilla runt i dessa utom när den ligger nere då. Jag kan likagärna vara ansluten trådat mot "riktiga" routern och pinga denna accespunkt och resultatet blir detsamma. Något skumt är det med själva accesspunkten.

Och ja DHCP är naturligtvis avslagen på accesspunkten då denna är konfad som accespunkt. Det enda som jag är lite osäker på är om sladden in till accespunkten är kopplad rätt, nu kopplar jag in den i en av switch-utgångarna. Kopplar jag in den i WAN-ingången håller den inte på sådär, allt lyser och ser bra ut. Fast då får jag å andra sidan inte någon kontakt med den över huvud taget.

Kan i övrigt tillägga att jag konfat huvudroutern att inte dela ut några IP-adresser i det spannet jag lagt accespunktens IP.

Har du kollat i manualen om det står vilken port som ska användas i AP läge ? Det borde ju inte spela nån roll egentligen men man vet ju aldrig, kör jag med Tomato så kan jag iallafall ställa om min Belkin så att alla 5 portarna går som switchportar om jag vill.
Accesspunkten använder inte ip till nått utan det är bara för att nå interfacet man har det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat i manualen om det står vilken port som ska användas i AP läge ? Det borde ju inte spela nån roll egentligen men man vet ju aldrig, kör jag med Tomato så kan jag iallafall ställa om min Belkin så att alla 5 portarna går som switchportar om jag vill.
Accesspunkten använder inte ip till nått utan det är bara för att nå interfacet man har det.

Enligt vad jag förstår av gammal nätinformation ska inget kopplas in till WAN-porten, och de är ju också då den inte fungerar alls (så det verkar ju stämma, har även provat det bara som test). OK, men man vill ju iaf komma åt interfacet så det är väl ändå bra att den har sitt IP iaf

Permalänk
Medlem

Körde med en wndr3700 som "AP" innan jag bytte till riktiga grejor och jag körde fast ip på lan IF på den och inget på wan (givetvis) och detta var aldrig några problem.
Reseta routern, flasha senaste fw, se till att dina drivers på wlankort i dator är senaste (ta senaste till chippet) och se om detta hjälper.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Körde med en wndr3700 som "AP" innan jag bytte till riktiga grejor och jag körde fast ip på lan IF på den och inget på wan (givetvis) och detta var aldrig några problem.
Reseta routern, flasha senaste fw, se till att dina drivers på wlankort i dator är senaste (ta senaste till chippet) och se om detta hjälper.

Jag kör med en betaversion som är betydligt nyare än den senaste oficiella releasen. Hittade den då den senaste officiella hade någon jobbig bugg som jag råkade ut för och denna var korrigerad i denna beta (som aldrig fick någon oficiell pga att netgear lade ner stödet för routern troligtvis).

Orkar nog inte hålla på och trassla med detta, men tack för hjälp och synpunkter iaf.