Permalänk

Uppgradering inför QHDx3

Hej,

Som topic säger så är tre st. QHD skärmar på väg, skulle behöva se till att riggen klarar av det också, tänkte lägga ca 10k på att uppgradera, men vad till vad?

har idag:

Core i5 4690K
Asus ROG MAXIMUS VII Ranger
2x ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC (SLI)
Seasonic Platinum 1000W
HyperX FURY Red Series 16GB 1600MHz DDR3 Non-ECC CL10
Samsung 840 EVO Series SSD 500GB SATA3 Basic Kit

kör idag det mesta på HDx3 men tror inte det kommer räcka hela vägen...
Helst vill man slippa SLI så en tanke var att vänta på Titan 2, vet inget om kortet dock och ännu mindre om det klarar att driva i 7680x1440 som singelkort.

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

ett grafikkort kan du glömma. 7680x1440 är 11 milj pixlar, alltså 75% mer pixlar än 5760x1080.

minst två grafikkort ur det allra högsta prestandasegmentet (med så mycket vram du kan få tag på) får du räkna med, gärna tre.

finns en väldig brist på benchmarks i den här upplösningen (inte så konstigt kanske), men här har du någon som försöker sig på den här upplösningen med två, tre och fyra titans.

http://www.overclock.net/t/1415441/7680x1440-benchmarks-plus-...

Permalänk

Tolkar det som att ditt råd är att invänta ev. Titan 2 och ge sig på SLI? Benchen som du länkade till är rätt gammal, ger Titan Black ett bättre / mer hyffsat resultat tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helas:

Tolkar det som att ditt råd är att invänta ev. Titan 2 och ge sig på SLI? Benchen som du länkade till är rätt gammal, ger Titan Black ett bättre / mer hyffsat resultat tro?

visst är titan black ett snabbare kort, men anser inte att skillnaden är så stor att resultaten inte är relevanta.

ja, jag tycker att du ska fundera på att vänta på titan 2, r9 390x, 980 ti eller något sådant och se hur de presterar och vad de kostar.

värt att notera att r9 290x är riktigt kraftfullt i 4k, kortet blir bara bättre och bättre jämfört med 970 och 980 ju högre upplösningen blir. så här ser det ut i 1080p. att 770 presterar så patetiskt jämfört med 280x i 4k beror på att det bara sitter 2gb vram på.

vad gäller eyefinity vs nvsurround är det inte något jag vet något om.

Permalänk

Tror du förresten processorn räcker till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helas:

Tror du förresten processorn räcker till?

ja, det ska fungera bra. det är inte 144hz du är ute efter här utan 60hz (antar jag, annars blir det dyrt).

tänk även på att 3-way inte går med nuvarande setup, då får du gå över till x99, så då blir det ännu dyrare.

Permalänk

Tack för alla svar, då inväntar jag Titan 2/390x/980Ti !