Hjälp att hitta tjänst för att dela och synka dokument

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta tjänst för att dela och synka dokument

Jag skulle behöva hjälp att hitta en tjänst (t.ex. Dropbox, Skydrive, Google docs) som passar ett rätt specifikt ändamål. Har tyvärr ingen större koll på skillnaderna mellan tjänsterna då jag inte haft behovet och hoppas att ni kan hjälpa mig så att jag slipper registrera mig på alla och utvärdera dem en efter en.

Jag har idag ett större antal Word och Excelfiler lagrade på en huvuddator. Dessa filer delas sedan med andra datorer i nätverket.Utöver detta finns en annan person med laptop på annan plats som ska ha tillgång till samma filer. Jag vill inte använda VPN och leter därför efter en tjänst där jag kan komma åt filerna enkelt även från laptopen.Gissar att bästa lösningen är att filerna kopieras till molnet med konstant synkning.

Tjänsten måste:
* vara gratis (större utrymme är ett plus)
* riktigt enkel att administrera
* låta filerna få finnas kvar på huvuddatorn och kunna delas i nätverket och öppnas i vanliga Office som finns på datorerna.
* Hyfsad säker, dokumenten ska inte kunna läcka ut (med mindre än att duktig hacker ger sig sjutton på att ta sig in)
* ha automatisk och snabb synkning på de filer/mappar jag vill ska ingå, och hela tiden se till att filerna är up to date så det inte tar tid att öppna filerna på laptopen eller att man öppnar gammal version.
* ha bra hantering av vad som händer om någon öppnar en fil som annan redan öppnat. det får inte bli så att den enas arbete inte sparas eller att vi får två versioner. Filen måste på något sätt skrivskyddas och detta måste uppges när man öppnar den. Bäst är dessutom om man kan "tvångsspara" annans ändring och stänga ner filen för denne så att man själv kan börja jobba med den om personen glöm att stänga ner dokumentet.

Vad rekommmenderar ni och hur funkar ovanstående punkter med ert alternativ?

Permalänk

Ja du... känns inte som ett så specifik ändamål... du vill hålla filer i sync på flera olika datorer. T.ex. dropbox funkar jättebra till det.

Tror de flesta lösningar skulle funka, men Dropbox är ju väldigt lätt att konfigurera.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Hur funkar det på dropbox när någon vill redigera en fil som en annan har öppen?
Vad ser du för för/nackdelar gentemot tjänster som Skydrive och Google docs?

Permalänk

Google Docs
15gb gratis plats för dina dokument, de docs konverterar till utan filändelse räknas inte in i kvoten
Går att synca offline
Går lätt att redigera ifrån vilken dator som helst
Flera kan skriva sammtidigt, ifall någon skulle glömma stänga dokumentet så kan du ändå skriva

Google docs tycker jag är suveränt för mina läxor å dyl då jag kan logga in vartsomhelst med min alternativa Gmail (fick göra den för skolor dessa dagar tar allt de kan vart du än du loggar in, säkerhetsåtgärd ifrån skolan förståss) och därefter bara kladda runt hursom! Plus i kanten är att man kan skriva flera sammtidigt, så skulle du hamna i situationen där någon annan snubbe har uppe ditt dokument så kan ni chatta lite, både inom dokumentet men också som en funktion. Har gjort många snabba grupparbeten med kompisar på nämnt sätt, fått oss två tre sidor på en kvart utan problem.

Offline funkar det också gött, fast jag har bara provat på surfplattan. Då synkar den när du kommer online, vet dock inte vad som händer om någon annan skrivit under tiden du varit offline, blir den senaste som gäller skulle jag tro.

15GB gratis, duktigt mycket plats för dokument å några låtar. Men inget för den som ska ha halva pirathavsviken på driven. Skulle man mot förmodan vilja ha något dygn med film så kan man köpa 100GB för två dollar i månaden, men som sagt blir det svårt att komma upp dit med dokument. Är ni två stycken kan ni ju dela vart annat dokument, så ni använder bådas drive så't säga, tror jag nog det går uppemot en 30GB!

Att lägga till är också att dokument som går på Google docs egna dokumentfilstyp inte räknas med i 15GB-kvoten. Alltså får du det antagligen rätt svårt att oavsiktligen fylla den då.

Dropbox är väll också bra om man stänger av allt varje gång och orkar klydda med filhistorik de gångerna man glömmer. Samt om man inte tänker använda det på mer än privata datorer. Säkerhetsmässigt blir det nog inte bättre än din egna dator blir. Älskar programmet för allt annat dock, kan synka min musik och hålla minecraft servern säker mot husbrand å dyl.

Dold text

TL:DR
Google docs lär uppfylla dina krav på bästa möjliga sätt.

Permalänk
Medlem

BitTorrent Sync kanske kan vara nåt

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar Petomatick!

