Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Kan nog gissa att dom flesta seriösa program som finns till Windows inte finns till Linux, därmed så är det knappast bättre på allt.

Jo Det var ur min synvinkel, givetvis finns program till win som inte finns till linux. Men program som gör mer eller mindre samma sak finns säkerligen i 90% av fallen på linux iaf (nej jag har ingen statistik på det

Skrivet av dysenteri:

Jag är faktiskt väldigt nyfiken jag med och har provat lite olika distar (mest Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu osv). Har lekt lite med tanken att ha en laptop som kör Linux där jag bara kodar hemsidor och surfar.

Har aldrig haft något riktigt problem med Windows faktiskt. Jag gillar bägge

Har en as gammal laptop med en pentium m 1.6Ghz cpu, den går som en raket med en lätt linux dist. XP är tungjobbat som fan, just till laptops är det väldigt användbart.

Men även till desktops, bara en sån sak som att flytta och ändra storlek på fönster, minimera fönster mm mm. Och många arbetsytor, man kan ju köra 10 arbetsytor med olika webläsare med mängder av flikar utan att det segar ner det minsta. Inte för att jag gör det men allt är så mkt smidigare.

Det förustätter förstås att man lär sig hur det funkar osv, är man typen som bara vill att det ska funka kanske linux inte är ett bra alternativ. Gillar man att anpassa sitt OS så är ju linux the shit!

Och stabiliteten ska man ju inte tala om ens. Dom gånger linux kraschat för mig är det pga. att jag kört instabila klocks eller att jag helt enkelt fuckat up genom att installera massa skumma prylar som jag inte borde. Det BSODar och låser sig dock inte, GUI kanske kraschar eller så men sällan att det bara kraschar så hard reset är enda utvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Om du har kunskapen och vet hur man gör så kan du enkelt få alla spel flyta på.

Hur får man igång Battlefield 4 på Linux?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Hur får man igång Battlefield 4 på Linux?

Man påtvingar utvecklare att använda frameworks som SDL2 och OpenGL så har du multiplattformstöd, voila. (Detta är vad Valve gör bland andra).

Att Windows-specifika API'er inte fungerar på Linux är som att klaga på att Linuxdrivers inte funkar på Windows, dvs rätt meningslöst.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Personligen så kör jag Linux för kontrollen som operativsystemet ger mig. Allting är mycket mer välordnat/strukturerat. Använder Debian/Grub2 för det mesta men har även fifflat lite med Fedora samt Redhat. Det ska dock påpekas att jag inte uteslutande använder Linux här, så inbiten är jag inte så jag är ingen expert på ämnet. I dagsläget har jag en burk med W7, en burk med Debian samt en MBA med OSX.

Många tycker och tror att Linux är någon främmande galax långt borta som bara är för dem som orkar sätta sig in i det med en mer hardcore-liknande mentalitet, jag skulle dock påstå att det är ett operativsystem, precis som vilket annat som helst. Skillnaden är att det utvecklas av alla, för alla. Därför finns det olika versioner av det, vissa mer "hardcore-inriktade", och vissa som har Inge och Eva Svensson som målgrupp. Ungefär som att 3 personer får i uppdrag att rita en gubbe, med samma penslar, samma duk. Grunden är densamme men man får 3 olika slutresultat, som passar människor med olika smak, som ser och vill göra olika saker med målningarna.

Med tanke på den valmöjligheten att välja en dist som passar just dig, som dessutom är kostnadsfri, har enkla uppdateringar och nedladdningar av mjukvara, som inte kan (nästan) få virus, och som inte äter i närheten av samma systemresurser som W8, finns det enligt mig ingen anledning till att inte prova Linux. Snabbt är det också.

Det tog lång tid för mig att komma fram till poängen där märkte jag.

Nackdelen är som många har påpekat, spelen. Eller snarare allt, brist på kompatibilitet när det gäller spel, då dessa använder frameworks från en PC miljö, som oftast är väldigt knackiga att emulera. Därför är det bra att ha en specifik spelburk separat som kör W7. I alla fall i dagsläget, förhoppningsvis inte framöver.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Om du har kunskapen och vet hur man gör så kan du enkelt få alla spel flyta på.

