HDMI-problem med Pioneer förstärkare

Permalänk
Medlem

HDMI-problem med Pioneer förstärkare

Jag har problem med min nya förstärkare, en Pioneer VSX 529-K. När man byter mellan källor, får jag ofta problem med bilden från datorn. Ljudet fungerar, men bilden blir svart och upplösningen ändras till 720x480 @60Hz istället för 1920x1080 @60Hz. Datorn hävdar att den skickar ut 1920x1080 @60Hz, så jag misstänker att förstärkaren är orsaken till det hela.

För att få bild igen, kan man göra en av dessa saker:

  • Byta mellan källor tills det fungerar.

  • Ändra HDMI Audio (ställer in om ljudet ska gå igenom receivern eller inte). Spelar ingen roll vad man ställer in, bara man ändrar inställningen.

  • Inaktivera och aktivera bildskärmen (förstärkaren) i Nvidias kontrollpanel.

Datorn är kopplad med HDMI från grafikkortet (GTX 970) till förstärkaren, och sedan är en tv (Samsung LE37B535) kopplad till HDMI-out på förstärkaren (kopplingsschema för förstärkaren ser ut så här). Allt ser ut som det ska i Nvidias kontrollpanel, och det verkar inte spela någon roll vad jag ställer in där. Primär skärm för datorn är en Philips 230C (inkopplad via DVI) som körs i 1920x1080 @60Hz, förstärkaren är sekundär skärm.

Det jag har testat hitintills för att försöka lösa detta är:

  • Bytt ingång på förstärkaren

  • Bytt ingång på TV:n.

  • Bytt HDMI kabeln mellan datorn och förstärkaren.

  • Gjort förstärkaren till primär skärm.

  • Installerat om grafikkortsdrivrutinen.

  • Stängt av HDMI-CEC på TV:n.

Synpunkter? Förslag? Några här med erfarenheter av Pioneer förstärkare?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem med min förstärkare, plus att jag upptäckt två nya. Det första är att jag ibland måste byta mellan inställningarna "Normal" och "Låg" i "HDMI svart"-inställningen (justerar svartnivå för HDMI-ingångssignalen) på min TV, eftersom bilden kan vara för mörk eller ljus ibland. Det andra problemet är att bilden ibland kan försvinna under några sekunder, TV:n verkar tillfälligt tappa signalen från förstärkaren.

Tror ni att detta kan ha att göra med HDCP problem?

Edit: För att förtydliga, det som beskrivits ovan händer bara när jag har datorn som vald källa.

PS: Någon mod får gärna flytta denna tråd till en mer lämplig forumdel. Jag tänkte först att ett problem med en förstärkare passar här, men själva problemet handlar egentligen om HDMI, och det passar nog inte här i ljuddelen av forumet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har en Yamaha RX-A1040 och liknande problem som du, fast det växlar mellan 25,30,60p och upplösningen stämmer alltid med 1920x1080.
Testa gå igenom HDMI sync mellan enheterna som är kopplad till 529. Finns på s. 56,57.
Annars testa stänga av HDMI Control.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Hur långa är HDMI-kablarna? (har du provat bytt båda?)

Vilken drivrutin kör du med? Nvidia har haft stora problem med svärtanivåerna på HDMI förut, men nuförtiden vet jag inte hur löst det är.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har en Yamaha RX-A1040 och liknande problem som du, fast det växlar mellan 25,30,60p och upplösningen stämmer alltid med 1920x1080.
Testa gå igenom HDMI sync mellan enheterna som är kopplad till 529. Finns på s. 56,57.
Annars testa stänga av HDMI Control.

Okej, ja det här med förstärkare och HDMI verkar vara struligt för många.

Jag har kollat lite på HDMI Sync idag, men det blev ingen skillnad. HDMI Control var avstängt redan.

Skrivet av Roger W:

Hur långa är HDMI-kablarna? (har du provat bytt båda?)

Vilken drivrutin kör du med? Nvidia har haft stora problem med svärtanivåerna på HDMI förut, men nuförtiden vet jag inte hur löst det är.

Mitt kopplingsschema ser ut så här:

Datorn, STB:n och PS3:an är anslutna med var sin 2 meters HDMI, Chromcasten är ansluten "direkt" (utan kabel). TV:n är ansluten med en 5 meters HDMI.

Den enda HDMI kabel jag har testat att byta, är den mellan datorn och förstärkaren som jag nämnde tidigare. Den 5 meter långa kabeln till TV är inte bytt, men det vore märkligt om man skulle behöva byta den eftersom de andra källorna förutom datorn fungerar bra. Om jag kopplar datorn direkt till TV:n med den 5 meter långa kabeln är det inte heller några problem.

