Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nvidia lär snart lära sig att all PR inte är bra PR. I synnerhet att det känns som de bytt åsikt om hela händelsen på bara någon dag är lite oroväckande.

Sen tycker jag dock att vissa användare här på forumet bör lugna ner sig en smula när det gäller Jen från Nvidia.
Har ni aldrig hört talas om frasen "skjut inte budbäraren/dont shoot the messenger"?

Jag måste bara svara på detta.

Jen är ingen "budbärare" som råkat få detta på sina axlar. Med största sannolikhet så är hon borde välutbildad/välrenommerad och erfaren ssamt tjänar bra dineros på detta. Antagligen arbetar hon som PR konusult alt. manager och har både erfarenhet inom brand management, crisis management och andra metoder/uppgifter JUST för denna sortens jobb.

Tror faktiskt hon själv blir lite putt om hon blir nergraderad till en simpel budbärare Hon har en specifik roll med en specifik strategi och ett specifikt arbete att utföra här på forumet. Hur "synd" folk ändå tycker om henne är hon här för att springa Nvidias ärenden. Inte våra.

Detta är hennes arbete. Hon kan detta, har vana samt utbildning inom det. Nvidia skickar henne till att städa lite (visst Jen ) och det får hon betalt för.

Tro mig. Jag anser mig (well, det är jag det) kunna den biten

Manna vs. moral. Det är frågan.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Inge svar så citerar mig igen!

Skrivet av Bloopy:

Citat:

Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenAndersson
Inte alls. Det va dålig kommunikation mellan engineering ner till marknadsföring ner till PR och det vi gav till pressen och vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att det inte händer igen. Men de misstaget har inte ändrat hur grafikkortet presterar, men så klart fattar jag varför alla är arga och besvikna, det kan jag lova.

Du får ju inte glömma era kodare som lagt optimering för 3½GB nyttjande med. Alla visste, men inte marknadsföringsgruppen (slump?)
"Och det vi gav till pressen" Varför läser jag denna rad som att ni gett annat kort till dom?

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JenAndersson
Hej! GTX 970 har fortfarande 4GB.

Jo vi har hört det.
Ska vi dra en annan relevans och jag vill att du svarar på den frågan.

Fråga1: En spis som har total effekt på 2200W men där ena plattan bara drar/ger 100W är det en bra spis?
Spisen funkar och kan ge den totala effekten som är skriven. Så då är det som det ska?

Vi alla vet att det sitter 4GB Vram men det ÄR endast 3½ som går att nyttja effektivt!

Citerar mig igen då du fortfarande inte har svarat på frågorna.

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bloopy Visa inlägg
Syftar du om du drar spelet i 2.5GB då?
För jag kan enkelt göra av med en bra bit över 500MB på att inte stänga ner alla windows applikationer, detta innan spel.
Fråga 2: "Drivrutin kommer att optimera" om så vore svaret, snälla förklara exakt i teknisk detalj hur denna drivrutin ska veta att det jag har på skärm 2 ska enligt mig ha högre prio än det på skärm 1.
Fråga 3: Och är inte det hela med att köpa nytt i prestanda sortimentet för att kunna köra framtida spel?
Fråga 4: Edit: En del i framtidsäkert är att kunna köpa 1 till kort å dra det i SLI, men i detta fall så vore de katastrof då problemen kommer å bli för mycket

http://i.imgur.com/PHaofek.png

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Fråga 5: Enda rätta är att ge recensenter pengar för att att inhandla fysiska kort direkt från marknaden och låta dom göra egna tester, givetvis med inrådan/samverkan med er.

Fråga 6: Edit: Kan konsumenter få valfriheten att själva stänga av denna "defekta" minnesdel i uppdaterad drivrutin/firmware?

Fråga 7:Och varför är spec fortfarande fel?

Dold text
Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Nvidia har nu sjunkit rejält i mina ögon. Det enda rätta hade varit att stötta de 970 ägare som vill returnera sina kort.

Hela sättet detta nu sköts på är pinsamt lågt, t.ex. hur man nu räknar sig fram till att 970 klarar 224 GB/s.

I flera 970/980 tester publicerades de felaktiga ROP och L2 Chache uppgifterna för 970, tillsammans med 224 GB/s och 4GB. Alla vilseleddes till slutsatsen att 970 och 980 hare samma minnesprestanda, då de enligt spec var identiska. Nu uppfyller 970 224 GB/s på ett väldigt udda sätt, och inte på samma sätt som t.ex. 980.

Som privatperson kan du gå konsumentverket, de kommer mest troligt ge dig rätt, vilket flyttar problemet vidare till återförsäljare och korttillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Inge svar så citerar mig igen!

Dold text

Du kommer förmodligen inte få svar på några relevanta frågor. Några sidor tillbaka förde jag exakt samma resonemang som Emil gör under fredagspanelen, att INGEN tekniskt kompetent person på nvidia, på drygt ett halvår har märkt att hela nätet är fullt med fel speccar är helt osannolikt, men det fick inte heller något svar.

De enda svaren vi lär få se är "men kortet har 4 gig minne", "men du köpte inte det för antalet rasterenheter", "kortet presterar lika bra" osv. Personligen tycker jag det sänder rätt värdelösa signaler att skicka in någon för att mer eller mindre berätta för kunderna att dom ska sluta gnälla, det är ändå ett bra kort, ni ska mer eller mindre vara glada att ni har fått köpa vårt kort och att vi medvetet har skrivit fel specifikationer ska ni skita i för det är ändå inte därför ni har köpt kortet, dessutom på ett bristfälligt sätt med stavfel och liknande titt som tätt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Inge svar så citerar mig igen!

Kolla på den senaste fredagspanelen, så får du svar på dina frågor.

Din attityd är inte direkt trevlig heller, kan underlätta att låta trevligare när man ska kommunicera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kolla på den senaste fredagspanelen, så får du svar på dina frågor.

Din attityd är inte direkt trevlig heller, kan underlätta att låta trevligare när man ska kommunicera.

Tips från coachen?

Tycker du din attityd återspeglar trevlighet i denna delen av forumet? Att du verkligen har råd att kosta på kommunikationsråd?

Tror Jen skiter fullständigt i det allvarligt talat. Hon är inte här för att bemöta "trevliga nöjda kunder" även om det vore.... tja, trevligt.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte ens vad Jen gör här. Allt hon gör är blåneka att det skulle vara ett problem. Är det inte bättre för företaget att bara göra någon slags press-release och inte argumentera och tjaffsa, pissa på sina kunder i forum?

Undvika obekväma frågor och fortsätta hävda att de "gjorde fel" men att det funkar lika bra som om det var äkta 4gb, vilket det inte gör. Framförallt inte i SLI. Varför var nVidia tvungna att medvetet mörka detta för att lura på kunder fler kort om det var ett non-issue? För kom igen, det är vad som hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Jag fattar inte ens vad Jen gör här. Allt hon gör är blåneka att det skulle vara ett problem. Är det inte bättre för företaget att bara göra någon slags press-release och inte argumentera och tjaffsa, pissa på sina kunder i forum?

Undvika obekväma frågor och fortsätta hävda att de "gjorde fel" men att det funkar lika bra som om det var äkta 4gb, vilket det inte gör. Framförallt inte i SLI. Varför var nVidia tvungna att medvetet mörka detta för att lura på kunder fler kort om det var ett non-issue? För kom igen, det är vad som hänt.

för att om hon upprepar det tillräckligt mycket så kanske det fastnar hos folk? Nvidia - The way you`re meant to be Played.

Sedan tycker jag att det är lite märkligt att de bara visar averge fps i sina egna tester istället för hela resultatet det vill säga hur landar korten när det gäller minimum fps i dessa tester?, vart är frametimesen? alltså de problem som folk faktiskt klagat över, då dessa två saker inte syns i averge fps,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Sedan tycker jag att det är lite märkligt att de bara visar averge fps i sina egna tester istället för hela resultatet det vill säga hur landar korten när det gäller minimum fps i dessa tester?, vart är frametimesen? alltså de problem som folk faktiskt klagat över, då dessa två saker inte syns i averge fps,

Nåt som jag också funderat över. När jag provade mina 980 i Firestrike var fps mycket jämnare utan dippar som jag hade på 970.
Jag tror att 970 använder det långsamma minnet ibland även om man inte fyllt upp det snabba.
Kan en app eller att spel adressera hela minnet kommer det ibland använda den långsamma delen också.
Som nVidia själva framhåller så har ju kortet 4 GB till förfogande....

