vad virtualiserar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag som ligger på nästan 100% med mina 48GB

Vad har du ställt dina 2012 maskiner på?

Mjo jag jagar mer minne men får snåla med det jag har så länge

Exchange har 12GB
DCn (som äre core) har 1GB
Management-servern har 6GB
Download-servern har 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

åfan vad har du för maskin om man får fråga? vad fick du för fel? eller den hittade bara inte den?

Dell R610. Så fort jag lägger till en USB-Port på en VM så kan jag inte starta den.

Permalänk
Medlem

Konstigt men den hittar iaf usb enheten ? När du addar ? Så står det Telldus?

Skrivet av Danne:

Dell R610. Så fort jag lägger till en USB-Port på en VM så kan jag inte starta den.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Konstigt men den hittar iaf usb enheten ? När du addar ? Så står det Telldus?

Får inte upp något till att börja med, Man måte först lägga till USB-portarna så att dom stöds att nyttjas till VMs.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Får inte upp något till att börja med, Man måte först lägga till USB-portarna så att dom stöds att nyttjas till VMs.

Kör du VMware esxi 5.1?
Finns problem med passthrough på just 5.1. Vet dock inte om det är fixat i uppdateringarna.

Ontopic:
Kör esxi 5.5, kommer inom kort att gå över till 6.0 är tanken.
Windows 2012 AD/DNS
Windows 2012 r2 AD/DNS
En Windows 7 HTPC med grafikacceleration (kommer dock att avvecklas inom kort)
Ubuntu 14.04 Plex, Couchpotato, Sickbeard och Transmission. Använder Chromecast nu istället.
Windows 2012 Deployment med MDT för Windows images, Windows 7, 8, 2012, 2012r2, 2008r2.
Har en avstängd Vcenter också som har gått i kras, har tyvärr dåligt med tid att laga.
Pfsense som router.

Har tankar på att avveckla allt mitt Windows, för linux. Kanske att jag låter AD/DNS biten ligga kvar på Windows.
//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Kör du VMware esxi 5.1?
Finns problem med passthrough på just 5.1. Vet dock inte om det är fixat i uppdateringarna.
//Tobias

5.5 U1

Permalänk

Lägger du till det via Web client? Vet att jag hade problem att få igång det då. Fungerade bättre via vanliga klienten.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Ne jag kör gamla klienten.
Web client är totalt värdelös enligt min mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Vcenter Mobile Access hängde jag inte riktigt med på varför man ska ha då man har samma funktioner med appen watchlist.

Den gjordes för många år sedan innan Watchlist-appen fanns.
Resultatet blir typ samma. Något jag stör mig på i Watchlist-appen är att det finns fler funktioner i Android-versionen.

Skrivet av HerrNilsson:

För tillfället har jag 12 virtuella servrar som körs på en DL380G6 med 2 st Xeon E5520 och 36GB minne.

Har en Visio-ritning på allt som jag inte hittar just nu :).

Ubuntu Server 14.04 - Subsonic
Ubuntu Server 12.04 - Webbserver
Windows Server 2012 R2 Core - Domänkontrollant och DNS
Windows Server 2012 R2 - Nerladdning, uTorrent, DC
Windows Server 2012 R2 - Mailserver, Exchange 2013
FreeBSD - brandvägg, pfsense
Windows Server 2012 R2 - Managementserver, Veeam (Backup + One), Syncovery, WLAN-kontroller, RD-Gateway m.m.
Red Hat Enterprise 6 - Övervakningsserver, OP5
Ubuntu Server 14.04 - Plex Media Server
SUSE Linux Enterprise 11 - vCenter
SUSE Linux Enterprise 11 - vSphere Management Assistant för UPS-hantering
Debian 6 - OpenVPN

Har APC UPSer?
Isf har APC gjort en ny appliance som är gratis att ladda ner och sen kan du installera en plugin så slipper du vMA. Blir lite samma samma men ändå något som uppdateras av en lev.

Skrivet av Danne:

Kör du med någon hårdvara till switchking? om i så fall hur har du löst det med kommunikation till VMen?

Jag kör USB-Ethernet. Finns både som enbart mjukvara eller som en liten svart lådan med två usb-portar på och en Ethernet-port. Sen kan man koppla sina USB-prylar till vilken VM man vill.

Skrivet av Danne:

Ne jag kör gamla klienten.
Web client är totalt värdelös enligt min mening

Håller med! Synd bara att det finns en del bra plugins som bara fungerar i Webklienten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Har APC UPSer?
Isf har APC gjort en ny appliance som är gratis att ladda ner och sen kan du installera en plugin så slipper du vMA. Blir lite samma samma men ändå något som uppdateras av en lev.

Jepp.
Åhfan? Nyligen? Det är ju låter ju väldigt mycket trevligare måste jag påstå. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jepp.
Åhfan? Nyligen? Det är ju låter ju väldigt mycket trevligare måste jag påstå. Tack för tipset!

http://www.apc.com/tools/download/software_comp.cfm?sw_sku=SF...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Mange takk!

Permalänk
Medlem

HP DL360 G7, E5620 och 16GB ram med ESXI i botten

1st Windows server 2008 r2 (Rullar localdomän för radius samt remote desktop, ngn videostreamer etc...)
2st Ubuntu 14.04 (Hostar CSGO servrar på ena och Teamspeak&Openvpn på andra)
1st Pfsense

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

HP Microserver G8, E3-1265v2, 16GB RAM ESXI 5.5 - 500GB SSD för maskinerna och 4x4TB WD Red i Raid 10 för lagring.

4st - W2012R2 för labb (DC mfl)
1st - Filserver, uTorrent, Plex.

Ska komma på lite mer roliga prylar att virtualisera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Den där är väl bara för nätverksanslutna UPS:er? Inte dom man kör med USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Den där är väl bara för nätverksanslutna UPS:er? Inte dom man kör med USB

javisst

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Precis startat upp en server med smartos. Riktigt häftigt och väldigt trevlig.
För tillfället har den fyra virtuella maskiner, 2 kvm och två zones. Kvm 1 med freebsd (nsd, ntp, radius), kvm 2 med debian (ossec server, mail, ganglia), zone 1 (unbound), zone 2 (mysql). Den pxe bootas från min openbsd brandvägg.
Förut testat esxi och proxmox, esxi faller bort på grund av att jag måste ha windows, proxmox är trevlig men jag har alltid tyckt om solaris/illumos. Får se hur det utvecklar sig. Börjat som en riktigt trevlig bekantskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Då blir det lite problematiskt :). Får vänta tills det finns ett management-kort över till mig då :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Då blir det lite problematiskt :). Får vänta tills det finns ett management-kort över till mig då :).

Finns billiga på ebay. Jag köpte två för ett par hundringar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag kör KVM med debian som host och har 2 nic i den, det ena för mitt lokala nät och det andra tar han om publika ip adresser.
Virtualiserar följande
* Debian - lokal vm , filserver, rtorrent, flexget, plex
* Debian - lokal vm , Splunk loggserver
* Win7 - lokal vm , när jag behöver windows för något
* Debian - extern vm, webserver, dns, mail

Har provat både ESXi och Xen men tycker KVM är det som är smidigast att använda.

Permalänk
Medlem

TMG2010 som brandvägg
Hmailserver som mailserver
Ubuntu 14.04 som webserver
2012R2 som DC och radius
2012R2 som Filserver och MDT server
X antal W7 som klienter. varierar med dagsformen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Isf har APC gjort en ny appliance som är gratis att ladda ner och sen kan du installera en plugin så slipper du vMA. Blir lite samma samma men ändå något som uppdateras av en lev.

En fråga: varför ska det behövas en manager för UPS? Har inte VMware en service som enligt givna inställningar stänger ner - suspend eller poweroff - alla gäster när själva värdsystemet av en UPS fått en nedstängning triggad?

Jag använder inte VMware annat än där det är den lösning hostingföretag erbjuder, utan använder för den hårdvara jag själv administrerar KVM. För KVM har det tidigare ordnats via skript, men sedan något år är det en egen tjänst som sköter hanteringen av att stänga ner gästsystem. Därför förstår jag inte riktigt tanken med att ett gästsystem ska behöva hantera det som värdsystemet borde sköta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

En fråga: varför ska det behövas en manager för UPS? Har inte VMware en service som enligt givna inställningar stänger ner - suspend eller poweroff - alla gäster när själva värdsystemet av en UPS fått en nedstängning triggad?

Jag använder inte VMware annat än där det är den lösning hostingföretag erbjuder, utan använder för den hårdvara jag själv administrerar KVM. För KVM har det tidigare ordnats via skript, men sedan något år är det en egen tjänst som sköter hanteringen av att stänga ner gästsystem. Därför förstår jag inte riktigt tanken med att ett gästsystem ska behöva hantera det som värdsystemet borde sköta.

Hur skall Hosten veta att UPSen går på batteri? Det måste finnas någon slags kommunikation antingen LAN eller USB eller annat

Edit: Ahh nu när jag läser en gång till så förstår jag nog vad du menar. Vad jag vet så finns det ingen service som hanterar UPS direkt i ESXi

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Edit: Ahh nu när jag läser en gång till så förstår jag nog vad du menar. Vad jag vet så finns det ingen service som hanterar UPS direkt i ESXi

Jag började misstänka det. Ja, det gör det hela lite krångligare trots att det bara handlade om ett värdsystem.

Permalänk
Medlem

jag labbar mest på det fysiska lagret, många hosts och lagringslösningar

mitt stora labb består av:

3st HP P-class bladcenters
8st bl20Pg3/4 i varje, med minst 4GB ram och dubbla xeon 3GHz
cisco insticks switchar, och fibrechannel moduler
2st MSA1000 FC med en packe extra disklådor, totalt runt 10TB på 15krpm
6st dl380 maskiner som kör ett iscsi failover kluster
4st dl360 som driver management, dns och dylikt

har väl en 100tal VMs som normalt ligger i sleep, mestadels windows server labbar och mycket nätverks appliances

vcenter 5.5 i botten, esxi 4.1-5.5 på maskinerna

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se