Permalänk
Skrivet av Rumpeltroll:

Har haft samma symptom med svart skärm fläktar går igång osv. På flera datorer, det har aldrig orsakats av att jag haft en utdaterad BIOS.
Orsakerna har varit:
Grafikkort slotten på Moderkortet hade gått sönder, hade fler än en slot så kunde bara byta...
Andra gånger har det varit att batteriet på moderkortet hade blivit för urladdat, så bytte det så fungerade det. Känns enkelt att testa det iaf. CR 2032 eller CR2034 brukar det vara, din bankdosa använder kanske samma batteri om du inte har nått hemma du kan testa med

Nja kan inte bero på de saker som du nämner, allt funkar med gamla GPU:n. Men tack för input!

Skrivet av Crillie90:

Hade samma problem som dig ts, var bara att uppdatera bios I ditt fall så är det förmodligen moderkortet som sätter stopp, eftersom det inte kommit någon uppdatering sen 2012. Som sista utväg kan du ju testa att rev 2 uppdateringen.
Att nätagget skulle vara för klent kan du även utesluta, om du kollar i min sign så ser du vad jag har för hårdvara och clock. ( 1100 gpuclock, 5800 memclock)
Hoppas det hjälpte något och lycka till!

Bara att hoppas att gårdagens bios-update inte gick igenom då. Tack för din hjälp.

Skrivet av WoG:

Har du kvar gamla grafikkortet? Du kommer nog tyvärr behöva sätta i ett annat grafikkort och starta datorn via det :<

Jo det har jag. Ett härligt treslots-kort. Får hoppas att jag kan knö in båda på samma gång så kan jag se hur det ser ut i enhetshanteraren. Blir tradigt att plock ut och sätta i kort varje gång man vill kontrollera om någon lösning funkar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Nej det måste du verkligen inte.

Ok, updatera BIOS har jag gjort, vad menar du med att resetta parametrar (optimized defaults?). Ska fixa vga-kabel och göra som du säger!

Tack

Mmm precis; sätt vilka defaults som helst, sen starta om. Därefter göra de inställningar du kanske brukar göra (stänga av sånt som inte används, klocka upp etc.)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Mmm precis; sätt vilka defaults som helst, sen starta om. Därefter göra de inställningar du kanske brukar göra (stänga av sånt som inte används, klocka upp etc.)

Alright.

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad från oegentligheter#

§1 .....

Försök att hålla er till vad TS vill ha svar på, inte egna personliga preferenser och tyckanden och på en trevlig nivå, tack.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Yay! Moderkortet har ingen vga-port utan serial port! Alltså helt omöjligt att använda den interna grafiken...

Sa det till dig, har själv kört P67 i flera år och det chipsetet har integrerade avstängt för att antagligen få ner kostnaden och lägga mer pengar på andra funktioner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Sa det till dig, har själv kört P67 i flera år och det chipsetet har integrerade avstängt för att antagligen få ner kostnaden och lägga mer pengar på andra funktioner

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag såg att du sa det, men det glömdes bort i högen av kommentarer

Så otroligt störande i detta läge bara

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LessGifted:

Jo jag såg att du sa det, men det glömdes bort i högen av kommentarer

Så otroligt störande i detta läge bara

Hur gick det TS? Om det fortfarande inte fungerar trotts nyaste bios uppdateringen så är ditt moderkort nog helt enkelt för gammalt är jag rädd.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett nytt 280x för att köra CF och jag fick inte heller igång det. Kör ett Gigabyte moderkort P67 med en i5-2500k och allt var bara svart.. Trodde det var mitt nätagg som var för klent men nä nä var bara jag som var dum i huvudet.

På det nya 280x jämfört med mitt förra 7970Ghz så satt det en bios switch.. Den ena är för UEFI och den andra typen jag tappade namnet på.. Tydligen så bootar inte datorn på äldre moderkort om man har den inställd default läget. Så efter att jag bytt mitt 280x och kommit hem med det andra som inte heller det funkade så slog jag om switchen och vips så funkade allt kanon

Kollade nu och du hade en sån...

The Sapphire R9 290X Tri-X offers UEFI compatibility via this BIOS switch. With the enhanced cooler Sapphire should not need to set multiple fan speeds via BIOS profiles.

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2013/12/ACC_4935_Dx...

Nu kanske du redan löst det men men

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Hur gick det TS? Om det fortfarande inte fungerar trotts nyaste bios uppdateringen så är ditt moderkort nog helt enkelt för gammalt är jag rädd.

Skrivet av slusk:

Jag köpte ett nytt 280x för att köra CF och jag fick inte heller igång det. Kör ett Gigabyte moderkort P67 med en i5-2500k och allt var bara svart.. Trodde det var mitt nätagg som var för klent men nä nä var bara jag som var dum i huvudet.

På det nya 280x jämfört med mitt förra 7970Ghz så satt det en bios switch.. Den ena är för UEFI och den andra typen jag tappade namnet på.. Tydligen så bootar inte datorn på äldre moderkort om man har den inställd default läget. Så efter att jag bytt mitt 280x och kommit hem med det andra som inte heller det funkade så slog jag om switchen och vips så funkade allt kanon

Kollade nu och du hade en sån...

The Sapphire R9 290X Tri-X offers UEFI compatibility via this BIOS switch. With the enhanced cooler Sapphire should not need to set multiple fan speeds via BIOS profiles.

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2013/12/ACC_4935_Dx...

Nu kanske du redan löst det men men

Då var det dags för den rafflande uppföljningen!

Kom hem, slängde in gamla GPU:n, bootade och såg att jag hade senaste BIOS. Shit, tänker jag, nu finns det inte så mycket mer att testa. Satte i alla fall optimized defaults, och satte pci-x 16 som primär grafik lane. Sen kliade jag mig i huvudet en extra gång.

Många nämnde PSU igår så jag kollade på FSPs hemsida för att se om jag missat något. Vad jag trodde var en 8-pins kontakt som satt i GPUn var en 6-pin med en 6 -> 8pins adapter. Så jag tog bort adaptern och hitta den lilla extra 2-pins kontakten och koppla in 6pin och 6+2pin. Bad en bön, bootade och 290x snurrade igång, fick "no signal" men sen såg jag det - POST! Glädjerop! Allt funkar!

Det var alltså väldigt mycket enklare än vad jag trodde. Fantastiskt skönt. Men jag slänger i väg en pik till Sapphire, de borde verkligen ha någon slags power led på sin kort såsom exempelvis ASUS har. Det blir så mycket lättare att felsöka då.

Tack till alla som engagerat sig och gett mig tips. Det vart guld värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Då var det dags för den rafflande uppföljningen!

Kom hem, slängde in gamla GPU:n, bootade och såg att jag hade senaste BIOS. Shit, tänker jag, nu finns det inte så mycket mer att testa. Satte i alla fall optimized defaults, och satte pci-x 16 som primär grafik lane. Sen kliade jag mig i huvudet en extra gång.

Många nämnde PSU igår så jag kollade på FSPs hemsida för att se om jag missat något. Vad jag trodde var en 8-pins kontakt som satt i GPUn var en 6-pin med en 6 -> 8pins adapter. Så jag tog bort adaptern och hitta den lilla extra 2-pins kontakten och koppla in 6pin och 6+2pin. Bad en bön, bootade och 290x snurrade igång, fick "no signal" men sen såg jag det - POST! Glädjerop! Allt funkar!

Det var alltså väldigt mycket enklare än vad jag trodde. Fantastiskt skönt. Men jag slänger i väg en pik till Sapphire, de borde verkligen ha någon slags power led på sin kort såsom exempelvis ASUS har. Det blir så mycket lättare att felsöka då.

Tack till alla som engagerat sig och gett mig tips. Det vart guld värt!

haha ibland kan de vara ett så enkelt skitproblem med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

haha ibland kan de vara ett så enkelt skitproblem med

Jovars, och tacksam är jag för det! Men det känns lite pinsamt med tanke på att det blev uppemot hundra kommentarer på tråden. Förhoppningsvis hjälper den någon annan i en liknade sits

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LessGifted:

Då var det dags för den rafflande uppföljningen!

Kom hem, slängde in gamla GPU:n, bootade och såg att jag hade senaste BIOS. Shit, tänker jag, nu finns det inte så mycket mer att testa. Satte i alla fall optimized defaults, och satte pci-x 16 som primär grafik lane. Sen kliade jag mig i huvudet en extra gång.

Många nämnde PSU igår så jag kollade på FSPs hemsida för att se om jag missat något. Vad jag trodde var en 8-pins kontakt som satt i GPUn var en 6-pin med en 6 -> 8pins adapter. Så jag tog bort adaptern och hitta den lilla extra 2-pins kontakten och koppla in 6pin och 6+2pin. Bad en bön, bootade och 290x snurrade igång, fick "no signal" men sen såg jag det - POST! Glädjerop! Allt funkar!

Det var alltså väldigt mycket enklare än vad jag trodde. Fantastiskt skönt. Men jag slänger i väg en pik till Sapphire, de borde verkligen ha någon slags power led på sin kort såsom exempelvis ASUS har. Det blir så mycket lättare att felsöka då.

Tack till alla som engagerat sig och gett mig tips. Det vart guld värt!

Haha, där ser man. Men det är faktiskt vanligt att problemet är så pass enkelt att man förbiser det bara för det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A