Intel: "Datortillverkare har inget annat val än att använda våra processorer"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Minsc S2:

"Avsevärt snabbare"?
http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

Skiljer ca 10% (om ens det) mellan Sandy Bridge-E och Haswell-E förutsatt samma klockfrekvens. Skulle inte riktigt kalla det för "avsevärt" snabbare.

Sen behöver du som sagt DDR4-minnen till den socketen, så vet inte riktigt om jag håller med om "avsevärt billigare" heller.

Hade kostat mig betydligt mer än vad det smakar att byta från 3930k-system till 5820k-system.

Yes det är ej värt det för 5 öre.

Därav ej X99 för mig atm, ger mig 0 prestanda typ och kostar satans fan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vad är det för himla rubrik? Ingenstans i artikeln står ett liknande uttalande...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DemonsHalo:

Sluta med PK bullshit snacket. De ger er bäst prestanda för billigast pris. Njut av produkten istället för att bitcha om ett uttalande som faktiskt STÄMMER!

Ja hade det inte varit så att Intel MUTAT tillverkare samt återförsäljare att bojkotta AMD för att på så sätt skaffa sig ett enormt försprång, så hade jag hållt med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik18045:

Intel bygger monopol på PC marknaden. Hoppas de inte köper upp amd....

Finns ganska stränga regler gällande konkurrens i USA.
Intel hade inte fått köpa AMDs CPU-division även om AMD (mot all förmodan) hade gått med på det.

Skrivet av MrNeikter:

Ja hade det inte varit så att Intel MUTAT tillverkare samt återförsäljare att bojkotta AMD för att på så sätt skaffa sig ett enormt försprång, så hade jag hållt med...

Fast frågan är hur länge man egentligen kan skylla på detta.
AMDs processorer har fortfarande sämre enkeltrådad prestanda än Intelprocessorer som är över 5 år gamla. Det måste ligga fler orsaker bakom.
(Jag försvarar inte vad Intel gjorde, det var svinaktigt.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Helllodar:

Idag finns det tyvärr inget effektivt programmeringsspråk för flerkärnig kodning.

Hoppas nya C# har kommande förbättringar gällande detta.

OpenCL är både ett språk och en runtime för att programmera massivt parallella system som GPUer, MIC och utnyttja vektorenheter i dagens CPUer (SSE/AVX). Detta fungerar väldigt bra för problem som är s.k. dataparallella.

Finns en rad mer eller mindre effektiva språk och tillägg till existerande språk för att hantera problem som innehåller delproblem som sinsemellan är oberoende. Exempel är alla s.k. fork-join ramverk som existerar. C# har explicit stöd för via TPL, men tyvärr är det väldigt ineffektivt. Som tur är finns Java fork-join, C/C++ OpenMP eller Cilk+ som alla är alla mogna och väldigt effektiva sådana ramverk.

Det verkliga problemet är att de flesta uppgifter man typiskt ställs inför på "vanliga" datorer varken är dataparallella eller passar fork-join speciellt väl
Och det är detta faktum + Intel aldrig gick ifrån en design där man prioriterar enkeltrådprestanda över allt annat som gjort dem till det enda rimliga valet på vanliga datorer.

Läste en artikel om förväntad utveckling på CPU-marknaden från 2012 igår (tror det var ExtremeTech) där man insåg att antalet CPU-kärnor inte kommer att öka speciellt fort på "vanliga" datorer men man var övertygad om att 4-8 kärnor skulle vara standard för Intel inom några år. Idag ser vi snarare att Intel lägger absolut största prioritet på 2-kärniga modeller, mobila CPUer med 4-kärnor hade rätt låg prioritet för Haswell och för Brodwell har man ju knapp hört något alls än. Däremot har Xeon-serien haft en rejäl utveckling mot många kärnor (18st för tillfället).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

När det gäller tekniska framsteg för grafikkort så får du gärna utveckla?
AMD gör riktigt bra grafikkort, i mitt tycke gör dom bättre grafikkort än Nvidia i dagsläget. (Vill inte blossa upp till någon fanboy-grej)
Tycker det är konstigt att Nvidia har så stor del av kakan som dom har. Skulle iaf inte säga att det är fel på AMDs tekniska framsteg inom gpu-området, snarare att dom borde kolla över marknadsföringen om dom vill sälja mer.

Hittills ja men nu gäller det att ha något att sätta emot Maxwell men framför allt kommande Pascal som är/verkar bli stora tekniska framsteg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av DemonsHalo:

De ger er bäst prestanda för billigast pris.

Alltså vad röker du egentligen?

Permalänk
Medlem

Förvisso avskyr jag företag som har monopol på saker, ty de har en tendens att strunta i sina kunder. Se bara på Microsoft och Windows 8. Och jag hoppas verkligen att Intel får konkurrens. Riktig konkurrens. Men jag är faktiskt böjd att hålla med Intel om följande:

”We’re actually ahead of the industry.”

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det är AMD fel att jag köpt Intel processorer de senaste åren, och Intels förtjänst. Så långt kan jag säga...

Permalänk
Medlem

....intel har mutat...därav dagens situation. Jo tjena hur länge ska dom få sota för det? I all evighet? Skulle FN aldrig hävt sanktionerna mot Tyskland pgr av att dom skulle straffas för ww2.

Applicera inte svenskt tankesätt när ett bolag utomlands (framförallt USA) bankar sig för bröstet och vrålar ut hur bra dom är och hur dåliga konkurrenterna är.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det är väl inget märkvärdigt med det?

Intel är snabbare på typ allt gentemot AMD, sen när såg jag senast AMD komma med en helt ny sockel? Ny CPU? "Revolutionerande ny"

Haha typ aldrig på många år, ja inte sen Bulldozer, men den vart en flopp. AMD för mig inom CPU är ointressanta, därför föredrar jag Intel, som med nästa uppgradering för mig lär bli Skylake-E 2017 nog.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OpenCL är både ett språk och en runtime för att programmera massivt parallella system som GPUer, MIC och utnyttja vektorenheter i dagens CPUer (SSE/AVX). Detta fungerar väldigt bra för problem som är s.k. dataparallella.

Finns en rad mer eller mindre effektiva språk och tillägg till existerande språk för att hantera problem som innehåller delproblem som sinsemellan är oberoende. Exempel är alla s.k. fork-join ramverk som existerar. C# har explicit stöd för via TPL, men tyvärr är det väldigt ineffektivt. Som tur är finns Java fork-join, C/C++ OpenMP eller Cilk+ som alla är alla mogna och väldigt effektiva sådana ramverk.

Det verkliga problemet är att de flesta uppgifter man typiskt ställs inför på "vanliga" datorer varken är dataparallella eller passar fork-join speciellt väl
Och det är detta faktum + Intel aldrig gick ifrån en design där man prioriterar enkeltrådprestanda över allt annat som gjort dem till det enda rimliga valet på vanliga datorer.

Läste en artikel om förväntad utveckling på CPU-marknaden från 2012 igår (tror det var ExtremeTech) där man insåg att antalet CPU-kärnor inte kommer att öka speciellt fort på "vanliga" datorer men man var övertygad om att 4-8 kärnor skulle vara standard för Intel inom några år. Idag ser vi snarare att Intel lägger absolut största prioritet på 2-kärniga modeller, mobila CPUer med 4-kärnor hade rätt låg prioritet för Haswell och för Brodwell har man ju knapp hört något alls än. Däremot har Xeon-serien haft en rejäl utveckling mot många kärnor (18st för tillfället).

Saken är, meningen med CPU är så mycket kraft som möjligt på så lite kärnor som möjligt.

GPUer är klart flera hundra gånger starkare än CPUer, men om allting kan programmeras till GPU med samma effektivitet vad är meningen med CPUer?

Tror inte att CPUer kommer fortsätta öka kärnor, däremot GPUer kan få mer frihet i programmeringsvärlden.

Nu lär jag få kritik att min logik är CPU=Nedbantade kärnor i hög klockfrekvens vilket är såklart fel, poängen är att GPUer kan uträkna flera hundra eller tusen gånger snabbare än CPUer och att öka antal kärnor löser inte mycket i dagens programmeringsvärld.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är AMD fel att jag köpt Intel processorer de senaste åren, och Intels förtjänst. Så långt kan jag säga...

Så långt (kan jag gå)/(Så mycket) kan jag säga, friskt blandat där ;).

OnT: Hoppas att Zen ger Intel en knäpp på näsan!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

....intel har mutat...därav dagens situation. Jo tjena hur länge ska dom få sota för det? I all evighet? Skulle FN aldrig hävt sanktionerna mot Tyskland pgr av att dom skulle straffas för ww2.

Applicera inte svenskt tankesätt när ett bolag utomlands (framförallt USA) bankar sig för bröstet och vrålar ut hur bra dom är och hur dåliga konkurrenterna är.

medans jag håller med att de inte kan skylla på det för alltid,
så ÄR det stor skillnad vilken tillväxt de olika företagen har, om intel drog in drösvis med pengar så de kunde lägga mer på R&D än amd och det leder till att de får fler kunder vilket innebär att kassorna blir ännu större, jag tror många som pekar på muthärvorna och intels fulspel menar på vilken potentiell snöbolls effekt detta kunnat ha, e.u:s böter betydde inte alltför mycket då de redan hade ett massivt försprång hos konsumenter,

och det är klart som fan de är "Marknadsledande" när marknaden består av två mycket mindre bolag och ett väldigt mycket större än de andra, skulle andra få x86 licensen kan man ge sig fan på att vi skulle se något som iaf var upp to par om ca 5 år,

pfft, vi är marknads ledande men ingen annan får använda x86 licensen och vi har bara 2 betydligt mindre konkurrenter, så vi är bäst,

jag tycker inte det är så imponerande, hade licensen varit fri för företag att licensiera hade det varit imponerande om de kunde slå företag som apple, t,ex att köra över en konkurrent som har mindre omsättning än ens R&D är inte lika imponerande,

det är lätt att säga att man är bäst när man är större än de två enda konkurrenterna tillsammans;)

Permalänk
Medlem

Sitter det Intel proppar i spelkonsollerna?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Helllodar:

Saken är, meningen med CPU är så mycket kraft som möjligt på så lite kärnor som möjligt.

GPUer är klart flera hundra gånger starkare än CPUer, men om allting kan programmeras till GPU med samma effektivitet vad är meningen med CPUer?

Tror inte att CPUer kommer fortsätta öka kärnor, däremot GPUer kan få mer frihet i programmeringsvärlden.

Nu lär jag få kritik att min logik är CPU=Nedbantade kärnor i hög klockfrekvens vilket är såklart fel, poängen är att GPUer kan uträkna flera hundra eller tusen gånger snabbare än CPUer och att öka antal kärnor löser inte mycket i dagens programmeringsvärld.

GPU har extremt hög peak-prestanda, men den går bara att använda på ett väldigt smalt område: dataparallella problem där antalet datapunkter är relativt högt (>miljoner). Märks mycket väl när man leker lite med OpenCL, väldigt många OpenCL-program går faktiskt snabbare att köra på CPU-delen (som då använder SSE/AVX) än att köra det på GPU-delen. Det som är uppenbart rätt i OpenCL är att man faktiskt rent logiskt skriver program på ett lite annorlunda sätt, ett sätt som gör det otroligt mycket enklare att skapa program som effektivt kan köra på system med massor med CPU-kärnor jämfört med om man skulle försöka göra det med traditionella språk som C++, C#, Java etc.

Tror CPUer för skrivbordet kommer stanna på 2 (med SMT, eller HT som Intel kallar det) för den stora majoritet, problemet är att det är slut på idéer kring hur man kan öka prestanda någon relevant mängd. Det borde å andra sidan ge de andra chans att komma ikapp, men där är problemet att det är mycket enklare att öka antal CPU-kärnor än det är att designa en CPU-kärna som utför mycket per klockcykel och ändå kan klockas högt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GPU har extremt hög peak-prestanda, men den går bara att använda på ett väldigt smalt område: dataparallella problem där antalet datapunkter är relativt högt (>miljoner). Märks mycket väl när man leker lite med OpenCL, väldigt många OpenCL-program går faktiskt snabbare att köra på CPU-delen (som då använder SSE/AVX) än att köra det på GPU-delen. Det som är uppenbart rätt i OpenCL är att man faktiskt rent logiskt skriver program på ett lite annorlunda sätt, ett sätt som gör det otroligt mycket enklare att skapa program som effektivt kan köra på system med massor med CPU-kärnor jämfört med om man skulle försöka göra det med traditionella språk som C++, C#, Java etc.

Tror CPUer för skrivbordet kommer stanna på 2 (med SMT, eller HT som Intel kallar det) för den stora majoritet, problemet är att det är slut på idéer kring hur man kan öka prestanda någon relevant mängd. Det borde å andra sidan ge de andra chans att komma ikapp, men där är problemet att det är mycket enklare att öka antal CPU-kärnor än det är att designa en CPU-kärna som utför mycket per klockcykel och ändå kan klockas högt.

Quantum Datorer tror jag ska lösa detta.

Sen är jag osäker om krympning och effektivitet kan gå så mycket mer, vi lär ju slå till en bottleneck snart.

Enligt mig så ligger problemet i programmeringen som begränsar oss, det måste ju finnas mer effektiva metoder för flera kärnor.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Hjälpsam

Har fyra datorer hemma samtliga utan Intel.
skulle jag köpa nytt i dag, skulle det också bli en med AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Om man nu har sagt detta som det står i rubriken är det riktigt illa men inte direkt förvånande. Vet inte hur man ska tolka källan dock för det som används som rubrik där och även i denna nyheten verkar inte vara ett direkt citat från den dom intervjuade om detta som jag uppfattar det.

Däremot har marknaden för PC stagnerat tack vare att AMD haft det svårt att konkurrera samt att Intel verkar ha flyttat sitt fokus till strömsnålare processorer istället för mer prestanda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xpanterx:

Så långt (kan jag gå)/(Så mycket) kan jag säga, friskt blandat där ;).

OnT: Hoppas att Zen ger Intel en knäpp på näsan!

Hoppas att Zen ger Intel en spark på pungen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik18045:

Intel bygger monopol på PC marknaden. Hoppas de inte köper upp amd....

AMD kom mer eller mindre till för att undvika monopol från USAs iniativ om jag inte minns fel. så att Intel köper upp AMD är en omöjlighet i praktiken.

Skrivet av fantomsmurfen:

Tyvärr kan det nog vara slutet för AMD om några år om de inte lyckas med att göra stora tekniska framsteg. Och det gäller både processorer och grafikkort.

AMD leder tecknologin vad gäller GPU och APU. Har du missat 970 skandalen? Det enda nVidia har att komma med är att de gör strömsnåla chip. Så ok nVidia har hela gaming-laptop segmentet. Men AMD leder annars. (vem spelar på laptops hur som helst egentligen?)

AMD leder i övre mellansegmentet med 290X och kommer snart ta tillbaka absoluta prestandatoppen med 390X.

Maxwells segertåg blev väldigt kort helt enkelt.

Kaveri är den bästa APUn (glöm Iris-pro som ingen i praktiken använder). Carrizo kommer bli ännu bättre dock bara till laptops tyvärr innan FM3 kommer.

