Permalänk
Medlem

Förslag på Kylning!

Hej!

Ska bygga en ny dator och har då funderat på lite kylningsalternativ då jag ej vill sitta bredvid en dammsugare till chassi!

Vill gärna ligga på max 1000 kr men kan kanske klämma in några extra hundralappar ifall detta behövs.

Processorkylare: Luftkylning helst men vatten kylning går också bra. Ska passa en i5 4690K, ett MSI H97 Gaming 3, 2st Corsair Vengeance 8gb LP(Low-Profile så det inte stör plats för kylare) och en Fractal Design Core 3500 med fönster. Max höjd 185mm.

Chassifläktar: Ge gärna lite tips. Vill hålla allt som allt inom 1000-lappen helst.

I chassit finns det plats för:

FRAM: 2st 120/140mm. (1st 140mm följer med)
SIDAN: 1st 120/140mm
TOPP: 2st 120/140mm
BOTTEN: 1st 120/140mm
BAK: 1st 120/140mm (1 st medföljer, står ej hur stor)

Jag ska ha ett ca 32 cm långt grafikkort om detta är något att tänka på.

Skriv i denna tråd för mer info om behöves!

Tack för hjälp!

MVH JKLQ

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att inkluderade fläktar i chassin inte brukar vara så bra. Jag föreslår att du placerar fläktar så du får insåg från de lägre platserna och utsug från de övre, eftersom varm luft stiger. Noctua-fläktar brukar jag köra på, både till chassi och processor. Kan rekommendera att du kollar inte lite tester här på Sweclockers testcenter. Noctua är bra men rätt dyra, bara processorkylningen kommer kosta hälften av din tusenlapp, om inte mer.

Det finns billigare alternativ till Noctua-fläktar, som kommer att fungera bra också. Jag kör själv på två andra till min Noctua-processor-kylfläns. Minns tyvärr inte vad de heter men de var billigare och skulle tydligen klara av att skapa något sorts tryck till flänsen. Det här var när jag var mer insatt, några år sedan. Det som är bra med Noctuas fläktar är att det också kommer till extra motstånd som du kan sätta på kabeln, vilket gör att du kan "styra" hur mycket fläkten kommer att snurra. Lägre fart innebär (oftast) lägre ljudnivå, men till priset av högre temperatur. Om andra fläktar har liknande kan jag inte svara på. Jag har även en fläktkontroller från Zalman har jag för mig. Den ger mig möjlighet att justera ljudnivån och effekten hos fläktarna efter behov. Har underlättat väldigt mycket för mig men det innebär ju också extra kostnader.

Permalänk

Kylning Mac mini

Min första dator var inte ämnad att spela på, men nörden* har ingen lag, och spela WoW på en Mac mini fungerade en stund, sen lagga det ihop och minin var rena värme elementet, la ner den i en plastkasse och stoppa i frysen, det gick ju bra!
Utvecklade detta till att köpa ett flertal 1 kilos förpackningar frysta ärtor som fick agera kylning, funkade.
En kvinnas sätt att lösa ett problem:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xilithane:

Min första dator var inte ämnad att spela på, men nörden* har ingen lag, och spela WoW på en Mac mini fungerade en stund, sen lagga det ihop och minin var rena värme elementet, la ner den i en plastkasse och stoppa i frysen, det gick ju bra!
Utvecklade detta till att köpa ett flertal 1 kilos förpackningar frysta ärtor som fick agera kylning, funkade.
En kvinnas sätt att lösa ett problem:)

Du menar att TS borde köpa frysta ärtor för sin budget? Jag har läst allt möjligt på SweC, men detta tar nog prispallen :')

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xilithane:

Min första dator var inte ämnad att spela på, men nörden* har ingen lag, och spela WoW på en Mac mini fungerade en stund, sen lagga det ihop och minin var rena värme elementet, la ner den i en plastkasse och stoppa i frysen, det gick ju bra!
Utvecklade detta till att köpa ett flertal 1 kilos förpackningar frysta ärtor som fick agera kylning, funkade.
En kvinnas sätt att lösa ett problem:)

Och det funka bra? Hur högt kunde du klocka allt?

Lol, bra troll inlägg på så gammal tråd, Noctua är bäst och slår alla på allt lägg upp deras specs bredvid varandra och jämför men bättre är köra på dubbel torn och minst 1500rpm fläktar som blåser mot varandra på tornen får ner ljud och värme lätt och jag brukar sätta nätaggregatet i cd slotten om de är minst 3-4st slots stort för få plats med 2st Be Quiet längst ner och överallt plus ett par Noctua extra på hårddisk burarna, alla utom noctua kopplade till moderkortet för temperaturstyrning, datorn blir ljudlös max 10db så man knappt hör ett sus ens bara hårddiskarna överröstar och långt under maxtemp max 50c även med dubbla grafikkort bara grafikkorten blir varmare än allt även om överklockat så inte ens nordbryggan eller processorn når 40c max 50c.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Fractal Designs stock-fläktar är bra som de är men om du verkligen måste byta ut de kan dem så kan nya Venturi-serien vara ett bra alternativ.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8468362/2015-09-13

Två där fram och en där bak. Annars är de ju bara att sätta in en extra fläkt och ha kvar stock-fläktarna.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Skrev inlägget för att jag tyckte det var en rolig lösning jag hittade, ville dela med mig, inget annat:)