Permalänk
Medlem

Grafikkort max RPM?

Hej,

Jag har ett Gigabyte GTX 770 OC http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4629#o...
Fram till nu har jag nöjt mig med standard fläktkurva på GPUn då datorn varit tillräckligt tyst vid idle iallafall, men tänkte testa att ändra den också nu så jag laddade ner EVGA Precision 16.

Innan har max enligt HWMonitor varit ~2850-2950RPM, vilket har hållt temperaturen på drygt 60-70 grader. Sätter jag EVGA på 100%, så låter datorn som den ska flyga iväg, och GPU-fläkten varvar upp till över 4000RPM. Körde inte detta många sekunder för det lät så pass mycket att jag blev orolig, så det är inte säkert att jag hann till max.

Så, vet nån vad max RPM är på detta kort? Eller på något annat GTX 770?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Hej,

Jag har ett Gigabyte GTX 770 OC http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4629#o...
Fram till nu har jag nöjt mig med standard fläktkurva på GPUn då datorn varit tillräckligt tyst vid idle iallafall, men tänkte testa att ändra den också nu så jag laddade ner EVGA Precision 16.

Innan har max enligt HWMonitor varit ~2850-2950RPM, vilket har hållt temperaturen på drygt 60-70 grader. Sätter jag EVGA på 100%, så låter datorn som den ska flyga iväg, och GPU-fläkten varvar upp till över 4000RPM. Körde inte detta många sekunder för det lät så pass mycket att jag blev orolig, så det är inte säkert att jag hann till max.

Så, vet nån vad max RPM är på detta kort? Eller på något annat GTX 770?

Maxhastigheten på fläkten är vad jag vet 4000 RPM.

60-70 grader är ju perfekt. Varför ändra? Sätt fläktarna på auto eller ändra fläktkurvan så att den inte når 100%.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Maxhastigheten på fläkten är vad jag vet 4000 RPM.

60-70 grader är ju perfekt. Varför ändra? Sätt fläktarna på auto eller ändra fläktkurvan så att den inte når 100%.

Men dåså

Frågade bla för att jag va nyfiken, och ville veta så det inte var skadligt för fläktarna att köra i den hastigheten
Det ända jag tänkte ändra är att se om det går att få datorn ännu tystare i idle, och upptäckte då detta!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6