Svajjigt internet med TG799vn v2 från Telia

Permalänk
Medlem

Svajjigt internet med TG799vn v2 från Telia

Jag har en router från Telia, TG799vn v2 och den finns det ju en del trådar om, men jag hittar ingen med samma fel som jag.
När jag sätter på datorn händer det ofta att Internet inte funkar som det ska. Det är inte helt borta, utan vissa sidor fungerar, medans vissa sidor tar 20-30 sekunder att hitta. Låter som DNS-problem? Jag har även provat DNS 8.8.8.8, men märker ingen skillnad.
Jag misstänkte Telias router efter allt man läst om den, så jag startade om router och dator och då löste det sig ofta. Men efter några gånger märkte jag, att det räckte att starta om datorn och så funkar allt jättebra, precis som det ska, tills nästa gång jag stängt av datorn.

Windows 7 och nätverkskort är integrerat Realtek PCIe GBE Family Controller.

Tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Jag har en router från Telia, TG799vn v2 och den finns det ju en del trådar om, men jag hittar ingen med samma fel som jag.
När jag sätter på datorn händer det ofta att Internet inte funkar som det ska. Det är inte helt borta, utan vissa sidor fungerar, medans vissa sidor tar 20-30 sekunder att hitta. Låter som DNS-problem? Jag har även provat DNS 8.8.8.8, men märker ingen skillnad.
Jag misstänkte Telias router efter allt man läst om den, så jag startade om router och dator och då löste det sig ofta. Men efter några gånger märkte jag, att det räckte att starta om datorn och så funkar allt jättebra, precis som det ska, tills nästa gång jag stängt av datorn.

Windows 7 och nätverkskort är integrerat Realtek PCIe GBE Family Controller.

Tips på vad jag kan göra?

det är många som har samma problem som du har, samma som med Comhems Skit-routrar så är ena tipset att köpa nåt som fungerar bättre, budget alternativ (TP-link) Über bra (Asus) koppla in & ringa Felia och be dom "brygga" TG799vn v2 från kundtjänst.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ytterligare en som har problem med deras produkter? Inte förvånande, har sett nära 50-talet trådar som involverar dessa berömda routrar från Thomsons serier. Dom sägs av vissa här inne vara bland de bästa...när dom funkar kanske. Men det verkar dom inte göra felfritt alltför ofta.

Ang. ditt problem så är min erfarenhet att en så kallad hard reset brukat hjälpa, prova det. Annars så kan det vara ett bra alternativ att som föregående talare skriver att köpa en egen valfri och be dom brygga den. Men som sagt, prova reset först om det inte redan är gjort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Om det hjälper att starta om datorn så gissar jag att det är den det är problem med. Prova att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet.
Brukar du stänga av datorn eller sätter du den i standby/hibernate?

Det är inget fel på Telias TG799vn. Jag har själv föregångaren till den och den har rullat på i två år utan problem. Under ett år av dessa två bodde jag utomlands och kopplade upp mig mot en NAS hemma. Routern strulade inte en enda gång. Hade den gjort det hade jag varit rökt. Vem skulle fixa den?
I de flesta fall när dessa routers "strular" är det för att folk inte vet hur de ska användas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om det hjälper att starta om datorn så gissar jag att det är den det är problem med. Prova att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet.
Brukar du stänga av datorn eller sätter du den i standby/hibernate?

Det är inget fel på Telias TG799vn. Jag har själv föregångaren till den och den har rullat på i två år utan problem. Under ett år av dessa två bodde jag utomlands och kopplade upp mig mot en NAS hemma. Routern strulade inte en enda gång. Hade den gjort det hade jag varit rökt. Vem skulle fixa den?
I de flesta fall när dessa routers "strular" är det för att folk inte vet hur de ska användas.

Eller så belastar du den inte speciellt hårt.

Eller så har du fått ett udda bra exemplar.

Routern är riktigt skräp, går ner stup i kvarten, och uppvisar andra problem. En omstart löser problemen tillfälligt. Den stora frågan är hur ett företag som telia lyckas skicka med en router som är specad för max 100mbps trådlöst till en 1000/100 uppkoppling WTF. Försök ens hitta en 100mbps router på konsumentmarknaden idag (!).
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386

Tänk om viasat skulle sälja ett tv paket med 99 tv kanaler, och skicka med en digitalbox som klarar av att avkoda max 9.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om det hjälper att starta om datorn så gissar jag att det är den det är problem med. Prova att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet.
Brukar du stänga av datorn eller sätter du den i standby/hibernate?

Det är inget fel på Telias TG799vn. Jag har själv föregångaren till den och den har rullat på i två år utan problem. Under ett år av dessa två bodde jag utomlands och kopplade upp mig mot en NAS hemma. Routern strulade inte en enda gång. Hade den gjort det hade jag varit rökt. Vem skulle fixa den?
I de flesta fall när dessa routers "strular" är det för att folk inte vet hur de ska användas.

det finns vanlig timer för 230V som kan sättas så den stängs av 1gång/dygn ex klockan 03 på natten. finns ju på IKEA för 30-40kr.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggwp:

Eller så belastar du den inte speciellt hårt.

Eller så har du fått ett udda bra exemplar.

Routern är riktigt skräp, går ner stup i kvarten, och uppvisar andra problem. En omstart löser problemen tillfälligt. Den stora frågan är hur ett företag som telia lyckas skicka med en router som är specad för max 100mbps trådlöst till en 1000/100 uppkoppling WTF. Försök ens hitta en 100mbps router på konsumentmarknaden idag (!).
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386

Tänk om viasat skulle sälja ett tv paket med 99 tv kanaler, och skicka med en digitalbox som klarar av att avkoda max 9.

Nu har jag bara en 100/10 uppkoppling, så jag lider inte av att den maxar på 100mbit. Min har dessutom bara 100mbit portar på LAN-sidan.
Jag vet inte vad du menar med att belasta den hårt, men jag tror inte vi kvalar in som lätt belastning en kväll när fyra personer sitter och streamar, spelar osv. samtidigt.

Vi är ett område med 128 hus som alla har dessa routers. En del har haft problem, men i de fall jag varit inblandad med någon som har haft problem så har det oftast berott på att de parkerat in routern i någon bokhylla eller TV-bänken. Folk fattar inte att elektronik som denna behöver andas. De alstrar värme och när det blir för varmt så kan det få lite olika effekter.

Andra grejer jag sett när det gäller dessa är att man varit inne och pillat på olika inställningar i routern. Menyerna är inte helt logiska och det är svårt att få hjälp eftersom det enda svaret man får när man frågar är att byta ut den.

En gratis router har så klart sina svagheter. Men att tro att man kan byta ut den mot en som kostar 500kr och tro att man får en bättre router är bara naivt. Den nya routern kommer att ha sina problem. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma problem, men de finns där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En gratis router har så klart sina svagheter. Men att tro att man kan byta ut den mot en som kostar 500kr och tro att man får en bättre router är bara naivt. Den nya routern kommer att ha sina problem. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma problem, men de finns där.

På vilket sätt är den gratis? Du betalar för den genom abonnemanget. Jag kan garantera att telia har den kostnaden beräknad inuti abonnemanget, och kan nästa garantera att de lagt en löjligt hög schablonkostnad (~1000kr) i sina kalkyler. Att den strular och har jobbigt interface är en sak. Men att sälja en router som har specifikationer som är mindre än hälften så snabbt som de billigaste på konsumentmarknaden är bara löjligt. Det finns ingen ursäkt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om det hjälper att starta om datorn så gissar jag att det är den det är problem med. Prova att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet.
Brukar du stänga av datorn eller sätter du den i standby/hibernate?

Det är inget fel på Telias TG799vn. Jag har själv föregångaren till den och den har rullat på i två år utan problem. Under ett år av dessa två bodde jag utomlands och kopplade upp mig mot en NAS hemma. Routern strulade inte en enda gång. Hade den gjort det hade jag varit rökt. Vem skulle fixa den?
I de flesta fall när dessa routers "strular" är det för att folk inte vet hur de ska användas.

Jag har väl också dragit slutsatsen att det inte beror på TG799vn, eftersom det räcker att starta om datorn. Dessutom har jag IPTV genom TG799vn och där har jag inte haft några problem. Jag stänger av datorn helt, inget standby/hibernate.

