Vilka butiker erbjuder RIKTIGT Öppet köp?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XPerion:

Det är ingen myt och fakta som är sant.

Jag vet skillnaden mellan öppet köp och garanti ärenden. Det är mer stackars mig som precis betalat 20k för en TV, som inte fungerar och redan behöver åka in på service. Att bli utan TV i flera veckor för en nyligen köpt TV, hur många är villig att göra det? Sen säljer butiken TVn till reducerat pris, efter dom har lagat Tvn och den som köper efter sparar in tusentals kronor. Så hur förlorar perosnen som köper den TVn? Om butiken säljer en lagad Tv till fullt pris, så är det väl inte mitt fel och problem?

I USA är det vanligt med öppet köp i 30 dagar. man kan lugn och ro, använda produkten. Om man inte är nöjd, är det bara lämna tillbaks utan problem.
Det är bara bra, att butiker här i Sverige börjar ta efter.

http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/speaker-break-i...
http://www.innerfidelity.com/content/measurement-and-audibili...

De stora förändringarna sker inom en timme och är generellt redan fixade innan leverans då högtalarna testar i fabriken. Resten av dina stora förändringar är psykologiska. Du vänjer dig vid ljudet. Det finns vissa små mätbara förändringar i vissa parametrar men det är oklart hur de skulle påverka ljudet. Påståendet att du måste spela in ett par högtalare i hundra timmar är en myt som är falsk. Det är ungefär lika användbart som hi-fiklubbens guldpläterade toslinkkablar som de verkar ha slutat sälja nu.

Du vill inte ta efter konsumentsystemen från USA för de är helt värdelösa. De saknar helt reklamationsrätt och garantier är generellt något man får köpa till extra. Om en vara är trasig och företaget inte vill stå för reparationen måste du ta det till domstol för att få rätt, något som är svårt om man är ensam. Ofta krävs det att många konsumenter går samma och startar en så kallad class action för att få rätt. Det är dock fortfarande riskabelt då man kan sitta fast med miljonbelopp i rättegångskostnader om man inte får rätt. Det Svenska systemet är för övrigt bra mycket bättre. Du har tre år på dig att hitta ett ursprungligt fel och fel som uppenbarar sig inom 6 månader antas alltid vara ursprungliga om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Efter det måste du bevisa att felet är ursprungligt. Så du har idag sex månader på dig. Varför vill du gå ner till en månad? Jag är inte helt övertygad om att du verkligen vet skillnaden mellan öppet köp, returrätt och reklamation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Zotamedu;15116257Wall of text.[/QUOTE"]

Jag tror på mina öron och kan höra skillnaden. För du skriver ju själv att högtalare behöver ju spelas in, men det görs från fabriken och att 1 timme räcker är det inte. Tror inte heller att alla tillverkare gör det noggrant direkt från fabrik och därutav står det i manualerna, antal timmars inspelning för ljudet komemr till rätta. Kan också hitta många andra sidor som säger högtalare som behöver spelas in, även det redan gjorts från fabrik. Men det orkar jag inte, då det är meningslöst ändå. Om du tro det är en myt då är en myt för dig då.

Vad du tror om jag vet skillnaden mellan olika köp villkor är också din sak. Jag har aldrig sagt att det måste vara 30 dagars öppet köp, utan vilka butiker som erbjuder riktigt öppet köp som el-g har och häva köpet. Jag vill inte köpa grisen i säcken, utan att få öppna emballaget och testa om det lever upp till mina förväntningar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/speaker-break-i...
http://www.innerfidelity.com/content/measurement-and-audibili...

De stora förändringarna sker inom en timme och är generellt redan fixade innan leverans då högtalarna testar i fabriken. Resten av dina stora förändringar är psykologiska. Du vänjer dig vid ljudet. Det finns vissa små mätbara förändringar i vissa parametrar men det är oklart hur de skulle påverka ljudet. Påståendet att du måste spela in ett par högtalare i hundra timmar är en myt som är falsk. Det är ungefär lika användbart som hi-fiklubbens guldpläterade toslinkkablar som de verkar ha slutat sälja nu.

Fel fel och fel! De flesta seriösa tillverkare anger i manualerna hur länge högtalarna ska spelas in och de gör de inte för att det är roligt. Det är enorm skillnad och att det skulle bara ta en timme är skitsnack.

Kan ta ett exempel. Har köpt en marshall hanwell att ha i köket. Den var urusel i basen de första 30-40 timmarna och lät murrigt instängt och verkligen sådär. Men efter ca 50 timmar är det en helt annan maskin. Spelar renare snyggare och med bra mycket trevligare basgång än tidigare. Tyvärr fick jag denna utbytt på garantin nyligen då den bara la av. Har fått hem nya högtalaren och den låter tvärdåligt. Så nu blir det att påbörja en ny inspelningsperiod.

Har pysslat med hifi i många år och har en vän som varit verksam i branchen i över 35år. Varenda gång det plockas hem en ny burk som ska lyssnas på är det samma visa. Låter uruselt i början. Men efter en 50timmar så börjar det släppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jag tror på mina öron och kan höra skillnaden. För du skriver ju själv att högtalare behöver ju spelas in, men det görs från fabriken och att 1 timme räcker är det inte. Tror inte heller att alla tillverkare gör det noggrant direkt från fabrik och därutav står det i manualerna, antal timmars inspelning för ljudet komemr till rätta. Kan också hitta många andra sidor som säger högtalare som behöver spelas in, även det redan gjorts från fabrik. Men det orkar jag inte, då det är meningslöst ändå. Om du tro det är en myt då är en myt för dig då.

Skrivet av dwain:

Fel fel och fel! De flesta seriösa tillverkare anger i manualerna hur länge högtalarna ska spelas in och de gör de inte för att det är roligt. Det är enorm skillnad och att det skulle bara ta en timme är skitsnack.

Kan ta ett exempel. Har köpt en marshall hanwell att ha i köket. Den var urusel i basen de första 30-40 timmarna och lät murrigt instängt och verkligen sådär. Men efter ca 50 timmar är det en helt annan maskin. Spelar renare snyggare och med bra mycket trevligare basgång än tidigare. Tyvärr fick jag denna utbytt på garantin nyligen då den bara la av. Har fått hem nya högtalaren och den låter tvärdåligt. Så nu blir det att påbörja en ny inspelningsperiod.

Har pysslat med hifi i många år och har en vän som varit verksam i branchen i över 35år. Varenda gång det plockas hem en ny burk som ska lyssnas på är det samma visa. Låter uruselt i början. Men efter en 50timmar så börjar det släppa.

Verkar som ni båda missade den ack så viktiga meningen "Resten av dina stora förändringar är psykologiska".

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd

Köpte ett grafikkort hos Komplett, var inte nöjd med hur det presterade, inga problem att returnera. Idag är det stor konkurrens, kommer ihåg Elgiganten för c.a 8 år sedan innan dom fick riktig konkurrens, var långt ifrån trevliga och hade ockerpriser på sina skitdatorer. Det var bedrägeri dom höll på med att sälja datorer som var värda högst ett par tusen för 14000kr och mer, odräglig attityd var vanligt. Siba var likadana innan dom stängde i stan. För mig som konsument är det viktigt att känna trygghet när jag köper produkten.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Fattar inte riktigt grejen. Det är jobbigt för butikerna att få tillbaka en vara som klart och tydligt är använd då de inte kan sälja den som en ny vara eftersom vissa människor reagerar vid minsta lilla grej så som bruten förpackning etc.

Obruten förpackning eller åtminstone 100% nyskick minus bruten förpackning, annars kan man lika gärna låta det vara. Kostar både tid och pengar för butikerna annars.

