Permalänk
Medlem

Windows update fungerar inte

Hej! Vet inte om jag ska skriva här eller i Windows-forumet, men mitt Windows 8.1 Pro beter sig lite underligt. Windows update kan inte ladda ned uppdateringar och det går inte att ladda ned appar från windows store. I windows Update står det att uppdateringarna misslyckas, i Store får jag felkod 0x80070002.

Har googlat lite och bland annat testat detta:
http://support2.microsoft.com/kb/910336/sv
och lite annat jag hittade, utan resultat. Någon som har några förslag på vad jag kan göra?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Vila i frid

Spara undan dina viktiga dokument och ominstallera Windows, det är det absolut snabbaste sättet att komma upp på banan igen. Att hålla på och trilskas med fixar hit och fix dit drar dyrbar tid av ditt relativt korta liv.

Permalänk
Medlem

Some people try updating to Windows 8.1 from the Windows Store, after some boot times they get this error message: "Couldn't update to Windows 8.1. We restored your previous version of windows. Error code: 0x80070002 - 0x20009". And then the system automatically restores to Windows 8.
If you experience this error code I suggest that you should try one of the below methods.

Method 1:

If you connected a second drive or any external drive to your PC (a SSD or HDD) the upgrade will fail if the second (original) drive is not disconnected. Just remove the secondary drive and all external drive, reboot and try installing the Windows 8.1 update.

Method 2:

If you do not have any external drive connected to your PC, boot the computer in a clean boot state and then try to install and check. Booting the computer in a clean boot state uses a minimal set of drivers and start-up programs. A clean boot helps eliminate software conflicts.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Some people try updating to Windows 8.1 from the Windows Store, after some boot times they get this error message: "Couldn't update to Windows 8.1. We restored your previous version of windows. Error code: 0x80070002 - 0x20009". And then the system automatically restores to Windows 8.
If you experience this error code I suggest that you should try one of the below methods.

Method 1:

If you connected a second drive or any external drive to your PC (a SSD or HDD) the upgrade will fail if the second (original) drive is not disconnected. Just remove the secondary drive and all external drive, reboot and try installing the Windows 8.1 update.

Method 2:

If you do not have any external drive connected to your PC, boot the computer in a clean boot state and then try to install and check. Booting the computer in a clean boot state uses a minimal set of drivers and start-up programs. A clean boot helps eliminate software conflicts.

Fast problemet är inte att uppgradera till 8.1, jag har redan 8.1. Problemet är att jag inte kan ladda ned uppdateringar eller appar, i övrigt fungerar allt som det ska. Borde väl inte behöva koppla ur hårddisken och endast ha SSDn i för att ladda ned en app eller uppdatering?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaraxor:

Hej! Vet inte om jag ska skriva här eller i Windows-forumet, men mitt Windows 8.1 Pro beter sig lite underligt. Windows update kan inte ladda ned uppdateringar och det går inte att ladda ned appar från windows store. I windows Update står det att uppdateringarna misslyckas, i Store får jag felkod 0x80070002.

Har googlat lite och bland annat testat detta:
http://support2.microsoft.com/kb/910336/sv
och lite annat jag hittade, utan resultat. Någon som har några förslag på vad jag kan göra?

Försöker du ta EN update i taget eller flera? har du antivirus? har du testat att starta om Winupdate tjänsten?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Försöker du ta EN update i taget eller flera? har du antivirus? har du testat att starta om Winupdate tjänsten?

1. Har försökt med endast en uppdatering utan resultat.
2. Använder Avast! antivirus.
3. Har testat det, hjälpte inte.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaraxor:

1. Har försökt med endast en uppdatering utan resultat.
2. Använder Avast! antivirus.
3. Har testat det, hjälpte inte.

testa att köra disable på ditt antivirus, boota om , sen testa winupdate igen. Får du samma felkod?

Det du kan kolla också är följande. öppna denna fil och se vad den säger.

C:\Windows\WindowsUpdate.log

Kolla raderna längst ner om det står något som du kan tyda

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Körde du denna också?

"Du kan lösa problemet genom att ta bort hämtningskatalogen och sedan gå till uppdateringsplatserna igen.
Stoppa tjänsten Automatiska uppdateringar Gör så här:
Klicka på Start, Kör, skriv services.msc och klicka på OK.
Högerklicka på tjänsten Automatiska uppdateringar och klicka sedan på Stoppa.
Minimera snapin-modulen Tjänster.
Byt namn på katalogen SoftwareDistribution. Gör så här:
Klicka på Start, Kör, skriv cmd och klicka på OK.
Skriv cd %windir% och tryck på RETUR.
Skriv ren SoftwareDistribution SDTemp och tryck på RETUR.
Skriv exit och tryck på RETUR.

