AMD "Radeon R9 390X" tittar fram i Sandra – kan få 4 096 streamprocessorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Hoppas vi slipper kommentarer om värmeutveckling nu. Detta kort lär ju kunna värma en villa utan vidare, men vill man ha det snabbaste får man kanske räkna med det. Vattenkylning någon?

Önskar att man kunde vända lite på dygnet.

Tänk dig... du vaknar, sätter dig och spelar, kortet blir varmt, och varmen has hand om och används för att värma upp bilen. Sen kan du sätta dig i en varm bil och köra till jobbet. Spill värme? neeee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batman:

Ingen tror jag vill ha en monopolstyrd marknad där en aktör kan sätta vilka priser och krav dom vill.
Konkurrens borde man förstå är något som behövs på så väl alla marknader. Att dra sig ur cpu marknaden och låta Intel få monopol? Briliant idea. Samma visa vid grafiksegmentet, totalt nästintill omöjligt för nya aktörer att komma in om Intel och Nvidia får monopol på varsin marknad.
Dom ska inte dra sig ur nånting, det gynnar ingen då priserna kan styras exakt hur dom vill av dom monopolaktörerna.

Dom får helt enkelt ta sig i kragen och visa vad dom går för, dom har gjort det förut så varför skulle det inte gå igen?

Jag tror inte en aktör med monopol satt "vilka priser som helst" oavsett. För högt pris, mindre konsumenter.

Har ingen råd att köpa nya grafikkort så lär spelutvecklare lägga sig på latsidan eftersom ingen har kraft nog att köra 'det nya' ändå.

Nu är jag ingen analytiker direkt, men det låter rimligt tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Vad har vi som pekar på att det faktiskt blir 20nm?

Ryktet verkar ha kommit härifrån som jag förstått det.

http://wccftech.com/amd-fiji-r9-390x-specs-leak/

Och där står klart och tydligt 20nm men detta är ett rykte så inte säkert att det blir så.

Skrivet av CJ1stream:

Jo visst spekulerar jag men någon slutsats måste man kunna dra om den enskilda streamprocessorns effektivitet, utifrån hur många som krävs för att ligga i nivå med det övriga fältet. Om det ligger minskar eller ligger på samma nivå eller som här ökar ganska mycket.
Jag vill inte ha monopol på någon av grenarna men jag tycker att man kan se att utvecklingen redan har börjat stagnera.
Intel sitter lugnt och släpper en lite lite bättre ibland. Nvidia är inte lika säker, men du kan vara säker på att när det här kortet släpps och är bättre än 980 så släpper de ett titan eller ti kort dagen efter. Det har legat och samlat damm i väntan på att AMD ska hinna i fatt.
Nvidia svettas inte.

Den slutsatsen vi kan dra är att den kommer bli kraftfullare än tidigare grafikkort men det är också ett rykte.

När det gäller processorer har det börjat stagnera men att enbart mena på att AMD är problemet där stämmer inte.

Du menar alltså att AMD skulle ligga efter Nvidia sett till grafikkort bara för att man inte släppt 300 serien än? Det är samma sak som hänt när AMD släppt något efter Nvidia så det är ingen skillnad alls.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att stänga av shaders sänker inte strömförbrukningen i motsvarande mån. Jämför 280 och 280X i samma frekvens, eller GTX 970 och GTX 980 i samma frekvens. De är inte så olika i strömförbrukning som antalet shaders antyder.

Klart den totala strömförbrukningen inte skalar linjärt med antalet shaders. GPUn är ju inte det enda som drar ström på grafikkortet. Däremot skulle jag bli förvånad om GPUns strömförbrukning inte skalar linjärt med antalet aktiva shaders. Men tala gärna om varför så inte skulle vara fallet, om det är fel.

Permalänk
Medlem

Det känns som att de stora tillverkarna Ubisoft och Bioware satt med dem "bättre" grafikkorten när de skulle optimera Dragon Age och Unity men av någon anledningen tvärnitade lanseringen typ. Eftersom det känns som det här kortet borde klara spelen ganska galant.

Permalänk
Medlem

Även om jag själv inte använder AMD kort så älskar jag och följa utvecklingen hos de och se ifall de kan få mig att köpa deras nästa kort.

När jag ser "kraft" "monster" då väcks jag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag tror inte en aktör med monopol satt "vilka priser som helst" oavsett. För högt pris, mindre konsumenter.

Har ingen råd att köpa nya grafikkort så lär spelutvecklare lägga sig på latsidan eftersom ingen har kraft nog att köra 'det nya' ändå.

Nu är jag ingen analytiker direkt, men det låter rimligt tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte att det blir skyhöga priser utan att produkterna slutar bli bättre.
En ensam aktör har 100% av marknaden oavsett om han plöjer ner en miljard i forskning. Det är bättre att sätta på ett nytt klistermärke på de produkter som redan finns så kan ledningen ge den miljarden i bonus till sig själv.
Folk ser då ingen mening med att köpa skiten, då de redan har en flera år gammal häck som fixar allt de vill göra.
Då försäljningen sjunker tas det som att konsumenterna inte är villiga att lägga pengar på hårdvara vilket är fel.
Vi ÄR beredda att lägga upp pengar på bra skit, men inte på bara skit.

Det har blivit bättre sedan de nya konsolerna + 4K kom, men en inbromsad utveckling på grund av för få aktörer har vi redan.
AMD pushar inte Intel och Nvidia att prestera.
Ett annat exempel är den outtalade alliansen som varit mellan Sony och Microsoft under 360/PS3 tiden.
Efter att tillsammans ha brottat ned alla konkurrenter så har de inte haft några orsaker att släppa något bättre då de tjänar bra på det som finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

När man läser detta så låter 290X OC slött och gammalt....

Skickades från m.sweclockers.com

Akk, ja.

Jeg hentet mitt 290X kort nummer to på posten i dag (for crossfire). Men, jeg syntes jeg måtte kjøpe nå, ellers så måtte jeg vente lenge til prisen på nye kort falt ned til en mer hyggelige pris. Nå går det nok 3 år til jeg gidder å oppgradere i gjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Ingen tror jag vill ha en monopolstyrd marknad där en aktör kan sätta vilka priser och krav dom vill.
Konkurrens borde man förstå är något som behövs på så väl alla marknader. Att dra sig ur cpu marknaden och låta Intel få monopol? Briliant idea. Samma visa vid grafiksegmentet, totalt nästintill omöjligt för nya aktörer att komma in om Intel och Nvidia får monopol på varsin marknad.
Dom ska inte dra sig ur nånting, det gynnar ingen då priserna kan styras exakt hur dom vill av dom monopolaktörerna.

Dom får helt enkelt ta sig i kragen och visa vad dom går för, dom har gjort det förut så varför skulle det inte gå igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Därför jag alltid köper grafikkort från AMD, trots att dom kostar 1kr mer om dagen att ha igång... Jag värnar om konkuransen som måste finnas för att vi som konsumenter ska ha råd att köpa vettiga grafikkort. Aldrig haft problem med dom heller för den delen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Hoppas vi slipper kommentarer om värmeutveckling nu. Detta kort lär ju kunna värma en villa utan vidare, men vill man ha det snabbaste får man kanske räkna med det. Vattenkylning någon?

får väll kasta ut pannan och köra elementen på detta kort, kan man ju "leka" sig varm

hoppas det blir bra så att amd inte halkar efter för mkt på gpu sidan oxå det vore inte så bra för dom alls.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

får väll kasta ut pannan och köra elementen på detta kort, kan man ju "leka" sig varm

hoppas det blir bra så att amd inte halkar efter för mkt på gpu sidan oxå det vore inte så bra för dom alls.

Alltså. Fiji kommer väl inte samma arkitektur som Hawaii (?), även om den säker kommer ärva en del "key feautres". Dvs att bara planera framtida inköp efter husets värmebehov tycker jag låter väl drastiskt, liksom att jämföra prestanda baserad på antal streamprocessorer mellan olika arkitekturer.

Sen vill man ju bara undra: är det kanske någon därute som värmer elementen/rummet med datorn? Vore kul att se! Seriöst...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Jag tror inte att det blir skyhöga priser utan att produkterna slutar bli bättre.
En ensam aktör har 100% av marknaden oavsett om han plöjer ner en miljard i forskning. Det är bättre att sätta på ett nytt klistermärke på de produkter som redan finns så kan ledningen ge den miljarden i bonus till sig själv.
Folk ser då ingen mening med att köpa skiten, då de redan har en flera år gammal häck som fixar allt de vill göra.
Då försäljningen sjunker tas det som att konsumenterna inte är villiga att lägga pengar på hårdvara vilket är fel.
Vi ÄR beredda att lägga upp pengar på bra skit, men inte på bara skit.

Det har blivit bättre sedan de nya konsolerna + 4K kom, men en inbromsad utveckling på grund av för få aktörer har vi redan.
AMD pushar inte Intel och Nvidia att prestera.
Ett annat exempel är den outtalade alliansen som varit mellan Sony och Microsoft under 360/PS3 tiden.
Efter att tillsammans ha brottat ned alla konkurrenter så har de inte haft några orsaker att släppa något bättre då de tjänar bra på det som finns.

Har inget att invända emot vad du skrivit, håller faktiskt med...det låter mer logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Men så har det väl alltid varit, det kommer nånting bättre runt hörnet hela tiden. AMD slår Nvidia, sen slår Nvidi AMD etc.
Är ju bara att njuta av det bästa medans man kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst är det så alltid, kanske utryckte mig lite klumpigt också för den delen. Vad jag menar är att det känns som att Nvidia redan sitter på värre kort samtidigt som dom utvecklar nytt för framtiden också, dvs har ganska bra marginal till AMD men som sagt det var bara en känsla och således inget jag kan backa upp men det skulle inte förvåna mig det minsta ifall någon form av 980ti redan är framtagen av Nvidia och kan börja stämplas ut i rask takt om dom behöver det där lilla extra av nån anledning?

Ja vad vet jag det är självfallet enbart rena spekulationer ifrån min sida och kanske inte ens är sant men oavsett vore en 50/50 fördelning mellan Nvidia/AMD att föredra för oss, rent krig så länge dom inte bildar kartell så. Vore ännu bättre med fler aktörer på marknaden men lär ju inte hända inom nån snar framtid såvida man inte räknar in Intel då såklart vilka förmodligen har kapaciteten att rulla över bägge två om dom börja hårdsatsa för att konkurrera på sama front och riktar sig till samma målgrupp, det vill man ju inte hoppas på heller.

Skrivet av Decoman:

Akk, ja.

Jeg hentet mitt 290X kort nummer to på posten i dag (for crossfire). Men, jeg syntes jeg måtte kjøpe nå, ellers så måtte jeg vente lenge til prisen på nye kort falt ned til en mer hyggelige pris. Nå går det nok 3 år til jeg gidder å oppgradere i gjen.

Som Batman sa kompis, njut av det du har nu. Det är ju inga dåliga grejer det där, 290X CF är ju mumma det. Iofs allt är ju relativt och beroende på skärm uppkösning, ha begär osv.. Jag vet det kan vara svårt när det ryktas om nya prylar inom snar framtid men det är väl upp till dig och vilken typ av budget du (eventuellt) är begränsad till?

Permalänk
Medlem

Ahh, det här låter trevligt om det finns någon större sanning i det ^^ 4000+ streamprocessorer och HBM-VRAM med lite fina optimeringar, och det halvt om halvt mytomspunna releasen på TSMC 20nm vore otroligt trevligt att se Får hoppas att priserna sätts i klassiskt AMD anda så att man faktiskt har råd med en upgrade Dom får gärna ta lite extra så att dom har några pengar över till R&D, bara det inte är någon Titan-Z madness över det xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Alltså. Fiji kommer väl inte samma arkitektur som Hawaii (?), även om den säker kommer ärva en del "key feautres". Dvs att bara planera framtida inköp efter husets värmebehov tycker jag låter väl drastiskt, liksom att jämföra prestanda baserad på antal streamprocessorer mellan olika arkitekturer.

Sen vill man ju bara undra: är det kanske någon därute som värmer elementen/rummet med datorn? Vore kul att se! Seriöst...

sitter i källaren och spelar och har investerat i en värmepump eftersom det var bara ett olje element som ensamt tog hand om värmebehovet på vintern men särskilt varmt var det inte och ström drog det så elräkningen var mindre rolig att få varje månad. källaren har dusch, garage, tvättstuga, pannrum samt "mitt" rum med 2 datorer och en liten nas.

oljeelementet kunde en halvkall vinterdag på ca 10 minus hålla källaren runt 15 grader vilket är lite väl lite och golvet var dessutom svinkallt. tog jag över en polare och spelade några timmar så kunde värmen stiga upp till ca 24 grader så visst värmer dom om man pressar dom några timmar. våra kroppar gjorde nog sitt till oxå. mitt rum är då ca 8 kvadratmeter stort.

har vi tur så blir det ett svalt kort med väldigt bra överklocknings potential.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Saxat från overclock.net. Kanske intressant för den som kan och förstår?

