Passar vald skärm mitt användande?

Permalänk
Medlem

Passar vald skärm mitt användande?

Jag beställde nyss Benq XL2411Z-skärmen efter en tids efterforskande och jämförande, men är osäker på om det är rätt skärmval för min del. Den verkar väldigt populär (förhoppningsvis för att den är prisvärd samt duglig för användande), men det är kanske endast för att det finns så många FPS-spelare (CS:GO verkar överrepresenterat när skärmen diskuteras här) som anser den vara bra, och då undrar jag ju såklart ifall det är rätt val att skärm för mig.

För att beskriva mitt datoranvändande skulle jag väl påstå att det består utav 70% icke-spelande (film-/videotittande (ej redigering), surf, läsande/skrivande och liknande, dock ej grafiskt arbete i någon större mängd) och 30% spelande (dota 2, diverse RTS och liknande, payday 2—alltså en mindre andel FPS, bortsett från diverse temporarära SP-titlar som man kan tänkas spela).

Jag funderade på om en icke-TN-panel skulle vara att föredra, men det är ett snår jag inte alls kan navigera. Hade det varit att föredra baserat på mitt användande?

4K står ej på tapeten då jag inte kan driva det på ett rimligt vis (770 GTX för tillfället), och 24" tror jag är mitt max för 1080p.

Angående budget så var väl utgångspunkten något mellan 2-3k, eventuellt 3-4k ifall det var något riktigt prisvärt.

Hade jag kunnat välja något mer passande än Benq XL2411Z?

Edit: Kan tilläggas att jag spenderar ganska mycket tid framför datorskärmen, men jag kan inte påstå att jag vet vad det är man ska gå efter ifall det ska vara skonsamt för ögonen i någon viss mån.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inget om IPS skärmar, men som du beskriver din användning så hade jag aldrig köpt en TN skärm!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Har endast ägt TN-paneler senaste 10 åren, så är osäker på hurdan skillnad det är emot bättre paneler.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

TN 144Hz låter helt fel för dina behov. Helst 2560x1440 IPS/PLS/AHVA men även 1920x1080 skulle fungera ok.

Hög upplösning är att föredra då det ger en skarpare bild samt att du får mycket mer utrymme på skärmen. Skillnaden mellan TN och IPS/PLS/AHVA är som dag och natt, mycket bättre färger och betraktningsvinklar. Fördelen med TN är att de är mycket snabbar och 144Hz ger mycket bättre flyt. De här skärmarna riktar sig i första hand mot folk som spelar mycket snabba spel i stor utsträckning. För RTS och film tror jag att du blir mycket nöjdare med hög upplösning och fina färger.

Skulle köpt en AOC q2770Pqu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är osäker på om jag skulle vara bekväm med att gå från 22" upp till 27", med tanke på hur jag minns att det var att gå från 19" till 22". Är också osäker på hur bra mitt grafikkort skulle hantera spel så pass hög upplösning, om alls. Jag föredrar att inte gå under 50 fps i spel ifall det kan hjälpas, och ifall jag behöver sänka inställningarna alldeles för mycket så känns det inte så hemskt lönt med mer upplösning och bättre färger.

Angående 144hz så har kompisar (och vad folk i allmänt här vad jag kunnat läsa) som gått upp till 120hz+ påstått att det varit som natt och dag, så jag vet inte om jag själv vill ligga kvar på 60hz, (vilket verkar vara ett måste för 2560x1440). Såklart, jag kan ju vara helt ute och cykla då min dator i nuläget kanske ens inte kan köra de vanliga spelen jag spelar i högre frekvens för att det ska vara värt det. Men det har jag en chans att upptäcka när den modellen jag redan beställt kommer. Får nyttja ångerrätten om det inte känns rätt, men då behöver jag ju ändå veta vad jag istället borde införskaffa—därav denna tråden.

Men jag är tacksamma för svar; ju mer åsikter och råd desto bättre.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Jag hade noh funderat på någon av Dells 24" IPS skärmar. Riktigt trevliga, de har framför allt en fantastisk fot som enligt mig är en sådan sak man inte tänker på att man behöver förrens man testat en. Särskillt om man e lite längre eller sitter länge vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tycker du helt klart låter som att du skulle uppleva en betydligt större förbättring av att skaffa en bra ips /pls skärm istället. Den största vinsten med 144hz märks framförallt i snabba spel. Precis som du så spenderar jag den mesta av tiden framför datorn med annat än spel (jobbar i Excel, samt sitter med aktiehandel) och när jag väl spelar blir det ofta RTS.

Jag bytte till pls från TN och skillnaden var som natt och dag. Betydligt bättre färgåtergivning och svärta! Allt såg mycket bättre ut i precis samma grafikinställningar som innan.

Du behöver inte gå upp till mer tungdrivna 1440p som jag - eller 27" heller för den delen. Det finns många bra 24" 1080p ips/pls skärmar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har själv skaffat en 1440p med ips panel. Mitt 780 driver den med lätthet i allt utom de senaste spelen. För förgåtergivning så säger jag att det beror på. Min gamla skärm var en TN baserad och jag märkte knappt skillnad på dem. Men det beror på vad man har.

Vill du inte gå upp till 27" håller jag med Xyborg. En 1080 ips skärm på dryga 20 tum skulle nog passa dig bäst

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Är osäker på om jag skulle vara bekväm med att gå från 22" upp till 27", med tanke på hur jag minns att det var att gå från 19" till 22". Är också osäker på hur bra mitt grafikkort skulle hantera spel så pass hög upplösning, om alls. Jag föredrar att inte gå under 50 fps i spel ifall det kan hjälpas, och ifall jag behöver sänka inställningarna alldeles för mycket så känns det inte så hemskt lönt med mer upplösning och bättre färger.

Angående 144hz så har kompisar (och vad folk i allmänt här vad jag kunnat läsa) som gått upp till 120hz+ påstått att det varit som natt och dag, så jag vet inte om jag själv vill ligga kvar på 60hz, (vilket verkar vara ett måste för 2560x1440). Såklart, jag kan ju vara helt ute och cykla då min dator i nuläget kanske ens inte kan köra de vanliga spelen jag spelar i högre frekvens för att det ska vara värt det. Men det har jag en chans att upptäcka när den modellen jag redan beställt kommer. Får nyttja ångerrätten om det inte känns rätt, men då behöver jag ju ändå veta vad jag istället borde införskaffa—därav denna tråden.

Men jag är tacksamma för svar; ju mer åsikter och råd desto bättre.

kan du inte driva 1440p så kan du inte riktigt driva 1080p 144hz heller, dock kan du ta dig upp över 60 fps. i lättare spel fungerar det, dock, men där skulle det fungera utmärkt med 1440p också.

gtx 770 fungerar ganska bra i 1440p även om det är lite för svagt, min dator är nere just nu och jag spelar egentligen inte så många olika spel men spelade lite battlefield 4 i 1440p på high utan AA och det fungerade utan problem.

att köra på 144hz för att titta på film och spela RTS känns inte så vettigt, då njuter du nog mer av ordentliga färger istället.

vill du vara kvar på mindre storlek kan du ju alltid köra på 1080p 60hz som andra har sagt, det är lättdrivet jämfört med de andra två. annars har dell nyligen släppt en skärm på 25" med 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Hur vettigt är det att köra en 1080p 24" TN spelskärm och en 1440p IPS-skärm och ändra primär skärm efter behov? Eller bör man använda samma storlek och upplösning när man använder flera skärmar (ej multi-screen-spelande)? Jag antar att 60hz och 144hz kommer överens när det är olika skärmar, dessutom.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Hur vettigt är det att köra en 1080p 24" TN spelskärm och en 1440p IPS-skärm och ändra primär skärm efter behov? Eller bör man använda samma storlek och upplösning när man använder flera skärmar (ej multi-screen-spelande)? Jag antar att 60hz och 144hz kommer överens när det är olika skärmar, dessutom.

Nu har jag bara skärmar med olika refreshrates men det fungerar utmärkt om man kör "utökat skrivbord". Då kan alla skärmar använda olika inställningar.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem och testat Benq XL2411Z nu, men som ni redan påpekat så verkar det inte vara rätt val för mig. De spel jag spelar oftast vill inte upp till över stadiga 80+ fps med de högre inställningar jag använder (vilket gör 144hz poänglöst uppenbarligen), och jag upplevde skärmen som alldeles för ljusstark (sänkte ner brightness och contrast till 25-30 från default 100 och det kändes ändå som om det var lite för kraftigt för mina ögons trevnad—kanske jag som gjorde något annat som orsakade det iof?). Dessutom så kändes det som om upplösningen på 1080p kändes lite väl låg på 24", då allt kändes så stort. Möjligtvis för att jag är van vid 22" 1080p, men ändå.

Har nu beställt en AOC q2770Pqu som rekommenderats tidigare i tråden i hopp om att det kommer att kännas mer rätt, men jag återkommer om det.

Jag noterade att det fanns en ganska ny 25" 1440p-skärm som hette Dell UltraSharp U2515H och har försökt leta efter lite reviews för att få mig en nys om hurdan en mindre än 27" skärm är i den upplösningen. Den var då betydligt mer estetiskt tilltalande (gillar de tunna kanterna, framförallt), men knapparna skulle visst ha lite problem i recensionen jag såg på youtube. Kan ju erkänna att den lockar mig lite mer än AOC-skärmen, men jag vet inte om jag föredrar 27" eller 25" ännu. Dustin har inte den i lager så kan inte beställa för att undersöka den, och jag tvivlar på att mediamarkt eller liknande har den i sina butiker.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har fått hem och testat Benq XL2411Z nu, men som ni redan påpekat så verkar det inte vara rätt val för mig. De spel jag spelar oftast vill inte upp till över stadiga 80+ fps med de högre inställningar jag använder (vilket gör 144hz poänglöst uppenbarligen), och jag upplevde skärmen som alldeles för ljusstark (sänkte ner brightness och contrast till 25-30 från default 100 och det kändes ändå som om det var lite för kraftigt för mina ögons trevnad—kanske jag som gjorde något annat som orsakade det iof?). Dessutom så kändes det som om upplösningen på 1080p kändes lite väl låg på 24", då allt kändes så stort. Möjligtvis för att jag är van vid 22" 1080p, men ändå.

Har nu beställt en AOC q2770Pqu som rekommenderats tidigare i tråden i hopp om att det kommer att kännas mer rätt, men jag återkommer om det.

Jag noterade att det fanns en ganska ny 25" 1440p-skärm som hette Dell UltraSharp U2515H och har försökt leta efter lite reviews för att få mig en nys om hurdan en mindre än 27" skärm är i den upplösningen. Den var då betydligt mer estetiskt tilltalande (gillar de tunna kanterna, framförallt), men knapparna skulle visst ha lite problem i recensionen jag såg på youtube. Kan ju erkänna att den lockar mig lite mer än AOC-skärmen, men jag vet inte om jag föredrar 27" eller 25" ännu. Dustin har inte den i lager så kan inte beställa för att undersöka den, och jag tvivlar på att mediamarkt eller liknande har den i sina butiker.

det kan vara så att du är känslig mot pwm i skärmar. vet inte om xl2411z har det så det får du kolla upp i så fall men har man inte en skärm som är flicker free så kan vissa må dåligt när man drar ner ljusnivån under 100%, ju lägre desto sämre. q2770pqu är mycket ljus, jag kör min på 65% och den är lika ljus som min sekundära aoc i2769vm i 100%. som tur är är den flicker free så man behöver inte oroa sig för det, oavsett om man är känslig för det eller inte.

butiker som mediamarkt och elgiganten brukar inte ha finare produkter som sådana här skärmar. de har basprodukter och apple. det är inte så att det står framme en dell xps eller asus g751 på mediamarkt, snarare enkla hp-modeller för 4000kr och macbooks.

har inte heller sett några recensioner av u2515h ännu men q2270pqu är mycket trevlig. semi-glossy så man ser inte sig själv men upplever ändå att det ger bättre färger än matt. kanterna är absolut tjocka så den lämpar sig inte för eyefinity/nvsurround men jag stör mig personligen inte på den när jag bara har två skärmar med olika saker på stående bredvid varandra.

jag kör utan scaling i windows 8 på min q2770pqu men jag kan tänka mig att det blir lite väl litet i 25" och vad jag förstår ska man inte använda 125% scaling, utan endast 150% och upp.

knapparna ser jag som mindre viktiga, de används ju så sällan.

jag kör min q2770pqu i "user" colour preset samt medium overdrive. i weak overdrive upplever jag den som seg så rekommenderar att du kör på medium. färgerna är mycket bra.

tänk dock på att gtx 770 absolut är i underkant för 1440p både pga prestanda och vram, du kommer få dra ner inställningar. kortet lämpar sig mer för 1080p 60hz.

Permalänk
Entusiast

29" 2560x1080 kanske? Jag hade tidigare en AOC q2963Pm som jag stortrivdes med. Lirade ganska mycket BF4 utan några som helst problem med inputlagg eller liknande...

21:9 är ett underbart format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har fått hem och testat Benq XL2411Z nu, men som ni redan påpekat så verkar det inte vara rätt val för mig. De spel jag spelar oftast vill inte upp till över stadiga 80+ fps med de högre inställningar jag använder (vilket gör 144hz poänglöst uppenbarligen), och jag upplevde skärmen som alldeles för ljusstark (sänkte ner brightness och contrast till 25-30 från default 100 och det kändes ändå som om det var lite för kraftigt för mina ögons trevnad—kanske jag som gjorde något annat som orsakade det iof?). Dessutom så kändes det som om upplösningen på 1080p kändes lite väl låg på 24", då allt kändes så stort. Möjligtvis för att jag är van vid 22" 1080p, men ändå.

Har nu beställt en AOC q2770Pqu som rekommenderats tidigare i tråden i hopp om att det kommer att kännas mer rätt, men jag återkommer om det.

Jag noterade att det fanns en ganska ny 25" 1440p-skärm som hette Dell UltraSharp U2515H och har försökt leta efter lite reviews för att få mig en nys om hurdan en mindre än 27" skärm är i den upplösningen. Den var då betydligt mer estetiskt tilltalande (gillar de tunna kanterna, framförallt), men knapparna skulle visst ha lite problem i recensionen jag såg på youtube. Kan ju erkänna att den lockar mig lite mer än AOC-skärmen, men jag vet inte om jag föredrar 27" eller 25" ännu. Dustin har inte den i lager så kan inte beställa för att undersöka den, och jag tvivlar på att mediamarkt eller liknande har den i sina butiker.

Jag vet inget om exakt den, men enligt mig gör Dell riktigt nice skärmar i den prisklassen och uppåt. Har två ultrasharp av varierande årsmodell nu och är väldigt nöjd med båda, även om den äldsta (från typ 2009, och var billig redan då) börjar märkas att den inte är ny med lite sämre färger samt dålig upplösning (1680*1050) på 22". min 2412M är riktigt nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag vet inget om exakt den, men enligt mig gör Dell riktigt nice skärmar i den prisklassen och uppåt. Har två ultrasharp av varierande årsmodell nu och är väldigt nöjd med båda, även om den äldsta (från typ 2009, och var billig redan då) börjar märkas att den inte är ny med lite sämre färger samt dålig upplösning (1680*1050) på 22". min 2412M är riktigt nice

TFT Central verkar ge de senaste Dell-skärmarna bra betyg, exempelvis 27"-versionen av U2515H (U2715H) samt föregångarna U2414H/U2415, så ska nog testa 25" när jag får möjlighet att beställa en (står att Dustin får in imorgon). Särskilt ifall det visar sig att AOC-skärmen som jag får hem imorgon är för stor eller om mitt nuvarande grafikkort inte kan driva spel till en lämplig grad. Med så tunn bezel så blir man sugen på att köra flera skärmar, men har tyvärr inte skrivbordsplats för det för tillfället (hemskt hörnskrivbord jag behöver byta ut).

Skrivet av Zpnk:

29" 2560x1080 kanske? Jag hade tidigare en AOC q2963Pm som jag stortrivdes med. Lirade ganska mycket BF4 utan några som helst problem med inputlagg eller liknande...

21:9 är ett underbart format

Har inte ens i närheten av dator att kunna driva en sådan skärm, eller för den delen budget för det.

Edit: Läste visst fel på upplösningen där. Skärmstorleken verkar lite för stor för den upplösningen?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

TFT Central verkar ge de senaste Dell-skärmarna bra betyg, exempelvis 27"-versionen av U2515H (U2715H) samt föregångarna U2414H/U2415, så ska nog testa 25" när jag får möjlighet att beställa en (står att Dustin får in imorgon). Särskilt ifall det visar sig att AOC-skärmen som jag får hem imorgon är för stor eller om mitt nuvarande grafikkort inte kan driva spel till en lämplig grad. Med så tunn bezel så blir man sugen på att köra flera skärmar, men har tyvärr inte skrivbordsplats för det för tillfället (hemskt hörnskrivbord jag behöver byta ut).

Du får gärna kommentera här vad du tycker om den. Måste erkänna att den ser mycket mysig ut, även fast en Dell 21:9 frestar ännu mer för tillfället ^^ Must not buy.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

TFT Central verkar ge de senaste Dell-skärmarna bra betyg, exempelvis 27"-versionen av U2515H (U2715H) samt föregångarna U2414H/U2415, så ska nog testa 25" när jag får möjlighet att beställa en (står att Dustin får in imorgon). Särskilt ifall det visar sig att AOC-skärmen som jag får hem imorgon är för stor eller om mitt nuvarande grafikkort inte kan driva spel till en lämplig grad. Med så tunn bezel så blir man sugen på att köra flera skärmar, men har tyvärr inte skrivbordsplats för det för tillfället (hemskt hörnskrivbord jag behöver byta ut).

Har inte ens i närheten av dator att kunna driva en sådan skärm, eller för den delen budget för det.

fast nu är det så att 2560x1440 är tyngre än 2560x1080, helt enkelt fler pixlar. skärmstorlek har ingen relevans för hur tungt det är att driva, endast upplösning och uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag beställde nyss Benq XL2411Z-skärmen efter en tids efterforskande och jämförande, men är osäker på om det är rätt skärmval för min del. Den verkar väldigt populär (förhoppningsvis för att den är prisvärd samt duglig för användande), men det är kanske endast för att det finns så många FPS-spelare (CS:GO verkar överrepresenterat när skärmen diskuteras här) som anser den vara bra, och då undrar jag ju såklart ifall det är rätt val att skärm för mig.

För att beskriva mitt datoranvändande skulle jag väl påstå att det består utav 70% icke-spelande (film-/videotittande (ej redigering), surf, läsande/skrivande och liknande, dock ej grafiskt arbete i någon större mängd) och 30% spelande (dota 2, diverse RTS och liknande, payday 2—alltså en mindre andel FPS, bortsett från diverse temporarära SP-titlar som man kan tänkas spela).

Jag funderade på om en icke-TN-panel skulle vara att föredra, men det är ett snår jag inte alls kan navigera. Hade det varit att föredra baserat på mitt användande?

4K står ej på tapeten då jag inte kan driva det på ett rimligt vis (770 GTX för tillfället), och 24" tror jag är mitt max för 1080p.

Angående budget så var väl utgångspunkten något mellan 2-3k, eventuellt 3-4k ifall det var något riktigt prisvärt.

Hade jag kunnat välja något mer passande än Benq XL2411Z?

Edit: Kan tilläggas att jag spenderar ganska mycket tid framför datorskärmen, men jag kan inte påstå att jag vet vad det är man ska gå efter ifall det ska vara skonsamt för ögonen i någon viss mån.

Har precis den skärmen och för dina användningsområden är det tyvärr helt fel typ av skärm. Du kommer märka att det gör nästan ont att kolla på film på den för färgerna på denna typ av TN-paneler är verkligen inget att ha. Det den faktiskt är bra för är snabba spel där det låga input laget och 144 hz gör skillnad. I spel som BF3 älskar jag den medans den är värdelös för spel som wow eller rts (i mitt tycke).

Jag funderade ett tag på att skicka tillbaka den men hittade sedan min 29 tums 2560x1080 IPS skärm som fyndvara och kunde inte motstå att köpa den. Så jag använder Benqen för snabba fps spel och 29 tummaren för allt annat.

Så min rekommendation till dig blir att skicka tillbaka den och köpa en IPS skärm. IPS har myyyycket bättre färger vilket du kommer älska för filmtittande och liknande. Om du har pengarna kan jag verkligen rekommendera 2560x1440 men du klarar dig utan problem med 1920x1080 också.

*EDIT* Missade ditt senaste inlägg. AOC-skärmen är vad jag läst mycket prisvärd. Tror du kommer bli mycket nöjd med den. *EDIT*

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

fast nu är det så att 2560x1440 är tyngre än 2560x1080, helt enkelt fler pixlar. skärmstorlek har ingen relevans för hur tungt det är att driva, endast upplösning och uppdateringsfrekvens.

Ah, oj. Läste 21:9 och kopplade det automatiskt till enorm upplösning (alla sådana jag sett har varit minst 1440p). Fast jag känner på mig att den upplösningen är för låg för en så pass stor skärm, då 1920x1080 kändes som det på 27".

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Ah, oj. Läste 21:9 och kopplade det automatiskt till enorm upplösning (alla sådana jag sett har varit minst 1440p). Fast jag känner på mig att den upplösningen är för låg för en så pass stor skärm, då 1920x1080 kändes som det på 27".

Fast 1440p på 21:9 är inte för låg Snarare väldigt bra!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Fast 1440p på 21:9 är inte för låg Snarare väldigt bra!

Ja, det vet jag. Men det var inte 1440p på den skärmen som refererades.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Har kopplat in och testar just nu AOC:n och jag kan ju direkt säga att det känns... rymligare på skärmen. En del ser lite väl lite smått ut, men så kändes det när jag övergick till 1080p också. Jag antar att de flesta inte känner ett behov utav att uppscala i windows på 27" 1440p?

Jag har inte pillat med färginställningar och sådant, då jag inte riktigt vet vad som skulle vara bättre än något annat. Har dock dragit ner brightness till 15 än så länge, vilket även det känns lite väl ljust när man går ifrån något mörkt (exempelvis filmtittande) och sen till swecforumet (med mestadels vit bakgrund).

1080p-filmer verkar helt ok att fullscreena i 1440p, vilket jag trodde kanske skulle vara ett problem.

Har testat lite av mina installerade spel, och dom verkar ligga på mellan 40-60 fps (med eventuellt lite lägre inställningar än vad jag haft tidigare med 1080p). Ibland så har det gått ner till 30, och ibland så upplever jag lite seghet i vissa saker (typ att panorera kameran i Divinity, måste kolla om det är så vanligtvis också—var ett tag sedan jag spelade det). I Payday 2, främst i menyerna men också ingame, så var text lite allmänt grötig och småsuddig; ingen aning vad det beror på. Typ som om texten är dåligt uppskalad eller något.

Sins of a Solar Empire kändes lite väl smått när jag testade det snabbt, och det verkar inte finnas någon inställning för att ändra HUD-scalingen ingame. Skulle kunna vara en dealbreaker, att upplösningen gör saker lite för smått i vissa spel. Några råd/tips från er mer erfarna angående detta?

I övrigt så verkar skärmen vettig, om än lite ljusstark även på låg brightness, särskilt när jag går från mörka saker till vitaktiga (såsom webläsare).

Tror jag ska försöka hitta någon bra/prisvärd 24-25" 1080p IPS för att testa också, för att se ifall det är en upplösningen som känns bättre (då jag är van vid det). Tips? Dell-skärmarna (U2414 etc) kanske?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Ah, oj. Läste 21:9 och kopplade det automatiskt till enorm upplösning (alla sådana jag sett har varit minst 1440p). Fast jag känner på mig att den upplösningen är för låg för en så pass stor skärm, då 1920x1080 kändes som det på 27".

Formatet fungerar perfekt faktiskt. På höjden är den faktiskt lite mindre än en vanlig 24 tummare. Att den blir så stor beror på bredden och där har man ju 2560 pixlar så det blir inte uttdraget.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Jag har inte pillat med färginställningar och sådant, då jag inte riktigt vet vad som skulle vara bättre än något annat. Har dock dragit ner brightness till 15 än så länge, vilket även det känns lite väl ljust när man går ifrån något mörkt (exempelvis filmtittande) och sen till swecforumet (med mestadels vit bakgrund).

Har testat lite av mina installerade spel, och dom verkar ligga på mellan 40-60 fps (med eventuellt lite lägre inställningar än vad jag haft tidigare med 1080p). Ibland så har det gått ner till 30, och ibland så upplever jag lite seghet i vissa saker (typ att panorera kameran i Divinity, måste kolla om det är så vanligtvis också—var ett tag sedan jag spelade det). I Payday 2, främst i menyerna men också ingame, så var text lite allmänt grötig och småsuddig; ingen aning vad det beror på. Typ som om texten är dåligt uppskalad eller något.

Sins of a Solar Empire kändes lite väl smått när jag testade det snabbt, och det verkar inte finnas någon inställning för att ändra HUD-scalingen ingame. Skulle kunna vara en dealbreaker, att upplösningen gör saker lite för smått i vissa spel. Några råd/tips från er mer erfarna angående detta?

I övrigt så verkar skärmen vettig, om än lite ljusstark även på låg brightness, särskilt när jag går från mörka saker till vitaktiga (såsom webläsare).

Pilla runt med färgerna, se även om det finns olika "mode" som går att välja mellan, ibland finns det vissa för sRGB etc, olika inställningar ger väldigt olika resultat och upplever du det för ljust så är jag säker på att det går att få till en passande konfiguration.

Spelar du i native (1440p) så låter din fps rätt rimlig men peta runt lite i spelinställningarna här med så kan du troligen få upp den kring 60 med att sänka vissa inställningar något utan att det ser dåligt ut.

Permalänk
Medlem

Jag har noterat att vänstra nedre hörn har väldigt mycket IPS glow (eller är det backlight bleeding?). Gör så att svart ser ut som grått i det området när jag sitter mitt framför skärmen. Är det normalt? För detta kändes mycket mer än vad jag läst om.

Såg nu att det är ganska märkbart i menyerna i dota 2 (som är lite mörka); gör typ så att ett område med drygt 15-20 cm radie från nedre vänstra hörn ser grådassigt ut, precis som om det är något som reflekteras på en glossy skärm. Jag antar att detta är IPS glow som framstår när man ser något från en vinkel?

Nedre högra hörn har något liknande också, men mycket mindre och jag behöver aktivt titta efter det för att märka. Vänstra hörnet kan jag inte undvika att notera.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

så här lyser min, samma hörn som din. upplever det som mycket värre genom kameran än i verkligheten. inget jag märker alls när jag använder skärmen men är väl olika från person till person kanske. ursäktar för usel bild, kameran på min mobil mår inte så bra av så här lite ljus.

Permalänk
Medlem

Nu efter att jag noterat det så märker jag av det direkt så fort jag startar upp något i VLC. Ser ut som om jag har en lampa nere till vänster brevid skärmen som reflekteras. Försvinner bara när jag placerar mitt huvud framför hörnet, när jag inte längre ser det området från en vinkel. Börjar kännas outhärdligt. Förväntade mig bra svärta, och detta känns inte som det. Edit: Möjligt att detta är ett måndagsex när det gäller IPS glow, för den verkar alright i övrigt.

Edit: Lagom skillnad att gå tillbaka min vanliga 22" 1080p-skärm efter några timmars användande av AOC:n. Känns så trångt, dock känns storlekar på diverse element mer lagom.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du får gärna kommentera här vad du tycker om den. Måste erkänna att den ser mycket mysig ut, även fast en Dell 21:9 frestar ännu mer för tillfället ^^ Must not buy.....

Har fått hem U2515H nu och har börjat testa.

Kort och snabbt utlåtande innan jag undersökt den lite mer ingående:

  • den är mycket snygg

  • väldigt trevlig fot

  • i mitt tycke ganska lagom storlek (behöver inte vrida på huvudet alltid när jag tittar från en kant till den andra som jag behövde på 27" AOC)

  • 1440p utan uppskalning i windows känns på gränsen till för smått (det varierar lite på vad för text jag läser om jag upplever det som för smått eller inte — tror detta lär vara det som kommer att bära eller brista ifall jag väljer att behålla den); i mitt tycke en viktig detalj eftersom jag ofta snabbt tittar ner i hörn eller i kanter från annan plats på skärmen i strategispel/dota.

  • ljusstyrkan är behaglig för min smak (har dragit ner den till 21 för tillfället, kan säkert ha den lite högre utan problem)

  • mest IPS glow i nedre vänstra hörn (precis som på AOC, fast lite mindre), samt lite i övriga hörn

  • trevliga färger (antar jag? kom kalibrerad från fabrik, så jag tar och litar på att det ser relativt rätt ut)

  • kondensatorknapparna känns väldigt annorlunda att använda, pga bristen på taktik feedback som man är van vid

  • uppskattar de tunna kanterna (bezel), även om jag inte har den i en flerskärmssetup för tillfället

Visa signatur

Nada.