Obs! När du tar bort mappen %windir%\softwaredistribution raderas historiklistan från avsnittet "Granska uppdateringar" på Windows Update-webbplatsen. Det påverkar inte de installerade uppdateringarna på datorn. Efterföljande uppdateringar kommer att visas i historiklistan.
Starta tjänsten Automatiska uppdateringar. Gör så här:
Maximera snapin-modulen Tjänster.
Högerklicka på tjänsten Automatiska uppdateringar och klicka sedan på Starta.
Stäng snapin-modulen Tjänster.
Gå in på Windows Update, Microsoft Update eller på WSUS-servern igen och hämta en uppdatering.
Om du fortfarande får felmeddelanden kontrollerar du att du har utfört steg 1-3 på rätt sätt.
Om du ändå inte kan installera uppdateringen läser du följande artikel i Microsoft Knowledge Base:
906602 Felsökning av installationsproblem med Windows Update, Microsoft Update och Windows Server Update Services"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

testa att köra disable på ditt antivirus, boota om , sen testa winupdate igen. Får du samma felkod?

Det du kan kolla också är följande. öppna denna fil och se vad den säger.

C:\Windows\WindowsUpdate.log

Kolla raderna längst ner om det står något som du kan tyda

Laddade ned 6%, sedan gick den över till "Installerar" och sedan fick jag felkod "8024200D".

Skrivet av Oneone:

Körde du denna också?

"Du kan lösa problemet genom att ta bort hämtningskatalogen och sedan gå till uppdateringsplatserna igen.
Stoppa tjänsten Automatiska uppdateringar Gör så här:
Klicka på Start, Kör, skriv services.msc och klicka på OK.
Högerklicka på tjänsten Automatiska uppdateringar och klicka sedan på Stoppa.
Minimera snapin-modulen Tjänster.
Byt namn på katalogen SoftwareDistribution. Gör så här:
Klicka på Start, Kör, skriv cmd och klicka på OK.
Skriv cd %windir% och tryck på RETUR.
Skriv ren SoftwareDistribution SDTemp och tryck på RETUR.
Skriv exit och tryck på RETUR.

Obs! När du tar bort mappen %windir%\softwaredistribution raderas historiklistan från avsnittet "Granska uppdateringar" på Windows Update-webbplatsen. Det påverkar inte de installerade uppdateringarna på datorn. Efterföljande uppdateringar kommer att visas i historiklistan.
Starta tjänsten Automatiska uppdateringar. Gör så här:
Maximera snapin-modulen Tjänster.
Högerklicka på tjänsten Automatiska uppdateringar och klicka sedan på Starta.
Stäng snapin-modulen Tjänster.
Gå in på Windows Update, Microsoft Update eller på WSUS-servern igen och hämta en uppdatering.
Om du fortfarande får felmeddelanden kontrollerar du att du har utfört steg 1-3 på rätt sätt.
Om du ändå inte kan installera uppdateringen läser du följande artikel i Microsoft Knowledge Base:
906602 Felsökning av installationsproblem med Windows Update, Microsoft Update och Windows Server Update Services"

Testade det där, och det hjälpte inte heller
Vill helst slippa behöva installera om Windows eftersom jag har ganska mycket program m.m. som kommer behöva installeras om då, skulle ta lång tid... Men har möjlighet att göra det om inget annat hjälper.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Kollade Windowsupdate.log och där fanns följande rad:

2014-12-14 16:47:27:073 1296 22dc Report REPORT EVENT: {D59BCFC8-678E-4B25-A461-20E2003A0DC1} 2014-12-14 16:47:22:073+0100 1 182 [AGENT_INSTALLING_FAILED] 101 {BDF42393-64C7-4D66-9E53-C58020F8F797} 205 8024200d AutomaticUpdatesWuApp Failure Content Install Installation Failure: Windows failed to install the following update with error 0x8024200d: Update for Windows 8.1 for x64-based Systems (KB3000850).

Dold text
Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Vanligaste lösningen på problem med windows update är att vänta tills MS fixar uppdateringarna som inte fungerar. Kan ta några dagar...
Du kan under tiden köra SFC och kolla att inga systemfiler är trasiga. Mest troliga är dock att den kommer säga att ditt system är trasigt, men utan att du hittar något spår av detta i loggfilen. Då är det bara att vänta.
http://support2.microsoft.com/kb/929833

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har kollat detta http://technet.microsoft.com/sv-se/library/hh824869.aspx och när jag skrev Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth och /CheckHealth stod det "No component store corruption detected".

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaraxor:

Har kollat detta http://technet.microsoft.com/sv-se/library/hh824869.aspx och när jag skrev Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth och /CheckHealth stod det "No component store corruption detected".

Testa detta.

Admin i powershell , "DISM.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase"

stänag av antivirus, boota om, testa win update. Testa att starta om Windows update tjänten också innan!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200