Hjälp att hitta tjänst för att dela och synka dokument
Jag skulle behöva hjälp att hitta en tjänst (t.ex. Dropbox, Skydrive, Google docs) som passar ett rätt specifikt ändamål. Har tyvärr ingen större koll på skillnaderna mellan tjänsterna då jag inte haft behovet och hoppas att ni kan hjälpa mig så att jag slipper registrera mig på alla och utvärdera dem en efter en.
Jag har idag ett större antal Word och Excelfiler lagrade på en huvuddator. Dessa filer delas sedan med andra datorer i nätverket.Utöver detta finns en annan person med laptop på annan plats som ska ha tillgång till samma filer. Jag vill inte använda VPN och leter därför efter en tjänst där jag kan komma åt filerna enkelt även från laptopen.Gissar att bästa lösningen är att filerna kopieras till molnet med konstant synkning.
Tjänsten måste:
* vara gratis (större utrymme är ett plus)
* riktigt enkel att administrera
* låta filerna få finnas kvar på huvuddatorn och kunna delas i nätverket och öppnas i vanliga Office som finns på datorerna.
* Hyfsad säker, dokumenten ska inte kunna läcka ut (med mindre än att duktig hacker ger sig sjutton på att ta sig in)
* ha automatisk och snabb synkning på de filer/mappar jag vill ska ingå, och hela tiden se till att filerna är up to date så det inte tar tid att öppna filerna på laptopen eller att man öppnar gammal version.
* ha bra hantering av vad som händer om någon öppnar en fil som annan redan öppnat. det får inte bli så att den enas arbete inte sparas eller att vi får två versioner. Filen måste på något sätt skrivskyddas och detta måste uppges när man öppnar den. Bäst är dessutom om man kan "tvångsspara" annans ändring och stänga ner filen för denne så att man själv kan börja jobba med den om personen glöm att stänga ner dokumentet.
Vad rekommmenderar ni och hur funkar ovanstående punkter med ert alternativ?