Har varken kunskap eller ork att hålla på med varje spel. Finns ju Wine m.m. men det brukar inte alltid vara så smärtfritt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kan nog gissa att dom flesta seriösa program som finns till Windows inte finns till Linux, därmed så är det knappast bättre på allt.

Kanske inte, men oftast finns det alternativ. Om de fungerar sämre, lika bra eller bättre skiljer så klart från fall till fall

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Visst är det lättare men när det blir problem på linux då måste man ta till terminalen och där försvinner glädjen för en vanlig användare.

Skrivet av =JoNaZ=:

Det är ju ingen skillnad i ubuntu eller mint som vilken svensson som helst kan installera. Men där blir kommandot istället
sudo apt-get install firefox

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Den dagen Gentoo blir lika lätt att grafiskt installera och konfigurera som Windows 8.1 kommer jag gå över från Windows. Inte en dag tidigare. Men i stort är det en smaksak, inget annat. Jag har pysslat med olika distar sedan Redhat 5 och idag är det, för mig, inget som jag inte kan göra i Windows i de olika dialekterna. Tvärtom däremot finns det begränsninar.
Den enda unix-variant på klientsidan (initialt) som fått mainstream-spridning (inriktning konsument) är Mac OS, mig veteligen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hade jag inte spelat dagligen så hade jag utan tvekan kört Linux.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Det är visserligen sant, men personligen gillar jag inte heller programcentraler, oavsett om det är Linux, Windows eller Android. Föredrar alltid självstående installers.

Att vara mer lättanvänt än Windows 8 är inte svårt...

Kan hålla med om programcentraler till viss del men jag tycker den i Ubuntu funkar helt ok. Den är däremot i desperat behov av ett nytt UI faktiskt. Haha håller med Windows 8 är nog det mest besvärliga Windows på bra länge faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Om du har kunskapen och vet hur man gör så kan du enkelt få alla spel flyta på.

Du får gärna berätta hur jag gör det med StarCraft 2! Har googlat runt massor och det enda jag kommit fram till är att jag får leva med <1/3 av den fps jag får i windows pga det måste köras med DX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hade jag inte spelat dagligen så hade jag utan tvekan kört Linux.

Jag spelar dagligen i linux. csgo, dota2 och sc2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du får gärna berätta hur jag gör det med StarCraft 2! Har googlat runt massor och det enda jag kommit fram till är att jag får leva med <1/3 av den fps jag får i windows pga det måste köras med DX.

StarCraft 2 funkar out-of-the-box för mig. Bara installera Wine och sen högerklicka Setup-filen och välja att köra med Wine. Sen för att få det flyta på ännu bättre om man önskar det så finns det massa tweaks man kan göra men det är inte jag så pass haj på. Jag brukar köra Starcraft 2 som det blir efter installationen och det funkar väldigt bra för mig

Skrivet av cyzed:

Hur får man igång Battlefield 4 på Linux?

Nu vet jag inte om BF4 funkar olikt BF3 i Wine då jag inte har BF4, men EA är ena jävlar på att stoppa Linux-användare från att köra deras program i Linux av nån okänd anledning. Men jag lyckades installera Origin och BF3 efter många försök, kunde till och med köra BF3. Tyvärr har jag inte ett skript som automatiserar processen. BF3 flöt på hyfsat ändå men sämre än på Windows, mycket sämre. Det krävs nog en massa modifieringar och tweaks för att få det att fungera bättre.

Nu behöver det ju inte vara samma sak med BF4 men så var det med BF3.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

StarCraft 2 funkar out-of-the-box för mig. Bara installera Wine och sen högerklicka Setup-filen och välja att köra med Wine. Sen för att få det flyta på ännu bättre om man önskar det så finns det massa tweaks man kan göra men det är inte jag så pass haj på. Jag brukar köra Starcraft 2 som det blir efter installationen och det funkar väldigt bra för mig

Nu vet jag inte om BF4 funkar olikt BF3 i Wine då jag inte har BF4, men EA är ena jävlar på att stoppa Linux-användare från att köra deras program i Linux av nån okänd anledning. Men jag lyckades installera Origin och BF3 efter många försök, kunde till och med köra BF3. Tyvärr har jag inte ett skript som automatiserar processen. BF3 flöt på hyfsat ändå men sämre än på Windows, mycket sämre. Det krävs nog en massa modifieringar och tweaks för att få det att fungera bättre.

Nu behöver det ju inte vara samma sak med BF4 men så var det med BF3.

Med tanke på hur illa BF4 funkar på windows så vill jag inte ens tänka på hur det ska funka i wine

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hade ingen anledning att prova linux heller, mer än att jag var nyfiken på att prova.

Och windows framstår ju som fullkomligt efterblivet vid en jämförelse. Det är inga problem att köra dual boot, GRUB bootloadern funkar dessutom till skillnad från när du kör två eller fler win installationer.

Vad är det för "efterblivet" windows är imot linux?:)

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Vad är det för "efterblivet" windows är imot linux?:)

Det mesta, fönster hantering, flera arbetsytor, installera program, öhm.. osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Vad är det för "efterblivet" windows är imot linux?:)

Nu vet ja inte men tror han syftar på hur Windows blivit. Jämför XP och W7, en liknelse eller hur? Men med förbättringar i mycket och mer modernt. Sen kommer W8 som ser mer ut att vara anpassat för touch. Går dessutom inte att anpassa systemet till sin egen stil, förutom en viss del.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

StarCraft 2 funkar out-of-the-box för mig. Bara installera Wine och sen högerklicka Setup-filen och välja att köra med Wine. Sen för att få det flyta på ännu bättre om man önskar det så finns det massa tweaks man kan göra men det är inte jag så pass haj på. Jag brukar köra Starcraft 2 som det blir efter installationen och det funkar väldigt bra för mig

Det fungerar, ja. Men jag får inte i närheten av samma flyt som i windows, vilket du hävdade var möjligt =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Nu vet ja inte men tror han syftar på hur Windows blivit. Jämför XP och W7, en liknelse eller hur? Men med förbättringar i mycket och mer modernt. Sen kommer W8 som ser mer ut att vara anpassat för touch. Går dessutom inte att anpassa systemet till sin egen stil, förutom en viss del.

vete fasen om win8 är anpassat för något alls, mer icke-användarvänligt-oinpassast OS är nog svårt att hitta

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Nu vet ja inte men tror han syftar på hur Windows blivit. Jämför XP och W7, en liknelse eller hur? Men med förbättringar i mycket och mer modernt. Sen kommer W8 som ser mer ut att vara anpassat för touch. Går dessutom inte att anpassa systemet till sin egen stil, förutom en viss del.

Tycker alla windows är efterblivna jämfört med linux

Permalänk
Medlem

Tycker om Linux men ni överdriver svårigheterna med Windows.

Vadå krångligt att installera firefox? Ladda ner en fil -> klicka på filen -> klicka nästa -> klar.

Herre min jesus vad jobbigt va?

Permalänk
Skrivet av cyphric:

Tycker om Linux men ni överdriver svårigheterna med Windows.

Vadå krångligt att installera firefox? Ladda ner en fil -> klicka på filen -> klicka nästa -> klar.

Herre min jesus vad jobbigt va?

Eller trycker man på F12 och skriver apt-get install firefox och så är det klart

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag spelar dagligen i linux. csgo, dota2 och sc2!

Yepp, valve är duktiga med linux-stödet, tyvärr spelar jag allt möjligt. Har 150+ spel nu i steam och tyvärr bara ett fåtal där linux stödjs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyphric:

Tycker om Linux men ni överdriver svårigheterna med Windows.

Vadå krångligt att installera firefox? Ladda ner en fil -> klicka på filen -> klicka nästa -> klar.

Herre min jesus vad jobbigt va?

The Linux way:

Terminal -> sudo *pakethanterare* firefox

klart!

I mitt fall, så blir det såhär för jag har Arch Linux:

Terminal -> sudo pacman -S firefox

klart!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det fungerar, ja. Men jag får inte i närheten av samma flyt som i windows, vilket du hävdade var möjligt =/

Jaha menar du så, vilken linux-dist kör du? Jag får nästan dubbelt så mycket fps i Linux. Kör du AMD eller nvidia? AMD är rätt kassa med stöd och drivrutiner till Linux, tillräckligt kassa för att få mig att överväga gå tillbaka till GT220 från HD5770.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jaha menar du så, vilken linux-dist kör du? Jag får nästan dubbelt så mycket fps i Linux. Kör du AMD eller nvidia? AMD är rätt kassa med stöd och drivrutiner till Linux, tillräckligt kassa för att få mig att överväga gå tillbaka till GT220 från HD5770.

Jag kör Kubuntu. Har ett nvidia grafikkort. Ett gtx 680 för att vara mer specifik. Kan köra på ultra i windows utan att droppa under 50fps ungefär. I linux på samma inställningar droppar jag till en bra bit under 20fps i värsta fall. Får köra med typ low/medium i linux för att få flyt

Permalänk
Medlem

Jag har velat lite med operativsystem. Till mina servrar skulle jag aldrig köra windows. Men för min egen användardator började jag bolla mellan linux och windows. Det fanns fördelar och nackdelar med båda. Det jag gjorde var att göra någonting helt annat, skaffa en macbook och få det bästa av båda världarna

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux till vissa saker. Jag har Windows 8.1 och Windows Server 2012 som mina arbetande OS, men jag har virtuella maskiner med Linux och Debian, samt att jag kör pfsense i min router. Varför?

Linux är skitgrymt när jag håller på med webutveckling, eller när jag sitter och petar i källkod, eller vill skriva ett komplicerat arbete. Dock vill jag inte komma hem efter en dag med hårt arbete och sedan lägga resten av natten på att få en drivrutin att fungera. Jag hade kört Linux till allt, OM, och bara om, det hade vart lika kompatibelt som Windows är "out-of-the-box". Sist jag körde Linux så körde jag Mint, och allt var frid och fröjd fram tills att jag skulle installera Nvidias drivrutiner.

Vad hände då? Min X-server tillsammans med lite andra saker kraschade totalt och jag blev lämnad åt mitt öde med en terminal, inget internet och ett grafikkort som av nån anledning låg på stadiga 95 grader. Då bestämde jag mig för att vänta tills Linuxfolket kommer ut med en seriöst lättanvänd och kompatibel mjukvara. Jag vill inte ständigt vara rädd för att min dator ska krascha bara för att jag vill installera nått. Datorn ska vara min slav, inte min gud.

Permalänk
Medlem

Allt man installerar under Windows är ju nerlusat med bloatware. Så fort man klickar igång en installation måste man lusläsa alla 10 rutor som dyker upp, annars sitter du där med nåt nytt program som helt plötsligt kidnappat en filändelse eller som smygkörs varje gång du startar datorn. Sen avinstallerar man det fulprogrammet men inte blir datorn som innan ändå. Då lär man installera ett registerstädarprogram för att rensa ur där också. Sen när det är klart så är det nåt annat som pajjade under rensningsprocessen...
Fy då.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag kör Kubuntu. Har ett nvidia grafikkort. Ett gtx 680 för att vara mer specifik. Kan köra på ultra i windows utan att droppa under 50fps ungefär. I linux på samma inställningar droppar jag till en bra bit under 20fps i värsta fall. Får köra med typ low/medium i linux för att få flyt

Ok, när jag hade GT220 så kunde jag köra medium/high med 40-70 fps i Windows. I Linux kunde jag köra på high/ultra med en nästan stadig fps runt 60-70. Efter jag hade bytt till HD5770 så fick jag betydligt sämre flyt i Linux oavsett vad jag gjorde men i Windows går det smärtfritt på högsta.

Nu vet jag inte hur det är att köra Stacraft med AMD-kort då jag inte tänkt på att skaffa det sen ominstallation för byte av dist.

Har för mig jag tog in några patcher från Stefan Dösinger vilket förbättrade prestandan avsevärt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro