Uppdaterad förklaring (R9 280X vs GTX 960)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TS skriver inte varför nuvarande nätagg inte ska bytas ut, men om nu inte ekonomin utan just strömförbrukning som hindrar 290, är inte det uppenbara valet då GTX970?

Visst är 970 dyrare, men det drar ström som ett 270X, verkar vara ett av de tystaste/svalaste gaming-kort SweC testat och är ungefär lika snabbt som ett 290X. Och även om det är ekonomin, handlar om ett gäng 100-lappar extra för rätt mycket mervärde.

Fast nu var det från början 960 mot 280X, att sträcka sig till 290 var redan det att börja pressa, det finns alltid något som är bättre ett par hundringar bort. På detta viset kan man klättra hela vägen från ett Radeon 240 till ett GTX 970.

Skrivet av whitewhale:

Ström alstrar värme.
Värme måste kylas ned av fläktar.
Fläktar kan låta mycket.
Spelare (inkl. undertecknad)kan störa sig på fläktar som låter mycket.

Eller så tittar man på om kortet är tillräckligt tyst och fint oavsett TDP. Självklart vill man inte ha ett på 1000W i burken, men så länge kylningen håller kortet tyst och svalt spelar det mindre roll om kortet drar 150W eller 250W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Enligt Swecs senaste test, så är 960 bättre på allt utom just prestandan, mot 280x.

http://www.sweclockers.com/recension/19925-geforce-gtx-960-fr...

Men vad har TS för komponenter? skriv så vi kan kolla om ditt nätagg är för litet.

Ett 290 drar som mest 420 watt ur vägguttaget, enligt testet.

http://www.sweclockers.com/recension/19925-geforce-gtx-960-fr...

960 är bättre på allt utom prestandan... man köper ju ett grafikkort för prestandan...

Kan få köpa mitt gamla annars, det är snabbare och helt tyst ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Inte om man prioriterar lägre TDP.

Exakt var har du läst att TS prioriterar lägre TDP framför den viktigaste faktorn för den gemene datoranvändaren, prestandan?

Jag köper ditt argument om TS hade efterfrågat komponenter för ett näst intill knäpptyst system, men nu frågar han rakt ut efter vilket som är det bästa valet och jag tror att 95% av alla datoranvändare är överens om att prestandan är den viktigaste faktorn då när det gäller grafikkort. Sedan som tidigare nämnt många gånger i den här tråden så finns det riktigt bra eftermarknadskylare till 280x och 290 som håller korten riktigt svala och tysta.

Jag vänder mig emot ditt resonemang eftersom du riskerar att ge TS ett dåligt råd baserat på dina egna specifika önskemål, som tydligt inte går i stäv med normalgamerns eller normalanvändarens prioriteringar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Kanske är det här något för dig?

http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_r9_280/

1690 kronor, samma eller bättre prestanda än GTX 960 i det mesta. Tror att denna ger mest grafik för pengarna, då det är ett litet 500-kronors hopp up till 280X och GTX 960..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

För att den svagare är betydligt strömsnålare --> tystare + kallare chassi = win.

Beror helt på vad du är ute efter, 95% av alla som köper ny GPU vill ha mest för pengarna och där är 280x > GTX 960.

GTX 960 är ett kopiöst bottennapp i min bok och de flesta hade nog förväntat sig mer med tanke på hur bra GTX 970 presterar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaXiMaXi:

Kanske är det här något för dig?

http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_r9_280/

1690 kronor, samma eller bättre prestanda än GTX 960 i det mesta.

Där snackar vi prisvärt och bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Exakt var har du läst att TS prioriterar lägre TDP framför den viktigaste faktorn för den gemene datoranvändaren, prestandan?

Jag köper ditt argument om TS hade efterfrågat komponenter för ett näst intill knäpptyst system, men nu frågar han rakt ut efter vilket som är det bästa valet och jag tror att 95% av alla datoranvändare är överens om att prestandan är den viktigaste faktorn då när det gäller grafikkort. Sedan som tidigare nämnt många gånger i den här tråden så finns det riktigt bra eftermarknadskylare till 280x och 290 som håller korten riktigt svala och tysta.

