Fiber, homeplug men ingen router - säkerhet?

Permalänk

Fiber, homeplug men ingen router - säkerhet?

Jag har precis kopplat på fiber in i huset och trodde att jag kommit på en smart lösning för att få bra hastighet i hela huset (tre våningar plus källare, tjocka stenväggar och inte en möjlighet till kabeldragning). Det är att koppla switchen där fibern kommer in rakt till en homeplug, med adaptrar lite här och där, vissa som också förser Wifi och kopplas till switchar. Det skulle göra det smidigt för mig att lätt byta ut centrala punkter (där jag har min router idag) utan att dra om kablar.
MEN det slår mig att detta är en lösning utan en router. Homeplugsen har ingen router, vad jag förstår, det finns i alla fall ingen adress typ 192.168.1.1. att ställa in saker på, utan det görs via en app. Inte heller fiberkonverteraren och den medföljande switchen har någon router.
Blir det ett massivt säkerhetsproblem av detta, öppet rakt in i mitt hemmanätverk?

Lite information om vad jag har:

Öppen fiber/Telia
Inteno XG6745 bredbandsswitch
Devolo dlan 1200+ kopplad till Intenos LAN
Devolo wlan 1200+ (Wifi + lan till switchar)
Diverse switchar

Det fungerar bra, i meningen att jag har bra hastighet och kommer ut på nätet. Men är det säkert? Bör jag köra medföljande router (alltså Telias "smarta") mellan Intenon och Devolo?

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastingDamage:

Jag har precis kopplat på fiber in i huset och trodde att jag kommit på en smart lösning för att få bra hastighet i hela huset (tre våningar plus källare, tjocka stenväggar och inte en möjlighet till kabeldragning). Det är att koppla switchen där fibern kommer in rakt till en homeplug, med adaptrar lite här och där, vissa som också förser Wifi och kopplas till switchar. Det skulle göra det smidigt för mig att lätt byta ut centrala punkter (där jag har min router idag) utan att dra om kablar.
MEN det slår mig att detta är en lösning utan en router. Homeplugsen har ingen router, vad jag förstår, det finns i alla fall ingen adress typ 192.168.1.1. att ställa in saker på, utan det görs via en app. Inte heller fiberkonverteraren och den medföljande switchen har någon router.
Blir det ett massivt säkerhetsproblem av detta, öppet rakt in i mitt hemmanätverk?

Lite information om vad jag har:

Öppen fiber/Telia
Inteno XG6745 bredbandsswitch
Devolo dlan 1200+ kopplad till Intenos LAN
Devolo wlan 1200+ (Wifi + lan till switchar)
Diverse switchar

Det fungerar bra, i meningen att jag har bra hastighet och kommer ut på nätet. Men är det säkert? Bör jag köra medföljande router (alltså Telias "smarta") mellan Intenon och Devolo?

Tacksam för alla svar.

Någon form av brandvägg vore väl en bra idé säkerhetsmässigt.
Bortsett från just säkerheten, hur många adresser får du från ISPn, om du behöver fler än vad de ger dig så kanske det inte öht fungerar utan någon NAT-lösning?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det var det jag misstänkte, att det blir brandväggslöst. Tack för svar.
Hade inte funderat på att det blir problem med IP och att det såklart behövs någon sorts NAT hantering (får bara ett IP av Telia).
Blir till att köra router emellan då.