Vart ska jag sätta ESD armbandets krokodilklämma?

Permalänk
Medlem

Jag brukar antingen skava av lite färg på undersidan av valfri metallflärp (där det inte syns när t.ex. nätdel är monterad) med en brytbladskniv eller motsvarande, eller om det går att använda en skruv i ett skruvhål som är obehandlat. Eloxerade chassin är antagligen mycket "värre" rent elektriskt än lackerade, men det behöves inte så tjock lack för att isolera ett par hundra volt. Jag tycker att det känns bättre att montera när man vet att armbandet har obehindrad kontakt med chassit, även om det kanske bara är ett marginellt försämrat ESD-skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En antistatpåse är en av de rosa påsarna, de är ledande men väldigt väldigt dåligt. Utan ledningsförmågan kan inte en faradays bur skapas. (Läs på om faradays bur).

De statisksköldade påsarna (silvriga) är mer konduktiva och med en högre ytadmittans.

Om de är konduktiva leder de således ström, kollat vad konduktivitet innebär?
Utan faradays pricipen så kan inte påsen isolera spänningarna och laddningarna till utsidan och skydda insidan.

Vet inte hur du mäter men man behöver väldigt känsliga instrument, normalt sätt LCR-mätare eller Oscilloskop. Motståndet som finns i påsarna är i storleksordningen GigaOhm, precis lagom för att mitigera kraftiga urladdningar men fortfarande skapa en faradays bur. Samma sak med antistatbandet, den har ett kraftigt motstånd i sig som skyddar mot urladdningar. De mer konduktiva påsarna kan man mäta motståndet på med en DMM och få upp gigaohm värden om man har en DMM som når så högt.

De har ett lätt lager ledande material utanpå påsen, ibland är det kol som används som ledande material.
De med metallfilm är skyddande påsar och inte bara antistatiska.

Man skall skilja på antistatiska påsar och statiskt skyddade påsar. Finns rosa som förhindrar laddningsuppbyggnad och det finns silvriga/med svarta nät som är "sköldade" för att släppa in laddningar. Båda är ytbehandlade men de silvriga är mer konduktiva.

Blandade ihop konduktivitet och kapacitans igår :/
Nåväl, Jag köper att ytskiktet är konduktivt och att det kan finnas en väldigt hög impedans genom väggen. Men att syftet skulle vara att släppa igenom den statiska laddningen så att du "laddar upp" komponenten med din statiska laddning, det köper jag inte. Däremot kan ytskiktet bli uppladdat av din statiska laddning och således svälja hela/delar av den, men laddningen når inte insidan av påsen. Även om väggen är lätt konduktiv. Det är lite det som är grejen med en faradays bur. jämför med en mikrovågsugn, hade varit konstigt om du fick en stöt när du tog i buren :/

http://www.esdjournal.com/techpapr/ryne/esdbags.htm

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stenull:

Blandade ihop konduktivitet och kapacitans igår :/
Nåväl, Jag köper att ytskiktet är konduktivt och att det kan finnas en väldigt hög impedans genom väggen. Men att syftet skulle vara att släppa igenom den statiska laddningen så att du "laddar upp" komponenten med din statiska laddning, det köper jag inte. Däremot kan ytskiktet bli uppladdat av din statiska laddning och således svälja hela/delar av den, men laddningen når inte insidan av påsen. Även om väggen är lätt konduktiv. Det är lite det som är grejen med en faradays bur. jämför med en mikrovågsugn, hade varit konstigt om du fick en stöt när du tog i buren :/

http://www.esdjournal.com/techpapr/ryne/esdbags.htm

Nu hark du missförstått mig eller läst lite tokigt. Att en påse är konduktiv betyder inte att laddningarna når komponenten utan tvärt om, de når inte komponenten, möjligheten att laddningen när komponenten är inverterat proportionell mot konduktiviteten. Utan ledningsförmåga ingen faradays bur, dock ska du inte dra in mikrovågsugnar då det bygger på principen men inte fungerar på samma sätt i praktiken. Kika även på baksidan av din mikrovågsugn eller annan naken plåt, brukar sitta varningar om att man inte skall ta på den där när den är i drift pga inducerade strömmar.

Ja, påsarna har hög impendans(rent reell så resistans kan man säga). Resistansen i detta fallet är direkt proportionell mot avståndet på mätpunkterna, fick allt mellan 160kOhm till 26MegaOhm när jag mätte igår.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Haha jadu.. Alla säger olika men jag får väl gå på att man ska sätta klämman på chassit :') Jävla bråk de blir

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

Fan.... känns lite läskigt att man skall sätta i en kontakt till esd-mattan i vägguttaget lixom... el....

Av någon anledning får jag för mig att det kommer bränna hela datorn istället för att skydda den... lol

paranoia....

Permalänk

Hmmmm säljaren jag köpte esd-mattan av sade att det inte behövs något antistat-armband till utan att det räcker bara med själva mattan och tillhörande klämma.

Vet inte vad jag ska tro riktigt, skulle inte jag vara esd skyddad också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevlolveR:

Hmmmm säljaren jag köpte esd-mattan av sade att det inte behövs något antistat-armband till utan att det räcker bara med själva mattan och tillhörande klämma.

Vet inte vad jag ska tro riktigt, skulle inte jag vara esd skyddad också?

Du ska ha ett armband. Läs den klistrade tråden.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad (+ ett antal inlägg sammanfogade.)*

Försök hålla inläggen meningsfulla och hjälpsamma.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Wizty:

Men varför säger vissa att färgen inte leder bort den där statiska elektriciteten då. Hahaha oh vad dryg jag är

Sätt klämman på chassit, dra runt den lite tills lite färg skrapats bort; Klart

Alternativt tar du valfritt metallföremål och skrapar bort lite färg och använder den platsen för klämman, om det inte finns något område på chassit utan färg där du kan sätta den.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |