Advokatbyrå tar sikte på Nvidia efter kontroverserna kring Geforce GTX 970

Permalänk
Melding Plague

Advokatbyrå tar sikte på Nvidia efter kontroverserna kring Geforce GTX 970

Det sista ordet om de felaktiga specifikationerna för Geforce GTX 970 är ännu inte sagt. En amerikansk advokatbyrå vädrar morgonluft och förbereder nu en grupptalan mot Nvidia.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enda rätta i den här situationen är att de antingen låter alla som vill lämna igen korten med pengarna tillbaks eller att man kan välja att behålla dem, men med en cashback på en rimlig summa. Köpte mitt från Netonnet när de hade julkalendererbjudandet för 2500:-, men även fast det var billigt känns det som man vill skicka tillbaks kortet och välja AMD istället bara för att Nvidia vägrar ta ansvar.

Permalänk
Skäggig legend

#Detgårbranu

Nvidia har klantat sig något in i bängen! Jag uppskattade verkligen fredagspanelens "debatt" av allt, man fick det förklarat på ett trevligt sätt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Allt för att kunna roffa åt sig så mycket pengar som möjligt!

Förstår inte ens hypen över 3.5GB
Vill gärna veta vad alla dessa användare som returnerar kort gör för att använda upp mer än 3.5GB!
90% sitter ändå och spelar med 1080p skärmar, SVÅRT att komma upp i 3.5GB då

Permalänk
Inaktiv

Folk gråter över lite prestanda förlust, när det finns mycket större problem i världen... Det är som att man letar efter fel idag, hittar man något, kvittar om det är jätte litet eller stort. Så ska denna person/företag få lida enormt mycket.

Permalänk
Medlem

Att folk orkar... Det ska stämmas till höger och vänster.

Är det inte bättre att bara lämna tillbaka grafikkortet om man nu är så upprörd?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

För mig hade ett officiellt ursäkt varit tillräckligt för min del och att de lovar att förbättra sig, inte skylla bort sig på annat, att det var ett designval o.s.v.. Utan snarare att de har ljugit om sina siffror till en början. Sedan om de gjorde de avsiktligt eller en ren miss är ganska irrelevant i detta läget utan felet har redan begåtts.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Snusfri

Jösses vad löjligt detta börjar bli.
Snacka om att göra en gigantisk hönsfarm av en fjäderatom.

Visst det var inte bra att Nvidia angav felaktiga ROPS, men någon måtta får det fanimej vara.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Allt för att kunna roffa åt sig så mycket pengar som möjligt!

Förstår inte ens hypen över 3.5GB
Vill gärna veta vad alla dessa användare som returnerar kort gör för att använda upp mer än 3.5GB!
90% sitter ändå och spelar med 1080p skärmar, SVÅRT att komma upp i 3.5GB då

Detta problem hör mest till SLI folk som kör i 1440p och då är det inga problem att fylla minnet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jahapp, Nvidia. Better call Saul!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Detta problem hör mest till SLI folk som kör i 1440p och då är det inga problem att fylla minnet.

Har du kommit upp i 3.5GB med din SWIFT ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Jösses vad löjligt detta börjar bli.
Snacka om att göra en gigantisk hönsfarm av en fjäderatom.

Visst det var inte bra att Nvidia angav felaktiga ROPS, men någon måtta får det fanimej vara.

Har du aktier i eller jobbar för nVidia? Annars har jag svårt att förstå din kritik när konsumenter blir upprörda över att bli ljugna för och få en produkt som är något annat än vad som utlovats innan köp.

Lagen står på konsumenternas sida när det gäller företag som bluffar. Vill du verkligen ha det på annat sätt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag lämna tillbaka kortet av princip. Skulle inte heller ha något emot att myndigheter slår ned på liknande beteende från företag. Jag menar, det spelar ingen roll hur mycket designval detta är från nvidias sida, de redogjorde inte för det i specifikationerna. Falsk marknadsföring är falsk, även om den effektiva skillnaden är marginell.

Så som konsumentskyddet ser ut i USA så är ju en grupptalan lite av deras form av rättvisa. Så samtidigt som jag kan tycka det är löjligt så är det ju lite så systemet ser ut i USA. Du skulle ju aldrig se en myndighet i USA skydda konsumenter.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mocka:

Detta problem hör mest till SLI folk som kör i 1440p och då är det inga problem att fylla minnet.

Man måste också hålla isär hur mycket minne som allokeras och vad som faktiskt används, där det sistnämnda är klurigt att undersöka.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fint, stryk skall de ha.

Citat:

Nvidia vidhåller dock att inga felaktigheter begåtts utan betonar att det inte handlar om någon defekt utan ett medvetet designbeslut med bara marginell inverkan på prestanda. Grafikkortsmakaren hävdar att det segmenterade videominnet är en finess i arkitekturen Maxwell som tillgängliggör mer videominne än vad som annars hade varit möjligt att utnyttja.

Vilket struntprat.

Att köra sli på högre upplösningar / flera skärmar blir tex ointressant ut nu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Det handlar inte om 5fps eller 3,5GB hit och dit. NVidia håller inte vad de lovar och därför är det bra om folk stämmer dem och lämnar tillbaka sina grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så kan det gå när man inte skriver ut allt explicit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst tråden som handlar om detta, men hur många FPS handlar det om? 5-10 ? mer? pluss microstutter?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tycker personligen det är bra att Nvidia får lite mothugg. Då kanske det inte upprepas. Sen har dom nog pengar så det räcker och blir över för ETT fiasko.

Visa signatur

.ASUS Rampage V Extreme - Intel Core i7 5960X - 32GB Corsair Dominator 2666MHz CL15 - 2xSamsung PRO 850 1TB RAID0 - Corsair AX1500i - ASUS Geforce GTX980 STRIX 3-way SLI.

Permalänk

Sa det i en relaterad tråd. Spelar ingen roll ifall det bara är 2-3% prestandaförlust (om det nu är så lite). Det ska vara nolltolerans, det som marknadsförs ska såklart vara det man får. Ska inte finnas någon imaginär gräns som säger att,
- Ja men vi ljög ju bara lite grann för kunderna så det är okej..
Visst kan det kännas överdrivet för en skitsak (vilket jag inte håller med om.. ) men om det inte blir några konsekvenser är det ju inget som hindrar dem från att göra samma sak igen. Det bästa skulle ju vara om typ alla returnerar sina kort så att de i framtiden faktiskt följer LAGEN.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Folk gråter över lite prestanda förlust, när det finns mycket större problem i världen... Det är som att man letar efter fel idag, hittar man något, kvittar om det är jätte litet eller stort. Så ska denna person/företag få lida enormt mycket.

Det är ingen som gråter!

Rätt ska vara rätt!!!
Betalar man 3500 + för ett dator komponent som är falskt marknads förd och får reda på i efterhand att den inte kan utnyttja alla des funktioner till max.

Det är klart att man blir upprörd över detta och känner sig lurad jag vet inte hur ni andra känner er eller beter er när ni blir lurade på pengar men jag accepterar det inte.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Folk gråter över lite prestanda förlust, när det finns mycket större problem i världen... Det är som att man letar efter fel idag, hittar man något, kvittar om det är jätte litet eller stort. Så ska denna person/företag få lida enormt mycket.

Jag och många andra "gråter över" falsk marknadsföring. Det är en spark i kundens skrev att medvetet ljuga om specifikationerna. Alla som inte håller med om det ser jag som blåögda eller fanboys. Det är jätteviktigt att marknaden sätter ner foten och visar att det här inte är OK.

Alla som köper grafikkort är inte entusiaster som har koll på minsta lilla detalj. Långtifrån alla läser ens tester innan de köper hårdvara. Många tror att den processorn med högst GHz-värde är bäst. Många tror att det grafikkortet med mest minne är bäst. Nvidia vet att videominnet är en enorm selling point och det är är uppenbart att de har ljugit ihop 4 GB för att inte få 3,5 GB att se mycket sämre ut än de 4 GB som AMD's konkurrerande kort har.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Nvidia men nu är det faktiskt så här att de har ljugit för sina trogna kunder. Och det tycker jag de ska ha fan för, rent ut sagt.

En tänkbar lösning är att de genom domstolsbeslut tvingas göra om arkitekturen så att minneshanteringen inte blir handikappad, eller att de helt enkelt lägger ner 970 om de nu inte kan fixa det.

Att kalla det för en "finness" i arkitekturen är ju så jävla tröttsamt så man smäller av alltså. "It's not a bug.. It's a FEATURE!!" Jo det brukar heta så. Nej minsann. Detta ska de hackas och malas för och jag hoppas det svider ordentligt, och jag hoppas de tänker sig för jävligt noga nästa gång innan de går ut med specifikationer, så att de är säkra på att de stämmer.

Jag har ett 670 i nuläget och hade tänkt köpa ett 970, men efter att den här skandalen uppdagats får det fan vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det är ganska många fel.

Fel angivet antal ROP.
Fel angivet L2.
Att man bara kan läsa till de 3,5GB minnet via 7/8 delar av minnes bussen, den sista med 1/8 del.
Samt om man läser från de sista 512MB så kan man inte nå de 3,5GB samtidigt.

Jag förstår det designmässiga korrekta med det hela för att det ger mer prestanda än om man hade låst kortet till 192bitars buss och stäng av ett helt segment.

Men att inte berätta detta, samt att inte på än gång ge personer en valmöjlighet i drivrutinen att helt stänga av de sista 512MB via mjukvara om de upptäcker att det är ett problem. Så att det då kan läsa från 3,5GB går över till RAM via PCIE om den måste men fortfarande kan läsa från de 3,5GB som sitter på grafikkortet samtidigt. För som Nvidia förklarat det så desto oftare de 512MB behöver användas desto sämre blir hastigheten på samtliga 4GB.

Hade nog inte vart så irriterad på detta om jag inte satt och funderat på och jämfört vad det skulle kosta mig att köpa ett 970 på avbetalning på ett år, två dagar innan, samt att jag är lite av en Nvidia fanboy.

Sen om en stämning leder till att Nvidia inte vågar göra om samma sak igen så är det bra, om det leder ingen stans, så skickar det ju signalerna till dem samt andra att detta är ok. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om stämningen.

Edit1,2:
Meningsuppbygnad, stavning

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Allt för att kunna roffa åt sig så mycket pengar som möjligt!

Förstår inte ens hypen över 3.5GB
Vill gärna veta vad alla dessa användare som returnerar kort gör för att använda upp mer än 3.5GB!
90% sitter ändå och spelar med 1080p skärmar, SVÅRT att komma upp i 3.5GB då

Ultra settings och 1080p på dying light går upp till 3.5gb utan vidare problem.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Snusfri
Skrivet av MultiMan:

Har du aktier i eller jobbar för nVidia? Annars har jag svårt att förstå din kritik när konsumenter blir upprörda över att bli ljugna för och få en produkt som är något annat än vad som utlovats innan köp.

Lagen står på konsumenternas sida när det gäller företag som bluffar. Vill du verkligen ha det på annat sätt?

Varken eller, jag har förståelse för att man kan bli upprörd men reaktionerna står inte i proportion till det som har skett.
Korten presterar inte sämre eller har blivit totalt värdelösa efter detta.

Det har skett en miss i kommunikationen säger Nvidia och jag tror på dom när gäller det, men det borde ha upptäckts tidigare och detta hade kunnat hanterats snyggare, men åter igen, reaktionerna gällandes stämningar osv är helt absurda, man kan nästan tro att Nvidia har avrättat bäbisar och hundvalpara när man läser igenom trådar om det som hänt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De som tjänar på gruppstämningarna är advokaterna ingen annan, bäst vore om konsumenterna bara returnerade produkten. Gamarna på advokatbyråerna ska inte ha något.

Skrivet av IceDread:

Fint, stryk skall de ha.

Vilket struntprat.

http://i59.tinypic.com/2j30gu1.png

Att köra sli på högre upplösningar / flera skärmar blir tex ointressant ut nu.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Nu har jag inte lusläst tråden som handlar om detta, men hur många FPS handlar det om? 5-10 ? mer? pluss microstutter?

Problemet ligger i att grafikkortet inte presterat såsom specifikationerna utlovat. 970 i SLI är en ganska vanlig konfiguration och i högre upplösningar (tex flerskärmsläge) så underpresterar grafikkortet med tanke på det högst udda designvalet.

Det står ju ingenstans att grafikkortet ska prestera sämre efter 3,5GB använt VRAM - däri ligger problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

De som tjänar på gruppstämningarna är advokaterna ingen annan, bäst vore om konsumenterna bara returnerade produkten. Gamarna på advokatbyråerna ska inte ha något.

Det varierar hur mycket kunden, konsumenten i detta fall, får och inte får.

I vilket fall som helst är det så jävla rätt att smälla ett företag på fingrarna som lurar konsumenter, om några advokater sen tjänar på det kunde jag inte bry mig mindre om.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kul att folk lägger så mycket energi på detta utan att ens bry sig om det största problemet, nämligen dåligt optimerade spel. Och vart var alla klagomål innan detta uppmärksammades i media? Då var det det mest hyllade kortet på länge för sin grymma prestanda till sitt låga pris.

Det är helt klart dålig stil av Nvidia och är definitivt något som de ska stå till svars för, men det känns som att folk klagar över något de själva inte är drabbade av. Sen är det ju inte direkt så att 3.5GB eller 4GB kommer att räcka långt om man planerar att spela i 4K under de kommande åren. Dagens kort är inte designade för 4K, de är designade för 1080p eller 1440p. Kort som på riktigt är avsedda för 4K kommer inte förrän 2016.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi