Permalänk

13 årings första dator

brorsonen fick en del delar i födelsedagspresent (chassi,nätagg och dvd brännare) och har en rätt begränsad budget.

Han försöker sig på att att bygga en speldator och hans budget för att han iaf ska komma igång exkluderar grafikkort.

Vi har hittils plockat ihop

Webhallen varukorg

Med andra ord sträcker sig budgeten till 3-4k för första plocket

Ser det bra ut eller bör vi byta ut något?, windows bjöd hans far på därav en varukorg på 5k

Han spelar mest cs, minecraft space engineers osv.

Tack på förhand!

Permalänk

Grafikkort?

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk

Givet hans låga budget får det komma mot sommaren, tror han siktar på ett 970 som det verkar nu, men han vill komma igång innan

Permalänk

Även med en tajt budget så skulle jag undvika den SSD:n...
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Permalänk

Du har en poäng, förslag på alternativ i samma eller billigare prisklass?, han vill helst ha ssd o inte mekanisk hdd

Permalänk
Avstängd

Varför så dyr CPU? Kör på G3258 och överklocka den istället.
1.900.- för den CPU du valt får mina ögon att blöda.

Permalänk
Skrivet av AKB48:

Varför så dyr CPU? Kör på G3258 och överklocka den istället.
1.900.- för den CPU du valt får mina ögon att blöda.

Kommer den orka med lite tyngre spel och ett 970?, tror inte överklockning är hans primära intresse....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av helas:

Kommer den orka med lite tyngre spel och ett 970?, tror inte överklockning är hans primära intresse....

För det första, spelen du listade i rubriken. Varför ska du köpa ett 970?
En överklockad G3258 + t.ex GTX960 är en mycket bra kombo som lirar de flesta spel.
Du har inte nämnt vilken upplösning det gäller.

Vill han inte överklocka så rekommenderar jag inte G3258 men jag ville bara säga att det är så mycket mer värt än den du valt.

Permalänk

970 kortet och i5an är mest för o gardera han lite, svag känsla för att han kommer vilja köra lite evolve bf o annat när väl en pc finns på plats, monitorn kommer vara 1920x1080 max.

Permalänk
Avstängd

CPU: Intel G3258
Moderkort: MSI Z97-G43, Socket-1150
Minne: Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz
SSD: SSD 120GB OCZ Arc 100
OS: Microsoft Windows 8.1

= 3.995.-

Sen hade jag köpt ett begagnat R9 280X för 1.000.-
Eller ett nytt GTX960 för 1.990.- om begagnat är utanför bilden.
Plus en CPU kylare.

Moderkortet behöver inte vara det jag valt utan går väl att plocka i stort sett valfritt Z97 runt 1.000.-
Men vill han inte överklocka kan du bortse från mitt förslag.