Permalänk

offset eller manual volt?

Får in nya processorn idag (4790k), tänkte börja överklocka så småningom som alla coola kids, men har en fråga:
Som jag har förstått det så ska man få fram max stabila klocken med manuell volt, men vilken volt ska man sedan ha?

Som jag förstått det så klockar inte processorn ner sig sedan i idle, eller? Finns det några inställningar för det? Har också läst att man kan använda sig av offset efter man vet klocken, vilket ska lösa problemen med idle inställningar, men hur får jag fram vilken volt jag ska då? Kan man ställa in maxvolt med offset också?

Pls behöver hjälp, har letat i guiden men inte riktigt fattat vad som är bäst. Har Z97-A!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Z97-A och du har noll kunskap i OC så kör på auto OC funktionen.
Den är snudd på nära toppen. (kär själv med samma mobo på annan burk, 2sek senare klart...)

Är de manuell OC som gäller så gå igenom UEFI å läs in dig på vad vardera sak gör och vad du vill uppnå.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Z97-A och du har noll kunskap i OC så kör på auto OC funktionen.
Den är snudd på nära toppen. (kär själv med samma mobo på annan burk, 2sek senare klart...)

Är de manuell OC som gäller så gå igenom UEFI å läs in dig på vad vardera sak gör och vad du vill uppnå.

Har inte noll kunskap om oc, men blir första gången, och gissar att jag inte är den första som då har frågor, eller? Men är manuell (fixed) volt det bästa?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Nvm, hittade en bra guide, tack ändå!

Permalänk
Medlem

Adaptive ska vara snäppet bättre än offset vad jag har läst, men vet inte riktigt vad det är för skillnad då dem verkar göra samma sak. Kan man få en länk till guiden du hittade?

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Adaptive ska vara snäppet bättre än offset vad jag har läst, men vet inte riktigt vad det är för skillnad då dem verkar göra samma sak. Kan man få en länk till guiden du hittade?

http://www.overclockers.com/3step-guide-to-overclock-intel-haswell

En bit ner står skillnaden på de 3 lägena, vilket var det jag sökte efter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

http://www.overclockers.com/3step-guide-to-overclock-intel-haswell

En bit ner står skillnaden på de 3 lägena, vilket var det jag sökte efter

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för länken, och bra, fick en bättre förklaring än det jag hade läst.