Permalänk
Medlem

Router till Telia Fiber 100/100

Idag har jag Telias egna router som man "hyr" av dem.
Bor i ett hus med betongväggar och det trådlösa är väldigt segt och dåligt.

Ska köpa en ny router men har ingen aning om vad man ska köpa idag.
Behöver lite tips och råd vad man ska tänka på.

Är tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag har också Telia fiber 100/100, och Telias egen router.
När jag mäster trådlöst med mobilen precis framför den så får jag som mest en hastighet på 46, men om jag kopplar in en dator direkt i "väggen" kommer jag upp i ca 90. Är inte det konstigt?
Om jag köper en ny router kommer då hastigheten att öka?

Mitt egentliga problem är att det trådlösa nätverket inte når till bortre delen av huset (10 meter med träväggar), trots en extender i mitten. Skulle det bli bättre med en ny router?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DatZaZa:

Idag har jag Telias egna router som man "hyr" av dem.
Bor i ett hus med betongväggar och det trådlösa är väldigt segt och dåligt.

Ska köpa en ny router men har ingen aning om vad man ska köpa idag.
Behöver lite tips och råd vad man ska tänka på.

Är tacksam för all hjälp!

Har en Asus AC66U och samma hastighet som du har. Funkar hur bra som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatZaZa:

Idag har jag Telias egna router som man "hyr" av dem.
Bor i ett hus med betongväggar och det trådlösa är väldigt segt och dåligt.

Ska köpa en ny router men har ingen aning om vad man ska köpa idag.
Behöver lite tips och råd vad man ska tänka på.

Är tacksam för all hjälp!

Skrivet av anon172162:

Har en Asus AC66U och samma hastighet som du har. Funkar hur bra som helst

Kör på samma router som ovan talare, fungerar perfekt. Se till att dina enheter stödjer 802.11ac så kommer du får en bra upplevelse. Har själv en bo-yta på ca 60kvm med tjocka betongväggar och avlång planlösning och får ut, i runda slängar, 200 Mbit/s trådlöst i min Nexus 5.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatZaZa:

Idag har jag Telias egna router som man "hyr" av dem.
Bor i ett hus med betongväggar och det trådlösa är väldigt segt och dåligt.

Ska köpa en ny router men har ingen aning om vad man ska köpa idag.
Behöver lite tips och råd vad man ska tänka på.

Är tacksam för all hjälp!

Behöver inte vara något egentligt fel på din bredbandsrouter. Vet inte vilken modell du syftar och vilka egenskaper den har men en ny kan likväl råka ut för samma problem om den arbetar/konfigureras på ett likvärdigt sätt.

Vilken trådlös standard stödjer dina enheter? Att köpa en Dualband router med dubbla antenner för MU-MINO om klienterna ändå inte kan nyttja detta kommer inte lösa dina problem.

Den vanligaste frekvensen som Wi-Fi arbetar på är 2.4GHz, det är samma som mikrovågsugnar, DECT-telefoner och potentiellt kringliggande trådlösa nätverk - vilket kan förklara den låga hastigheten. Fördelen är lång räckvidd och att den äter sig igenom det mesta.
Lösningen brukar vara en AP som även kan arbeta på 5GHz, dvs 801.11ac. Den är mindre känslig för interferens och har bättre prestanda, dock har den inte samma räckvidd och dör total om någon båt slår på sin radar. Bor man inte vid en hamn är det inget större problem.

Ibland kan det vara bättre (och billigare) att utöka sitt trådlösa nät med en AP i bryggläge som placeras i andra änden av fastigheten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RM_Nixon:

Jag har också Telia fiber 100/100, och Telias egen router.
När jag mäster trådlöst med mobilen precis framför den så får jag som mest en hastighet på 46, men om jag kopplar in en dator direkt i "väggen" kommer jag upp i ca 90. Är inte det konstigt?
Om jag köper en ny router kommer då hastigheten att öka?

Mitt egentliga problem är att det trådlösa nätverket inte når till bortre delen av huset (10 meter med träväggar), trots en extender i mitten. Skulle det bli bättre med en ny router?

Det låter som om du har svåra väggar och mycket grannar, når du inte 10m på 2,4GHz och farten är låg så skulle du nog behöva dra en kabel och montera upp en 5GHz accesspunkt i "dåliga änden"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!
Nej, jag har ganska enkla träväggar, och långt till grannarna (over 15 meter, lätt).
Är det inte konstigt att hastigheten skiljer så mycket mellan om jag kör direct "mot väggen" och trådlöst framför routern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RM_Nixon:

Tack för ditt svar!
Nej, jag har ganska enkla träväggar, och långt till grannarna (over 15 meter, lätt).
Är det inte konstigt att hastigheten skiljer så mycket mellan om jag kör direct "mot väggen" och trådlöst framför routern?

Jo det är lite skumt såvida du inte har mycket störningar i etern där du bor, jag har själv mätt upp runt 100Mbit mot Teliasmarten via wifi när jag mätt i samma rum med fri sikt och inget som stör.
Via kabel får jag:

Bor du så att du inte har andra nät i närheten så borde du prova att stega igenom alla kanaler en i taget och även ändra kanalbredd mellan 20 och 40 MHz för varje kanal och se om det blir skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.