Permalänk

Jag håller med Intel om att dom är före dom andra. Och det hade varit jävligt bra om inte Intels styrelse tagit beslutet att låta nått asiatiskt företag få tillverka x86-CPUer (som dom gjorde för några månader sen).

Är dessutom orolig för att ARM ska bli allt för bra inom dom närmsta åren.
Om ARM tar över kommer det bli ett enormt bakslag för västvärlden, även om dom ägs av brittiska ARM holdings.
Vi i väst kan inte konkurrera med kineserna/sydkoreanerna för det är för dyrt (=sociala skydd, levnadsstandard, miljöskydd, osv) och vi betalar våra teknologi-licenser istället för att åka snålskjuts på piratkopierad IC.
Om ARM tar över så kommer intresset för Windows att svalna, och väst förlorar då både MS och Intel.
Kanske finns dom som inte tycker att det påverkar Sverige, men det gör det i allra högsta grad eftersom USA är riktigt bra kunder av Sverigeproducerade produkter, till skillnad från "fjärran östern"-länderna som skiter i våra produkter och bara är intresserade av våra patent o bara köper våra företag.
Vi börjar bli ordentligt urholkade här i väst.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Finns ganska stränga regler gällande konkurrens i USA.
Intel hade inte fått köpa AMDs CPU-division även om AMD (mot all förmodan) hade gått med på det.

Fast frågan är hur länge man egentligen kan skylla på detta.
AMDs processorer har fortfarande sämre enkeltrådad prestanda än Intelprocessorer som är över 5 år gamla. Det måste ligga fler orsaker bakom.
(Jag försvarar inte vad Intel gjorde, det var svinaktigt.)

Dirk Meyer. Han var en bra ingenjör, en av legenderna från DAC som tog fram Alpha och sen var de ledande med Athlon-processorerna. Sen började han få högre positioner och då gick det utför. Sades att han hade en hetsig attityd lite i stil med Steve Ballmer, och snålade in på utvecklingsverktygen. Många duktiga ingenjörer tröttnade och stack. Bulldozer var hans baby, därför som AMD körde så länge på det utan att verka fundera över att byta spår trots uppenbara problem. Ingen vågade säga emot pga hans meriter. Därför som VD-bytet och utannonsering av arkitekturbytet kom ganska kort efter varandra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Dirk Meyer. Han var en bra ingenjör. Sades att han hade en hetsig attityd lite i stil med Steve Ballmer, och snålade in på utvecklingsverktygen. Många duktiga ingenjörer tröttnade och stack.

Fan. Och liknande mentalitet hörde man om Steve Jobs men han kanske var mer like-able och kom undan med sitt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Beränk att det var inom CPU sidan Intel slog sig för bröstet på GPU sidan befinner sig Intel på stenåldern!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

AMD leder tecknologin vad gäller GPU och APU. Har du missat 970 skandalen? Det enda nVidia har att komma med är att de gör strömsnåla chip. Så ok nVidia har hela gaming-laptop segmentet. Men AMD leder annars. (vem spelar på laptops hur som helst egentligen?)

AMD leder i övre mellansegmentet med 290X och kommer snart ta tillbaka absoluta prestandatoppen med 390X.

Maxwells segertåg blev väldigt kort helt enkelt.

Kaveri är den bästa APUn (glöm Iris-pro som ingen i praktiken använder). Carrizo kommer bli ännu bättre dock bara till laptops tyvärr innan FM3 kommer.

På GPU sidan har det gått rätt bra hittills men mer prestanda/watt som Maxwell gett betyder att man kan plocka ut ännu högre prestanda om man vill. Och enligt nVidia verkar Pascal redan vara klappat och klart för att bli ännu ett stort tekniskt framsteg. Så det är verkligen upp till bevis för AMD nu om de ska ha något att svara med. Sen kan säkert AMD leva vidare på andra områden men när det gäller topp-prestanda vad gäller CPU och GPU så börjar det vara upp till bevis.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Beränk att det var inom CPU sidan Intel slog sig för bröstet på GPU sidan befinner sig Intel på stenåldern!

Skrivet av Pudeln:

Kaveri är den bästa APUn (glöm Iris-pro som ingen i praktiken använder). Carrizo kommer bli ännu bättre dock bara till laptops tyvärr innan FM3 kommer.

Tyvärr (sett ur konkurrensperspektiv) stämmer inte ens det längre, Intels GPUer är numera snabbare med en TDP på 15W än vad AMD fixar på 35W. Går man högre i TDP är fortfarande AMDs iGPUer snabbare (om man ignorerar Iris-pro), men marknaden för APUer i stationära är ju så liten att den statistiskt sett inte finns

Den snabbaste Kaveri-plattform som finns för bärbara enheter är FX-7600P (35W), den är ungefär lika snabb som iGPU i Haswell U och klart långsammare än Broadwell U (U-modellerna är de med TDP 15W).

Resultat för FX-7600P i 1366x768
Resultat för Broadwell U i 1280x1024.

Ta Bioshock t.ex., Broadwell U har högre absolut FPS trots att den måste hantera 25% fler pixels.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är AMD fel att jag köpt Intel processorer de senaste åren, och Intels förtjänst. Så långt kan jag säga...

Och Intels fel att jag köper AMD. Hade inte Intel varit så överlägsen på marknaden hade jag nog köpt Intel istället..

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Helllodar:

Quantum Datorer tror jag ska lösa detta.

Sen är jag osäker om krympning och effektivitet kan gå så mycket mer, vi lär ju slå till en bottleneck snart.

Enligt mig så ligger problemet i programmeringen som begränsar oss, det måste ju finnas mer effektiva metoder för flera kärnor.

Kvantdatorer är ett annat exempel på enheter som är extremt bra på ett väldigt smalt område, t.ex. blir i princip alla dagens alla asymmetriska krypton värdelösa när/om man lyckats bygga en lite mer avancerad kvantdator. Men det är ingen realistisk ersättare till dagens generella CPUer.

Det du skriver i sista mening är precis det tankesätt som varit Intel till väldigt mycket hjälp då i stort sett hela marknaden gick mot enklare CPUer med flera kärnor medan Intel fortsatte sin inriktning mot enkeltrådprestanda till mer eller mindre vilken kostnad (i transistorer) som helst. Den enda hårda begränsning Intel har i sina designer för tillfället är att varje N% ökning i prestanda får maximalt öka strömförbrukning med N/2%, det gäller ALLA modeller.

Det många verkar missat är att lagar som Ahmdals lag är optimistisk, det är den absolut bästa skalning man teoretiskt kan få givet kvoten mellan seriell-del och parallell-del i ett problem. I praktiken skalar det alltid sämre då ett antagande i Ahmdals lag är att kostnaden för den seriella delen är konstant med ökande antal CPU-kärnor, men i praktiken ökar typisk de saker man gör i den seriella delen när antal kärnor ökar (i alla fall upp till ~10 kärnor, den minskar aldrig)! Och funderar man över vad Ahmdals lag säger så inser man rätt snabbt att >4 CPU-kärnor inte kommer vara svaret på högre prestanda i mer generella uppgifter (i..e i "vanliga" datorer).

Finns många problem som rent teoretisk kan delas upp i många delar, men rätt fundamentala fysiska egenskaper, som t.ex. ljusets hastighet, sätter idag hårda begränsningar för detta då kostnaden att samordna över CPU-kärnor (som typiskt är merparten av den seriella-delen när man använder Ahmdals lag) inte går att göra mindre och den blir i väldigt många praktiska fall en signifikant del av totala kostnaden av att utföra beräkningen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nog har utveckling på x86-fronten gått segt! Jag kör fortfarande på min urgamla I7-920. Jag har inga behov av att uppgradera.