Fast ingen tvingar ju butiken att erbjuda tjänsten (förutom vid distansköp).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När min farsa var på mediamarkt och letade efter ett headset till mig så frågade han om det var ok att lämna tillbaka det om man inte var nöjd, och det var helt ok. När min kära far kommer hem så upptäcker jag att headsetet inte alls passar, och vi åker för att byta. När vi kommer dit blir det ett jävla tjafs om att headsetet minsann är använt och att det inte alls går att lämna tillbaka det, trots att köpet gjordes två timmar tidigare. Fick till slut byta till ett annat headset efter mycket om och men. Så helt utan strul är det ju inte!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det enda jag vet är El.G erbjuder 30 dagars öppet köp, kan testas i 30 dagar och lämnar tillbaks, även utan original emballage. Pengar tillbaks eller välja nån annan produkt och helt utan tjafs. Förutom produkter med abb/mjukvaror etc... Innan brukar jag sällan handla från el-g, men efter detta och börjar handlar mer från el-g.
Finns det andra butiker som gör likadant?

Så som jag har förstått det så är "öppet köp" något som buikerna själva bestämmer. Finns inga regler på detta så det kan variera mellan olika butiker.
Låter som d flesta är väldigt snälla med detta.
Däremot så visste jag inte att Mediamarkt hade det så. Har fått för mig att de är väldigt kräsna med att man inte ska öppna deras förpackningar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

När min farsa var på mediamarkt och letade efter ett headset till mig så frågade han om det var ok att lämna tillbaka det om man inte var nöjd, och det var helt ok. När min kära far kommer hem så upptäcker jag att headsetet inte alls passar, och vi åker för att byta. När vi kommer dit blir det ett jävla tjafs om att headsetet minsann är använt och att det inte alls går att lämna tillbaka det, trots att köpet gjordes två timmar tidigare. Fick till slut byta till ett annat headset efter mycket om och men. Så helt utan strul är det ju inte!

Precis, det är detta jag har hört om Mediamartk...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Media Markt erbjuder öppet köp vid bruten förpackning sedan ca 3 år tillbaka.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Webhallen, eller iaf om man har över 600k köpt och har "svart" medlemskapsnivå. Redan vid 300-400k så blir de väldigt generösa vad man än har för reklamationsärende.

Har lämnat in helt sjuka grejer som jag knappt hade kunnat drömma om att få pengarna tillbaka för, men jo, efter att de har gått och snackat med sin chef så brukar det gå ändå.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

har fått lämna tillbaka varor jag inte varit nöjd med även UTAN org.förp. fast med kvitto hos El.G

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Så som jag har förstått det så är "öppet köp" något som buikerna själva bestämmer. Finns inga regler på detta så det kan variera mellan olika butiker.
Låter som d flesta är väldigt snälla med detta.
Däremot så visste jag inte att Mediamarkt hade det så. Har fått för mig att de är väldigt kräsna med att man inte ska öppna deras förpackningar?

Stämmer, finns ingen lag som tvingar butikerna att ha samma villkor och det är upp till butikerna att bestämma. Därför undrar jag med denna tråd, om vilka butiker som har öppet köp som El-G kör med.
Med el-g står det tydligt vad som gäller och även man använt produkten:
"Öppet köp
Elgiganten lämnar öppet köp i 30 dagar. Villkoren gäller utöver ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du varmt välkommen att lämna tillbaka den i närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Har du använt produkten ska den återlämnas komplett och oskadd och enda undantaget från öppet köp är produkter köpta med abonnemang. För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med dig kvittot!"

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

media markt kan man lämna tillbaka grejer i bruten förpackning har ej gjort det själv men köpte en artikel där det var en klisterlapp bruten förpackning

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Verkar som ni båda missade den ack så viktiga meningen "Resten av dina stora förändringar är psykologiska".

Återigen så är det inte så det fungerar. Sen vad du tror är en helt annan sak. Men verkligheten är annorlunda!

Jag har till och med själv fått erfara skillnaden som jag precis skrev.

Att det skulle vara placebo är bara okunskap!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett par pjäxor på Stadium. Försäljaren märkte att jag var lite tveksam så han sa att man har 1 års öppet köp (!)
I detta fall fick man inte använda dom dock...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb