Permalänk
Medlem

Var många år sen man använde mIRC Blev sugen på det nu igen när nostalgin poppade upp i huvudet. Får nog ladda ner det när jag kommer hem och joina swec kanalen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

nostalgi.... Quakenet och dalnet det var grejer det.

Permalänk

Var ju riktigt "coolt" när man kunde göra en ros och andra one-liners (gärna i färg)

@-'-,--'--,--

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att alla linuxinstallationsguider borde avslutas med en kort info om hur du sparkar igång en irc-klient och ansluter till deras officiella kanal. Minns att #debian hjälpte mig massor när jag la in Debian Woody för en bunt år sen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jo IRC är man fortfarande på. :). Fast jag kör Irssi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Tänk att det finns en hel generation som inte vet vad Basshunter menar när han sjunger om boten Anna.

Precis vad jag tänkte när jag läste rubriken....

Blev lite nostalgisk nu när man tänker tillbaka på 90-talets internet. (m)IRC och modemuppkopplings ljudet, coax kablar, ingen router, det var tider det....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hängde mycket på IRC i slutet på 90-talet.
Det blev en naturlig övergång från BBS:er om man säger så....
Förr kändes det lite som ett hemligt internet. Jag har än idag vänner som jag lärde känna genom IRC.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Tänk att det finns en hel generation som inte vet vad Basshunter menar när han sjunger om boten Anna.

Tänk att det finns personer (jag) som alltid trott att han sjöng om en BÅT.
En röjningsbåt, som han av eventuella båtfetischistiska skäl döpt till Anna, och spanar på när den flyter runt i kanalen och röjer upp.

Vissa personer måste tydligen vara mer Speciella än andra >.>

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Hemma kör jag bara AmIRC nu för tiden, ligger igång på min Pegasos på #AmigaSwe på ircnet.

I Windows och Linux körde jag X-chat till IRC, för det var gratis, men det var längesedan jag var aktiv, det får räcka med att idla på Amigan

Ja, det var rätt kul när man hörde sambons mamma m.fl sjunga om vad de trodde var "Båten Anna" X)
Då fick man förklara vad det egentligen handlade om ett antal gånger när den var ny.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vi kör mirc på jobbet för att snabbt kunna chatta med varandra då det ibland är viktigt att få snabb information. Är väl helt ok i sådana sammanhang men annars använder jag aldrig irc förutom twitch typ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Lever IRC fortfarande? Är rätt förvånad ärligt talat.

Väldigt mycket hackerkretsar som använder irc.
That's all I know

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tips till TS:
Läs denna guide som någon gjorde 2012 på swec:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1131901.... Finns nog massa mer guider på google också.

Som en del andra skriver så är man oftast uppe 24/7 på sina kanaler och "idlar". De flesta som har IRC sitter på flera olika nät med ett antal kanaler öppna hela tiden. Jag själv har t.ex #sweclockers.com öppen och även min kanal #Datorer (som tyvärr inte så många är inne i ).

Tycker att du ska gå in på #sweclockers.com som ligger på Quakenet. Detta gör du genom att skriva /join #sweclockers.com
Om du vill ha en lista om ett specifikt ämne kan du söka genom att skriva /list Spelnamn (/list cs ger 462 kanaler på quakenet). Tänk också på att en del är svenska eller engelska eller något annat språk.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iColt3n:

Du verkar kunna det här med mIRC, vet du några bra channels för spel och programmering?

Generellt sett så fungerar mer fokuserade kanaler bättre i IRC-formatet. Vad gäller programmering så finns det ofta specifika mer eller mindre officiella kanaler för respektive språk (exempelvis #python@Freenode, #perl@OFTC, #php@Freenode, etc.). Samma sak gäller troligen för spel. Sök runt lite efter de ämnen du är intresserad av.

Skrivet av Viceroy:

Lever IRC fortfarande? Är rätt förvånad ärligt talat.

IRC fanns före och kommer säkert finnas efter ICQ, MSN, Gadu-Gadu, Lunarstorm, Hamsterpaj, Skunk, MySpace, och fler liknande tjänster. "Vanligt folk" introduceras inte till IRC i samma utsträckning som på 1990-talet, men många tekniskt intresserade har aldrig lämnat, och det är som sagt en vanlig kommunikationskanal för olika mjukvaruprojekt (liksom maillistor, vilket också är en "bortglömd teknologi" för många) och det finns ingen egentlig slutpunkt i sikte.

Jag har ibland spekulerat i att IRC kommer göra en "revival" vad det lider. Det noterades innan att Twitch använder en IRC-gateway för sin chattjänst, och det finns inga egentliga hinder för andra att erbjuda liknande enkla chattjänster byggda på IRC (och det är det säkert fler som redan gör). Vill man prata med ett gäng kompisar, antingen i grupp eller enskilt, så finns det ju egentligen inga konstigheter i att använda IRC lika väl som något annat. Hur "svårt" det är att hantera beror ju bara på hur klienten är utformad.