Får väl se om jag hittar nya drivrutiner till nätverkskortet. Tror faktiskt att jag kör med Windows inbyggda nu

Ska jag använda Realtek's drivrutin eller moderkorttillverkarens?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Prova med att byta nätverkskabel. Det spökade för mig ordentligt tills jag gjorde det...Hade kört med en billig "platt" nätverkskabel, men den va verkligen inte bra. Tappade paket o skit hela tiden. Kanske inte är samma probem för dig, men det skadar ju inte att prova.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Prova med att byta nätverkskabel. Det spökade för mig ordentligt tills jag gjorde det...Hade kört med en billig "platt" nätverkskabel, men den va verkligen inte bra. Tappade paket o skit hela tiden. Kanske inte är samma probem för dig, men det skadar ju inte att prova.

Det konstiga är ju att efter omstart, så går det hur bra som helst. 125 Mbit/s på bredbandskollen och sidorna laddas direkt. Så länge jag inte stänger av eller startar om datorn, så bara rullar det på i högsta hastighet.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Ska jag använda Realtek's drivrutin eller moderkorttillverkarens?

Det är samma sak. Alltså moderkorttillverkaren länkar till realteks drivrutiner. Hitta den version som fungerar för dig. Börja med den nyaste.
http://www.realtek.com.tw/downloads/

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det är samma sak. Alltså moderkorttillverkaren länkar till realteks drivrutiner. Hitta den version som fungerar för dig. Börja med den nyaste.
http://www.realtek.com.tw/downloads/

Tack, ska prova det när jag kommer hem, sitter på jobbet nu.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Eller så belastar du den inte speciellt hårt.
Eller så har du fått ett udda bra exemplar.

Då tillhör även min router kategorin "udda bra exemplar" - den funkar utan några som helst problem.
Trots att den lastas jävligt hårt av 5 pers och typ 15 burkar.

OnTopic:

Skrivet av Bopper:

Jag har väl också dragit slutsatsen att det inte beror på TG799vn, eftersom det räcker att starta om datorn.

Testa även att söka igenom datorn efter malware,

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för moderkort?

Gigabyte Z87P-D3 www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4570

Verkar vara nyare drivrutiner på Realtek's hemsida?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Fick ryck på min telia gateway(samma som du) slängde den i golvet och kopplade in min 8 år gamla Netgear 2200DGN gatway för att ha som modem, funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga här.

Har en likadan router och vill fråga hur det hela funkar.
Har en grej kopplad i telejacket som som det kommer ut tre kablar som man sedan kopplar in i routern. Min funkar ganska bra men wifi är helt kast. Hur gör man? Kan man helt strunta i deras router och sätta dit en egen? Eller ska man brygga en ny med den gamle? Gärna en lösning (om det går) som minskar pingen både trådat och trådlöst.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Passar på att fråga här.

Har en likadan router och vill fråga hur det hela funkar.
Har en grej kopplad i telejacket som som det kommer ut tre kablar som man sedan kopplar in i routern. Min funkar ganska bra men wifi är helt kast. Hur gör man? Kan man helt strunta i deras router och sätta dit en egen? Eller ska man brygga en ny med den gamle? Gärna en lösning (om det går) som minskar pingen både trådat och trådlöst.

Jag har ett nätverksuttag, istället för telefonjacket, så jag använder antagligen inte modem-delen. Eftersom du kopplar i telefonjacket, så antar jag att du har nån typ av ADSL/VDSL? Wifi har väl alltid varit dåliga i dessa "Telia Smart". Jag använder det endast till mobilen i alla fall, resten trådat.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat IPv6? Jag hade liknande problem och kunde inte nå vissa sidor, enorma svarstider m.m. när jag aktiverat detta. Efter att ha ändrat tillbaka försvann problemet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Har du aktiverat IPv6? Jag hade liknande problem och kunde inte nå vissa sidor, enorma svarstider m.m. när jag aktiverat detta. Efter att ha ändrat tillbaka försvann problemet.

Jag har inte medvetet aktiverat IPv6, men är det inte aktiverat som standard? Det är i alla fall förbockat på min Windows 7-dator på jobbet.

eller tittar jag på fel ställe?

Det konstiga är ju att det ofta fungerar bra efter omstart. Precis som om det blir nåt knas vid start av Windows och drivrutinerna till nätverkskortet inte blir rätt.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bopper:

Det konstiga är ju att det ofta fungerar bra efter omstart. Precis som om det blir nåt knas vid start av Windows och drivrutinerna till nätverkskortet inte blir rätt.

Kan du förklara steg för steg vad som händer? Vad leder fram till strulet? Är det när du gjort något visst, när datorn varit igång länge eller vad? Är det problem med mer än en dator?

Har du provat att uppgradera drivrutinerna till nätverkskortet?
Prova att göra en återställning av din router. Man kan göra det i menyerna, eller kan man ringa till Telia och be om hjälp med det. (Detta gäller väl främst om du varit inne och pillat med några inställningar i den.)

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Jag har ett nätverksuttag, istället för telefonjacket, så jag använder antagligen inte modem-delen. Eftersom du kopplar i telefonjacket, så antar jag att du har nån typ av ADSL/VDSL? Wifi har väl alltid varit dåliga i dessa "Telia Smart". Jag använder det endast till mobilen i alla fall, resten trådat.

Adsl ja.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan du förklara steg för steg vad som händer? Vad leder fram till strulet? Är det när du gjort något visst, när datorn varit igång länge eller vad? Är det problem med mer än en dator?

Har du provat att uppgradera drivrutinerna till nätverkskortet?
Prova att göra en återställning av din router. Man kan göra det i menyerna, eller kan man ringa till Telia och be om hjälp med det. (Detta gäller väl främst om du varit inne och pillat med några inställningar i den.)

Jag har inte datorn i gång 24/7, så problemet uppstår, när jag startar från helt avstängt (inget standby/hibernate). Efter omstart funkar det OFTAST ok, men det har även hänt att det funkar direkt efter uppstart från avstängt.

Jag har inte ändrat inställningarna i routern.

Jag har inte uppgraderat drivrutinerna ännu (sitter på jobbet just nu). Men det känns som att detta är nästa steg. Ska ta tag i detta så fort jag får tid.
Tack så länge!

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Jag har inte medvetet aktiverat IPv6, men är det inte aktiverat som standard? Det är i alla fall förbockat på min Windows 7-dator på jobbet.
http://img278.imagevenue.com/aAfkjfp01fo1i-15102/loc66/50843_...

eller tittar jag på fel ställe?

Det konstiga är ju att det ofta fungerar bra efter omstart. Precis som om det blir nåt knas vid start av Windows och drivrutinerna till nätverkskortet inte blir rätt.

Kan inte se bilden här på jobbet men hos mig är det iaf inte aktiverat som standard. Pröva att stänga av och se vad som händer.

Jag kör Telia VSDL/ADSL 30/10 och det fungerar klart mycket bättre på IPv4. Har ej testat att ändra tillbaka igen då det bara gav strul senast..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Kan inte se bilden här på jobbet men hos mig är det iaf inte aktiverat som standard. Pröva att stänga av och se vad som händer.

Jag kör Telia VSDL/ADSL 30/10 och det fungerar klart mycket bättre på IPv4. Har ej testat att ändra tillbaka igen då det bara gav strul senast..

Vet inte vad som hände med bilden... men jag ska prova att avaktivera IPv6 hemma och se om det hjälper, tack för tipset.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Vet inte vad som hände med bilden... men jag ska prova att avaktivera IPv6 hemma och se om det hjälper, tack för tipset.

Lycka till! Återkom gärna med hur det gick.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en kommentar här. Det verkar som att vi är inne på just ett område som gärna ställer till det för användare av TG7x9vn, att man provar att justera inställningar på måfå. Det kan ställa till det med vilken router som helst. Min Telia Smart fungerar alldeles utmärkt med standardinställningar, så prova hellre att gå tillbaka dit än att pilla på en massa inställningar på chans.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bara en kommentar här. Det verkar som att vi är inne på just ett område som gärna ställer till det för användare av TG7x9vn, att man provar att justera inställningar på måfå. Det kan ställa till det med vilken router som helst. Min Telia Smart fungerar alldeles utmärkt med standardinställningar, så prova hellre att gå tillbaka dit än att pilla på en massa inställningar på chans.

Jag har inte ändrat några inställningar alls, men du kanske tänkte mer i allmänhet.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bopper:

Jag har inte ändrat några inställningar alls, men du kanske tänkte mer i allmänhet.

Jag tänkte att du nu fick rådet att stänga av IPV6.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!