Svenska VR-glasögonen Moggles på Indiegogo

Permalänk
Melding Plague

Svenska VR-glasögonen Moggles på Indiegogo

Ett par VR-glasögon som får plats i fickan är svenska Moggles recept för framgång inom virtuell verklighet. Nu startar en finansieringskampanj på Indiegogo.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stämning från Square Enix in 3... 2...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kul!

Men känns fortfarande som att man inte skulle vilja dra på ett par sådana på pendeltåget...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Kul!

Men känns fortfarande som att man inte skulle vilja dra på ett par sådana på pendeltåget...

Jo, om man typ vill bli rånad eller något...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns det inte för många sånna här projekt nu?
Hur skiljer sig det här från Samsung Gear VR?
Allt de gör är alltså ett par skidglasögon man kan sätta mobilen i, och en billig blåtandskontroll?

Har någon mäklare någon liknande QuicktimeVR-visning av sina objekt som de visade i videon?

Permalänk
Medlem

Alla försöker casha-in på VR hypen, men bara Riften kommer ju gå vidare. Resten skräp som det här kommer ju va bortglömt 1 månad efter release.

Permalänk

tyckte att jag läste nått om VR till iphone...just det ja!!!

http://www.sweclockers.com/nyhet/20073-apple-patenterar-vr-gl...

Godnatt Moggle för iphone 6.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dioxys:

Finns det inte för många sånna här projekt nu?
Hur skiljer sig det här från Samsung Gear VR?
Allt de gör är alltså ett par skidglasögon man kan sätta mobilen i, och en billig blåtandskontroll?

Har någon mäklare någon liknande QuicktimeVR-visning av sina objekt som de visade i videon?

Känns ungefär som när man ser reklam för den 10e 1024x600pixlar surfplattan för ett par hundralappar.

Frågan man alltid ställer sig är, vem köper en sådan där? Uppenbarligen måste det vara fler än vad man tror.

Permalänk
Medlem

Finns ingen framtid för denna produkt, backarna kan lika gärna göra en härlig brasa av pengarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Finns det inte för många sånna här projekt nu?
Hur skiljer sig det här från Samsung Gear VR?
Allt de gör är alltså ett par skidglasögon man kan sätta mobilen i, och en billig blåtandskontroll?

Har någon mäklare någon liknande QuicktimeVR-visning av sina objekt som de visade i videon?

Det är ju bra med alternativ då blir de bättre eftersom de måste tävla om dina pengar. Sen är det ju tråkigt om alla måste välja samma oavsett vad de prioriterar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moggles VR

Hey!
Joakim från moggles här! Jag saxar in några kommentarer som jag skrev på febers artikel.

Vi försöker inte att konkurrera med GearVR/Oculus, det vore självmord. Vi tycker att det finns ett gap att fylla i segmentet mellan Cardboard och GearVR. Det finns ju liknande lösningar där också, men inte som en komplett enhet: ihopfällbar, portabel med handkontroll, vår lösning för webb-innehåll kommer också att underlätta att hitta/dela/browsa det "lättare" innehållet: videos, streams i panorama, enklare spel osv. Moggles är ett prisvärt och komplett VR-system med genomtänkta lösningar.

Upplevelsen är riktigt bra redan idag. Och när VR får fart på riktigt så finns det ju en anledning för telefontillverkarna att bygga in sensorerna direkt i telefonen, öka frameraten på displayer och lägga vissa funktioner djupt i Android. Då står man där med ett onödigt dyrt GearVR och man har sålt/kastat bort sin Note4. Moggles behöver inte uppdateras hårdvarumässigt när du byter tele. GearVR kostar ~$300 och en Note4 $800, blir ganska mycket pengar om man inte redan har en Note4...

Marknaden kommer att bli stor (riktigt stor!), bara panoramafilm-delen kommer att bli revolutionerande. Hollywood har börjat producera fullängdsfilmer i panorama, Youtube stödjer panoramafilmer osv. Det är en stor bransch som sluter upp bakom detta nu.

Det finns lika många ögon som öron i världen och det finns ordentligt många hörlurstillverkare men ett fåtal VR-headsettillverkare

Permalänk
Moggles VR

Ett till:
Oculus Rift är ju lite svår att jämföra med då den kan renderas av en fet gamingdator. Skärmen är samma som i Note3 -> sämre upplösning än Note4, LG G3 osv (som går att köra i Cardboard och Moggles).

I jämförelsen Moggles - Cardboard är det ju också skillnad. Moggles är en produkt som är tänkt att användas av slutkonsumenter och är inte en flergångsartikel för att testa VR. Cardboard är grymt på så sätt att många har testat mobil VR nu och det utvecklas en hel del innehåll, det har triggat området ytterligare. Men den är ju inte tänkt att sitta hemma och kolla på en 2-timmars film med el dyl.

GearVR vs Moggles: Jag hävdar att det hårdvarumässigt inte skiljer så mycket mellan GearVR och Moggles. Det bästa de gjort är att modifiera OS så att skärmen "flashas", detta motverkar att bilden "smetas ut" lite vid hastiga rörelser. I inlägget nedan resonerar jag kring deras val av externa sensorer och att det går att få lika bra headtracking genom att optimera algoritmerna som läser telens inbyggda sensorer.

GearVR har en handkontroll som inte ingår i priset av $300. GearVR passar bara Note4, så om två år när Note4 är trött så köper man nytt headset och telefon. Hårdvaran är ju inte uppgraderingsbar på samma sätt som mjukvaran. Med Moggles/Cardboard sätter man in sin nya feta telefon och så har man den senaste prestandan även i sitt headset.

Permalänk
Moggles VR

Mer, ber om ursäkt om man inte alltid förstår frågan bakom svaret:

Vi har ju experimenterat en hel del med tekniken (obviously) och angående sensorerna så är det mer mjukvaran (sensorfusionen mellan accelerometer och gyro) som står för bra headtracking, det är inget lagg i rådatan från en sensor och de ger liksom framerates mätta kHz (mer än tillräckligt om man vill ha 60-120fps tracking). Jag tror att anledningen till att de valt att ha externa sensorer i headsetet mestadels är för att låsa till sin plattform (Samsung/MilkVR/Oculus platform) och på så sätt ha kontroll på (och därmed intäkter från) innehållet.

Permalänk
Moggles VR

Svårt att säga. Men om man tänker skillnaden mellan systemen:

GearVR: Rådata från sensorer -> extern beräkningsenhet som ger vinkel ist för rådata -> till telens OS via USB -> OS ger data till en app som uppdaterar skärmen genom OS.

Andra: Rådata från sensorer -> till telens OS via direkta I/O-pinnar och drivers -> OS ger app rådata -> appen beräknar vinklar och uppdaterar skärmen via OS.

Att det är just råoutput från sensorerna som ger fördröjningen har jag svårt att tänka mig då de är mycket snabbare än 100Hz. Att skicka datan via I/O eller USB tror jag inte skiljer nämnvärt heller.

Om OS kunde göra beräkningen data->vinkel på riktigt låg nivå samt "flasha" skärmen på samma sätt som Samsung har gjort i sin kärna i Note4 så skiljer det inte just. Jag tror att det mer är app-stadiet som tar tiden. Det finns ju begränsningar i OS hur snabbt man genom appar kan komma åt hårdvarudata genom drivers tex. Typ som att webbläsare är strypta till 60fps.

Man kan ju också tänka sig mer kreativa lösningar, tex att appen renderar ut en för stor bild för att passa i skärmen och att kärnan sedan renderar ut displayens storlek från tittvikeln. Då kan man ha en högre fps inom ett visst stort synfält och en lägre fps på app-nivån.

Det vore intressant att experimentera med detta genom att koda kärnan, men där är jag tyvärr fel person.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt emot såna här värdelösa lösningar där man använder telefoner som display. Det ger en värdelös upplevelse jämfört med Oculus där man har gjort mycket för att minska latens och åksjuka, saker som inte går att göra utan att modifiera displayen.

Pengar i sjön om ni frågar mig. Nöjer man sig med sånt här skit så kan man lika gärna göra en egen för under hundralappen. Är man inte tillräckligt händig eller helt enkelt inte orkar så kan man beställa färdiga Google Cardboards för drygt 200kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju bra med alternativ då blir de bättre eftersom de måste tävla om dina pengar. Sen är det ju tråkigt om alla måste välja samma oavsett vad de prioriterar.

Visst är alternativ bra, men det är dåligt när alla använder varsitt system. Man märker redan nu vilken skillnad det är på utbud när det kommer till Rift, Durovis Dive, GearVR och Cardboard. Det minsta vi behöver nu är ännu en aktör som kör sitt egna race. Det vi behöver är en öppen standard som alla rättar sig efter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moggles VR

Om man vill läsa "svaren" i sitt sammanhang kan man göra det här:
http://feber.se/pryl/art/320891/moggles__svensk_vrlsning/

Vill man att fler ska kunna läsa så har vi även en tråd på Reddit:
http://www.reddit.com/r/virtualreality/comments/2w7h0l/moggle...

Vi svarar gärna på frågor och tar åt oss av konstruktiv kritik. Diskussion är bra, man får gärna ha en motivering till sin åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Visst är alternativ bra, men det är dåligt när alla använder varsitt system. Man märker redan nu vilken skillnad det är på utbud när det kommer till Rift, Durovis Dive, GearVR och Cardboard. Det minsta vi behöver nu är ännu en aktör som kör sitt egna race. Det vi behöver är en öppen standard som alla rättar sig efter.

Kände samma sak.

Lösningar där man använder telefoner som display, känns som ett stort minus.

Pengar-i-sjön-känslan får jag med!
När det gäller VR-fronten så känner jag att Rift är ett säkert kort, där man kan gå "all in" och bli riktigt nöjd.

Resten, med telefoner som display till VR tror jag kommer att hamna i en låda o samla damm. Men det är vad jag tror, kan mycket väl ha fel, men har svårt att tro det!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Visst är alternativ bra, men det är dåligt när alla använder varsitt system. Man märker redan nu vilken skillnad det är på utbud när det kommer till Rift, Durovis Dive, GearVR och Cardboard. Det minsta vi behöver nu är ännu en aktör som kör sitt egna race. Det vi behöver är en öppen standard som alla rättar sig efter.

Låter dumt att fixa en standard att följa så tidigt. Bättre att företag testar och misslyckas eller lyckas sen fixar man en standard efter de mer lyckade lösningarna. Men själv är jag inte direkt sugen på VR alls.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Ful som stryk!

Permalänk
Moggles VR

Det är för tidigt för att det ska finnas en standard i VR, tekniken är inte tillräckligt beprövad än. Det kommer att vara lite spretigt till en börjat (idag är det väldigt diversifierat).

Vi tror (uppenbarligen) att det finns en marknad för mobil VR och vi tycker att det är såhär den ska vara. Vi har jobbat med den här lösningen i 2 år, innan de flesta andra mobila headseten fanns. Vi hade kunnat släppa en Durovis-lösning för över ett år sedan men vi tyckte inte att den dög. Det behövs input, användarvänligheten var inte där, vi tycker inte att innehåll ska vara i tusen appar osv. Samsung går väl åt rätt håll, men de låser ju in allt i sin plattform, det blir ingen standard av att Apple och Samsung ska kriga kring en plattform.

Spel är ju naturligtvis viktigt för VR. Spel har drivit utvecklingen inom all 3d-rendering, gamers är "early adopters" osv. Men tänker man ett steg längre så inser man ju att tekniken kommer att kunna uppskattas av alla på ett eller annat sätt. Det är få teknologier som får ett sånt genomslag. Vi har demat för alla åldrar, äldre damer som inte ens har en dator/mobiltelefon inser ju direkt vad man kan/vill göra med VR.

Från kommentar kring innehåll på Sweclocker-Facebook:
VR är så mycket mer än att kliva in i verklighetstrogna realtidsrenderade spel/miljöer. Själva teknologin är ett interface till massor av innehåll. Hollywood har tex börjat producera fullängds panoramafilmer, lågpolygonspel går att rendera i tillräcklig hastighet på telefoner redan idag (tex Minecraft) osv. Dagens telefoner räcker gott och väl till mycket VR-relaterat innehåll och morgondagens teles kommer ju givetvis att vara ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogglesVR:

Vi svarar gärna på frågor och tar åt oss av konstruktiv kritik. Diskussion är bra, man får gärna ha en motivering till sin åsikt

Välkommen till Swec och cred till dig/er att ni svarar här!

konstruktiv kritik är bra

Varför inte starta en tråd i rätt forum index sen, så att alla svar/frågor kan besvaras.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låter dumt att fixa en standard att följa så tidigt. Bättre att företag testar och misslyckas eller lyckas sen fixar man en standard efter de mer lyckade lösningarna. Men själv är jag inte direkt sugen på VR alls.

Oculus är redan en lyckad lösning och den rätta vägen att gå just nu. Alla andra billiga och enkla lösningar är bara skit. Det är lite som att jämföra polariserad 3D med anaglyfisk 3D. Man får 3D effekten med anaglyfisk 3D, men man får också dåliga färger och huvudvärk.

En öppen standard är öppen för alla att utveckla. Så det stänger inte ute nya lösningar som kan göra upplevelsen bättre. Det finns mängder med alternativ där en standard inte har inneburit ett hinder för andra utvecklare. Ett exempel är Android där alla kan göra sina egna enheter på sitt sätt men där man i slutändan har en gemensam kompatibilitet.

Med en öppen standard så hade en produkt som Moggles varit en betydligt intressantare produkt. Men nu är det ett osäkert kort då ingen vet om utvecklare kommer stöda den eller inte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ha, kom precis och tänka på Inception stunden innan den snurrande grunkan kom i bild. Idén är riktigt spännande, tänk vilka möjligheter det finns bortom att lägga bud på lägenheter, främst syftar jag på all möjlig form utav utbildning som hade kunna nyttjas.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Lösningar där man använder telefoner som display, känns som ett stort minus.

Paniken som uppstår när någon ringer..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Köpte ett par plastiga liknande på ebay för 140:- dock utan dosa! - Kom fram till att min LG g3 är alldeles för slö för att ge en vettig upplevelse. Om det funnits något bra sätt att få ut bilden från datorn till telefon utan latecy så hade de ju gått ligga på ryggen i sängen o spela pc-spel , det hade ju vart nått

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant alternativ helt klart med tanke på att det är endast telefon som man kan byta ut ifall T ex skärmen inte räcker upplösningsmässigt, eller att den är för sliten helt enkelt och inte kommer orka med.

Undrar dock en sak så som man sett den nu, kan man använda andra kontroller än den som visas?
Ifall man nu behöver fler knappar än de på kontrollern ni visat ?
T ex Moga's olika kontroller och diverse bluetooth kontroller som folk kanske redan har som funkar på android?

Har ni kikat vidare på om ni skulle kunna få den att agera som en andra skärm istället där man ser innehållet som annars visats på datorns skärm (Typ remote desktop ?).

(Med en Chrome Cast liknande funktion där mobilen visar skärmen till en tv, eller datorskärm som den är inkopplad i.
Fast tvärt om från datorn som speglar bilden till mobilen istället för lite mobilt spelande på T ex Left 4 Dead, Team Fortress 2 och diverse racingspel)
Kanske funka som remote desktop så man styr spelet på håll fortfarande medans datorn gör det tyngre jobbet?

Hade nog varit lite mer publicitet och ha lite extra funktioner som detta som får er att stå ut lite extra från de andra kan jag tänka mig istället för endast vr headset ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Känns ungefär som när man ser reklam för den 10e 1024x600pixlar surfplattan för ett par hundralappar.

Frågan man alltid ställer sig är, vem köper en sådan där? Uppenbarligen måste det vara fler än vad man tror.

Skrivet av The_Fatrix:

Köpte ett par plastiga liknande på ebay för 140:- dock utan dosa! - Kom fram till att min LG g3 är alldeles för slö för att ge en vettig upplevelse. Om det funnits något bra sätt att få ut bilden från datorn till telefon utan latecy så hade de ju gått ligga på ryggen i sängen o spela pc-spel , det hade ju vart nått

Jag har en liknande fast den heter durovis dive. Funkar klockrent med Lg G3 i 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Ultimate Gimmick, Kan inte börja med portabel VR innan vi fått en bra stationär VR lösning

Permalänk
Medlem

VR som bygger på att man använder en telefon eller surfplatta, tror jag inte ett skvatt på.

Kanske om några år om telefoner/plattor har displayer med 8K och tillräcklig hårdvara för att kunna driva detta utan problem, men idag inte en chans.

VR med dedikerade små skärmar 2 x 4K eller bättre samt grafikkort kapabla att driva detta med höga Hz minst 60hz per skärm, då kan VR bli nått, men tills dess är det bara att glömma mer eller mindre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300