Permalänk

Jag känner nu att det är dags att lämna detta elände, och blicka emot nya horisonter. Jag vet nu vad som gäller med kortet samt trots vad man nu tycker om både felaktiga specs. samt NVIDIAS agerande, så är det ju vad det är.

Uppdaterar vad jag skrev igår angående hur min ÅF behandlat mitt ärende. Och jag skriver därför att:

Komplett.se bemötte mitt ärende, på ett snabbt och korrekt sätt enligt konsumentköplagen §16.

Jag nådde inte dit jag önskade men det får lov att bero.

Lämnar nu denna tråden...hoppas jag?

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

Blir 5770 som min far var snäll o låna tills dom släppt 380x

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Jag känner nu att det är dags att lämna detta elände, och blicka emot nya horisonter. Jag vet nu vad som gäller med kortet samt trots vad man nu tycker om både felaktiga specs. samt NVIDIAS agerande, så är det ju vad det är.

Uppdaterar vad jag skrev igår angående hur min ÅF behandlat mitt ärende. Och jag skriver därför att:

Komplett.se bemötte mitt ärende, på ett snabbt och korrekt sätt enligt konsumentköplagen §16.

Jag nådde inte dit jag önskade men det får lov att bero.

Lämnar nu denna tråden...hoppas jag?

//Dog

Fick du tillbaka dina pengar? Eftersom jag kontaktade de så sade de att jag kan lämna tillbaka kortet och få ett annat kort ifall jag önskar det, men helst ska mitt 970 vara använd så lite som möjligt. Har inte riktigt bestämt mig än ifall jag ska lämna tillbaka det eller ej. Vill ju kunna köra SLI, min tanke var att uppgradera skärmen till en 1440p 120/144hz IPS skärm och köpa ett till 970, men med dessa problem lär det inte hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hej hej! Det finns inga problem med SLI. Du kan läsa lite mer om din oro här där han pratar och testar detta: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look.... Vi får också komma ihåg att detta är ett 1080p/1440p kort, och vi rekommenderar inte att köra ett GTX 970 i 4K med högsta upplösningar.

I länken är han själv skeptisk, han tror att det är möjligt att de två olika segmenten påverkar stutter och att det lär påverka spel upplevelsen ifall man kör SLI med 970. Det jag håller med om är att ingen gamer vill spela med 20-25 fps vilket han måste göra för att kunna komma över 3.5gb vram. Men framtida spel lär ju använda mer vram och det kan påverka prestandan en del vilket han också påpekar i artikeln. Jag är inte så kunnig inom hårdvaruutveckling men varför körde inte Nvidia på ett segment med 4gb minne istället för att dela upp det i två segment? Vad var meningen med det hela? Är det ett experiment kort eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Jag är inte så kunnig inom hårdvaruutveckling men varför körde inte Nvidia på ett segment med 4gb minne istället för att dela upp det i två segment? Vad var meningen med det hela? Är det ett experiment kort eller något?

De förklarar detta ganska ingående med en liten grafik i senaste fredagspanelen.

Arkitekturen ser ut sån att kortet får segmenterat minne om man inte ska kapa bort mer av GPU-prestandan, i princip. Meningen är att kunna sälja en krets med mer punch för pengarna, genom att fler defekta 980-kretsar kan användas. Egentligen är det alltså ett knep för att ge kunderna mer prestanda med en defekt krets än vad som annars vore möjligt med tidigare arkitekturer.

Allt detta rage tror jag på sikt leder till att företagen kommer göra såna här detaljer till en företagshemlighet i möjligaste mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kolla på den senaste fredagspanelen, så får du svar på dina frågor.

Din attityd är inte direkt trevlig heller, kan underlätta att låta trevligare när man ska kommunicera.

Skrivet av Sveklockarn:

De förklarar detta ganska ingående med en liten grafik i senaste fredagspanelen.

