problem med låg gpu usage i CS GO med mitt 980

Permalänk
Medlem

welll jag har gett upp nu, har prövat allt jag kan komma på med tips och vad jag läst på internet, innan nvidia släpper någon funktion som tvingar gpun att ge 100 % kommer jag inte kunna undvika drops under 300,

funderat på att testa med nvidias DSR teknik att rendera bilden i 4k och sedan skala ned den för att se vad som händer då:P, men annars så har jag gett upp:), lite irriterande bara att när man kostar på sig så får man ändå inte ut max prestandan:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

ja har också långt över 500fps om ja stänger av cappen. Nu har ja bara 60hz skärm så ja har cap på 118 eller vad för skummt man blev rekommenderad.
Då klockar inte ens cpun upp i turbo hela tiden. Inte heller grafikkortet jobbar på annat än sparlåga.

Troligtvis har du blivit rekommenderad att köra just 118 fps eftersom din skärm är 60 hz. 60 x 2 = 120 minus någon fps för att undvika tearing = 118 fps.
Eftersom du verkar ha kapacitet att köra ganska hög fps kan du ju testa att köra 60 x 3. fps_max 179 eller däromkring borde funka men det är ju bara att prova sig fram.
Fördelen för dig att köra ännu högre fps är dels att du kommunicerar tillräckligt snabbt med servern (det gör du inte nu med din nuvarande fps på tick 128 servrar) och även att inputs från mus uppdateras snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Troligtvis har du blivit rekommenderad att köra just 118 fps eftersom din skärm är 60 hz. 60 x 2 = 120 minus någon fps för att undvika tearing = 118 fps.
Eftersom du verkar ha kapacitet att köra ganska hög fps kan du ju testa att köra 60 x 3. fps_max 179 eller däromkring borde funka men det är ju bara att prova sig fram.
Fördelen för dig att köra ännu högre fps är dels att du kommunicerar tillräckligt snabbt med servern (det gör du inte nu med din nuvarande fps på tick 128 servrar) och även att inputs från mus uppdateras snabbare.

Tackar.
238 funkade fin fint.

Permalänk
Avstängd

CS go är ett helt värdelöst optimerat spel.

Permalänk
Medlem

Så det är inte placebo för att du säger att det inte är placebo?
Hur ser frame times ut?
Hur stora drops får du nu?
DSR kan ju vara lite kul när du har sådan överkapacitet. När jag testade kändes det lite buggigt, men det var nog några versioner sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Så det är inte placebo för att du säger att det inte är placebo?
Hur ser frame times ut?
Hur stora drops får du nu?
DSR kan ju vara lite kul när du har sådan överkapacitet. När jag testade kändes det lite buggigt, men det var nog några versioner sedan.

Nja ingenting är någonsin som något "bara" för att jag säger det:) jag sade det mest gör att slippa alla som skulle diskutera varför i guds namn jag skulle behöva 300 fps!,

och vem vet det kanske är lite placebo, men jag upplever det iaf att om man ligger vid 300 och över känns det nästan som man flyter fram i motornxD

Men tyvär verkar det som att motorn bara är så:p och underuttnyttjar på CPU och gpu;p

Jag kör snäppet under 4k i assasins creed rogue om jag minns rätt, via dsr såklart, och downsamplar det till 1080p för att försöka få spelet lite mer grannt än vad högsta levererar och jag tycker det fungerar bra:) black flag var ju mycket snyggare dock:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så du menar att hans I4790k på 4.8Ghz inte räcker till?

Skrivet av Sirme:

men borde inte en 4790k på 4.8 ghz,

klara av cs go i 300+ fps?

Eftersom jag är ny på forumet så skyller jag på att jag inte såg TS datorspecifikationer i mindre text. Mitt svar är väldigt korkat nu i efterhand när jag ser att TS besitter en 4790k på 4.8ghz! Ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vhryl:

Eftersom jag är ny på forumet så skyller jag på att jag inte såg TS datorspecifikationer i mindre text. Mitt svar är väldigt korkat nu i efterhand när jag ser att TS besitter en 4790k på 4.8ghz! Ber om ursäkt.

inget att be om ursäkt min vän:D, små fel gör de flesta av oss:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Nja ingenting är någonsin som något "bara" för att jag säger det:) jag sade det mest gör att slippa alla som skulle diskutera varför i guds namn jag skulle behöva 300 fps!,

och vem vet det kanske är lite placebo, men jag upplever det iaf att om man ligger vid 300 och över känns det nästan som man flyter fram i motornxD

Men tyvär verkar det som att motorn bara är så:p och underuttnyttjar på CPU och gpu;p

Jag kör snäppet under 4k i assasins creed rogue om jag minns rätt, via dsr såklart, och downsamplar det till 1080p för att försöka få spelet lite mer grannt än vad högsta levererar och jag tycker det fungerar bra:) black flag var ju mycket snyggare dock:p

Med största sannolikhet är det inte 300 fps i sig, om man ska vara petig. Tänk såhär: samma sak som ger 300 fps ger också ett bra flyt, det är alltså inte 300 fps i sig som innebär ett bra flyt utan att 300 fps och upplevelsen av bra flyt har en gemensam orsak.

Har du kollat frame times?

OK, inga problem med DSR alltså? Hur funkar det i menyer och så, och när du tabbar ur spelet?

Permalänk
Medlem

Kan säg att jag märkte 0! skillnad i flyt mellan fps max 118 och 238!.
Dock reggar det lite bättre på servrarna så ställer ja så klart in det
Kan ju vara så att du får någon slags tearing eller något som syncar konstigt med din skärm som gör att du upplever det som "lag" fast det kanske inte är det.
Som samots skrev. Pröva lite olika FPS caps och se om det blir skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Med största sannolikhet är det inte 300 fps i sig, om man ska vara petig. Tänk såhär: samma sak som ger 300 fps ger också ett bra flyt, det är alltså inte 300 fps i sig som innebär ett bra flyt utan att 300 fps och upplevelsen av bra flyt har en gemensam orsak.

Har du kollat frame times?

OK, inga problem med DSR alltså? Hur funkar det i menyer och så, och när du tabbar ur spelet?

Skrivet av Triton242:

Kan säg att jag märkte 0! skillnad i flyt mellan fps max 118 och 238!.
Dock reggar det lite bättre på servrarna så ställer ja så klart in det
Kan ju vara så att du får någon slags tearing eller något som syncar konstigt med din skärm som gör att du upplever det som "lag" fast det kanske inte är det.
Som samots skrev. Pröva lite olika FPS caps och se om det blir skillnad.

Lorgix, i rogue har jag inte stött på några problem med dsr alls:), visst min fps mätare från fraps blir mycket mindre men det kan jag leva med:) rogue är rätt snyggt på PC, däremot tycker jag att black flag är snyggare då de hade fler och högre grafik inställningar:) hade också varit roligt med phys x i rogue då det är båt strider där med^^

Triton: jag upplever faktiskt inget lag alls:p eller tearing så igentligen är det ett "icke problem" men om jag har lagt ut pengarna på sakerna och tiden på att överclocka, så vill jag vara den som sätter gränsen för hur många fps/ % i usage det ska vara och inte något annat;)

Så flytet kanske/förmodligen?;) finns där under 300 fps också men det kanske är så att det stör mig psykologiskt då jag inte ser någon bottleneck till varför jag inte skulle kunna ha 1000 fps om jag så vill:p och en liten rädsla att om detta kan Hända i CS go tänk om det händer i fler spel?:),

Värt att nämna är att jag alla dagar i veckan väljer schysst ips med 60 Hz än 144 Hz och tn så normalt sett är inte fps jätte viktigt för mig jag kan till och med spela runt stabila 45 Fps om det innebär att jag kan spela det så snyggt det bara går^^

Men jag hittade inget sätt att Tvinga upp gpu usage i CS go, men jag överlever nog ändå;) höll precis på att läsa om 144hz/ips.skärmen. så om jag fortfarande sitter kvar på mitt gtx 980 om ett år så blir det definitivt ett till 980 och sedan en 144hz ips skärm för spelen jag inte drar på tvn med handkontroll^^

Fölåt för wall of text och tack för att ni svarade:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Har du provat launch-options?
Om inte, prova det.

(Hur du gör: Steam -> Library -> Högerklicka på CSGO -> Properties -> Set Launch Options -> -high -threads 8 )

Detta kommer troligtvis öka din fps genom att sätta prioriteringen till hög i windows samt ändra så spelet använder alla 8 trådar istället (Om hyper threading är igång!)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har du provat launch-options?
Om inte, prova det.

(Hur du gör: Steam -> Library -> Högerklicka på CSGO -> Properties -> Set Launch Options -> -high -threads 8 )

Detta kommer troligtvis öka din fps genom att sätta prioriteringen till hög i windows samt ändra så spelet använder alla 8 trådar istället (Om hyper threading är igång!)

Tack för att du svarade men har tyvärr redan testat detta och massor av annat:/ sätta fps_max, unparka cores, dsr mm mm, och ligger fortfarande på låg CPU och CPUn användning,

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 299fps (har låst det där) med min 3570k@4.4 och ett gtx 660.
Förvisso spelar jag nu på en lägre upplösning än innan pga vanesak, men hade samma resultat med höga settings.
Verkar ju vara något skumt.
Jag kör med dessa launch options:
-novid -nod3d9ex -threads 4 -high -freq 144 exec autoexec.cfg

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med. Körde först ett 290x stabil fps, sen gtx 970 och gtx 980 2 olika kort.

Det droppade med gtx, men enbart pga att jag körde windows 8, formatera till 7an och fpsen och allt flyt är tillbaka.

Kör en 4770K cpu.

Kan även tillägga att jag testade olika drivisar på win 8.1 pro men blev aldrig stabilt som i win 7.

Mvh solidar