Allt om Corsair iCUE

Permalänk
Medlem

Har ett litet och ett stort problem, lilla först:

- LEDljuset på min H110i GT ändrar inte längre färg efter processorns temp, utan är alltid blå.

- Programmet tar väldigt lång tid att starta igång vid boot, och får min dator att inte komma igång ordentligt. Kommer till skrivbordet, men jag kan inte göra något förrän Link startat efter ett par minuter. Problemet började idag.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Oskar.:

Har ett litet och ett stort problem, lilla först:

- LEDljuset på min H110i GT ändrar inte längre färg efter processorns temp, utan är alltid blå.

- Programmet tar väldigt lång tid att starta igång vid boot, och får min dator att inte komma igång ordentligt. Kommer till skrivbordet, men jag kan inte göra något förrän Link startat efter ett par minuter. Problemet började idag.

Hej Oskar,

Har du nyligen uppdaterat till någon ny version av Corsair Link? Eller ändrat något annat i programmet?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Oskar,

Har du nyligen uppdaterat till någon ny version av Corsair Link? Eller ändrat något annat i programmet?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Problemet med att den inte startade verkar ha slutat nu, men led-problemet kvarstår. Jag använder den senaste versionen av programmet, men ledljuset slutade ändra färg innan jag uppdaterade (efter att ha fungerat med den versionen).

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Oskar.:

Problemet med att den inte startade verkar ha slutat nu, men led-problemet kvarstår. Jag använder den senaste versionen av programmet, men ledljuset slutade ändra färg innan jag uppdaterade (efter att ha fungerat med den versionen).

Bra att uppstartningsproblemet slutat. Angående LED-problemet, kan du ändra färg överhuvudtaget? Om du väljer en statisk färg?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Bra att uppstartningsproblemet slutat. Angående LED-problemet, kan du ändra färg överhuvudtaget? Om du väljer en statisk färg?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Ja, jag kan ändra färg till vilken jag vill om jag bara vill ha en statisk. Den ändrar dock inte färg efter temp på min processor som den gjorde från början.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Oskar.:

Ja, jag kan ändra färg till vilken jag vill om jag bara vill ha en statisk. Den ändrar dock inte färg efter temp på min processor som den gjorde från början.

Jag ska gräva lite i det och se om jag kan lösa det. Det har alltså slutat att ändra färg efter temperatur helt utan att du uppdaterat versionen av CLink?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Jag ska gräva lite i det och se om jag kan lösa det. Det har alltså slutat att ändra färg efter temperatur helt utan att du uppdaterat versionen av CLink?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Ja, precis. Den ändrar inte automatiskt efter exempelvis temperatur, men jag kan ändra statisk färg så lampan i sig fungerar ju. Problemet började redan med förra versionen.

Permalänk
Medlem

Hej, jag satt och spelade och märkte hur datorn blev seg och såg att tempen på processorn låg mellan 80-90 grader och det verkar som om pumpen bara slutat fungera, och den syns inte i corsair link, vad kan jag gör för att få igång den?
Kylningen har fungerat utmärkt tills i måndags och tempen legat mellan 35 och 48 grader?
Har windows 10 tech preview och har inte ändrat något i datorn sen jag installerade om os senast och det har fungerat bra, h100i syns inte i regedit som jag läst vissa säger att den skall göra.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Oskar.:

Ja, precis. Den ändrar inte automatiskt efter exempelvis temperatur, men jag kan ändra statisk färg så lampan i sig fungerar ju. Problemet började redan med förra versionen.

Jag ska gräva i det och se om det finns någon lösning, återkommer.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skrivet av Layon:

Hej, jag satt och spelade och märkte hur datorn blev seg och såg att tempen på processorn låg mellan 80-90 grader och det verkar som om pumpen bara slutat fungera, och den syns inte i corsair link, vad kan jag gör för att få igång den?
Kylningen har fungerat utmärkt tills i måndags och tempen legat mellan 35 och 48 grader?
Har windows 10 tech preview och har inte ändrat något i datorn sen jag installerade om os senast och det har fungerat bra, h100i syns inte i regedit som jag läst vissa säger att den skall göra.

Hejsan Layon,

Om du känner på pumpen/blocket, känns det att den vibrerar då?

Vilken version av Corsair Link har du? Det hittar du under Options -> About.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Jag ska gräva i det och se om det finns någon lösning, återkommer.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hejsan Layon,

Om du känner på pumpen/blocket, känns det att den vibrerar då?

Vilken version av Corsair Link har du? Det hittar du under Options -> About.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Jag testade med den äldsta jag kunde hitta och den senaste, och kände på pumpen och slangarna och kände inga vibrationer; senast så såg jag pumpen men den stod på noll, sen när jag kollade på edit så stod det 5rpm och det gick inte att ändra värdet.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag köpte ju Corsair Dominator Platinum DDR4 3000MHz 2x8Gb till mitt nya moderkort och det skall ju gå att koppla dessa till Link, vad använder man för kablage till det? Har sökt både på hemsidan men hittar ingenting.

Med vänlig hälsning Krokarn

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Layon:

Jag testade med den äldsta jag kunde hitta och den senaste, och kände på pumpen och slangarna och kände inga vibrationer; senast så såg jag pumpen men den stod på noll, sen när jag kollade på edit så stod det 5rpm och det gick inte att ändra värdet.

Då verkar det som att pumpen lagt av, vart och när köpte du kylaren? Jag rekommenderar dig att först höra med butiken du köpte den ifrån för att reklamera. Går inte de så kan du ta de direkt via oss. Hör av dig så hjälper jag dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skrivet av Krokarn:

Tjena!

Jag köpte ju Corsair Dominator Platinum DDR4 3000MHz 2x8Gb till mitt nya moderkort och det skall ju gå att koppla dessa till Link, vad använder man för kablage till det? Har sökt både på hemsidan men hittar ingenting.

Med vänlig hälsning Krokarn

Hej Krokarn,

För att kunna koppla in de till Link så behöver man våran Dominator kylare, det man kan göra är att styra LEDs på kylaren.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Krokarn,

För att kunna koppla in de till Link så behöver man våran Dominator kylare, det man kan göra är att styra LEDs på kylaren.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Aha, på så vis. Ja då blev det ointressant. Tack för svar i varje fall.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Finns det någon ungefärlig lista på vilka fläktar som funkar förutom Corsairs egna? Vet att det var lite problem med andra fläktar då första versionen kom. Så är det samma problmed med Mini eller funkar det bättre nu?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Zoubiey:

Finns det någon ungefärlig lista på vilka fläktar som funkar förutom Corsairs egna? Vet att det var lite problem med andra fläktar då första versionen kom. Så är det samma problmed med Mini eller funkar det bättre nu?

Hejsan,

Syftar du på fläktar till Commander Mini?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Jag har tre stycken PWM-fläktar kopplade till CHA_FAN1, CHA_FAN2 och CHA_FAN3 på moderkortet. De dyker upp som 3-pins i Corsair Link. Inga möjligheter att kontrollera hastighet på något sätt. Vad gör jag för fel?

Edit; CHA_FAN inte CPU_FAN

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer: Dom ska kopplas direkt till Corsair Link.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

@Syntheslizer: Dom ska kopplas direkt till Corsair Link.

Läs vad jag skrev igen.
Det är hur som helst löst. Corsair Link Dashboard kan inte kontrollera något som inte är kopplat direkt till AIO eller deras fläktkontroller. Hade fått för mig att PWM-fläktar kunde kontrolleras från OS via t ex Corsair Link men de är helt knutna till CPU-temperaturen och kan bara regleras via BIOS. Förstår inte alls poängen med PWM när de är så begränsade.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Läs vad jag skrev igen.
Det är hur som helst löst. Corsair Link Dashboard kan inte kontrollera något som inte är kopplat direkt till AIO eller deras fläktkontroller. Hade fått för mig att PWM-fläktar kunde kontrolleras från OS via t ex Corsair Link men de är helt knutna till CPU-temperaturen och kan bara regleras via BIOS. Förstår inte alls poängen med PWM när de är så begränsade.

Har läst om det 3 gånger och min kommentar stämmer ju fortfarande. För att kunna styra fläktarna så måste dom vara kopplad tillden fysiska Corsair Link enheten. PWM fläktar kan styras från OS men ej med CL då den kräver den fysiska enheten.

T.ex SpeedFan ska kunna styra från OS.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Om jag har en H100i och sen skaffar t.ex en HG10 + AIO för att kyla mitt grafikkort, måste jag då köper en såndär commander-enhet eller är det bara att koppla den nya AIOn till en USB ingång på moderkortet och så ska det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Har läst om det 3 gånger och min kommentar stämmer ju fortfarande. För att kunna styra fläktarna så måste dom vara kopplad tillden fysiska Corsair Link enheten. PWM fläktar kan styras från OS men ej med CL då den kräver den fysiska enheten.

T.ex SpeedFan ska kunna styra från OS.

Jag tolkar det jag skrivit som glasklart och jag tolkar ditt svar som att du inte gör det så vi tolkar det nog bara olika. Men det stämmer det du skriver att de måste vara kopplade till enheten. Tyvärr verkar deras commander-tjotagrejs vara helt hopplöst usel (läst recensioner, inga positiva) så jag är fast med PWM-fläktar som inte kan styras.

Speedfan hittar Aux1, Aux2 och Aux3 men ingen reagerar när jag ändrar hastighet. Aux1 och Aux2 står dessutom redan på 100% trots att de går i 450 RPM. Det var meningen att fläktarna skulle vara en uppgradering från 600 RPM:are. Så här sitter jag helt vuxenbesviken med fläktar för 477:- som blåser sämre än de gamla och inget smidigt sätt att styra dem annat än att knyta dem till CPU-temp i BIOS. Förstår varför konsol är ett lockande alternativ för så många.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Avstängd

Hej!
Har köpt men inte fått hem en h110i gtx, obsidian 750d och ett rm850,
vilka kablar behöver jag för att köra Link?
Måste jag köpa någon annan hårdvara för att styra alla fläktar?
Ska köra med de två 140mm som följer med chassit i fronten , två sp120 i botten, h100i push pull + en till sp120 i taket och en till sp120 som utsug bak..
Alltså totalt åtta fläktar varav fyra stycken på radiatorn!

Så vad behöver jag införskaffa för att styra och läsa av värdena på grejerna jag köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Zoubiey:

Har grävt lite i detta, och det ska inte spela någon roll vilken fläkt man använder då Commander Mini både kan styra via Volt och via PWM.

Skrivet av Syntheslizer:

Jag har tre stycken PWM-fläktar kopplade till CHA_FAN1, CHA_FAN2 och CHA_FAN3 på moderkortet. De dyker upp som 3-pins i Corsair Link. Inga möjligheter att kontrollera hastighet på något sätt. Vad gör jag för fel?

Edit; CHA_FAN inte CPU_FAN

För att kunna styra fläktar via Corsair Link så behöver du koppla in dom antingen till någon av våra kylare som stödjer Corsair Link eller våran Commander Mini.

Skrivet av TheYardbird:

Om jag har en H100i och sen skaffar t.ex en HG10 + AIO för att kyla mitt grafikkort, måste jag då köper en såndär commander-enhet eller är det bara att koppla den nya AIOn till en USB ingång på moderkortet och så ska det funka?

Du kan koppla in båda kylarna till en USB-header på moderkortet, så länge det finns tillräckligt många USB-headers.

Skrivet av Karl_magnum:

Hej!
Har köpt men inte fått hem en h110i gtx, obsidian 750d och ett rm850,
vilka kablar behöver jag för att köra Link?
Måste jag köpa någon annan hårdvara för att styra alla fläktar?
Ska köra med de två 140mm som följer med chassit i fronten , två sp120 i botten, h100i push pull + en till sp120 i taket och en till sp120 som utsug bak..
Alltså totalt åtta fläktar varav fyra stycken på radiatorn!

Så vad behöver jag införskaffa för att styra och läsa av värdena på grejerna jag köpt?

Fläktarna som är kopplade till kylaren kan du styra via Corsair Link, vill du styra de resterande fläktarna via Corsair Link också så måste du isåfall skaffa en Commander Mini.

Permalänk
Medlem

Finns det numera endast commander mini att få tag i?? Letat efter en Lightning Node men ej hitta någon. Tänkte använda det till att styra RGB lightningStrips eller kan jag koppla in dem i något annat jag har?? H110i Gtx eller RM750i

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Har ett litet och ett stort problem, lilla först:

- LEDljuset på min H110i GT ändrar inte längre färg efter processorns temp, utan är alltid blå.

- Programmet tar väldigt lång tid att starta igång vid boot, och får min dator att inte komma igång ordentligt. Kommer till skrivbordet, men jag kan inte göra något förrän Link startat efter ett par minuter. Problemet började idag.

Skrivet av Corsair Johan:

Jag ska gräva i det och se om det finns någon lösning, återkommer.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hittade du någon lösning på detta Johan?

Jag har samma problem som Oskar beskriver.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är något du kan svara på Johan!

Har för tillfället en H100i som går efter en egen kurva utan problem, satte in 3 fläktar igår (EK-Vardar F3-120 1850RPM). Det här har jag då märkt..

Med bara fläkt 1 inkopplad på Commander Mini så funkar min egna kurva på den fläkten. (Den är även nere i 250-300RPM då datorn ännu inte är nog varm för kurvan att gå igång) = Så här vill jag ha det.

Med fläkt 1 + 2 inkopplad så slutar fläkt 1 att fungera som tidigare, utan stannar på 850-900RPM även om datorn är kallare än vad kurvan börjar på. Medan fläkt 2 är nere i 400-450RPM.

Med fläkt 1 + 2 + 3 inkopplad så snurrar fläkt 1 i ~900RPM, fläkt 2 i 450-500RPM och fläkt 3 i ~900RPM. Fortfarande är datorn kallare än vad kurvan börjar på.

Med bara fläkt 3 inkopplad så går den på 500RPM, helt acceptabelt då det är vad H100i fläktarna går i idle. (Kan tvinga ner den längre med "Fixed RPM")

Kan tillägga att jag kan heller inte tvinga ner dom nå mer med "Fixed RPM"

Har även problem med att jag får dubbelt med alla ikoner i programmet.
Allt detta är på version 3.2.5742

Kurvan ser ut såhär:
35 - 500
40 - 750
45 - 1000
50 - 1250
55 - 1500

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Hej!

Har problem md Corsair link, har commander mini (heter väl den).

Började med en H80i, båggde på med corsair link och commander, nu efter en vattenläcka och utbytt H80i så kör jag men en annan luftkylare. Från början fungerade det mesta bra(cirka 3 år sen), utom när datorn startades om från viloläge då tenderar(-de fläktarna att gå på fullvarv och mätarna i corsairlinkprogrammet att slå lite hejvilt hit och dit. Gjorde ett försök med nyare software för cirka ett år sen, allt blev pankaka och jag fick reverta till den gamla softewaren.
Testade samma nu, efter att jag återigen lessnat på fläktar som går på fullvarv.

Med de senare softwarevarianterna hittar corsairlinkprogrammet inga fläkta, inget grafikkort ingen processor, inga hårddiskar och inte ens corsair commandern eller linkenheten, Allt är helt tomt.

Nu kommer jag inte ens ihåg vilken gammal version av corsarlink som fungerade :-/
Börjar uppriktigt sagt vara lite less. Känns inte som det är riktigt stabilt programmerat.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Hej!

Har problem md Corsair link, har commander mini (heter väl den).

Började med en H80i, båggde på med corsair link och commander, nu efter en vattenläcka och utbytt H80i så kör jag men en annan luftkylare. Från början fungerade det mesta bra(cirka 3 år sen), utom när datorn startades om från viloläge då tenderar(-de fläktarna att gå på fullvarv och mätarna i corsairlinkprogrammet att slå lite hejvilt hit och dit. Gjorde ett försök med nyare software för cirka ett år sen, allt blev pankaka och jag fick reverta till den gamla softewaren.
Testade samma nu, efter att jag återigen lessnat på fläktar som går på fullvarv.

Med de senare softwarevarianterna hittar corsairlinkprogrammet inga fläkta, inget grafikkort ingen processor, inga hårddiskar och inte ens corsair commandern eller linkenheten, Allt är helt tomt.

Nu kommer jag inte ens ihåg vilken gammal version av corsarlink som fungerade :-/
Börjar uppriktigt sagt vara lite less. Känns inte som det är riktigt stabilt programmerat.

När du ominstallerade Link gjorde du som Johan Nyman rekommenderat som står beskrivet i första inlägget angående installation eller uppdatering?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Hej Johan, då version 4 kommit ut är det kanske dags att uppdatera din förstasida?