"The Volcanic Island 2.0 GPUs coming in the second half of this year will be using HBM 1st gen. Pirate Islands will be using HBM 1st gen, and Pirate Islands 2.0 will be using HBM 2nd gen."

Någon som känner för att förklara på svenska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag tror inte att det blir skyhöga priser utan att produkterna slutar bli bättre.
En ensam aktör har 100% av marknaden oavsett om han plöjer ner en miljard i forskning. Det är bättre att sätta på ett nytt klistermärke på de produkter som redan finns så kan ledningen ge den miljarden i bonus till sig själv.
Folk ser då ingen mening med att köpa skiten, då de redan har en flera år gammal häck som fixar allt de vill göra.
Då försäljningen sjunker tas det som att konsumenterna inte är villiga att lägga pengar på hårdvara vilket är fel.
Vi ÄR beredda att lägga upp pengar på bra skit, men inte på bara skit.

Det har blivit bättre sedan de nya konsolerna + 4K kom, men en inbromsad utveckling på grund av för få aktörer har vi redan.
AMD pushar inte Intel och Nvidia att prestera.
Ett annat exempel är den outtalade alliansen som varit mellan Sony och Microsoft under 360/PS3 tiden.
Efter att tillsammans ha brottat ned alla konkurrenter så har de inte haft några orsaker att släppa något bättre då de tjänar bra på det som finns.

Ehum, det är ju inte så att Nvidia inte presterar direkt, GTX 980 är väl ett bra exempel på det. Det är snarare så att 28nm tekniken satt käppar i hjulet för både gröna och röda laget ganska länge.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag klarat mig med mitt 7970, kanske det känns värt att byta upp sig när detta kommer Men likt en del andra är jag lite orolig över hur de gör med kylningen.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Fan, det låter inte lovande det här. Från 2 816 till 4 096
Fler istället för effektivare alltså.
Alltså mer värme och strömförbrukning vilket stöds av pratet om integrerad vattenkylare. Det går väl inte annars?

Det går knackigt för AMD men de lägger hundratals miljoner på aktieutdelningar varje år.
De pengarna borde gå till research and development istället. Varje år tills de är ifatt.
Men skulle de säga att det inte blir någon aktieutdelning i år, för att de måste tänka på lång sikt så tvärdyker aktien.
Så de sparkar folk för att få in pengar. Satt de som fick sparken bara och rullade tummarna eller förlorade de något?
De tappar lite hela tiden.

De för ett tvåfrontskrig mot Intel och Nvidia.
Och det går inte bra för dom på någon av fronterna.
Borde de dra sig ur en marknad och bara fokusera på en?

Vad tror ni?

Det är ju grafikkorten som AMD tjänar pengar på men dom kanske borde avveckla prestanda desktop segmentet för CPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nä man stackar inte moduler på samma buss. En GDDR5 modul har 32 IO så för att få 256-bit buss använder du 8 moduler. 8 stycken 512MB moduler ger 4GB VRAM och 8 stycken 1GB moduler ger 8GB VRAM.

Att 390X skulle ha en 4GB HBM modul är mycket osannolikt.

//Knight

Jo jag förstår hur du räknar, men sådana moduler har inte AMD använt till R9 290X, där är det 256MB-moduler och det är 16st, vilket gör att alla har sin egen dedikerade förbindelse med GPU'n. Är du säker på att det finns GDDR5-moduler (32-pins) med 1GB? Du vet säkert att Nvidia använde 32-pins 512MB-moduler till Maxwell? Rimligtvis behöver väl dessa moduler då köras i högre frekvenser för att hålla samma takt som modulerna med mindre kapacitet, annars hade bussbredden inte varit ett problem vilket det är nu (åtminstonde plats mässigt).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Ehum, det är ju inte så att Nvidia inte presterar direkt, GTX 980 är väl ett bra exempel på det. Det är snarare så att 28nm tekniken satt käppar i hjulet för både gröna och röda laget ganska länge.

Ja visst är det imponerande.
Hela min argumentation bygger ju på att AMD bara kan konkurrera genom att ha fler processorer som är hårdare trimmade med vattenkylning.

Jag menar också att skillnaden är så stor att Nvidia har färdiga kretsar som de sparar till senare vilket AMD inte gör.
När den här kretsen kommer så släpper Nvidia 980ti eller titan. Det är redan klart men de väntar lite med produktionen för att mjölka de produkter de har nu. Då konkurrera de ju med sig själva. Något AMD borde göra men inte kan.

