Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att datalagra – kan tvingas betala miljonbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Vilken tur att du bor i Oslo då så du slipper bry dig.

Det betyder inte att jag inte kan flytta tillbaka i framtiden och faktiskt bryr mig.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Vetenskapens värld ikväll 20.00 på SVT2. Det kanske ger en objektiv bild..

Permalänk
Medlem

Finns det något som säger att dom inte får överlämna begärd information krypterad? Skulle ju vara en rätt komiskt pungspark.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Bahnhof!! - en stolt Bahnhof-kund sedan flera år

Underbart att någon aktör står på sig då det blåser i integritetsfrågor. Vad händer med världen?!
Håller med en tidigare skribent. Ok att höja avgifterna om det krävs för att slåss om detta. Kommer inte att lämna Bahnhof. Detta är viktigare än att jämföra kronor hit eller dit.

Permalänk
Medlem

Synd att piratpartiet dog.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på vilka fler länder än sverige som datalagrar, rätt säker på att frankrike och storbritanien oxå gör det någon som vet?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

Om du, som du själv uttrycker det, missar det helt, är det väldigt svårt att förklara. Är redigt trött på argumentet om "rent mjöl i påsen". Varför det är bristfälligt och orationellt kan du hitta hur mycket som helst om på några minuter. I mina ögon är du mer än lovligt naiv, om det är ett aktivt val eller inte har jag ingen aning om. Rätten till personlig integritet är en av de grundläggande mänskliga rättigheterna. I en demokrati ska staten tjäna befolkningen, inte tvärtom. I vårt rättssystem ska man vara oskyldig tills motsatsen har bevisats och det ska krävas bevis och goda anledningar för rättssystemet att göra intrång i den personliga integriteten. Som det är nu lagrar man godtyckligt alla medborgares rörelser, utan några som helst domstolsbeslut (så som det var förr).

Det finns ingen transparens. Vi har ingen aning om vad som händer med informationen som lagras, eller vad den kan tänkas användas till i framtiden. Det tas steg i fel riktning gång på gång. Men jag antar att en person som du själv inte skulle ha några problem med ett fullbordat storebrorssamhälle, eftersom du har "rent mjöl i påsen". Var går gränsen för dig? När dina samtal spelas in? När din post sprättas upp? Ser du inte något farligt med den här utvecklingen så skulle jag vilja kalla dig blind. Vi har ju redan sett utvecklingen och avslöjandena om USA's massövervakning. Du ser inga problem med det heller antar jag?

Om du kallar skyddande av grundläggande mänskliga rättigheter en princip är upp till dig. Om du vill kalla mig rädd är också upp till dig. Jag är minst lika "rädd" för personer som dig, som totalt misslyckas med att se faran med den här utvecklingen. Det är aldrig värt att ge upp grundläggande rättigheter för påstådd ökad trygghet. Jag säger påstådd, för det är knappast det egentliga syftet med massövervakningen. Det är ett sätt att kontrollera och kartlägga befolkningen, något folkligt valda representanter knappast borde ägna sig åt i en demokrati värd namnet. Personer som på något sätt utgör ett hot mot oss är knappast tillräckligt dumma att fastna i detta nät, vilket de flesta nog inser.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Grymt av Bhanhof att inte lägga sig direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Självklart är det ingen bra att staten spionerar på alla. Tyvärr vet redan storföretagen redan det mesta om oss. Ta bara Google som vet det mest om alla i hela världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tilax:

Självklart är det ingen bra att staten spionerar på alla. Tyvärr vet redan storföretagen redan det mesta om oss. Ta bara Google som vet det mest om alla i hela världen.

Paranoid?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur PTS tänker hur kan man bara gå imot domslut i EU domstolen? överklaga Bahnhof!!

Jävla idioti på hög nivå när det har blivit underkänt så skall man tvinga någon att begå lagbrott suck!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Detta är anledningen till att jag skaffade Bahnhof!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskmasen_99:

Detta är anledningen till att jag skaffade Bahnhof!

Har också haft Bahnhof (och kan fortfarande ha dem), men fanns fler anledningar till varför jag valde bort dem

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Självklart är det ingen bra att staten spionerar på alla. Tyvärr vet redan storföretagen redan det mesta om oss. Ta bara Google som vet det mest om alla i hela världen.

This!

Folk ropar högt när ens IP-adress ska lagras 6 månader (för att exempelvis via domstolsbeslut kunna begära ut information som kan leda till att någon som förföljer sina mobboffer på nätet grips). Men sen så ger man gladeligen helt frivilligt bort all information om ens vardag, filmsmak, favoritbok, kärleksrelation etc till både Google och Facebook. Varför skulle någon behöva anstränga sig för att hitta data, de flesta ger ju redan bort den helt gratis.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av deadich:

Synd att piratpartiet dog.

Va? Vi är inte alls döda?! Det här har uppmärksammats och kritiserats av PP sen dag ett och helt galet mycket när det upphävdes i Europadomstolen. Speciellt det faktum att regeringen fixade så utredningen började lagom efter valet till Europaparlamentet och att det skulle vara klart lagom till efter riksdagsvalet...

Tyvärr syns inte såna saker alls mycket om man inte följer partiet i fråga på sociala medier. Debattartiklar och dylikt godkänns av tidningarna så det är svårt att få saker publicerade bara för att man vill. Oftast skickas det in ett tjugotal varje vecka liksom, bara från PPare och det var mycket större tryck under valrörelsen.

PP har tyvärr hamnat lite i skymundan, men vi står fortfarande för integritet och mänskliga rättigheter som inget annat parti verkar våga ta stark ställning för.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Synd att piratpartiet dog.

Vad svamlar du om? Bara för att de inte sitter i riksdag eller i EU-parlament så betyder det inte att de har dött, i så fall skulle Fi varit döda för länge sedan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

This!

Folk ropar högt när ens IP-adress ska lagras 6 månader (för att exempelvis via domstolsbeslut kunna begära ut information som kan leda till att någon som förföljer sina mobboffer på nätet grips). Men sen så ger man gladeligen helt frivilligt bort all information om ens vardag, filmsmak, favoritbok, kärleksrelation etc till både Google och Facebook. Varför skulle någon behöva anstränga sig för att hitta data, de flesta ger ju redan bort den helt gratis.

Kan nog inte säga det bättre än herr Fragande:

Google och Facebook är fria val, du väljer själv. Staten säger inte att du själv väljer, dom säger att du måste. Know the difference.

Skrivet av fragande:

Om du, som du själv uttrycker det, missar det helt, är det väldigt svårt att förklara. Är redigt trött på argumentet om "rent mjöl i påsen". Varför det är bristfälligt och orationellt kan du hitta hur mycket som helst om på några minuter. I mina ögon är du mer än lovligt naiv, om det är ett aktivt val eller inte har jag ingen aning om. Rätten till personlig integritet är en av de grundläggande mänskliga rättigheterna. I en demokrati ska staten tjäna befolkningen, inte tvärtom. I vårt rättssystem ska man vara oskyldig tills motsatsen har bevisats och det ska krävas bevis och goda anledningar för rättssystemet att göra intrång i den personliga integriteten. Som det är nu lagrar man godtyckligt alla medborgares rörelser, utan några som helst domstolsbeslut (så som det var förr).

Det finns ingen transparens. Vi har ingen aning om vad som händer med informationen som lagras, eller vad den kan tänkas användas till i framtiden. Det tas steg i fel riktning gång på gång. Men jag antar att en person som du själv inte skulle ha några problem med ett fullbordat storebrorssamhälle, eftersom du har "rent mjöl i påsen". Var går gränsen för dig? När dina samtal spelas in? När din post sprättas upp? Ser du inte något farligt med den här utvecklingen så skulle jag vilja kalla dig blind. Vi har ju redan sett utvecklingen och avslöjandena om USA's massövervakning. Du ser inga problem med det heller antar jag?

Om du kallar skyddande av grundläggande mänskliga rättigheter en princip är upp till dig. Om du vill kalla mig rädd är också upp till dig. Jag är minst lika "rädd" för personer som dig, som totalt misslyckas med att se faran med den här utvecklingen. Det är aldrig värt att ge upp grundläggande rättigheter för påstådd ökad trygghet. Jag säger påstådd, för det är knappast det egentliga syftet med massövervakningen. Det är ett sätt att kontrollera och kartlägga befolkningen, något folkligt valda representanter knappast borde ägna sig åt i en demokrati värd namnet. Personer som på något sätt utgör ett hot mot oss är knappast tillräckligt dumma att fastna i detta nät, vilket de flesta nog inser.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Lagra eller åtminstone lämna ut datat på en krypterad hålremsa i någon obskyr kod.
Kontantkort i mobilen och tankar på kortet kontant.
Nöjd b-hofkund.

Permalänk
Avstängd

Typiskt Sverige. Ska vi vara med i EU (vilket jag personligen inte vill) så ska vi väl följa deras regler annars ska vi gå ur.

Permalänk
Inaktiv

Kunde jag hade jag skaffat Bahnhof bara för de står upp för folk. Ladda ner film, spel osv känns så pasé för mig då det finns bra streamingtjänster och spelbibliotek online. Även om jag nu har rent mjöl i påsen vill jag inte att någon spionerar på mina internetvanor.

Permalänk

[QUOTE=Sir. Haxalot;14968801]Okej, Jag är ledsen att behöva komma in med fakta i cirkelrunkningen, men det finns ett antal punkter som är värda att tänka på och jag är fullt medveten om att folk kommer att tycka att jag är en jävla idiot för att jag försöker påverka deras världsbild, men here goes.

  • Det är väldigt tydligt specificerat vad som ska lagras i lagen och EU direktivet. För internetuppkopplingar så gäller detta när du kopplade upp dig och vilken IP adress du fick. Det gäller INTE innehållet i kommunikationen (det är specifikt förbjudet att lagra enligt direktivet), det geller INTE heller vem du kommunicerat med. [1] kap: 6.11

  • Anledningen till att EU-direktivet blev underkänt är att det specifierar att man ska logga avsändare och mottagare för telefonsamtal och sms (samt aktiv mast för mobila enheter). Detta ansågs vara för enkelt att kartlägga vem som hade kommunicerat med vem med denna information och på så sett ha för stor inverkan på den personliga integriteten

  • Den svenska versionen specificerar att uppgifterna enbart får uthämtas om ett domstolsbeslut finns [3]. Vilket kraftigt begränsar eventuellt missbruk. Att, som Urban legend påstår, massövervaka, är inte möjligt med stöd av den Svenska varianten. Åtminstonde inte utan att bryta mot lagen men i det fallet så är ju problemet knappast lagen i sig utan att myndigheterna bryter mot den.

[1] http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/15/21/2f8c7424.pdf
[2] http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-...
[3] https://lagen.nu/2003:389#K6P16cS1

Så varför går Bahnhof ut med sensationella uttalanden rörande lagen? Well, läs tråden. De har lyckats dra igång en så stor cirkelrunk att många förmodligen skulle tänka sig att betala det dubbla för samma tjänst hos en annan leverantör. Sen kommer ju hela VPN marknaden där leverantörerna är helt beroende av att deras kunder tror att de vinner någonting och såklart all media som vill skriva nyheter som lockar klick.[/QUOTE]

En bra sammanfattning som står i motsats till alla vars enda analys är "OMG SWEDEN = NEW FOURTH REICH? 1984 WAS NOT MANUAL".

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Kunde jag hade jag skaffat Bahnhof bara för de står upp för folk. Ladda ner film, spel osv känns så pasé för mig då det finns bra streamingtjänster och spelbibliotek online. Även om jag nu har rent mjöl i påsen vill jag inte att någon spionerar på mina internetvanor.

Du har fått allt om bakfoten, det är ingen som spionerar på dina internetvanor över huvud taget, absolut inte ifall du har (som du själv säger) rent mjöl i påsen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Men sen så ger man gladeligen helt frivilligt bort all information om ens vardag, filmsmak, favoritbok, kärleksrelation etc till både Google och Facebook. Varför skulle någon behöva anstränga sig för att hitta data, de flesta ger ju redan bort den helt gratis.

Inte helt gratis. Vi får faktiskt en mailbox, lite molnlagring, chattprogram och får spela små söta flashspel i utbyte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du har fått allt om bakfoten, det är ingen som spionerar på dina internetvanor över huvud taget, absolut inte ifall du har (som du själv säger) rent mjöl i påsen.

Åhå jo, det är det visst.

Facebook har intäkter på cirka 50 SEK per aktiv användare och år. Hur tror du de tjänar de pengarna?

Svar: Genom att systematiskt spionera på DINA internetvanor och ditt beteende på facebook och sedan sälja uppgifterna till de myndigheter och företag som betalar mest.

Google har intäkter på cirka 200 SEK per aktiv användare och år. Hur tror du de tjänar de pengarna?

Svar: Genom att systematiskt spionera på DINA internetvanor och ditt sökbeteende och sedan sälja uppgifterna till de myndigheter och företag som betalar mest.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Riktigt bra utan bahnhof! Bytar direkt till dem när jag får möjlighet. Har slött och dyrt Telia Dsl lina som jag använder en vpn med. Visst det blir ännu slöare och ännu dyrare med vpn men jag tycker det är värt det. Kul att ingen massmedia Sverige uppmärksammar detta överhuvudtaget, är väl fan så mycket mer intressant än senaste Justin bieber skivan. Men dom är väl köpta precis som mycket annat här i landet.

Just därför man inte ska betala TV-avgift, public service är det smutsigaste på denna jord.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Kan tipsa om Vetenskapens värld ikväll 20.00 på SVT2. Det kanske ger en objektiv bild..

Bra program va

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är väldigt tydligt specificerat vad som ska lagras i lagen och EU direktivet. För internetuppkopplingar så gäller detta när du kopplade upp dig och vilken IP adress du fick. Det gäller INTE innehållet i kommunikationen (det är specifikt förbjudet att lagra enligt direktivet), det geller INTE heller vem du kommunicerat med. [1] kap: 6.11

Kapitel 6.10, då? "Avsändarens och mottagarens meddelandeadress"

Punkt 6.10.1:

Citat:

Uppgifter om avsändarens och mottagarens meddelandeadress
(t.ex. e-postadresser och telefonnummer) är nödvändiga för att
spåra och identifiera en kommunikationskälla och för att identifiera
slutmålet för en kommunikation.

Det tycker jag säger att vem man kommunicerat med visst lagras. Jag ser inget som säger emot det jag skrev tidigare (och jag varken påstod eller försökte antyda att innehåll lagras).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det finns en superhjälte i Sverige, han heter Jon Karlung, och har t.o.m sin egen batcave.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Om man ändå kunde få Bahnhof som leverantör, hade bytt direkt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Post och idiotstyrelsen.... -_-

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