Windows 10 gratis uppdatering för Windows 7 och senare

Permalänk
Medlem

Hur blir det med drivisar och sånt när man uppgraderar?.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

Detta var oväntat, har skippat 8 helt på alla mina datorer!

Kan inget annat än tacka

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Blir väl som med 8.1 ? man uppgraderar och får ett licensnummer till 10 sedan kan man väl ladda iso och göra om processen med iso och då få ren install ?

8.1 var också en skarp version eftersom man kunde välja att uppgradera eller ladda ner ISO för senare installation på annan dator t.o.m. Fast den var ju betydligt dyrare... 137 riksdaler betalade jag

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Super. Blir uppgradering direkt. Antar att man får motsvarande version, t.ex. Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Hur blir det med drivisar och sånt när man uppgraderar?.

Microsofts generiska drivrutiner signeras om så de kommer fungera. Problem kan det däremot bli med lite äldre eller exotisk hårdvara som kan blir obrukbar eller sänker din dator. Så är det tyvärr när saker och ting utveckas, allt hänger inte alltid med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Låter inte illa. Samtliga datorer jag äger kör Windows 7 men det fungerar perfekt och använder ett gränssnitt jag föredrar över Windows 8 så jag har inte haft någon vilja att uppgradera till något annat. Får isåfall bli en uppgradering till 10:an.

Windows 10 låter som att det kan bli ett nytt XP eller Windows 7, alltså en Windows-version som majoriteten gillar, till skillnad från t.ex. ME, Vista och Win8 (ej 8.1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Dom börjar härma Apple nu när dom började släppa nya OS gratis till alla Mac användare.

Det är väl en bra sak?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Microsofts generiska drivrutiner signeras om så de kommer fungera. Problem kan det däremot bli med lite äldre eller exotisk hårdvara som kan blir obrukbar eller sänker din dator. Så är det tyvärr när saker och ting utveckas, allt hänger inte alltid med.

Aa okej, så dom befintliga drivisarna skrivs om till att passa 10 och min hårdvara eller? Hänger jag med då :P. har för övrigt 8.1 atm!. Nöjd!:).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Gratis är gött men av någon anledning känns det som att det finns nån dold baksida i det hela...

Om det faktiskt är någorlunda bra, tror jag alla kommer köra Windows 10, förutom större företag (som fortfarande kör Windows 2000 så dom ignorerar vi). Windows kommer dominera.

Dvs om det inte poppar upp en UAC meny som säger "Installera Battlefield 5? Vänta 143 timmar eller köp 25 Microsoft Credits för att tillåta det nu!".

Permalänk
Medlem

Jag har ju Windows 7 Pro OEM.

Undrar just hur det blir...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har ju Windows 7 Pro OEM.

Undrar just hur det blir...?

Ända sedan W8 så har licenserna varit flyttbara såvitt jag vet. Skulle kännas konstigt om man får en sämre version än de som har Retail W7.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Fick datorn med Win7Pro installerat, hur hittar man sin nyckel?

Permalänk
Medlem

hur blir det om man har en gammal 32-bit win7 licens liggandes till ingen nytta, kommer man då bara kunna utnyttja win10 32-bit eller kommer det gå med win10 64-bit?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Mja, det finns ju garanterat en baksida. Det måste vara så att Microsoft tjänar mer på detta än om de skulle fortsätta som tidigare, kanske via Windows Store. Någonting finns det, något som de inte nämnt än, något de tjänar pengar på - trots gratis OS.

Vad gäller allas frågor om "Kommer jag kunna uppgradera?" så vet ingen här hur det kommer fungera mer än vad ni gör. Allt vi vet är att de som har Windows 7+ kan uppgradera gratis (i ett år, under ett år, fri tolkning på vad som menas med ett år)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Då blir det en uppgradering till win 10, 364 dagar efter release...

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Citat:

Today was a monumental day for us on the Windows team because we shared our desire to redefine the relationship we have with you – our customers. We announced that a free upgrade for Windows 10 will be made available to customers running Windows 7, Windows 8.1, and Windows Phone 8.1 who upgrade in the first year after launch.*

This is more than a one-time upgrade: once a Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no additional charge...

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/01/21/the-next-...

Låter trevligt i alla fall

Permalänk
Medlem

Awww yiss!!! Satan va gött! Då blire Windows 10 i samband med ny dator!

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kanske någon har svarat på detta redan. Men hur blir det om jag har en Win 8.1-nyckel, uppgraderar och sedan vill installera om datorn om mer än ett år?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Vet någon hur det fungerar om man har en dator som kom med Windows förinstallerat?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Kanske någon har svarat på detta redan. Men hur blir det om jag har en Win 8.1-nyckel, uppgraderar och sedan vill installera om datorn om mer än ett år?

Då kan du bara installera om Windows 8.1 eftersom nyckeln gäller för det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Kanske någon har svarat på detta redan. Men hur blir det om jag har en Win 8.1-nyckel, uppgraderar och sedan vill installera om datorn om mer än ett år?

Nu spekulerar jag men gissar att blir som med uppgraderingen till W8, du laddar du ner en fullvärdig ISO och får en ny nyckel. Den kräver inget tidigare OS på datorn.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nice, när släpps win 10 då? Later in 2015 menas när?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Någon som vet något om hur det blir om man sitter på en win7 homepremium oem?

Ska även bygga nytt snart. Vad ska jag välja för OS för att detta ska gå smärtfritt?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tommty:

hur blir det om man har en gammal 32-bit win7 licens liggandes till ingen nytta, kommer man då bara kunna utnyttja win10 32-bit eller kommer det gå med win10 64-bit?

Nästan säker på att du får välja 64 bit.

Skrivet av sQuille:

Kanske någon har svarat på detta redan. Men hur blir det om jag har en Win 8.1-nyckel, uppgraderar och sedan vill installera om datorn om mer än ett år?

Misstänker att man får en ny licensnyckel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MakeCoke:

Vet någon hur det fungerar om man har en dator som kom med Windows förinstallerat?

Jag kunde uppgradera min laptop med förinstallerat W7 till W8, det bör gå bra att uppgradera även i detta fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Sweet! Ser lite mer positivt på MS efter denna nyhet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nice, när släpps win 10 då? Later in 2015 menas när?

Inget datum än. Andra halvåret är väl sagt. Vi får nog exakt datum först längre fram, kanske om några månader?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Nice, när släpps win 10 då? Later in 2015 menas när?

Skrivet av Buio:

Inget datum än. Andra halvåret är väl sagt. Vi får nog exakt datum först längre fram, kanske om några månader?

Skulle tippa på ett publikt släpp i slutet av oktober, om man kollar tillbaka på Windows 7 och Windows 8 (22 / 26 okt) Vista var i januari, så troligt att det är slutet av oktober

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Väldigt nice detta!

Men får känslan att någonting med detta kommer gå åt helvete! Typ att det inte funkar för oss med OEM installationer av WIN 8.1 Update

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Det är väl en bra sak?

Jo det är kanon för oss konsumenter att dom stora tar efter varandra. Frågan är bara om MS hade släpt det gratis om inte Apple hade börjat med det.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).