Arkitekturen ser ut sån att kortet får segmenterat minne om man inte ska kapa bort mer av GPU-prestandan, i princip. Meningen är att kunna sälja en krets med mer punch för pengarna, genom att fler defekta 980-kretsar kan användas. Egentligen är det alltså ett knep för att ge kunderna mer prestanda med en defekt krets än vad som annars vore möjligt med tidigare arkitekturer.

Allt detta rage tror jag på sikt leder till att företagen kommer göra såna här detaljer till en företagshemlighet i möjligaste mån.

Intressant att du vänder det till att nVidia är good guys i detta? Som de också är inne på i Fredagspanelen; Hade de berättat om det hade det kanske blivit så. Nu försöker de inte spara dig dina pengar. De försöker turna mer profit på chip som annars skulle kasseras. Kasseras av en anledning. Detta genom att vilseleda konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Intressant att du vänder det till att nVidia är good guys i detta? Som de också är inne på i Fredagspanelen; Hade de berättat om det hade det kanske blivit så.

Att du tolkar det så är inte mitt ansvar tyvärr.

Skrivet av JoeliusCeasar:

Nu försöker de inte spara dig dina pengar. De försöker turna mer profit på chip som annars skulle kasseras. Kasseras av en anledning. Detta genom att vilseleda konsumenten.

Vilket vinstdrivande företag jobbar inte så menar du?

Jag förklarar varför det är en win-win situation. Det har ingenting med felaktiga specifikationer att göra. Alla tillverkare tillämpar binning för att få fram modeller med olika prestanda, varav vissa kan säljas till lägre pris. Att vända det till något negativt är oinformerat som bäst. Nvidias optimering av binning-processen gagnar kunderna minst lika mycket som dem själva.

Skilj på äpplen och skördetröskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De förklarar detta ganska ingående med en liten grafik i senaste fredagspanelen.

Arkitekturen ser ut sån att kortet får segmenterat minne om man inte ska kapa bort mer av GPU-prestandan, i princip. Meningen är att kunna sälja en krets med mer punch för pengarna, genom att fler defekta 980-kretsar kan användas. Egentligen är det alltså ett knep för att ge kunderna mer prestanda med en defekt krets än vad som annars vore möjligt med tidigare arkitekturer.

Allt detta rage tror jag på sikt leder till att företagen kommer göra såna här detaljer till en företagshemlighet i möjligaste mån.

Skulle gtx 970 släppts utan massa felaktiga specifikationer/rättats inom ett par veckor skulle kortets problem inte varit/blivit mer än en liten notis, men folk skulle inte ha brytt sig i närheten som nu och fortsatt tycka gtx 970 var bra kort och om företags läxa av detta är något så ska de vara att de lärt sig allvaret i att man måste ha rätt siffror för rätt produkt till konsument annars blir de en shitstorm inget företag vill handskas med, för jag tvivlar att nvidia vill ha en liknande situation igen, eller något annat någonsin skulle vilja ha detta på sin tallrik,

Om något så hoppas jag de har lärt sig konsekvenserna av att peta på besten som är konsumenterna, iaf de konsumenterna som inte blivit placated,

Jag hoppas verkligen inte att företagen resonerar som dig då det låter på dig som att du anser som att det är konsumenten som har fel och att vi ska vara rädda för att göra nvidia sura för att då kanske det blir konsekvenser för oss!,

Så jag avslutar med att säga att,
blev inte denna shitstom just en shitstorm på grund av att nvidia satt och tryckte på infon som "företags hemlighet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att du tolkar det så är inte mitt ansvar tyvärr.

Skrivet av Sveklockarn:

Egentligen är det alltså ett knep för att ge kunderna mer prestanda med en defekt krets än vad som annars vore möjligt med tidigare arkitekturer.

Det är inte som att det är en tolkning tagen från luften.

Det är klart att de vill minimera förluster. Ett företag brukar dock inte försöka lura kunder på detta vis. Denna gången har de tillämpat en ny teknik där de inte skurit i kretsen lika hårt vilket lett till att denna nya lösning inte presterar likadant som tidigare. För majoriteten av användarna verkar det bevisligen fungera nästan lika bra. Detsamma kan inte sägas för dem som sitter med 1440p och SLI. Med denna nya teknik får de se till att marknadsföra kortet utifrån de nya förutsättningarna. När de nu valde att inte säga någonting och inte låta kunden fatta beslut utifrån det anser jag, och många med mig, att det är att lura kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att du tolkar det så är inte mitt ansvar tyvärr.