På klientsidan finns det mycket frihet. Man skulle kunna använda denna till att erbjuda "rikare" funktioner så som transparent bilddelning via en tredjepartsvärd (Imgur eller liknande), direkt fildelning över DCC, koppling till att öppna videoströmmar mellan varandra, med mera, och fortfarande vara kompatibel med IRC-formatet. Tredjepartsaktörer skulle kunna erbjuda ZNC-lika skalkonton att ansluta sitt konto mot för att sömlöst kunna använda mobila och stationära klienter.

Det är ett hyfsat robust protokoll som löser en relativt enkelt formulerad grunduppgift, ovanpå vilken man skulle kunna bygga tjänster. Det finns ingen anledning att förklara IRC för "dött" än på ett bra tag .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lagers:

Tänk också på att en del är svenska eller engelska eller något annat språk.

Ja, något språk måste det ju vara på

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, något språk måste det ju vara på

Ville bara få fram att allt syns ju fritt när man söker efter kanaler. Engelska kanaler som svenska eller tyska eller vad som. Men man kan ju söka på typ Swe om någon döpt sin kanal till #SuperKanalenSwe

Fast man kan fråga sig om det är något språk ibland så nitiska en del idlar

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Jag har hängt och hänger fortfarande på irc sen 1994.
Tänker fortsätta med det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Ville bara få fram att allt syns ju fritt när man söker efter kanaler. Engelska kanaler som svenska eller tyska eller vad som. Men man kan ju söka på typ Swe om någon döpt sin kanal till #SuperKanalenSwe

Fast man kan fråga sig om det är något språk ibland så nitiska en del idlar

Man ser bara kanaler som inte är +s (eller +p).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Jag har hängt och hänger fortfarande på irc sen 1994.
Tänker fortsätta med det också.

Vart kan man hänga nånstans bara för att chilla? Där man kan snacka om allt typ varför världen finns, konspirationer och andra vardagliga saker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iColt3n:

Vart kan man hänga nånstans bara för att chilla? Där man kan snacka om allt typ varför världen finns, konspirationer och andra vardagliga saker?

#sweden på EFnet.

Permalänk
Medlem

ojojoj vilken nostalgitripp jag fick...
Mitt kodande började där satt halva nätterna och skrev irc "bottar" som kunde både det ena och det andra, läsa av hemsidor, spel som "kasta bomben" haha, quiz och mycket mer. Undrar om jag har alla script sparade någonstans....

nästan så man vill fälla en tår!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Använder dagligen IRC fortfarande, tycker inte det finns något som överträffar det använder det mest då jag har en grupp med vänner som jag konverserar med genom en IRC-kanal. Inga andra alternativ känns lika bra riktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hamre:

Jo IRC är man fortfarande på. :). Fast jag kör Irssi.

är väl samma sak irc som irc

Skrivet av Sushifrukt:

Väldigt mycket hackerkretsar som använder irc.
That's all I know

Sitter scene grupperna fortfarande på irc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Funderar på att testa mIRC testversion och sen kanske jag köper det, det var nämligen inte så dyrt och deesutom så är det bara en engångskostnad som det ser ut som. Gillar inte när det är abonnemang och grejer.

mIRC är bara en klient, det finns hur många irc klienter som helst att välja mellan så det är verkligen inget du nödvändigtvis måste betala för. Själv använder jag hexchat: https://hexchat.github.io/

edit: ah, skummade bara tråden förut, såg nu att du redan köpt det så kör på med mIRC om du gillar det

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

är väl samma sak irc som irc

Jo men då denna tråden handlade om mIRC så ville jag bara upplysa om att den underbara klienten Irssi också finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Får ta och svänga förbi där idag. Tack!

Skrivet av hamre:

Jo men då denna tråden handlade om mIRC så ville jag bara upplysa om att den underbara klienten Irssi också finns.

Har sett att Irssi finns på mobilen (Android) - Är den något att ha?

Permalänk
Medlem

Ingen som körde BitchX? Terminal IRC klient
http://www.bitchx.com/
http://bitchx.sourceforge.net/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Det var typ 4 personer där.

Permalänk

Träffade min första tjej via IRC, haha, ack väcker minnen, och åldersångest...

BBS'er brukar jag beskriva som tiden före internet, där man med datorn ringde någonannans dator och allt sågut som texttv och man fick ladda hem tex bilder/filmsnuttar på ren chansning då man bara såg filnamnen. Men att det var spännande att fåtag på bilder med underklädstjejer - men man fick ha tålamod för det gick långsamt och kostade pengar för varje minut och ingen kunde använda telefonen för det var antingen surf eller prat då.

mIRC... tja.. ett program, man kan logga in på olika chattar. På sidan såg man alla användare, några var admins, några var vip. Så kunde man chatta med alla på en gång eller öppna en privat ruta med någon. Samt skicka filer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iColt3n:

Det var typ 4 personer där.

Vilken server anslöt du till?

Prova irc.du.se eller irc.homelien.no