Jag vänder mig emot ditt resonemang eftersom du riskerar att ge TS ett dåligt råd baserat på dina egna specifika önskemål, som tydligt inte går i stäv med normalgamerns eller normalanvändarens prioriteringar.

Som sagt, jag kanske har en annan bild av vad folk vill ha. Jag måste missat studien som visade att 95% är överens om att rå prestanda är viktigaste faktorn. Var det bara svenskar i den studien? Enbart gamers då antar jag? Kan du inte länka så jag har en referens att läsa?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Fast nu var det från början 960 mot 280X, att sträcka sig till 290 var redan det att börja pressa, det finns alltid något som är bättre ett par hundringar bort. På detta viset kan man klättra hela vägen från ett Radeon 240 till ett GTX 970.

TS verkar fråga om råd, borde inte vara orimligt att påpeka val som inte är uppenbart uteslutet givet känd information. Är ju bara för TS att svara: "500-700kr till (från de 2500 TS verkar vara beredd att betala för ett 290) är för mycket för mig", om nu så är fallet.

960 drar ännu mindre ström samt är ännu lite tystare så det är det enda alternativet som rent tekniskt har någon fördel mot 970, undantaget ekonomi är ju 970 i övrigt bättre på alla sätt än övriga föreslagna alternativ. Tittar man BARA på perf/pris kan 280X vara vettigt, men även där måste 970 ligga väldigt nära förutsatt att man har någon nytta av den högre absoluta prestandan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag prioriterar låg TDP. Jag tror alla som bygger ljudlösa system prioriterar låg TDP. Jag trodde många andra gjorde det också. Kanske har fel då. Vem orkar allvarligt ha massa fläktar som surrar bredvid sig när de arbetar och spelar?

i vad för "arbete" där du kan bli störd av ljud krävs ens något av dessa korts prestanda?

i spel, spelar du minesweeper utan lurar eller hur stör du dig på ljud? med ett par vettiga lurar kan man aldrig störa sig på att datorn låter, då du inte hör detta.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BritishTeaparty:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=890808

Det är nät agget, jag kommer säkert att kunna använda för mycket av 290 för att kunna använda det till någon story nytta. Och jag har för lite pengar till ett 970.

Skrivet av Aleshi:

Enligt sweclockers test drar ett helt system med tungtdriven och överklockad processor tillsammans med ett 290 420W peak från väggen, och 395W i snitt vid tung belastning. Det innebär runt 380W peak och 360W kontinuerligt vid tunga spel från nätaggregatet. Med en snålare processor så kan du nog kunna komma under 300W belastning. Tror det ska gå bra, men skulle nog säga att du inte ska ha för många mekaniska diskar, och inte överklocka grafikkortet. Och sedan investera i ett kraftigare nätagg framöver. 700W brukar vara lagom för många. Vad kör du för CPU?

Nu framgår det inte vad du har för övriga komponenter, men så länge du inte har en AMD FX9xxx så ska inte ditt nätagg ha några som helst problem med ett 290. Kör du en Intel processor med 1150 socket så är det ännu bättre och om du inte klockat processorn så är det helt lugnt. De största förbrukarna är CPU och GPU. En disk drar typ 10W, så du får stoppa ganska många diskar för att komma upp i någon effekt.

Så köp ett 290.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

i vad för "arbete" där du kan bli störd av ljud krävs ens något av dessa korts prestanda?

i spel, spelar du minesweeper utan lurar eller hur stör du dig på ljud? med ett par vettiga lurar kan man aldrig störa sig på att datorn låter, då du inte hör detta.

Så 95% är överens om att man monterar ur grafikkortet och kopplar in skärmen till moderkortet varje gång man ska arbeta eller kanske bara surfa på datorn i fråga då? Eller kommer 280X med en semi-passiv kylare från någon tillverkare?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Som sagt, jag kanske har en annan bild av vad folk vill ha. Jag måste missat studien som visade att 95% är överens om att rå prestanda är viktigaste faktorn. Var det bara svenskar i den studien? Enbart gamers då antar jag? Kan du inte länka så jag har en referens att läsa?

Det är min grova uppskattning och enligt vad folk skriver i den här tråden så verkar jag ju få medhåll gällande det.

Du skriver ju själv att du kanske har en annan bild av vad folk vill ha. Det är helt ok, men vi måste väl ändå vara överens om att de flesta vill få så mycket prestanda som möjligt för pengarna så länge vi inte pratar 280x/290 av referensmodell som man såklart ska undvika?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är min grova uppskattning och enligt vad folk skriver i den här tråden så verkar jag ju få medhåll gällande det.

Du skriver ju själv att du kanske har en annan bild av vad folk vill ha. Det är helt ok, men vi måste väl ändå vara överens om att de flesta vill få så mycket prestanda som möjligt för pengarna så länge vi inte pratar 280x/290 av referensmodell som man såklart ska undvika?

Skrivet av ggwp:

Så 95% är överens om att man monterar ur grafikkortet och kopplar in skärmen till moderkortet varje gång man ska arbeta eller kanske bara surfa på datorn i fråga då? Eller kommer 280X med en semi-passiv kylare från någon tillverkare?

Det är ju ofta ett krav eller i vart fall ett önskemål att man ska ha en tyst dator (så tyst som möjligt), men om man inte direkt frågar efter det så tycker jag definitivt inte att det är fel att nämna det. Men gör inte GTX960 till ett bättre kort, det är ett tystare kort.

TS ger ju otroligt lite information i sin tråd:
"Jag har dock inte nätt agg för 290 för 2500 som jag helst vill ha, så utav dessa två vilken borde jag köpa?"

Man kan anta att prestanda är viktigare än ljudnivå eftersom han eftersträvar ett 290, men det är väl inte fel att nämna ljudnivån heller.
Personligen skulle jag lätt kunna köpa ett visst grafikkort för att det är tystare, men jag spelar kanske inte highend spel heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Pixmania är den sista butiken jag skulle beställa ifrån...kolla betygen.

Permalänk
Skrivet av makn:

Är du en hardcore gamer och vill MAXA? 970 SLI.
Iaf inte 960. Kortet är ju långsamt. Som ett 760 på diet ungefär.

Om du skulle jämföra ett 960 mot mitt 670 från msi, hur stor vinst gör jag i prestanda mässigt i spel från mitt nuvarande kort till ett 960?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=890808

Det är nät agget, jag kommer säkert att kunna använda för mycket av 290 för att kunna använda det till någon story nytta. Och jag har för lite pengar till ett 970.

Ditt nätagg klarar ett 290. Såvida du inte hat för mycket annat i datorn. Skriv gärna allt vad du har i datorn så kan vi ge mer exakta råd. Tillsvidare så säger jag köp ett 290. Ditt nätagg ska klara det.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

vem ens köper ett 960? om man ska facebooka så okej, men i övrigt . 2gvram?! och slöast i stan. jag hade inte köpt något som ger sämre presstanda än ett 290x kort

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Så 95% är överens om att man monterar ur grafikkortet och kopplar in skärmen till moderkortet varje gång man ska arbeta eller kanske bara surfa på datorn i fråga då? Eller kommer 280X med en semi-passiv kylare från någon tillverkare?

Jag tror inte att alla resonerar som du, enligt sign så har du en nästan ljudlös dator vilket de flesta inte har och har inga problem med att datorn låter lite när man spelar. Att man ska betala mycket mer för samma prestanda låter inte så smart... Isåntfall köp ett 7950/7970 beggat och vänta in ett 970 GTX köp.
Du som sitter på ett R9 270 Fanless kan ju inte direkt vara ute efter hög prestanda eller har jag fel?

TS frågar om bästa köp, han har inte skrivit att "Att kortet är tyst är det viktigaste för mig" vilket verkar vara din punkt.

GGWP Sign;
Z97-A | 4790K | Dominator 2x8 | R9 270 Fanless | Seasonic 520 Fanless | Samsung 840 EVO | 7260 HMV-AC | Define R4 | 2x Noctua P12 @ 400rpm, 3x S12B @ 400rpm | <10dB(A)

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag tror inte att alla resonerar som du, enligt sign så har du en nästan ljudlös dator vilket de flesta inte har och har inga problem med att datorn låter lite när man spelar. Att man ska betala mycket mer för samma prestanda låter inte så smart... Isåntfall köp ett 7950/7970 beggat och vänta in ett 970 GTX köp.
Du som sitter på ett R9 270 Fanless kan ju inte direkt vara ute efter hög prestanda eller har jag fel?