Vilket vinstdrivande företag jobbar inte så menar du?

Jag förklarar varför det är en win-win situation. Det har ingenting med felaktiga specifikationer att göra. Alla tillverkare tillämpar binning för att få fram modeller med olika prestanda, varav vissa kan säljas till lägre pris. Att vända det till något negativt är oinformerat som bäst. Nvidias optimering av binning-processen gagnar kunderna minst lika mycket som dem själva.

Skilj på äpplen och skördetröskor.

Tror det är du blandar ihop dessa saker och felaktiga specifikationer har ju nvidia till och med erkänt.

Att det kan vara till fördel för bägge parter så som dom gjort är däremot delvis sant, men det kräver att man är ärlig från början och deklarerar detta och definitivt inte mörkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror det är du blandar ihop dessa saker och felaktiga specifikationer har ju nvidia till och med erkänt.

Att det kan vara till fördel för bägge parter så som dom gjort är däremot delvis sant, men det kräver att man är ärlig från början och deklarerar detta och definitivt inte mörkar det.

jupp och det är rätt stor chans att detta dessutom gäller gtx 980m då det rapporteras ha 64 rops och 2 MB l2 cache det med, dessutom borde det innebära att minnet är segmenterat i gtx 980m också,

Vi kan dock inte vara säkra förrns vi får veta hur gtx 980m är binnad om vi någonsin får det,

Och om vi lärt oss något om hur GM204 fungerar efter nvidias förklaring varför de var tvugna att segmentera minnet på Gtx 970, eftersom minneskontrollerna som var kopplade till de avstängda SMM clustren inte kunde användas Vilket innebär att samma sak borde gälla gtx980m. och faktumet att de i sådana fall om ryktet om GTX 980m stämmer, så Tyder det på att nvidia inte tänkt rätta de uppgifterna heller vilket antyder på att nvidia aldrig tänkte rätta problemet med specifikationerna eller berätta om minnet på gtx 970 heller om folk inte börjat rapportera om konstigheter.

Men på gtx 970m verkar de dock ha rapporterat rätt och om de kan göra det på gtx 970m hur kunde det då ha blivit miscommunication på gtx 980m? båda är saxxade ifrån notebookcheck

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-980M.126692.0...

GeForce GTX 970M, Nvidia have deactivated 6 of 16 SMMs. As a result, only 1280 shader ALUs and 80 TMUs are active. In addition, there are 48 ROPs in three clusters with 16 units each.

The memory interface has a bandwidth of 192-bits (3x 64 bit). Thanks to an improved compression algorithm, the connection to the GDDR5 memory should be significantly more efficient per MHz. Furthermore, the L1 (96 KB per SMM) and L2 caches (2 MB) have been significantly increased to lower the needed bandwidth.

Gtx 970m borde klara sig fint dock, iaf angående minnet då det använder 3/6 gb konfigurationer men å andra sidan så har mitt förtroende för nvidia störtdykt:/

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-980M.126692.0...

The GM204 features four GPCs, and each consists of four SMMs. But, in the GeForce GTX 980M, Nvidia have deactivated 4 of 16 SMMs. As a result, only 1536 shader ALUs and 96 TMUs are active. In addition, there are 64 ROPs in four clusters with 16 units each.

The memory interface has a bandwidth of 256-bits (4x 64 bit). Thanks to an improved compression algorithm, the connection to the GDDR5 memory should be significantly more efficient per MHz. Furthermore, the L1 (96 KB per SMM) and L2 caches (2 MB) have been significantly increased to lower the needed bandwidth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

jupp och det är rätt stor chans att detta dessutom gäller gtx 980m då det rapporteras ha 64 rops och 2 MB l2 cache det med, dessutom borde det innebära att minnet är segmenterat i gtx 980m också,

Och om vi lärt oss något om hur GM204 fungerar efter nvidias förklaring varför de var tvugna att segmentera minnet på Gtx 970, eftersom minneskontrollerna som var kopplade till de avstängda SMM clustren inte kunde användas Vilket innebär att samma sak borde gälla gtx980m. och faktumet att de i sådana fall om ryktet om GTX 980m stämmer, så Tyder det på att nvidia inte tänkt rätta de uppgifterna heller vilket antyder på att nvidia aldrig tänkte rätta problemet med specifikationerna eller berätta om minnet på gtx 970 heller om folk inte börjat rapportera om konstigheter.

Men på gtx 970m verkar de dock ha rapporterat rätt och om de kan göra det på gtx 970m hur kunde det då ha blivit miscommunication på gtx 980m? båda är saxxade ifrån notebookcheck

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-980M.126692.0...

GeForce GTX 970M, Nvidia have deactivated 6 of 16 SMMs. As a result, only 1280 shader ALUs and 80 TMUs are active. In addition, there are 48 ROPs in three clusters with 16 units each.

The memory interface has a bandwidth of 192-bits (3x 64 bit). Thanks to an improved compression algorithm, the connection to the GDDR5 memory should be significantly more efficient per MHz. Furthermore, the L1 (96 KB per SMM) and L2 caches (2 MB) have been significantly increased to lower the needed bandwidth.

Gtx 970m borde klara sig fint dock, iaf angående minnet då det använder 3/6 gb konfigurationer men å andra sidan så har mitt förtroende för nvidia störtdykt:/

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-980M.126692.0...

The GM204 features four GPCs, and each consists of four SMMs. But, in the GeForce GTX 980M, Nvidia have deactivated 4 of 16 SMMs. As a result, only 1536 shader ALUs and 96 TMUs are active. In addition, there are 64 ROPs in four clusters with 16 units each.

The memory interface has a bandwidth of 256-bits (4x 64 bit). Thanks to an improved compression algorithm, the connection to the GDDR5 memory should be significantly more efficient per MHz. Furthermore, the L1 (96 KB per SMM) and L2 caches (2 MB) have been significantly increased to lower the needed bandwidth.

Hela denna soppan hade inte varit något problem om bara Nvidia berättat från början hur det ligger till eftersom det är en bra lösning för båda parter om man kan öka yielden vid tillverkningen.

Värre är det om sista ryktet jag läste stämmer, att 970 korten endast har 3,5GB vram tillgängligt och att de sista 0,5 inte alls går att accessa utan istället använder kortet systemminne när gränsen 3,5GB överskrids.

Nu skall man väl ta rykten med en nypa salt men om det stämmer lär det bli katastrof för Nvidia.

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

Ja, jag ser din poäng, men din PC kommer inte att sakta ner när du andvänder 3.5GB, den kommer att sakta ner när du andvänder 4GB. Som en sidopunkt, om du använder över 3,5 GB minne så är det är mycket, mycket troligt att du också kommer att använda över 4GB. Gapet mellan att använda 3,5 och 4GB är *väldigt* liten. Specifikationerna på GeForce är korrekta - GTX 970 använder hela bandbredden. Våran spec är Peak Bandwidth, vilket är lika med 224 GB/s. Glöm inte att bandbredd siffror är ett matematisk värde och kan skilja sig i verkliga tester. GTX 970 använder också mycket smarta interna knep när man använder mer än 3,5GB framebuffer och specs säger inte mycket här. Mycket likt ett GTX 980 i samma scenario, är skillnaden i de ensiffriga procenttal.

Så hade varit fallet om hela 4GB minne hade haft samma bandbredd (som det ska ha enligt era egna specifikationer), men nu är det inte så utan de sista 0.5 är extremt mycket långsammare (alltså EXTREMT som i 1/9 av den potentiella bandbredden av resterande minne). Alltså det har "peak bandwidth" på 28GB/s och INTE 224GB/s. Alltså stämmer INTE specifikationen.
Dina sidopunkter är inte speciellt intressanta utan mest dumförklarande. Dina egna spekulationer är högst ointressanta och tar bara onödig tid att läsa/skriva.

Permalänk

Jag försöker fortfarande hitta källan till påståendet att GTX970 inte är ett 4K-kort... Det stödjer 4K som högsta upplösning, alltså är det ett 4K-kort?
Sen hur spelupplevelsen är i den upplösningen hänger på hur krävande spelet är och mina egna preferenser. Men det är fortfarande ett kort som stödjer 4K, alltså är det ett 4K-kort?

Det är förövrigt helt nytt för mig att en köper ett grafikkort för en viss upplösning. Stödjer den så stödjer den, sen påverkas upplevelsen alla faktorer (GPU, VRAM, CPU, RAM, HDD mm).

Frågar världen igen. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Var och prata med Inet i Malmö i lördags och lyckades lösa så jag fick uppgradera till ett 980 och betala mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag känner förtvivlan efter denna nyheten.
Jag har två kort vara av jag köpte ett från Inet och det andra köpte jag från en kille som vunnit det i en tävling.
Jag vill ju inte bara byta ut det ena.. Jag tycker om korten men när man vet om deras brister är det svårt att älska dem
Speciellt när man planerar att köra 3x 1080p skärmar.

Hoppas att Gigabyte är snälla och byter ut det.

Är det mjukvara som stänger av den sista "L2" eller är det gjort genom att fysiskt skära av den? Skulle kunna tänka mig att flasha grafikkorten om det är mjukvaran som sätter stop.

Är det G1'or du har kanske du kanske sälja de ena till någon som inte är lika orolig över hela den här historien för en slumpsumma!?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Någon som hört nåt mer från Netonnet om att lämna tillbaka kortet ?!
Känns lite som längre tiden går efter denna "nyhet" om kortet ju mer irriterad blir jag att jag kanske inte sitter på ett sånt framtids säkert kort. Då jag personligen ofta sitter med ett GFX ett par år.

Visa signatur

i7 6700K - 16GB DDR4 - ASUS Z170 PRO GAMING - Gigabyte GTX970 G1 4GB? ^^

Permalänk
Medlem

Har mailat Netonnet och väntar på svar.

Chattat med dem också men de säger det samma till alla de inväntar ett uttalande ifrån Nvidia för att de går förlust på varje kort som de tar in.
Går inte Nvidia med på att ta emot returnerade chip och kortet inte går att putsa ren och säljas om så sitter ÅF i skiten.

Till er alla var noga med att köpa ett GTX 970 de senaste dagarna ni kommer garanterat få ett returnerat kort som har putsats och packats om.

Är ni verkligen så missnöjda och inte vill behålla kortet så packa ihop den och gå in till närmaste butik och stå på er lite.

Skall åka ikväll efter jobbet och returnera skiten mot ett 290x.
Lever hellre med sämre prestanda än att stötta ett företag som blåser sina kunder och utnyttjar situationen när det inte finns bra konkurrens.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk

Prata nyss med kundtjänst på inet och att kunna reklamera kortet är nog kört. Men kan ni åberopa återköp så gör det asap! Blir inget nvidia i mitt hem mer. N6 blir det 5770 tills 380x släpps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

Jag försöker fortfarande hitta källan till påståendet att GTX970 inte är ett 4K-kort... Det stödjer 4K som högsta upplösning, alltså är det ett 4K-kort?
Sen hur spelupplevelsen är i den upplösningen hänger på hur krävande spelet är och mina egna preferenser. Men det är fortfarande ett kort som stödjer 4K, alltså är det ett 4K-kort?

Det är förövrigt helt nytt för mig att en köper ett grafikkort för en viss upplösning. Stödjer den så stödjer den, sen påverkas upplevelsen alla faktorer (GPU, VRAM, CPU, RAM, HDD mm).

Frågar världen igen. Har jag missat något?

kortet var ett ett great valuecard för allt över 1080P och 1080p sen dess har dock både fans, recenssenter och nvidia själva börjat pusha för att det är ett 1080p kort,

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror det är du blandar ihop dessa saker och felaktiga specifikationer har ju nvidia till och med erkänt.

Att det kan vara till fördel för bägge parter så som dom gjort är däremot delvis sant, men det kräver att man är ärlig från början och deklarerar detta och definitivt inte mörkar det.

Ja, men det jag kommenterade senast var den tekniska biten. PR-haveriet är en separat grej.