Följdfrågor:
1. Jag behöver ha dokumenten även på huvuddatorn lagrade fysiskt. Fungerar det så att den synkar eller finns dokumenten enbart online?
2. Funkar redigeringen som du pratar om även i xls och xlsx-filer och inte bara googles egna filtyper?
3. Funkar redigeringen som du pratar om även när man ändrar i exemplaret på hårddisken och inte online?

4. Hur menar du att dropbox fungerar inom detta område, riskerar man att skriva över varandras ändringar?
5. Måste man lägga alla filer och mappar i dropbox-mappen eller kan man välja vilka mappar på hårddisken som ska synkas per automatik, utan att behöva lägga dem i dopboxmappen?

Permalänk
Medlem

Tack för tips M4gnify!
Det låter intressant. Hur hanterar det frågorna ovan?
Har haft mycket problem med att datorn hänger sig när jag använt vanliga Bittorrent (och utorrent) trots att jag nedgraderat till den version man anser vara helt stabil. Bygger den på samma grund?

Permalänk
Skrivet av Frecke:

Tack för ditt svar Petomatick!

Följdfrågor:
1. Jag behöver ha dokumenten även på huvuddatorn lagrade fysiskt. Fungerar det så att den synkar eller finns dokumenten enbart online?
2. Funkar redigeringen som du pratar om även i xls och xlsx-filer och inte bara googles egna filtyper?
3. Funkar redigeringen som du pratar om även när man ändrar i exemplaret på hårddisken och inte online?

4. Hur menar du att dropbox fungerar inom detta område, riskerar man att skriva över varandras ändringar?
5. Måste man lägga alla filer och mappar i dropbox-mappen eller kan man välja vilka mappar på hårddisken som ska synkas per automatik, utan att behöva lägga dem i dopboxmappen?

Dold text

Det borde gå men jag har inte provat själv

Njaao, la precis upp en xlsx fil och när jag redigerade den med google kalkylprogrammet så gjorde den en kopia till sin egen filtyp, som i sin tur går att redigera på samma sätt och ladda ner som ett nytt xlsx dokument. Kanske inte det optimalaste, men i värsta fall kan den agera som dropbox så den synkar med datorn där du kan ändra filen med det programm du själv väljer.

Att flera redigerar funkar inte om du inte gör det med Google Docs, alltså ifall du synkar det så det ligger på hårddisken så kan inte flera öppna det med Word och skriva. Däremot gick det att ladda ner ett plugin ifrån Google till Chrome som tillåter dig att komma åt Docs utan internet och så. Att se vad de andra skriver funkar dock inte utan nät.

Njah det skulle jag nog tro, eftersom den synkar en ändrad fil ifrån datorn till dropbox, och sedan från dropbox till datorn som fortfarande har dokumentet uppe, där den då inte kan skriva in filen eftersom den då är öppen. När man senare sparar så blir det en ny version skulle jag tro, där det förra inte hänger med. Stänger man dock av varje gång så går det nog hur bra som hälst.

Yes, selektiv synk kan man välja till varje dator man installerar det på. Det gör du inne i inställningar och du väljer där vilken mapp du vill ska synkas mellan dropbox och datorn.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaderna utifrån mina behöv mellan Dropbox, Google Docs och Skydrive?

Har laddat ner Dropbox och när jag väljer "selektiv synk" finns bara dropbox-foldern där och det går inte att välja något annat.

Permalänk
Skrivet av Frecke:

Vad är skillnaderna utifrån mina behöv mellan Dropbox, Google Docs och Skydrive?

Har laddat ner Dropbox och när jag väljer "selektiv synk" finns bara dropbox-foldern där och det går inte att välja något annat.

Har du skapat en-två mappar med valfria filer i? När det har synkat så borde du kunna välja imellan dom.

Permalänk
Medlem

Petomatick: Jag har naturligtvis massor av mappar och filer på datorn, men inte i Dropbox-mappen. Vad jag förstod skulle det fungera att synka mappar och filer utan att man behövde lägga dem i dropbox-mappen, fel?

Permalänk

tror de måste ligga i dropbox mappen eller at du helt enkelt väjer dropbox at synka mappen med filerna i istället för dropbox mappen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det innebär i så fall ett problem. Det är många filer i olika mappar som måste ligga där de ligger. Finns annat program som skulle passa mina behov?

Permalänk
Medlem

Jag använder Soonr för detta på företaget.
Annars verkar Microsoft OneDrive falla in på dina krav?

Permalänk

Yes, de måste ligga i dropbox foldern tyvärr.

Om du verkligen gillar dropbox saken så kan du göra en .bat-fil för att automatiskt synkronisera valfritt objekt på datorn till din dropbox map vid regelbundna intervall. Du hittar lätt en guide för detta på google å går att göra på en kvart tops, men det kanske inte känns lika stabilt som man skulle vilja vid seriösa sammanhang.

Jag tror fortfarande att Googles tjänster is the way to go. De ger ett rätt så kompleterande system med sin nerladdningsbara drive, offline tillägget till chrome och redigeringsmöjligheterna på båda av dessa. Prova i någon dag kanske?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag ska prova lite och återkommer om något dyker upp.