Just nu kör jag med grafikdrivrutinen 347.88. Det finns en nyare via Windows Update (347.90), som mitt Windows hävdar har blivit installerad, men Nvidias kontrollpanel säger att jag fortfarande har 347.88. Hur som helst så jag tvivlar på att det är drivrutinsproblem, eftersom det går utmärkt att koppla datorn direkt mot TV:n. Det är först när förstärkaren kommer in i bilden som det blir problem.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Har du flera bildvisare inkopplade till datorn, dvs vet du om det beror på att hdcp ändrar upplösningen för att allt inte är hdcp kompatibelt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du flera bildvisare inkopplade till datorn, dvs vet du om det beror på att hdcp ändrar upplösningen för att allt inte är hdcp kompatibelt ?

Nja, det är bara min primära skärm och förstärkaren som är anslutna mot grafikkortet. De kör samma upplösning. Vet inte om jag missförstod din fråga, men att det är ett HDCP problem av något slag är min teori också. Jag får en varning i Nvidias kontrollpanel om att en repeater är ansluten.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex5555:

Nja, det är bara min primära skärm och förstärkaren som är anslutna mot grafikkortet. De kör samma upplösning. Vet inte om jag missförstod din fråga, men att det är ett HDCP problem av något slag är min teori också. Jag får en varning i Nvidias kontrollpanel om att en repeater är ansluten.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105064830/HDMI-problem%20...

Ok, en del hembiomaskiner kan växla mellan repeater och pass through läge, har du kollat i manual/setup en om den funktionen finns ? Om inte så gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, en del hembiomaskiner kan växla mellan repeater och pass through läge, har du kollat i manual/setup en om den funktionen finns ? Om inte så gör det.

Jag kan ställa in ljudet, HDMI Audio, till pass through. Video/bild däremot kan man bara ha som pass through om förstärkaren är avstängd. Man kan välja en källa som ska vara pass through i standby. Om jag använder pass through så är det inte några problem alls, men förstärkaren är avstängd och kan såklart inte driva högtalarna då.

Edit: Har nu märkt att det är vissa problem även när man kör pass through. Bilden försvinner då och då precis som jag nämnde tidigare, de andra problemen verkar inte uppstå.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Testa ändra source input på TVn till DVI PC och inte DVI.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Testa ändra source input på TVn till DVI PC och inte DVI.

Har redan testat att byta ingång på TV:n, det hjälpte inte tyvärr. Det är bara när datorn är den aktuella källan som det är problem, de andra källorna fungerar problemfritt. Tror inte att mitt GTX 970 och Pioneer VSX-529 gillar varandra.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har detta problem, fast med en Pioneer VSX -924.

HDMI control är av. Windows startar med korrekt bild. När den loggat in ändras till 720x480 och ingen bild. Kodi autostartas, ljudet fungerar. Kör jag igång en film via appen kan jag få korrekt bild. Stänger jag av filmen får jag ingen bild och 720x480 igen. Det går inte att få bild i Windows om jag exempelvis stänger ned Kodi.

Någon som vet vad det kan bero på?

Kör Windows 10 med uppdaterade drivrutiner för Nvidia. HTPC:n är kopplad till receivern och vidare till en BenQ w1070.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Felet ligger inte i TVn eller förstärkaren. Din htpc känner inte igen din förstärkare som en skärm.
Din förstärkare har ingen native upplösning så ditt nvidia väljer den lägre (plug and play funktionen). Du får hårdstyra upplösningen till din förstärkare på något sätt. Kopplar du din htpc direkt till tvn gissar jag att den känner igen TVn som en skärm och ger rätt upplösning.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det verkar fungera nu så jag hoppas att jag hittat lösningen.

Jag hade nyligen ändrat "färginställningarna" till någon typ av yyy, som skulle vara bättre. Ändrade tillbaka till RGB och nu tycks det fungera igen...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Nej, mitt problem är tillbaka. Det har dykt upp någon enstaka gång men gått till sig.

Idag kom jag hem efter att ha varit bortrest och då har jag sedan dess kämpat med problemet hela kvällen. Den visar 720x480 och bara svart bild. Ljudet hörs i bakgrunden.

Jag har dock kommit fram till att det är Pioneeren som ställer till det. Kopplar jag projektorn direkt till datorn så fungerar både grafikkortet samt det integrerade. Jag har också provat ett gäng olika kablar men problemet kvarstår med Pioneer. Det fungerar dock samtidigt att se exempelvis TV via S-video och jag har för mig att PS4:an fungerade när jag provade den en annan gång.

Några förlag? Skicka in den på garanti? Kan dock bli svårt då problemet, som sagt, endast visar sig ibland.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1