Permalänk

Grafikkort/moderkorts problem

Hejsan! byggde ny rigg för ett tag sedan och satte då in ett asus rog gene VII i mitt corsair air 540 chassi med mina två evga gtx780 sc asx kort, bara kört spel som inte kräver så mycket gpu prestanda på senaste så de har inte blivit så varma, dock körde jag lite bf4 nu på kvällen och märkte att de primära grafikkortet kom upp i 85 grader (inte överklockat) tycker de är lite för varmt för min smak så stängde ner bf4 och lät datorn svalna fö att ta ut grafikkorten för o se om fläktrna var hela vilket dom var! så tänkte att jag endast kör med ett grafiikkort tills jag löst värme problemet men när jag skulle sätta i ett av grafikkorten tänkte jag att jag kunde sätta den i den nedersta pci-e latsen vilket endast är pci-e 3.0 8x (den översta är 16x) gör detta stor prestanda skillnad?

Permalänk
Medlem

Det ena kortet går oftast några grader varmare än det andra när man kör SLI, sen tycker jag 85c inte är direkt för varmt, inte helt hundra på vad standard target temp är på just detta kortet dock.

Normalt kör GTX780 och GTX780ti på 80-82c som target, fabriksöverklockade kort kan ha högre target för att kunna höja prestandan lite.

Men ladda ner afterburner, eller EVGA variant på detta, där ska du kunna kolla vad power targert samt temprature target är inställt på, eventuellt justera ner en aning, men betänk att en sänkning av power och temp target drar ner prestandan också lite.

För övrigt tål kortet att bli ca 94-95c utan att det är någon fara..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Valtiatar:

Hejsan! byggde ny rigg för ett tag sedan och satte då in ett asus rog gene VII i mitt corsair air 540 chassi med mina två evga gtx780 sc asx kort, bara kört spel som inte kräver så mycket gpu prestanda på senaste så de har inte blivit så varma, dock körde jag lite bf4 nu på kvällen och märkte att de primära grafikkortet kom upp i 85 grader (inte överklockat) tycker de är lite för varmt för min smak så stängde ner bf4 och lät datorn svalna fö att ta ut grafikkorten för o se om fläktrna var hela vilket dom var! så tänkte att jag endast kör med ett grafiikkort tills jag löst värme problemet men när jag skulle sätta i ett av grafikkorten tänkte jag att jag kunde sätta den i den nedersta pci-e latsen vilket endast är pci-e 3.0 8x (den översta är 16x) gör detta stor prestanda skillnad?

8x 3.0 kommer inte ge ett prestandatapp på mer än 2-3% av GPU-prestandan.
Kortet tål 95°C innan det stängs av.

Du kommer inte köra i full boost vid 85°C med största sannolikhet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

8x 3.0 kommer inte ge ett prestandatapp på mer än 2-3% av GPU-prestandan.
Kortet tål 95°C innan det stängs av.

Du kommer inte köra i full boost vid 85°C med största sannolikhet.

tackar för svar //valtitar

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |