MSI GT80 SLI Titan är världens första bärbara dator med mekaniskt tangentbord

Permalänk
Medlem

Lika ful som dyr, lär kosta minst 28k. Och sen när behövdes 2 980m till 1080P som inte är 120hz?

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hur klena är folk egentligen när en dator på 4.5KG räknas som bjässe och folk klagar på "ryggont" med mera..

Hade du tänkt att "ryggont" kan vara en metafor att 4,5kg för en laptop är lite väl tungt. LAPTOP är engelska och menar att det är en dator man kan ha i knät utan att låren krossas.

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yellonet:

Den första? Brukade inte alla bärbara ha mekaniska tangentbord?

http://www.karen-strong.com/wp-content/uploads/2010/05/laptop...

Ja men precis
http://www.seoreef.com/wp-content/uploads/2011/04/old-laptop....
http://chartcube.com/img/oldibmer_laptop.jpg

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Är det ett våffeljärn?

Snyggare än MSI:s variant i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Aldrig insett poängen med fula klumpiga mekaniska tangentbord till saftiga överpriset och med minimalt med övriga funktioner eller snabbknappar men detta tar ju priset av de alla. Fullkomligt gräsligt.

Men visst, det är ett fritt land och du som läser detta och som tydligen gillar mekaniska tangentbord så absolut, det är din turdag idag!

Du får hemskt gärna förklara vart nånstans dessa är klumpiga eller fula.
https://www.diatec.co.jp/image_prod/FKB104MEB_01.jpg
http://www.technobuffalo.com/wp-content/uploads/2011/02/ducky...

Eller ännu bättre:
http://webwit.nl/input/filco/majestouch2/6.jpg
Sen kan man ju gå ännu längre ner i storlek till ett 60% om du nu tycker tangentborden är så klumpiga.

Finns fler tangentbordsmärken än Razer bara så du vet

Permalänk
Inaktiv

Man kan ha kritik emot inriktningen emot gaming, men det är en smaksak.

Annars så visst finns det olika behov av bärvara, där alla inte har behov av en som de skulle släpa runt hela tiden utan arbeta lite längre stunder på. Jag köpte själv en kraftigare bärbar med 17,3" skärm till farsan och han skulle aldrig någon längre kunna tänka sig arbeta med en bärbar med mindre skärm.

Det jag reagerade på i om specifikationen var följande.

Citat:

fyra SSD-enheter i formfaktorn M.2 på upp till 256 GB vardera, inklusive stöd för RAID.

4St ssd i raid är inte fel, men jag tycker att 256GB vardera är i snålaste laget och jag tycker att de borde öka storleken på de ssd som går att välja. Och att folk då istället väljer en 500GB/1TB ssd och en 2TB ssd för en dator i denna prisklass, någon enstaka skulle säkert välja högre än så.

Försäljningsmässigt så tror jag datorn blir en flopp och denna inte precis kommer bli någon kassako. Men det finns pengar att tjäna genom att förbättra sitt varumärke och de nu inte går för mycket back på den.

Själv så visst skulle jag skitgärna villa ha en sådan dator maxad som det bara går, dock skulle jag ej av flera anledningar aldrig köpa en sådan dyr laptop. (runt 10-15 000kr är min gräns för bärbar dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Bara nyfiken, vad gör att du får mer ont i ryggan av denna layout?

Bara bra att få avstånd från skärmen, så länge det inte handlar om pekskärm möjligtvis.

Antar han menar man får ont i ryggen av att bära den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Innehåller 2st GTX 980M men heter SLI Titan?

Det undrade jag också efter att ha läst artikeln.

Man kan fråga sig hur marknaden ser ut för en produkt som denna. Jag menar, 12-åringar kan ju inte ha sådan enorm köpkraft nuförtiden i och med att mackapären säkerligen kostar mer än 20000kr.

Kul att det går att få ihop en såpass kraftfull laptop men den är ju gräsligt ful.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moztech:

Man kan fråga sig hur marknaden ser ut för en produkt som denna. Jag menar, 12-åringar kan ju inte ha sådan enorm köpkraft nuförtiden i och med att mackapären säkerligen kostar mer än 20000kr..

Jag tror syftet är att öka varumärket och försöka sälja fler datorer i lite lägre prisklasser än denna. Självklart vill de dock inte gå back på denna modell, men de har knappast något större mål på att tjäna mycket pengar på den.

Annars 18 tum och mekanisk tangentbord ser jag inget fel med och jag tror att det finns en marknad för sådana datorer, men de bör kosta mindre än 10 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Det undrade jag också efter att ha läst artikeln.

Man kan fråga sig hur marknaden ser ut för en produkt som denna. Jag menar, 12-åringar kan ju inte ha sådan enorm köpkraft nuförtiden i och med att mackapären säkerligen kostar mer än 20000kr.

Kul att det går att få ihop en såpass kraftfull laptop men den är ju gräsligt ful.

Vad jag ser så likställs nu, av gemene man, dator med laptop. Så vill barnet ha en dator att spela på köper man en laptop för spel helt enkelt.

Permalänk
Medlem

MSI vill väl ta över tronen ifrån kidsens favorit, Alienware. Tror dock de måste ha mer bling isf på datorn, typ pulserande röda led-slingor runt skärmen, gärna som blinkar till vid varje kill i cs:go, då är dom hemma tror jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The-Architect:

Vad jag ser så likställs nu, av gemene man, dator med laptop. Så vill barnet ha en dator att spela på köper man en laptop för spel helt enkelt.

Ett barn som vill spela, ta med datorn till skolan och kompisar, varför inte en 18"?
Ja det finns extremt många nackdelar med en laptop, men även fördelar och det handlar om avvägningar.

-Tänk vad många brudar på skolan man skulle få om man tog med en sådan laptop som brudarna fick åka med i? (skämt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Hade du tänkt att "ryggont" kan vara en metafor att 4,5kg för en laptop är lite väl tungt. LAPTOP är engelska och menar att det är en dator man kan ha i knät utan att låren krossas.

Går utmärkt med en hel människa eller två i knät, den här kommer nog snarare vara för varm än för tung i knät. Tror det finns en del kunder som gärna köper något där prestanda, tangentbord och skärm är så bra att man inte behöver ansluta annat än el och kanske en mus när man kommer hem och kan ha allt på en burk. Rolig produkt, alltid kul när företag vågar ta ut svängarna.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Antar han menar man får ont i ryggen av att bära den?

Haha ja så långt tänkte jag inte idag

Permalänk
Medlem

Är det bara jag här som tycker att mekaniska tangentbord (cherry) på bärbara datorer är klockrent? Efterlängtat tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett barn som vill spela, ta med datorn till skolan och kompisar, varför inte en 18"?
Ja det finns extremt många nackdelar med en laptop, men även fördelar och det handlar om avvägningar.

-Tänk vad många brudar på skolan man skulle få om man tog med en sådan laptop som brudarna fick åka med i? (skämt)

Skulle vilja se vilken förälder som släpper iväg sitt barn till skolan med en bärbar dator för 20k+

Mina ungar kommer knappt få ta med sig sin mobiltelefon ut, om man inte hittar någon gammal 3210 eller liknande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Roligt att folk klagar på att den väger för mycket, när den väger mindre än en 24" 144hz skärm som dom säkert spring runt och släpar fram och tillbaka på lan.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Den enda bärbara maskin som har godtagbar prestanda någonsin (ok, på papperet, men det vore väl själva !"##% om den inte hade det i praktiken också), och med ett tangentbord som går att använda! Vore jag tvungen att använda en bärbar så skulle jag utan minsta tvekan köpa en sån här!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Hade du tänkt att "ryggont" kan vara en metafor att 4,5kg för en laptop är lite väl tungt. LAPTOP är engelska och menar att det är en dator man kan ha i knät utan att låren krossas.

5 kg och axelväska är ingen bra kombination. Det är tillräckligt för att ge dig värk. Alltså kan man inte bära runt den som en vanlig bärbar dator. Att bära sin 20 kg dator och 25 kg skärm (som vi hade för inte många år sedan när lan var det givna sättet att spela osv) till ett lan är en helt annan sak. Där är det från bilen och tillbaka. Hur man bär och hur långt/länge har betydelse här, det krävs inte många kilo felbelastat för att ge dig problem. Särskilt om vi pratar längre perioder.

Permalänk
99:e percentilen

OK, en dator som enbart marknadsförs som en speldator ... och så har den en 60 Hz-skärm?! Och 980M SLI?! Med den GPU-kraften och den låga upplösningen ska det självklart sitta en panel med minst 120 Hz (ja, även om det innebär TN) i datorn. Eller ge iallafall kunden möjlighet att välja det. Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tycker tangentbordet sitter lite konstigt. Blir inget skönt att villa händerna på. Man får fixa ett extra stöd för det ska bil bekvämt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Haha gnälligaste kommentarerna om att datorn är för tung kan inte låta bli att skratta har ni armar som tandpetare hela bunten? 4,5kg vad är det? En helt vanlig ica kasse med matvaror... Förstör ni ryggen över 4,5kg är det nog dags för LÄNGESEN att gå till gymmet serru.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Lite gnäll till kaffet.. annars kan man knappast kalla sig svensk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Haha gnälligaste kommentarerna om att datorn är för tung kan inte låta bli att skratta har ni armar som tandpetare hela bunten? 4,5kg vad är det? En helt vanlig ica kasse med matvaror... Förstör ni ryggen över 4,5kg är det nog dags för LÄNGESEN att gå till gymmet serru.

Tja, kör ICA-kassen med axelrem och bär runt på den hela dagen. Spelar ingen roll hur stark du är, det krävs ordentlig avlastning och att vikten fördelas över mer än ena axeln om du ska klara dig längre sträcker/längre tid än det tar att gå från matvaruaffären. Den finns senor, leder, diskar osv i axel/rygg också. De påverkas redan vid noll bärvikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Haha gnälligaste kommentarerna om att datorn är för tung kan inte låta bli att skratta har ni armar som tandpetare hela bunten? 4,5kg vad är det? En helt vanlig ica kasse med matvaror... Förstör ni ryggen över 4,5kg är det nog dags för LÄNGESEN att gå till gymmet serru.

Det är inte det att det inte går att bära den, den är väldigt tung för att vara en bärbar dator. Över 2 kilogram så börjar det bli tungt att bära på, till och med i en ryggsäck.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Haha gnälligaste kommentarerna om att datorn är för tung kan inte låta bli att skratta har ni armar som tandpetare hela bunten? 4,5kg vad är det? En helt vanlig ica kasse med matvaror... Förstör ni ryggen över 4,5kg är det nog dags för LÄNGESEN att gå till gymmet serru.

Kan inte göra annat än att hålla med dig. Först gnäller folk på andra som köper tangentbord med bärbar dator setting, och menar att dom då lika gärna kan köpa en bärbar med platt-knappar. Nu får dom asen en apparat mitt framför näsan, med sitt efterlängtade tangentbord, nej men nej nu måste vi ju gnälla på det också.
Dummare satar än här får man leta efter emellanåt.
Fast det är ju klart, om det hade stått Asus på apparaten, så hade alla lagt sig ner och bett till apparaten, med gravt ryggskottsplågade ryggar, som om den vore deras gud. Men nu var det ju som många gånger tidigare MSI som var först, och då slår det ju slint i skallen på folk här, och det blir myrornas krig i deras ögon.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Haha gnälligaste kommentarerna om att datorn är för tung kan inte låta bli att skratta har ni armar som tandpetare hela bunten? 4,5kg vad är det? En helt vanlig ica kasse med matvaror... Förstör ni ryggen över 4,5kg är det nog dags för LÄNGESEN att gå till gymmet serru.

Håller med, 4.5kg är ju inte mycket att få ryggvärk av, klena människor. Denna är väl ändå mer tänkt som att flytta runt i hemmet som från vardagsrum till sovrum o dyl. Väger ju ändå 1 kg mindre en Alienwares motsvarighet.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Avstängd

Ful som stryk!
Men ändå modigt att MSI att dom vågar skapa en så udda best.

4.5 kg, man kan använda den för att gymma med också, om man inte har hantlar och skivstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett barn som vill spela, ta med datorn till skolan och kompisar, varför inte en 18"?
Ja det finns extremt många nackdelar med en laptop, men även fördelar och det handlar om avvägningar.

-Tänk vad många brudar på skolan man skulle få om man tog med en sådan laptop som brudarna fick åka med i? (skämt)

Nja, jag menar att man inte riktigt ens tänker att det här med stationär burk är något man köper längre. Tänk lite som tjock-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Håller med, 4.5kg är ju inte mycket att få ryggvärk av, klena människor. Denna är väl ändå mer tänkt som att flytta runt i hemmet som från vardagsrum till sovrum o dyl. Väger ju ändå 1 kg mindre en Alienwares motsvarighet.

Precis. Vissa bor trångt och tycker det är skönt att ha en hyfsat stor dator som ändå går lätt att stoppa undan när den inte används.
Rejäl skärm och numeriskt tangentbord är inte lätt att få till på de små nätta modellerna.

Jag skulle aldrig köpa en i nuläget, men om man t.ex bor på olika ställen kan det vara trevligt att kunna ta den med sig några ggr i månaden.
Allas behov är olika och några lär gilla den här också.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W