Permalänk
Medlem

Datorn överhettar när jag spelar!

Dold text

Hej alla!

Jag har har nyligen förskaffat mig en ny dator men den har några problem. Varje gång jag kör ett lite mer krävande spel som The Forest eller The Vanishing of Ethan Carter så stängs datorn av efter en stund (det kan ta olika lång tid innan detta händer). Det är en speldator och den klarar alla spel jag har testat på högsta möjliga grafik på över 200 FPS så jag fattar inte vad som är problemet!

Mina spec:

Komponent Information Delresultat Resultat
Processor Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz 7,7 7,7
Bestäms av det lägsta delresultatet

Minne (RAM) 16,0 GB 7,7
Grafik NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 7,7
Spelgrafik 3968 MB tillgängligt grafikminne 7,7
Primär hårddisk 6GB ledigt (110GB totalt) 7,9
Windows 7 Professional

System
--------------------------------------------------------------------------------

Tillverkare Hewlett-Packard
Modell HP Compaq Elite 8300 CMT
Total mängd systemminne 16,0 GB RAM
Systemtyp 64-bitars operativsystem
Antal processorkärnor 4

Lagring
--------------------------------------------------------------------------------

Total mängd hårddiskutrymme 1051 GB
Diskpartition (C:) 6 GB ledigt (110 GB totalt)
Diskpartition (D:) 1 GB ledigt (9 GB totalt)

Dold text
Dold text

Medieenhet (E:) CD/DVD
Diskpartition (F:) 188 GB ledigt (932 GB totalt)

Grafik
--------------------------------------------------------------------------------

Typ av grafikkort NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
Total mängd tillgängligt grafikminne 4096 MB
Dedikerat grafikminne 2048 MB
Dedikerat systemminne 0 MB
Delat systemminne 2048 MB
Grafikkortets drivrutinsversion 9.18.13.4411
Primär bildskärmsupplösning 1920x1080
DirectX-version DirectX 10

Nätverk
--------------------------------------------------------------------------------

Nätverkskort Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connection
Nätverkskort Hamachi Network Interface

Jag tog med det mesta för att jag inte vet vad ni behöv veta.

Jag skulle vara glad om jag kunde få snabba svar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Eftersom den är köpt av hp så skulle jag lämmna tillbacka den!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Men om detta inte är en möjlighet, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Hur är det med fläktarna, hur många och vilka fläktar används, både chassi och för cpu? En följdfråga blir då hur höga temperaturerna på de olika komponenterna är.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Har du mätt temperaturerna på gpu och cpun?
Av ren nyfikenhet vad fick du betala för den datorn och det går diskutera om det är en speldator, ditt grafikkort är inte till för krävande gaming utan enklare spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kika temperaturer med hw monitor (program du laddar ner och kikar temperaturerna med) http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
och belasta datorn en kortare stund så ser du var som går varmt ganska snabbt om det nu inte visar sig gå varmt (under 90c på allt). så kan det vara nätagget i datorn som inte orkar med om du nu bytt grafikkortet i den nyligen.
Om du har garanti på datorn hör med dem först om de kan fixa detta.

och det är ganska långt ifrån en ordentlig speldator det är ett budget grafikkort som kostar 1300 kr
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-geforce-gtx-75...

Visst i jämnförelse med vad hp och liknande brukar ta med på sina datorer så är det ju en del skillnad och vad de marknadsför som gamingdator,
men du kan få mer för pengarna än det där om du kan lämna tillbaka datorn och använda pengarna på att köpa en burk ifrån inet,webhallen eller kompletts gamingsortiment.
om t ex din dator kostade 10000 kr så blev du ganska ute med pengarna (datorn kostar ca 7000 kr komplett att plocka ihop själv)

https://www.inet.se/produkt/1517134/taurus-gtx-780-limited-bo...
Detta t ex är en ordentlig burk för pengarna ^^

och plockar man ihop eget paket och bygger hemma så är det lite mer prisvärt det med ordentlig prestanda för pengarna.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7318721/2014-11-02 10k i budget så får du gtx 970 vilket är typ 3 st utav dina kort i prestanda.
gtx 750 ti vs gtx 970
http://anandtech.com/bench/product/1130?vs=1355

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Har du mätt temperaturerna på gpu och cpun?
Av ren nyfikenhet vad fick du betala för den datorn och det går diskutera om det är en speldator, ditt grafikkort är inte till för krävande gaming utan enklare spel.

Det är lite roligt faktiskt, den skulle kosta 12000kr (17000 utan rabatter) men den var så försenad så att de bjöd på hela datorn (good guy dustin)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Har du mätt temperaturerna på gpu och cpun?
Av ren nyfikenhet vad fick du betala för den datorn och det går diskutera om det är en speldator, ditt grafikkort är inte till för krävande gaming utan enklare spel.

Jag hade tänkt att köpa ett grafikkort för ca 2500kr men jag kommer inte ihåg vad det hette. Den passade dock inte i datorn så det fick tyvärr bli det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Din SSD verkar vara full (6GB ledigt). Jag skulle försöka rensa den lite för bättre prestanda, men jag tror inte den orsakar problemen.
Om det inte är temp som är problemet så kolla att du har uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet. Om den kom installerad så är det troligen en äldre drivrutin som kanske inte fungerar bra med de nyare spelen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

att en dator stänger av sig själv, alltså inte nån blåskärm, är nästan alltid relaterat till överhettning av cpu. Det är inte så mycket annat som kräver en direkt avstängning och ett 750Ti drar inte särskilt mycket ström, skulle vara ett enormt klent agg du skulle fått med isåfall. Min tanke går direkt till felaktig/dålig montering av cpu kylarn som nr 1 att kolla men gör som dom säger och kika på vad graderna säger först.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -