Piratkopiering och kopieringsskydd

Permalänk
Inaktiv

Som tidigare försöker företagen undertrycka individens frihet till innovation och kreativitet för att de ska kunna bibehålla förbrukningssamhället som förstör vår värld.

De vill låsa upp oss så de kan tjäna pengar på vårt beroende av deras på tvingade och överprissatta produkter utan hänsyn till vår hälsa eller miljö.

3D skrivarna kan vara räddningen för ett mer hållbart konsumtionssamhälle där vi har 3D skrivare till de minsta små prylarna upp till att bygga hela hus.

Revolutionen kommer börja på allvar c:a 2020 och 50 år senare kommer världen se väldigt annorlunda ut mot vad den gör idag typ som industrialismen förändrade världen för över 100 år sedan.

Vad kommer den nya eran heta, individualismen kanske. En ny tid där vi inte längre är beroende av industrin som idag.

Tyvärr finns det många giriga människor med massiva förmögenheter som kommer skapa oro och till och med krig för att göda sina feta bankkonton och försöka stoppa en övergång till individualismen.

Inte omöjligt att ett nytt världskrig är så långt borta, inte bara på grund av detta utan många olika anledningar som bubblar här och där. När det väl börjar gå utför kommer det inte gå att stoppa.

Vi är redan snart upp i 8 miljarder människor på vårt lilla klot och när vi kommer över 12 miljarder är smärtgränsen nådd, vi måste då förändra hela vårt samhälle eller så kommer världen som vi känner den i dag att upp höra på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dra0mz:

Judas priest "Breaking the Law" <3

Hoppas du sett denna:

Den matchar ju tillåmed sammanhanget ännu bättre då han sjunger om "Copyright law"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Med någonting bra som ersätter något gammalt kommer också något nytt dåligt. Färre olika företag, färre jobb osv. Det kan bli en dyster framtid

Hur är det en dyster framtid att det krävs mindre mänskliga arbetstimmar för att ha lika hög eller högre produktivitet?
Det är väl helt fantastiskt???

Permalänk
Medlem

Ja privat kopieringen är döende. Men fildelning är inte helt död än utan lever och växer till viss del.

netflix och viaplay kan inte än slå, kvalitén på filmer på dessa sidor, dessutom utbudet är bra mycket större.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur är det en dyster framtid att det krävs mindre mänskliga arbetstimmar för att ha lika hög eller högre produktivitet?
Det är väl helt fantastiskt???

Färre jobb och fler folk som behöver jobb, tror du att det funkar att en stor del lever på bidrag eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Färre jobb och fler folk som behöver jobb, tror du att det funkar att en stor del lever på bidrag eller?

Nu känns det som att vi kommer ifrån ämnet lite men för all del.
Det är mer en fråga om att fördela jobben. På 1800-talet jobbade man ofta 10 timmar om dagen och lite kortare på lördagar, dvs sexdagarsvecka.

Om man låter ökad effektivitet leda till kortare genomsnittlig arbetstid och delar på jobben så är det väl bra för alla? 40 timmar per vecka har varit norm ganska länge nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Färre jobb och fler folk som behöver jobb, tror du att det funkar att en stor del lever på bidrag eller?

På vilket sätt tror du att införandet av en väl fungerande 3D-printer kommer skilja sig från den industriella revolutionen vad gäller påverkan på arbetsfronten?

Permalänk
Medlem

Tänk på alla transporter vi slipper, när allt (mer och mer, i vart fall) kan produceras lokalt. Det är ju väldigt positivt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

På vilket sätt tror du att införandet av en väl fungerande 3D-printer kommer skilja sig från den industriella revolutionen vad gäller påverkan på arbetsfronten?

Det har jag redan förklarat, varför ska alla upprepa samma frågor? Läs lite tack

Permalänk
Medlem

Varför fildelning? Jo för att det är enkelt.
Streamar mycket på Netflix, HBO, Google Music, Storytel.
Men är inte helt nöjd än, utbuden måste bli större för att jag skall sluta

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Hmm, när shogun 2 hade släppts beställde jag 2st DVD-skivor från någon bytik som jag hittade på pricerunner, för bara 200kr styck. Det var limted edition, medan SH2 kostade ca 460kr på steam och limited edition ca 540kr. Men 200kr för ett nyligen släppt spel samt att det var på DVD .. mycket billigt. Skulle inte DVD vara dyrare? och digitalt billigare? känns som att digitalt är mycket dyrare än vad det var förr.
Dessutom behöver jag inte DVD-skivan i när jag spelar SH2 eftersom jag bara skrev in KEYn i min steam account.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Varför fildelning? Jo för att det är enkelt.
Streamar mycket på Netflix, HBO, Google Music, Storytel.
Men är inte helt nöjd än, utbuden måste bli större för att jag skall sluta

streaming är efter med både kvalité och ljud med.

Skrivet av BigganD:

Hmm, när shogun 2 hade släppts beställde jag 2st DVD-skivor från någon bytik som jag hittade på pricerunner, för bara 200kr styck. Det var limted edition, medan SH2 kostade ca 460kr på steam och limited edition ca 540kr. Men 200kr för ett nyligen släppt spel samt att det var på DVD .. mycket billigt. Skulle inte DVD vara dyrare? och digitalt billigare? känns som att digitalt är mycket dyrare än vad det var förr.
Dessutom behöver jag inte DVD-skivan i när jag spelar SH2 eftersom jag bara skrev in KEYn i min steam account.

Har alltid varit så. Men vissa sidor säljer nycklar som är billigare än skiva (t.ex spelbutiken), jag brukar sällan handla på steam, utan bara skriver in nycklar där (som oftast är nycklar jag fått på mail).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Varför fildelning? Jo för att det är enkelt.
Streamar mycket på Netflix, HBO, Google Music, Storytel.
Men är inte helt nöjd än, utbuden måste bli större för att jag skall sluta

Artikeln verkar ju också missa att folk laddar ner och tar bort DRM skydden på itunes filmer och serier i flera år och det görs regelbundet i dag med och det har utökats till Netflix där man tex rippar via capture card och Playstation 3 i både 720 och 1080p som exempel.

Det finns dessutom gott om public trackers som är jämförbara med TPB om inte bättre om ni frågar mig men dessa får mindre publicitet.

Sedan ska vi inte tala om hur mycket privet trackers det finns och hur materialet där hittar ut till public trackers.

usent har används i åratal för att distrubuera filmer, serier, musik mm i hög kvalitet.

Piratkopierigen är långt från döende och den är definitivt inte svårare än någon streaming tjänst. Två musklick och man kan ha iTunes, Netflix rip utan DRM eller om man känner att man vill spendera lite mer banbred och disk utrymme varför inte en 1080p blu-ray rip på 12GB kanske med hi10 för bättre färg precision och bättre komprimering allt ett par mus klick bort on demand gratis eller varför inte hela blu-ray filmen eller en remux av den?

Folk kommer alltid piratkopiera, hårddiskar har ALDRIG varit så billiga som dom är i dag per GB och tillgängligheten är mycket större än någon "streaming" tjänst och kvalitet är bättre då man fritt kan välja blu-ray eller i vissa fall 4K material numera och ner efter smak och tycke.

Den dagen piratkopiering upphör är den dagen all media finns i ett bibliotek tillgängligt för alla utan restriktioner. Tills dess kommer folk piratkopiera både pga kostnadsskäl men även av den orsaken att mycket media enbart är tillgängligt som piratkopior då företagen ofta slutar sälja media när dess popularitet sjunker och hellre låser in det i ett valv tills det hamnar på modet igen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mycket bra och välskriven artikel!, var en fröjd att läsa!

Tack för den trevliga stunden man fick

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Intressant artikel som väcker en rad intressanta prospekt på hur framtiden lär se ut. Var är vi om 100 år? Hur kommer samhället se ut om 250 år, och hur kommer dessa personer se tillbaka på oss och om det vi skriver om i denna tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Artikeln verkar ju också missa att folk laddar ner och tar bort DRM skydden på itunes filmer och serier i flera år och det görs regelbundet i dag med och det har utökats till Netflix där man tex rippar via capture card och Playstation 3 i både 720 och 1080p som exempel.

Det finns dessutom gott om public trackers som är jämförbara med TPB om inte bättre om ni frågar mig men dessa får mindre publicitet.

Sedan ska vi inte tala om hur mycket privet trackers det finns och hur materialet där hittar ut till public trackers.

usent har används i åratal för att distrubuera filmer, serier, musik mm i hög kvalitet.

Piratkopierigen är långt från döende och den är definitivt inte svårare än någon streaming tjänst. Två musklick och man kan ha iTunes, Netflix rip utan DRM eller om man känner att man vill spendera lite mer banbred och disk utrymme varför inte en 1080p blu-ray rip på 12GB kanske med hi10 för bättre färg precision och bättre komprimering allt ett par mus klick bort on demand gratis eller varför inte hela blu-ray filmen eller en remux av den?

Folk kommer alltid piratkopiera, hårddiskar har ALDRIG varit så billiga som dom är i dag per GB och tillgängligheten är mycket större än någon "streaming" tjänst och kvalitet är bättre då man fritt kan välja blu-ray eller i vissa fall 4K material numera och ner efter smak och tycke.

Den dagen piratkopiering upphör är den dagen all media finns i ett bibliotek tillgängligt för alla utan restriktioner. Tills dess kommer folk piratkopiera både pga kostnadsskäl men även av den orsaken att mycket media enbart är tillgängligt som piratkopior då företagen ofta slutar sälja media när dess popularitet sjunker och hellre låser in det i ett valv tills det hamnar på modet igen.

Finns tyvärr rätt mycket som är dött med, ska man få tag i mindre populär film eller uddafilm, är det betydligt knivigare (det jag menar med dött, är att är ingen laddar upp eller ner). Speciellt äldre filmer brukar överges, men som sagt riktigt bra filmer och nyare populära brukar ju finnas rätt länge.

Men allt går inte få tag i bra kvalité, vissa saker funkar streaming bra på och det är oftast äldre filmer/ serier, just är dessa är på streamingsidan oftast lite högre kvalité. Om man jämför med VHS kvalité, som man möjligen hittar på just vissa filmer som inte många gillar/vill veta av. Men är rätt tunt med film tyvärr på streaming tjänsterna och jag stör mig rätt mycket på avsaknad av surround.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är ganska många saker vi idag tillverkar av plast, som var fullkomligt otänkbara att göra i plast för 50 år sen.
Det är bara en fråga om materialutveckling.

Och? Ska vi vara oroliga för att folk gör lasersvärd av glödlampor om 50 år också? Knappast relevant.

Skrivet av Verminator:

Det är ju redan gjort.

Givetvis inget man kan jämföra med ett "riktigt" vapen, men det går iallafall.

EDIT: Finns ju ett fåtal vapenmakare även här i landet.

Som ett proof of concept, visst, men det går att göra ett mycket mer effektivt vapen av vanliga metallrör. Sedan skrev jag automatvapen specifikt med Liberator i åtanke (Liberator är inte är något vidare effektivt vapen överhuvudtaget).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Och? Ska vi vara oroliga för att folk gör lasersvärd av glödlampor om 50 år också? Knappast relevant.

Det finns redan idag plaster som är överlägsna stål när det gäller vissa egenskaper, och utvecklingen går rasande framåt.
Poängen är att material till 3d-printade gevärspipor inte är särskilt långt borta. Snarare 5 än 50 år bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Färre jobb och fler folk som behöver jobb, tror du att det funkar att en stor del lever på bidrag eller?

Du menar att det är bättre att hålla fast vid nuvarande ekonomiska system än att låta robotar ta över tunga, eller för den delen lätta, jobb?
Seriöst, hur lyckas du argumentera det resonemanget för dig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det finns redan idag plaster som är överlägsna stål när det gäller vissa egenskaper, och utvecklingen går rasande framåt.
Poängen är att material till 3d-printade gevärspipor inte är särskilt långt borta. Snarare 5 än 50 år bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet finns det ingen plast i dagsläget som klarar av att ersätta stål i vapenpipor, men jag kanske har fel? Kan du ge några exempel? Eller är det helt enkelt halmstrån?

Permalänk
Medlem

Problemet med vapenpipor i plast blir värmen pga friktion och förbränningsgaserna. Även semi automatiskt vapen kommer bli riktigt riktigt varmt om det skjuts oavbrutet.
Finns videoklipp där rom testar detta på automatkarbiner där pipan falerar efter en 800 skott men man kan se både pipa och gastub i vissa fall glöda av hettan.

Automatkarbiner som KSP90 tex där kan man byta pipa, görs för att förhindra överhettning.

Pipan blir snabbt varm i ett vapen efter ett par skott, har testat att känna på en 6.5mm studsare efter jag sköt 8 skott och den var allt annat än skön att röra vid.

Plast pipa duger kanske för en .22 för några skott men tror inte den håller en lägre stund.

Permalänk
Medlem

Detta får nog tas med en stor nypa salt. Så nu skulle det vara olagligt att tillverka egna detaljer för hemmet? Eller att bonnmeka ett spis vred. För eget bruk så bör det nämnas att det ej är olagligt, men att sälja och tjäna både svarta pengar och ge ut 3D kopior, kan jag kanske hålla med om att det är brottsligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet med vapenpipor i plast blir värmen pga friktion och förbränningsgaserna. Även semi automatiskt vapen kommer bli riktigt riktigt varmt om det skjuts oavbrutet.
Finns videoklipp där rom testar detta på automatkarbiner där pipan falerar efter en 800 skott men man kan se både pipa och gastub i vissa fall glöda av hettan.

Automatkarbiner som KSP90 tex där kan man byta pipa, görs för att förhindra överhettning.

Pipan blir snabbt varm i ett vapen efter ett par skott, har testat att känna på en 6.5mm studsare efter jag sköt 8 skott och den var allt annat än skön att röra vid.

Plast pipa duger kanske för en .22 för några skott men tror inte den håller en lägre stund.

Plast pipor skulle kunna hålla för softairgun även paintball och klenare kolsyre pistoler.
Men ej krutvapen blir både för högt tryck och för hög värme, men trycket hade fått en plastpipa att gå i 100tals delar vid krutladdning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet med vapenpipor i plast blir värmen pga friktion och förbränningsgaserna. Även semi automatiskt vapen kommer bli riktigt riktigt varmt om det skjuts oavbrutet.
Finns videoklipp där rom testar detta på automatkarbiner där pipan falerar efter en 800 skott men man kan se både pipa och gastub i vissa fall glöda av hettan.

Automatkarbiner som KSP90 tex där kan man byta pipa, görs för att förhindra överhettning.

Pipan blir snabbt varm i ett vapen efter ett par skott, har testat att känna på en 6.5mm studsare efter jag sköt 8 skott och den var allt annat än skön att röra vid.

Plast pipa duger kanske för en .22 för några skott men tror inte den håller en lägre stund.

Har jag inte galet fel gör vissa vapen i delvis av plast (dock inte pipan då).

Sett när dom fyrat av en ak74 med stort magg på youtube, dom körde slut på tre såna magg och det kom lite eld ur sidan på vapnet efter första magget (men gick ändå skjuta med det), dock blev det för varmt att hålla i slutet:D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du menar att det är bättre att hålla fast vid nuvarande ekonomiska system än att låta robotar ta över tunga, eller för den delen lätta, jobb?
Seriöst, hur lyckas du argumentera det resonemanget för dig själv?

Väldigt vad trångsinta folk kan vara då. Jag har aldrig sagt något om det. Jag poängterar bara att oftast när något bra kommer så kommer även en dålig sida. Det betyder inte att vi ska slänga ny teknik i soptunnan och leva som grottmänniskor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Vad jag vet finns det ingen plast i dagsläget som klarar av att ersätta stål i vapenpipor, men jag kanske har fel? Kan du ge några exempel? Eller är det helt enkelt halmstrån?

Detta är snart två år sen: http://youtu.be/qbKJYmTJkEU

Pipa och allt i plast. Failade efter 11 skott, kaliber .380.

Det är bara en tidsfråga, som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant läsning tack för denna artikel !

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Att kopiera LP-skivor räknas väl som privatkopiering. Fanns väl kassettavgift redan på den tiden så att man skulle kunna lyssna på sin musik i bilstereon t.ex.

Permalänk
Medlem

Hemskt vad folk verkar låsa sig vid plast som material. Det finns redan 3D-skrivare för metall.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Detta är snart två år sen: http://youtu.be/qbKJYmTJkEU

Pipa och allt i plast. Failade efter 11 skott, kaliber .380.

Det är bara en tidsfråga, som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visserligen, men nu har jag redan nämnt liberator förut. Visserligen är det ett intressant proof of concept, men som vapen? Nja, man har nog tur om du lyckas träffa en laduvägg inifrån, inte heller tror jag att pipan genererar tillräckligt tryck för att skjuta iväg projektilen längre än några meter. Det är möjligtvis något mer behändigt än att hålla en patron med en tång och slå på tändhatten med en spetsig hammare, men endast ytterst så. Det enda sättet du lyckas skada någon med detta "vapnet" är om du är så nära att du trycker det mot någons hud. Och då gör en kökskniv ändå mer skada.

Nu säger jag inte att det kommer att vara omöjligt i framtiden, absolut inte. Det jag menar är att argumentet är totalt värdelöst, och i paritet med förut nämnda liknelse (den med glödlampan).