Blizzards Overwatch

Permalänk
Geeks Gaming
Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot det här spelet.
Förhoppningsvis kan det bli lite seriöst competivite spelande igen !

Permalänk
Medlem

Någon som hade lite fyrklöver och blev inbjuden till stress testet nu i helgen?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Måste bara fråga folket som spelar detta/har spelat. Är det kul?
För mig verkar det som att är väldigt "casual" och ingen större tävlings-esport spel som jag hade hoppas på.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Måste bara fråga folket som spelar detta/har spelat. Är det kul?
För mig verkar det som att är väldigt "casual" och ingen större tävlings-esport spel som jag hade hoppas på.

Jag var väldigt skeptisk innan jag fick chansen att spela. Är väldigt förtjust i spel där individuell skill står högt i spel (äldre BF-spelen, CS, nu senast dirty bomb) och efter att ha kikat videor så såg detta verkligen inte ut att vara någonting för mig. Jag har inte heller rört spel som WoW och Diablo, så Blizzard för mig är något helt nytt.

Jag släpptes in i betan för kanske tre veckor sedan och har haft otroligt skoj. Det första jag vill lyfta är hur otroligt välgjort spelet är. Det går kvickt att starta, menyerna är klockrena och spelet flyter på extremt bra (hög FPS). Det är löjligt enkelt att spela med sina vänner och det är knappt några väntetider alls. För att ge ett exempel på det sistnämnda så har vi en person som behöver ta sina obligatoriska rökpauser lite då och då. Han behöver bara hoppa ut när han känner för det (quick play spelar vi nu, inte competivite) och sen hoppa tillbaka igen när han är färdig. Han hamnar i spectator om servern är full och kommer automatiskt få en plats nästa runda.

Spelet är kul. Jag är en person som tröttnar på saker rätt fort och det som troligtvis kommer hålla mig i liv är att det finns många figurer att bemästra. Varje karaktär är bra på sin sak och det tar tid att bli duktig. Precis som du säger så är spelet ganska casualvänligt. Att vara bäst i CS kan tyvärr inte automatiskt överföras till Overwatch. Men med det sagt så är det fortfarande stor skillnad på en duktig spelare och en mindre duktig spelare. Detta var jag också orolig för. Men det handlar snarare om att agera rätt i situationer och ha rätt movement än att kunna skjuta stenhårt. Samtidigt varierar det givetvis på vad du spelar karaktär. En sak som jag fortfarande inte vant mig vid är att du inte kan åstadkomma särskilt mycket själv. Har du ett dåligt lag så är du mer eller mindre körd. Du kan inte bära ett lag ensam. Jag drar liknelser till DotA här - ni som spelat vet hur det kan kännas. Men att alla 6 spelare på plan måste spela vettigt tillsammans behöver inte vara någonting negativt!

Det finns redan flera stora "esportorganisationer" som har tagit fram lag, och dessa har suttit och tränat flera timmar per dag under betan. Så en scen kommer det att finnas, sen är frågan hur roligt det är att titta på som åskådare. CS har ju fördelen att det är enkelt att förstå sig på i och med det rundbaserade game-modet. Jag är rädd för att det kommer bli rörigare i Overwatch där man spawnar om hela tiden och det är action överallt, med ytterliggare en spelare.

Så sammanfattningsvis så är jag otroligt imponerad och det trodde jag aldrig att jag skulle bli. Spelet är väldigt välgjort och jag har haft sjukt många roliga timmar redan nu. Det finns saker jag inte är förtjust i som att man exempelvis kan spela flera av samma karaktär och att "competivite mode" har ett uruselt upplägg men det tonas ner av allt annat just nu. Spelet kommer bli stort.

Hojta om det är något du undrar över. Det kan ha blivit lite rörigt, klockan är för mycket

@asabla kan säkert skriva av sig han också!

Permalänk
Medlem

Då den där pörskans @jagardaniel var tvungen att nämna mig i sitt inlägg så kan jag inte hålla mig borta från att skriva av mig

Jag kommer från en lite annorlunda bakgrund om man jämför med daniel, då jag har varit med sedan gamla goda tiden när man spelade doom och wolfenstein (är det dags att pensionera sig snart?). Men det var inte fören Unreal tournament dök upp som jag verkligen hittade min typ av fps...Arena shooters. Visst jag hade testat på de tidigare quake-spelen också men de kändes inte helt rätt, tills Q3 dök upp...men det är en helt annan historia.

Hur som så är detta inte mitt första test av Overwatch, då första gången var till och med nere i tyskland vid GamesCom sommaren 2016. Det har ju hänt en hel del sedan dess och spelupplevelsen då är inte så jämförbar med hur spelet kändes senast (stort event, allting går lite för fort och man har inte riktigt någon aning om vad som händer). Nästa test var en av de tidigare stresstesterna som de har kört till och från, där upplevelsen mer eller mindre kändes identisk med hur det var senast. Därefter så fick jag en mer permanent tillgång till Ovewatch (tror det var samtidigt som jagardaniel).

Men hur är själva spelupplevelsen då?
Redan från att du startar spelet så känns allting riktigt polerat och genomtänkt. Menyerna flyter på, inga konstiga designval...ett helt vanligt spel från blizzard (de vet vad de sysslar med). Hela den sociala biten kan kännas till en viss del förvirrande första två gångerna man använder det men kommer helt klart fungera hur bra som helst efter att man har testat på det.

Första matcherna:
När ett nytt spel har dykt upp på hyllorna så brukar den första tiden i spelet också var en av de roligare upplevelserna. Ingen vet riktigt vilken taktik som är bäst, vilket vapen som vinner flest dueller eller vilka positioner man skall hålla. Detta gör att man kan se allt från en upplevelse som inte känns balanserad alls till matcher som är så kaotiska att ingen egentligen vet vad de håller på med. Men efter ett tiotal timmar i spelet så börjar man märka av folk har blivit bättre, man möter folk som känner igen kartorna och framförallt hjältarna.

När man har nått denna nivå så måste jag medge att det allt för många gånger har varit en "hit or miss" scenario. Där ena laget har piskat skiten ur ens egna eller tvärtom, vilket gör att man önskar att det fanns fler matcher som var jämna. Nu så är självklart inte alla matcher på detta vis då det kan skilja sig grovt mellan kartor och vilken typ av spelare man har med sig.

Men som första intryck så känns spelet otroligt bra, inga konstiga grafikbuggar, genomarbetade hjältar med tillhörande förmågor (med vissa undantag). Jag körde också spelet på lite lägre grafikinställningar (gamla vanor i guess), men kände inte direkt av några skillnader mellan höga eller låga när det kommer till FPS, lika så med utseendet.

När casual inte räcker till?
När man börjar spela Overwatch så måste man spela casual-mode på sina matcher tills dess att man når nivå/level 25 (kravet kanske skippas eller ändras i framtiden). Men när du väl har nått denna nivå så får du tillgång till att kunna söka matcher som är "competitive". Skillnaden är genast märkbar där spelarna är genast känns mer engagerade mot tidigare. Man skulle nästan kunna jämföra detta mot hur CS:GO känns när du har gått från casual till riktig matchmaking.

The good, the bad and the ugly:
Men nu är allting självklart inte sol och gröna skogar, utan spelet lider också av en del balanseringsproblem, saker som kanske inte känns 100% genomtänkta samt en helhetsupplevelse som kunde ha varit helt annorlunda. Detta är subjektivt och är helt mina egna åsikter och tankar om hur spelet borde/kan ha varit istället mot hur det är nu.

Balanseringsproblem:
Vid första anblick så känns det inte som om det egentligen finns några balanseringsproblem, alla hjältar fyller sin roll och är bra på en sak medan de är dåliga på något annat. Men desto mer du spelar och desto fler duktiga spelare som du möter så framkommer det vissa problem rätt snabbt.

Med detta så menar jag att det finns hjältar som må ha en hög inlärningskurva och kan ta lång tid att bemästra till fullo, men när man väl närmar sig denna nivå så blir hjälten mer eller mindre ohanterlig i allt för många situationer. Exempel på detta är Tracer, den hjälte som låter dig teleportera dig en kort distans åt en riktigt i samma höjd som du befinner dig på. Problemet som uppstår är att det mer eller mindre blir omöjligt för många hjältar att göra någonting åt henne, utan du måste många gånger paralysera henne på något vis (så du hinner döda henne) eller skada henne så pass mycket att spelaren måste backa.

Ett annat exempel är Widowmaker, spelets krypskytt som kan vara en riktig plåga både i att vara effektiv till att inte tillföra någonting alls i matcherna. En duktig spelare kan många gånger döda en annan hjälte på ett skott oavsett distans, vilket gör att de som vill spela support (eller snarare en hjälte som inte är en tank) många gånger får hålla sig bakom skydd utan att kunna göra någonting alls.

Det finns några exempel till på hjältar som kan...blir lite för starka i rätt händer, vilket känns som att det kan bli ett problem rätt fort när spelet väl släpps. Det skall dock påpekas att detta kanske påverkar oss spelare som är mer tävlingsinriktade och som spelar på en högre nivå mot den vanliga spelaren.

Kartorna:
Rent generellt så gillar jag de flesta av kartorna, även om Hollywood eller Anubis är mina stora favoriter det ska vara kaos med möjligheter till att kunna flanka runt fienden. Men även här finns det vissa problem.

Ett praktexempel på en karta som jag redan nu har lärt mig att hata är Hanamura. Där första sektionen kan vara lite klurig att ta men är oftast den bit som känns mest intensiv och fungerar bra att försvara men även att attackera. Däremot är den andra biten otroligt tråkig och känns inte helt genomtänkt alla gånger. Mer ingående än så kommer jag inte gå in på här, men om någon är intresserad så kan jag absolut skriva en kort text.

Spelupplevelsen:
Nu kan jag inte med 100% säkerhet säga att detta faktiskt är någonting som finns i spelet eller om det kommer förändras i samband med den öppna betan eller efter release. Men vid ett flertal händelser så har man känt av en viss...fördröjning i spelet. Som om servern skulle ha en lite lägre tickrate. Liknande det scenario som finns i battlefield när man kan dö runt väggar etc.

Jag har inga bevis som faktiskt kan visa detta utan detta baseras helt på upplevelsen (jag kanske har blivit för gammal för sånt här?)

Kort och gott:
Spelet känns bra och kommer garanterat dra tills sig en större mängd spelare, den stora frågan kommer handla om vilken typ av spelare som kommer flocka sig runt spelet. Likaväl som att hur man skall hålla intresset uppe under en längre tid utan att spelet förblir ett centrum för planlöstspelande (låter knasigt på svenska).

Vad som var bra:
+ Bra menyer och flyt i spelet rent generellt
+ Finns många intressanta karaktärer/hjältar med roller som passar alla
+ Går snabbt att söka efter en match
+ Finns karaktärer/hjältar med en högre inlärningskurva (vem gillar inte utmaningar?)
+ Känns nytt och fräscht i djungeln av nya spel

Vad som inte kändes bra:
- Matchmaking saknar matchmaking, du kan möta spelare som knappt vet hur man använder en mus till spelare som aldrig har gjort något annat i sitt liv
- Balanseringsproblem, både med karaktärer/hjältar samt vissa kartor (även om de är mer framhävande i competitive än i casual)

Som ni märker så finns det egentligen inte så mycket att klaga på just nu. Och det som finns är någonting som absolut kan förändras med tiden eller när den generella skaran av spelare har blivit mer van.

P.S Jag drömmer fortfarande om en ny storhetstid för Quake D.S

Permalänk
Medlem

Jag fick beta koder till Overwatch beta. Jag är taggad för tisdag!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Någon som har en kod över till betan som är nu? Jag vill i alla fall testa spelet innan jag köper det och har signat till beta på 2 olika konton utan att ha blivit inbjuden. Har tyvärr inget att erbjuda i retur men det hade varit trevligt att få prova på

Jag spelar endast på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Någon som har en kod över till betan som är nu? Jag vill i alla fall testa spelet innan jag köper det och har signat till beta på 2 olika konton utan att ha blivit inbjuden. Har tyvärr inget att erbjuda i retur men det hade varit trevligt att få prova på

Jag spelar endast på PC

Öppna betan kommer på torsdag för alla. Man behöver inte förboka spelet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Öppna betan kommer på torsdag för alla. Man behöver inte förboka spelet.

Nej jag vet det men dom som förbokade det fick väl en extra kod att ge till vänner som man kunde använda för att börja spela tidigare.

Permalänk
Medlem

fick mina koder igår.. har en friend beta kod att ge bort först till kvarn.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

fick mina koder igår.. har en friend beta kod att ge bort först till kvarn.

Jag tar den gärna!

EDIT: Tror han gick offline, men om någon annan har en kod så kontakta gärna mig med PM

Permalänk

0965452689475647144953378
Först till kvarn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

0965452689475647144953378
Först till kvarn!

Hejsan, tack jag fick den

Permalänk
Skrivet av Veen:

Hejsan, tack jag fick den

Ha så kult

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Ha så kult

Hoppas

Permalänk

Om någon mer har en friend kod till övers, tar jag gärna en i pm
Ska vara bortrest från torsdag till söndag, så kommer inte hinna testa spelet annars :/

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Gjorde en beställning från webhallen istället för direkt från battlenet, det blev billigare trots frakt och grejer. Ska bli kul att se hur dom skickar utskick av koder nu till helgen osv. Sen fick man ju ett fint...samlarmynt som säkert inte alls kommer försvinna efter tre minuter från webhallen #värt ^^

Permalänk

@Snuffelbutt: Om jag inte minns fel behövde man Pre-ordera före den 29e för att få dagar extra i Betan som i vanliga faill börjar den 5e men istället den 3e för de innan 29e.

Permalänk
Medlem

Någon här som förbokat via Webhallen och fått nycklar till early access?

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av ChrisMANEY:

@Snuffelbutt: Om jag inte minns fel behövde man Pre-ordera före den 29e för att få dagar extra i Betan som i vanliga faill börjar den 5e men istället den 3e för de innan 29e.

Står inte på deras hemsida?

Skrivet av Zyraxon:

Någon här som förbokat via Webhallen och fått nycklar till early access?

Nope inte än, hoppas på idag.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Nej jag vet det men dom som förbokade det fick väl en extra kod att ge till vänner som man kunde använda för att börja spela tidigare.

Skrivet av Netforce:

fick mina koder igår.. har en friend beta kod att ge bort först till kvarn.

va!?
jag har förbokat och inte fått några koder!? =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyraxon:

Någon här som förbokat via Webhallen och fått nycklar till early access?

Nepp, skrev precis ett mail och frågade varför de inte kommit ut ännu =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyraxon:

Någon här som förbokat via Webhallen och fått nycklar till early access?

Fick detta från webhallen nyss:

"Koderna skickas ut till samtliga kunder strax innan Overwatch betan påbörjas"
Hoppas det stämmer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fick detta från webhallen nyss:

"Koderna skickas ut till samtliga kunder strax innan Overwatch betan påbörjas"
Hoppas det stämmer

Då hoppas vi på det

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk

Har också beställt via webhallen, hoppas att man får det ikväll så det hinner ladda ner över natten

http://onlywat.ch/

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fick detta från webhallen nyss:

"Koderna skickas ut till samtliga kunder strax innan Overwatch betan påbörjas"
Hoppas det stämmer

Fick precis mina nycklar, WOHO!!!

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyraxon:

Fick precis mina nycklar, WOHO!!!

Tack! Fick mina också
Var orolig där ett tag

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Fått mina av webhallen nu också!

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk

Jag med!!!