Permalänk
Medlem

Felsökning med hjälp av redskap?

Hej,
Jag vill börja med att säga ifall min tråd har hamnat i fel del av forumet får ni jättegärna uppmärksamma mig.

Har nu under en längre tid funderat lite på det här med felsökning av datorers hårdvara. Jag har googlat mig blind utan att hitta något svar på min fråga så jag testar här.

Min fråga är följande. Använder sig tekniker av någon slags apparat för felsökning av datorer? Eller gör de felsökningar på hårdvaran för hand?
Tacksam för alla svar!
/Okyz

Permalänk
Medlem

Det beror på hur pass avancerad felsökning det handlar om. För det mesta så handlar det om att kolla att saker är hela, och när något är trasigt byter man ut det. Då kan det sträcka sig till att man använder en multimeter typ. Är nog inte så mycket mer som är vanligt förekommande vid felsökning av vanliga "hem-PC". Så till större delen är man alltså inte beroende av särskild utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okyz:

Hej,
Jag vill börja med att säga ifall min tråd har hamnat i fel del av forumet får ni jättegärna uppmärksamma mig.

Har nu under en längre tid funderat lite på det här med felsökning av datorers hårdvara. Jag har googlat mig blind utan att hitta något svar på min fråga så jag testar här.

Min fråga är följande. Använder sig tekniker av någon slags apparat för felsökning av datorer? Eller gör de felsökningar på hårdvaran för hand?
Tacksam för alla svar!
/Okyz

99% av alla tekniker byter ut misttänkt hårdvara för att se om det fixar respektive problem. En tekniker reparerar inte komponenterna då om det går på garanti så får tillverkaren komponenten som förmodligen testar och bevarar vissa delar/slänger, och om det inte finns någon garanti så slängs komponenten.

Sedan så kan man ju använda multimeter som lorgix skrev om man misstänker att nätagget inte levererar någon ström, men man kommer inte få allt för exakta värden med det utan mer för att få indikation om +12 molex ger spänningen eller inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Okej. Tack för snabba svar!

Har dock en följdfråga. Det är så att jag jobbar på en skola och när företaget som reparerar datorer är klara med en dator, får jag ett medelande där det står något i stil med; "Modekort bytt, tester ok". Utför dem mjukvarutester eller är det hårdvarutester? Det var där jag hade fastnat.
/okyz

Permalänk
Medlem

"tester ok" brukar inte vara mera avancerad än att kolla att den startar, ev. i gång under några timmar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju bero på vad det är för fel, tex att mäta spänningarna från nätdelen kan ju vara en både enkelt och snabbt gjord sak med en nätdelstestare och det kan ju spara mycket tid, det kan ta typ 1 minut att använda det så slipper man sedan gissa om nätdelen uppför sig ok.
En irtermometer kan också vara användbart, bara att peka på diverse komponenter och kolla att de inte överhettar, kan spara in tid det också.

Sedan finns det diverse mjukvaror som kan användas både för att belasta och testa datorn på olika sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.