TS frågar om bästa köp, han har inte skrivit att "Att kortet är tyst är det viktigaste för mig" vilket verkar vara din punkt.

GGWP Sign;
Z97-A | 4790K | Dominator 2x8 | R9 270 Fanless | Seasonic 520 Fanless | Samsung 840 EVO | 7260 HMV-AC | Define R4 | 2x Noctua P12 @ 400rpm, 3x S12B @ 400rpm | <10dB(A)

Ja, jag är rätt extremt känslig för ljud. Jag tycker jag kan höra en vanlig dator genom ett headset, och det stör mig. Min egen rigg är i praktisk mening 100% ljudlös under all belastning.

Jag inser att det inte är prio för alla, men jag trodde att fler brydde sig om TDP mer (och därför ljud och värme) än vad som kanske är fallet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Tack för alla svar, ledsen att jag inte gett mer information för ens nu. Så mitt NätAgg är ett Corsair CX500 V2 500W, med en I5-2500K som inte är överklockad och drad cirka 95W. Så problemet är att alla kort från 280-280x-290 har för stor ström förbrukning när de används. Och eftersom jag gärna vill få ut allt jag kan från dom så kommer jag överskrida deras vanliga el förbrukning medans jag överklockar.

Så som det ser ut nu behöver jag kunna få mitt nättagg att antingen bytas ut, (utan någon kostnad alls). Eller köpa ett 960.
Ett stort problem är ochså att jag säljer mitt nuvarande grafikkort ( HD 6870) på söndag och mitt moderkort har inga displayportar för att köra på integrerad grafik. Finns det några enkla lösningar eller blir det ett 960?

Permalänk
Medlem

Nej, du kan köra 280/X på 500W agg. 290 vet jag inte, men misstänker att det inte är ett problem heller.

Men du kanske ändå borde byta aggregatet då hela CX serien är budgetagg med otroliga problem.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Tack för alla svar, ledsen att jag inte gett mer information för ens nu. Så mitt NätAgg är ett Corsair CX500 V2 500W, med en I5-2500K som inte är överklockad och drad cirka 95W. Så problemet är att alla kort från 280-280x-290 har för stor ström förbrukning när de används. Och eftersom jag gärna vill få ut allt jag kan från dom så kommer jag överskrida deras vanliga el förbrukning medans jag överklockar.

Så som det ser ut nu behöver jag kunna få mitt nättagg att antingen bytas ut, (utan någon kostnad alls). Eller köpa ett 960.
Ett stort problem är ochså att jag säljer mitt nuvarande grafikkort ( HD 6870) på söndag och mitt moderkort har inga displayportar för att köra på integrerad grafik. Finns det några enkla lösningar eller blir det ett 960?

Hej,
Du kommer inte ha några problem med nätagget.
Jag har kört 7950 som motsvarar 280 gravt överklockat och övervoltat utan problem + att jag körde min 2550K i 4,5ghz på 500w nätagg då!
Så nätagg kan du skjuta på framtiden.
Om du ska överklocka grafikkortet för maximal prestanda borde du väl överklocka din processor med?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BritishTeaparty:

Tack för alla svar, ledsen att jag inte gett mer information för ens nu. Så mitt NätAgg är ett Corsair CX500 V2 500W, med en I5-2500K som inte är överklockad och drad cirka 95W. Så problemet är att alla kort från 280-280x-290 har för stor ström förbrukning när de används. Och eftersom jag gärna vill få ut allt jag kan från dom så kommer jag överskrida deras vanliga el förbrukning medans jag överklockar.

Så som det ser ut nu behöver jag kunna få mitt nättagg att antingen bytas ut, (utan någon kostnad alls). Eller köpa ett 960.
Ett stort problem är ochså att jag säljer mitt nuvarande grafikkort ( HD 6870) på söndag och mitt moderkort har inga displayportar för att köra på integrerad grafik. Finns det några enkla lösningar eller blir det ett 960?