Låt mig illustrera med lite vinstmarginaler så kan man se problemet.
Intel
Sept. 30, 2014 22.79%
June 30, 2014 20.22%
March 31, 2014 15.12%
Dec. 31, 2013 18.98%
Sept. 30, 2013 21.88%
June 30, 2013 15.61%
March 31, 2013 16.26%
Dec. 31, 2012 18.31%
Sept. 30, 2012 22.09%
June 30, 2012 20.94%
March 31, 2012 21.21%
Dec. 31, 2011 24.20%
Sept. 30, 2011 24.37%
June 30, 2011 22.67%
March 31, 2011 24.60%
Dec. 31, 2010 27.76%
Sept. 30, 2010 26.62%
June 30, 2010 26.82%
March 31, 2010 23.71%

Nvidia
Oct. 31, 2014 14.12%
July 31, 2014 11.60%
April 30, 2014 12.38%
Jan. 31, 2014 12.84%
Oct. 31, 2013 11.27%
July 31, 2013 9.87%
April 30, 2013 8.16%
Jan. 31, 2013 15.72%
Oct. 31, 2012 17.36%
July 31, 2012 11.40%
April 30, 2012 6.53%
Jan. 31, 2012 12.17%
Oct. 31, 2011 16.72%
July 31, 2011 14.91%
April 30, 2011 14.06%
Jan. 31, 2011 19.37%
Oct. 31, 2010 10.06%
July 31, 2010 17.38%
April 30, 2010 13.73%
Som synes, Två välfungerande företag med solid ekonomi.

Och så har vi AMD som ser väldigt annorlunda ut:
Sept. 30, 2014 1.19%
June 30, 2014 -2.50%
March 31, 2014 -1.43%
Dec. 31, 2013 5.60%
Sept. 30, 2013 3.29%
June 30, 2013 -6.37%
March 31, 2013 -13.42%
Dec. 31, 2012 -40.95%
Sept. 30, 2012 -12.37%
June 30, 2012 2.62%
March 31, 2012 -37.22%
Dec. 31, 2011 -10.47%
Sept. 30, 2011 5.74%
June 30, 2011 3.88%
March 31, 2011 31.62%
Dec. 31, 2010 22.74%
Sept. 30, 2010 -7.29%
June 30, 2010 -2.60%
De krigar mot två jättar samtidigt.
De håller sig kvar och tar marknadsandelar genom att sälja med förlust eller håller sig på plus genom att sälja av delar av verksamheten.
Det är inte hållbart i långa loppet.

Jag hoppas att den nya ledningen vågar ta till drastiska åtgärder.
För nu stryps företaget långsamt till döds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Visst, kortet kommer säkert vara toksnabbt... Men det är ju AMD så det blir både varmt samt energikrävande.

Som inte nvidia gjort flera serier som gått riktigt varmt. AMD har ju bara blijerat varje gen. förutom 2xx serien för dom gått samma spår som nvidia med beräkningsenheter. Kostar en hel del ström och ger inte så mycket i spel. nvidia har å sin sida lärt sig misstaget och skalat ner den delen kraftigt igen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Som inte nvidia gjort flera serier som gått riktigt varmt. AMD har ju bara blijerat varje gen. förutom 2xx serien för dom gått samma spår som nvidia med beräkningsenheter. Kostar en hel del ström och ger inte så mycket i spel. nvidia har å sin sida lärt sig misstaget och skalat ner den delen kraftigt igen.

Japp

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Visst, kortet kommer säkert vara toksnabbt... Men det är ju AMD så det blir både varmt samt energikrävande.

Och? Jag har inget problem med det och NV har också haft varma kort. Jag tänker vänta tills 395x2 kanske kommer (hoppas jätte mycket om 390x blir så här) och den kommer ju dra som fan, men jag bryr mig inte.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Daark:

Och? Jag har inget problem med det och NV har också haft varma kort. Jag tänker vänta tills 395x2 kanske kommer (hoppas jätte mycket om 390x blir så här) och den kommer ju dra som fan, men jag bryr mig inte.

Jahopp

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Det är ju grafikkorten som AMD tjänar pengar på men dom kanske borde avveckla prestanda desktop segmentet för CPU:er.

Grafikkorten har de ju en chans att tävla med och skulle kunna bli störst om de la i överväxeln.
CPUer känns rätt kört tycker jag. Man köper de bara för att de har billigare pris per prestanda eftersom AMD säljer de billigare men de är ju inte billigare att tillverka än Intels processorer är. AMD har lägre eller ingen vinst för att behålla marknadsandelar. Varför hålla på med något om man inte tjänar på det?

På små strömsnåla får de stryk.
På prestanda får de ordentligt med stryk.
De har APUer. Visst.
Men lågbudget all in one lösningar finns från både ARM och Intel.
Intel har starkare grafikdelar på ingång och ARM som fortfarande är lite klenare är snart starkare än många x86or (ARM lägret har ordentligt med resurser)

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Grafikkorten har de ju en chans att tävla med och skulle kunna bli störst om de la i överväxeln.
CPUer känns rätt kört tycker jag. Man köper de bara för att de har billigare pris per prestanda eftersom AMD säljer de billigare men de är ju inte billigare att tillverka än Intels processorer är. AMD har lägre eller ingen vinst för att behålla marknadsandelar. Varför hålla på med något om man inte tjänar på det?

På små strömsnåla får de stryk.
På prestanda får de ordentligt med stryk.
De har APUer. Visst.
Men lågbudget all in one lösningar finns från både ARM och Intel.
Intel har starkare grafikdelar på ingång och ARM som fortfarande är lite klenare är snart starkare än många x86or (ARM lägret har ordentligt med resurser)

Precis så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Titan 2 lär ju slå 390x men sedan vet vi hur mycket Titan kostade senast det släpptes jämfört med 290x

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tvelander:

Går ju dock inte jämföra Titan vs R9 290X rakt av då Titan är 50 % gaming 50 % DP och hälften quadro lite typ isch.

Skrivet av WoG:

Eh okej..

Det är alltså 50% gaming, 50% DP och 50% quadro, 150% grafikpower!

Skrivet av tvelander:

Ja vi vet ju dock inte om det blir 980ti eller Titan 2.

Skrivet av Mars SSX:

Förmodligen. Inte en chans i havet att dom kommer sätta en prislapp på 30,000 lakan när inte ens Titan Z kostade så mycket.

Rundt 10,000 förväntar jag mig att det landar på, vilket kan vara rimligt eller orimligt beroende på hur AMDs 390X presterar.

Med tanke på den Double-precision prestanda Titan, Titan Black och Titan Z korten har jämfört med vanliga spelkort så är nästan vilket pris som helst rättfärdigat.

Även Titan Z hade någorlunda billig prislapp jämfört med andra Tesla/Quadro kort.

"Titan brandade kort" ska inte jämföras pris, prestanda mot 290x, 390X eller andra GTX kort.
Utan det är modellen som kommer efter, den med strypt DP. Tex 780Ti mot 290x

Double Precision Processing Power (peak)
GFLOPS

GTX770 - 134 - $399
GTX780 - 166 - $649
GTX980 - 144 - $549

R9 280X - 1024 - $299 <- Lägg märke till denna
R9 290x - 704 - $549

GTX Titan - 1500 - $999 = 8 000kr
GTX Titan Black - 1707 - $999 = 8 000kr
GTX Titan Z - 2707 - $2999 = 24 000kr

Quadro K6000 - 1732 - $6150 = 45 480kr
Tesla K40 - 1430 - $7200 = 53 000kr

Dold text

Källanvisning.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Radeon_Rx_200_Series

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_processi...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo jag förstår hur du räknar, men sådana moduler har inte AMD använt till R9 290X, där är det 256MB-moduler och det är 16st, vilket gör att alla har sin egen dedikerade förbindelse med GPU'n. Är du säker på att det finns GDDR5-moduler (32-pins) med 1GB? Du vet säkert att Nvidia använde 32-pins 512MB-moduler till Maxwell? Rimligtvis behöver väl dessa moduler då köras i högre frekvenser för att hålla samma takt som modulerna med mindre kapacitet, annars hade bussbredden inte varit ett problem vilket det är nu (åtminstonde plats mässigt).

Nä finns inga 1GB GDDR5 moduler vad jag vet men vill man ha 8GB VRAM på 256-bit buss är det enda alternativet. 290X är ju 512-bit buss så det räcker med 512MB moduler för att göra ett 8GB VRAM 290X.

Bilden som Santrik posta (Hynix/AMD sliden) visar ju även den att första generationen HBM VRAM har 4 DRAM Dies med 2Gb (256MB) per Die och 1024-bit buss. 4GB 1st Gen HBM VRAM behöver alltså 4096-bit buss.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Nu känner mig liten när jag fortfarande sitter på ett 7970.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync