Microsoft varumärkesskyddar Windows 365

Permalänk
Melding Plague

Microsoft varumärkesskyddar Windows 365

Det har länge talats om att Microsoft förbereder en prenumerationsmodell för Windows och nu varumärkesskyddar bolaget Windows 365 hos amerikanska USPTO.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

det kan bli dyrt när man fel slutjusterar med 5 grader.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt i sig att ett företag varumärkesskyddar ditten och datten, även om det är jävligt larvigt. Men om det nu blir verklighet med en prenumerationsmodell så hoppas jag att en standardmodell finns kvar vid sidan av, så som de har gjort med Office, så att man kan välja vad man föredrar istället för att tvingas dansa efter deras pipa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle varit fint med ett prisvärt alternativ där man alltid får tillgång till senaste windows versionen genom abonnemang

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Prenumerationsmodellen kommer inte fungera som tänkt var fjärde år?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Prenumerationsmodellen kommer inte fungera som tänkt var fjärde år?

Har Office 365 krånglat var fjärde år?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Good Guy Windows, en gratisdag var fjärde år.

Permalänk
Medlem

F2P i teorin men kräver en sub om man vill kunna använda det i praktiken? ^^

Edit: Och givetvis en store där man kan köpa nödvändiga/kosmetiska saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skulle varit fint med ett prisvärt alternativ där man alltid får tillgång till senaste windows versionen genom abonnemang

Så länge som man inte är tvungen att "uppgradera" (jag syftar så klart på Win 7 -> Win 8.x) så kan det väl vara ok.

Med en vettig prismodell så kan det ju vara intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Skulle varit fint med ett prisvärt alternativ där man alltid får tillgång till senaste windows versionen genom abonnemang

Skickades från m.sweclockers.com

Måste ju vara sjukt billigt i så fall, med tanke på hur lite en windows-licens kostar.

Permalänk
Medlem

Nej tack, föredrar att köpa något en gång och sen äga det. Gillar inte att prenumerationsbaserat tjafs håller på att ta över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nackskägg:

Måste ju vara sjukt billigt i så fall, med tanke på hur lite en windows-licens kostar.

Går ju verkligen inte att veta såklart.
Men en hundring om året är säkert inte helt orimligt. Ja, det låter billigt jämfört med att köpa en retailversion i butik idag, men det är samtidigt ganska bra betalt om man jämför med vad datortillverkarna betalar för OEMversionerna i färdigbyggda system.

Men siffran är såklart tagen rakt ur tomma intet och kan givetvis vara toookigt fel ;).
Oavsett så ser jag att de kan få problem om de gör sina OS dyrare än innan med tanke på att OSen är så pass kompetenta redan att det är svårt att motivera uppgraderingar. Det handlar ju främst om startmenyer och ikondesign när man pratar nya windowsversioner nu för tiden vilket är rätt talande.

Edit:
Givetvis kommer det fler nyheter än startmenyer och ikoner, men det är den delen som väcker känslor och debatt och det är detta majoriteten bryr sig om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så nu vet vi hur många windows versioner vi kan se fram emot!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det handlar ju främst om startmenyer och ikondesign när man pratar nya windowsversioner nu för tiden vilket är rätt talande.

Du behöver nog läsa på lite om skillnaden under huven.

Permalänk
Medlem

ja varför inte om det inte är mer än 25kr/månad. Det är väl det som många ligger på idag om man räknar på att man byter OS var tredje år och betalar 900 - 1000kr i inköp. Men så lågt lär det nog inte bli om man känner MS.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Microsoft behöver göra något för att ligga kvar på toppen.
Det är färre och färre funktionella nyheter i varje generation av Windows.
Nu räknar jag inte multi-core/tråd som en "nyhet" i ett OS, det är en förutsättning.

Kanske är ett abonnemang framtiden. Jag ser en del utmaningar för att få det att funka. Men kanske de inte tänker på oss entusiaster utan mer kommer att rikta det mot företagskunder. Jag tror ärligt sagt att "inkomsten per entusiast" är mycket mer än ett avrundningsfel för Microsoft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

ja varför inte om det inte är mer än 25kr/månad. Det är väl det som många ligger på idag om man räknar på att man byter OS var tredje år och betalar 900 - 1000kr i inköp. Men så lågt lär det nog inte bli om man känner MS.

Att prenumerera på en tjänst kan kännas ok, Spotify, hosting. Jag tycker dock inte att OS är en sån sak, utan något man vill köpa och sedan bara ha där och sedan tugga på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Du behöver nog läsa på lite om skillnaden under huven.

Det skulle vara molnintegrationen för enklare övervakning?

Permalänk
Inaktiv

Jag är personligen intresserad av något sådant, beroende då på begränsningarna samt priserna detta skulle ge. Fortfarande lite för mycket frågetecken vad gäller licenser och sådant med Windows 10, jag önskar MS kunde vara lite tydligare vad som kommer gälla någon gång.

Permalänk

Om det fungerar som Office365 och jag får licens till 5 datorer hemma för 700/år så är det välkommet.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

OS Licens, vettigt antivirus, molnlagring och office = Windows 365? Är priset ok så vore det intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte vanligtvis snabb med foliehatten, men jag kan inte låta bli att tänka som så att, först ger de bort "gratis" uppgradering, men sen efter ett tag så måste man börja prenumerera för fortsatt användande? Vet nån hur det kan komma att fungera med uppgraderingen? Kommer man kunna gå tillbaka till Windows 7 sen eller kommer den licensen vara förbrukad på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på debaklet med Skydrive - där MS tvingades byta namn till Onedrive p.g.a. varumärkesintrång - så känns detta beteende helt rationellt från MS sida.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nackskägg:

Du behöver nog läsa på lite om skillnaden under huven.

Näe, jag uttryckte mig däremot inte tydligt nog.
Att det kommer fler nyheter än detta i nästa OS känner jag till, men det verkar ju inte väcka känslor och tycke på samma sätt för lejonparten av användarna ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Med tanke på debaklet med Skydrive - där MS tvingades byta namn till Onedrive p.g.a. varumärkesintrång - så känns detta beteende helt rationellt från MS sida.

Om popstjärnan Taylor Swift har registrerat äganderätt till meningar som:
“Party like it’s 1989”
“This sick beat”
“Cause we never go out of style”
“Could show you incredible things”
“Nice to meet you, where you been?”
...är det väl inte så konstigt att även Microsoft värjar sig.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kommer man kunna gå tillbaka till Windows 7 sen eller kommer den licensen vara förbrukad på något sätt?

Det borde inte vara något problem. Det är ju två separata köp; dels Windows 7-licensen, dels uppgraderingen till 10:an. Att uppgraderingen inte kostar något innebär inte att 7-licensen påverkas på något sätt. Hoppas jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

F2P i teorin men kräver en sub om man vill kunna använda det i praktiken? ^^

Edit: Och givetvis en store där man kan köpa nödvändiga/kosmetiska saker.

Nä nu får vi hitta på något nytt, detta är inget spel, får bli F2U istället

Free 2 Use

Dold text
Permalänk
Medlem

Så länge man kan köpa en vanlig licens så är det bara bra. Är inget för mig men för de som skaffar senaste windows direkt är det perfekt, förutsatt att windows 365 inte är så mycket dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Testpilot

Väldigt intressant, speciellt om de kan ha flera paket så som single licens, för flera enheter och kanske någon sub där man får mer onedrive lagring och/eller Office också, eller ett massivt paket med alltihopa

Kanske ett student paket med Windows som ger liknande tillgång som Dreamspark?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kommer man kunna gå tillbaka till Windows 7 sen eller kommer den licensen vara förbrukad på något sätt?
Skickades från m.sweclockers.com

Har visserligen inte läst det allra senaste från MS, men av vad jag kan läsa så kan du inte backa till windows 7 eller liknande om du uppgraderar till windows 10, iaf i nuläget, finns informatiom om det lite överallt.

Vad du kan göra är att göra en ren installation med en annan windows 7 och ny nyckel, men du kan inte återställa med samma nyckel som du hade i win7, istället måste du ha en till win 7 nyckel eller gå runt problemet på ett annat sätt.
Vad som händer när du installerar win10 är att den kommer skriva över och göra din befintliga win7 nyckel till en win10 nyckel.
Är lite luddigt skrivet, men även om du backar upp din gamla windows 7 med samma nyckel så kan du inte återanvända den.

edit: Glöm allt som står
http://www.thewindowsclub.com/uninstall-windows-10-technical-...
en ny uppdatering gör att du nu kan backa till en tidigare windows om du inte gjort nåt med dess filer, e iaf så jag förstått det.