Titta på detta erbjuda det är riktigt prisvärt.

Skrivet av PlaXiMaXi:

Kanske är det här något för dig?

http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_r9_280/

1690 kronor, samma eller bättre prestanda än GTX 960 i det mesta. Tror att denna ger mest grafik för pengarna, då det är ett litet 500-kronors hopp up till 280X och GTX 960..

Ditt nuvarande nätaggregat klarar av att driva ett R9 280 utan problem.
Dur får till och med ett R) 280 + ett bra nätagg för mindre pengar än ett GTX960.

Power XFX 550W Core Edition PSU

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers test så drar deras testrigg med överklockade mönster processorer 380 (400peak) watt med ett 290. Du har alltså hundratjugo watt över, minst. Du kommer maximalt utnyttja 76% av ditt nätaggs kapacitet. En ganska lagom nivå faktiskt.

Sedan så är inte ditt nätagg det bästa på jorden. Men detta SKA det klara.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Tack för alla svar, ledsen att jag inte gett mer information för ens nu. Så mitt NätAgg är ett Corsair CX500 V2 500W, med en I5-2500K som inte är överklockad och drad cirka 95W. Så problemet är att alla kort från 280-280x-290 har för stor ström förbrukning när de används. Och eftersom jag gärna vill få ut allt jag kan från dom så kommer jag överskrida deras vanliga el förbrukning medans jag överklockar.

Så som det ser ut nu behöver jag kunna få mitt nättagg att antingen bytas ut, (utan någon kostnad alls). Eller köpa ett 960.
Ett stort problem är ochså att jag säljer mitt nuvarande grafikkort ( HD 6870) på söndag och mitt moderkort har inga displayportar för att köra på integrerad grafik. Finns det några enkla lösningar eller blir det ett 960?

Ditt nätagg klarar ett R 290 med minst 100W marginal.

Om du sedan skall syssla med seriös överklockning,
kanske du skall överväga att byta nätagg till ett av bättre kvalitet.
(och kanske då även lite högre effekt)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Jag löste Graik problemet, köpte just en R9 280 för 1,612 kr från Cdon (Fyndvara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Så 95% är överens om att man monterar ur grafikkortet och kopplar in skärmen till moderkortet varje gång man ska arbeta eller kanske bara surfa på datorn i fråga då? Eller kommer 280X med en semi-passiv kylare från någon tillverkare?

Nej, men vad är det primära syftet?

är det 1. Att arbeta och surfa med datorn, då krävs inget av dessa grafikkort, du kan i många fall köra på den inbyggda kretsen eller köpa ett svagare och billigare men helt passivt kort från antingen Nvidia eller AMD.

är det 2. Spel, så finns det ingen anledning att betala premium för ett kort som är sämre än konkurrentens motsvarighet i samma prisklass.
gtx 960 borde max ha kostat 1500 kronor och att du försvarar detta bottennapp med att det är tystare, vem bryr sig om det är tyst när du spelar med ljud från spelet och troligtvis lurar? du hör ändå inte ljudet från grafikkortet i något av fallen. JA, det är strömsnålare men vi pratar om nån tia i månaden och står och faller ekonomin med det så har man nog inte råd att lägga 2000kr + på ett grafikkort över huvud taget.

Har förövrigt 2 knäpptysta burkar båda med AMD kort så att som du framställer det AMD erbjuder hårblåsar medan Nvidias kort skulle vara guds gåva till ljudkänsliga är bara skitsnack. Handlar mycket mer om chassifläktar, isolering i chassit, PSU. ETC..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Om du skulle jämföra ett 960 mot mitt 670 från msi, hur stor vinst gör jag i prestanda mässigt i spel från mitt nuvarande kort till ett 960?

väldigt lite, inte värt 2500kr för att uppgradera.

köper du ett GTX 670 begagnat för under tusenlappen och kör SLI springer dessa trippla åttor runt ett 960.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

väldigt lite, inte värt 2500kr för att uppgradera.

köper du ett GTX 670 begagnat för under tusenlappen och kör SLI springer dessa trippla åttor runt ett 960.

Tack för svaren.. Då sparar jag pengarna ett tag till

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |