Permalänk
Medlem

Hur får jag bort blackbars?

Hej!

Jag spelar just nu på en BENQ 24" skärm (om det spelar någon roll?) och har min ursprungliga upplösning på 1920 x 1080 i windows. Jag har även ändrat i Nvidia kontrollpanelen under "skalning" till "Helskärm".
I CS brukar jag spela med 1280 x 1024 med Aspect Ratio 4:3. Dock har jag blivit tipsad av vänner att istället lira med 1280 x 960 eftersom det tydligen ska vara bättre, och mer stretch (tydligen spelar de flesta pros med den upplösningen också). Jag vill såklart prova det nu men när jag gör det får jag världens black bars vid sidan, på vänstersidan är black barsen ca. 3-4ggr längre än höger sidan och det gör även att överdelen av spelet inte syns. Alltså där det står hur många rundor man spelat samt hur många som är kvar i respektive lag.

Jag har googlat runt och kollat på youtube videor men inte lyckats fixa dessa. Så jag vänder mig till Sweclockers som sista utväg och hoppas på hjälp här

Tack på förhand!

/Gurr

Permalänk
Skrivet av Gurriish:

Hej!

Jag spelar just nu på en BENQ 24" skärm (om det spelar någon roll?) och har min ursprungliga upplösning på 1920 x 1080 i windows. Jag har även ändrat i Nvidia kontrollpanelen under "skalning" till "Helskärm".
I CS brukar jag spela med 1280 x 1024 med Aspect Ratio 4:3. Dock har jag blivit tipsad av vänner att istället lira med 1280 x 960 eftersom det tydligen ska vara bättre, och mer stretch (tydligen spelar de flesta pros med den upplösningen också). Jag vill såklart prova det nu men när jag gör det får jag världens black bars vid sidan, på vänstersidan är black barsen ca. 3-4ggr längre än höger sidan och det gör även att överdelen av spelet inte syns. Alltså där det står hur många rundor man spelat samt hur många som är kvar i respektive lag.

Jag har googlat runt och kollat på youtube videor men inte lyckats fixa dessa. Så jag vänder mig till Sweclockers som sista utväg och hoppas på hjälp här

Tack på förhand!

/Gurr

Weeeell, har du en 16:9 skärm bör du nog inte spela i 4:3 upplösning om du vill slippa svarta kanter 1280 x 1024 är för övrigt inte 4:3, utan 5:4 (4/3≈ 1.3, 1280/1024=1.25) . Vill du få suddigare bild än nödvändigt så föreslår jag 1280x720 t.ex, som iaf är 16:9, även om det ser aspissigt ut på en 1920x1080 skärm

Att få det att skala upp för att täcka hela skärmen är knappast en vettig lösning, och kommer inte få dig att spela bättre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Först och främst ska du inte lita på allt du läser och hör. Man blir inte automatiskt en bättre spelare om man byter upplösning. Spela istället med den upplösningen du själv tycker bäst om.

Vilken modellnummer har du på skärmen? Jag vet t.ex. att man på Benq XL2410T kan trycka på en knapp för att få blackbars och tvärtom.

Permalänk
Medlem

Tror inte på allt jag hör men det bör ju finnas en anledning till varför de flesta stora spelare lirar med det?
https://www.youtube.com/watch?v=9DzjKDJ-bX4
Den videon verkar också fullt rimlig.

Gällande min skärm modell vet jag inte, kan kolla upp det imorgon när jag sitter vid min stationära igen (ligger med bärbara atm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Tror inte på allt jag hör men det bör ju finnas en anledning till varför de flesta stora spelare lirar med det?
https://www.youtube.com/watch?v=9DzjKDJ-bX4
Den videon verkar också fullt rimlig.

Gällande min skärm modell vet jag inte, kan kolla upp det imorgon när jag sitter vid min stationära igen (ligger med bärbara atm).

Ja dem flesta lirar med låg upplösning och blackbars för att dem är vana vid det från 1.6 tiden med gamla CRT och TFT skärmar.

Som någon sa tidigare, Spela med det du känner passar dig.

Jag satt t.ex på 800x640 på 1.6 men sitter numera med allting på fullt i CSGO

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Tror inte på allt jag hör men det bör ju finnas en anledning till varför de flesta stora spelare lirar med det?
https://www.youtube.com/watch?v=9DzjKDJ-bX4
Den videon verkar också fullt rimlig.

Gällande min skärm modell vet jag inte, kan kolla upp det imorgon när jag sitter vid min stationära igen (ligger med bärbara atm).

ska gå och tvinga i drivrutinerna så det fyller hela skärmen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Tror inte på allt jag hör men det bör ju finnas en anledning till varför de flesta stora spelare lirar med det?
https://www.youtube.com/watch?v=9DzjKDJ-bX4
Den videon verkar också fullt rimlig.

Gällande min skärm modell vet jag inte, kan kolla upp det imorgon när jag sitter vid min stationära igen (ligger med bärbara atm).

kan någon förklara fps-hysterin när det gäller cs:go? varför ska alla bestämt ha 300 fps? tror folk att spelet flyter bättre trots 144hz-skärm eller finns det någon logisk förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan någon förklara fps-hysterin när det gäller cs:go? varför ska alla bestämt ha 300 fps? tror folk att spelet flyter bättre trots 144hz-skärm eller finns det någon logisk förklaring?

Spelet flyter faktiskt bättre runt 300fps av någon konstig anledning. Jag själv känner av när min FPS droppar under 200.. Varför det är så vet jag dock inte.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan någon förklara fps-hysterin när det gäller cs:go? varför ska alla bestämt ha 300 fps? tror folk att spelet flyter bättre trots 144hz-skärm eller finns det någon logisk förklaring?

Skrivet av Zippeer:

Spelet flyter faktiskt bättre runt 300fps av någon konstig anledning. Jag själv känner av när min FPS droppar under 200.. Varför det är så vet jag dock inte.

Jag kan inte annat att hålla med och jag vet inte varför men det känns ganska väl i CS:GO när man kommer under 200fps, det känns som musrörelserna blir lite delay på.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pika:

Först och främst ska du inte lita på allt du läser och hör. Man blir inte automatiskt en bättre spelare om man byter upplösning. Spela istället med den upplösningen du själv tycker bäst om.

Vilken modellnummer har du på skärmen? Jag vet t.ex. att man på Benq XL2410T kan trycka på en knapp för att få blackbars och tvärtom.

Så nu har jag kollat upp modellnumret och det är: BenQ GW2450H.

Ingen som har en lösning på problemet antar jag...?

Permalänk
Skrivet av Gurriish:

Tror inte på allt jag hör men det bör ju finnas en anledning till varför de flesta stora spelare lirar med det?
https://www.youtube.com/watch?v=9DzjKDJ-bX4
Den videon verkar också fullt rimlig.

Gällande min skärm modell vet jag inte, kan kolla upp det imorgon när jag sitter vid min stationära igen (ligger med bärbara atm).

"But in the end a lot of this comes down to personal preference." Verkar rätt rimligt tycker jag Förutom att han säger att man skulle gå till 4:3 för att få bättre performance...man behöver inte ändra aspect ratio för att få bättre performance, det räcker med lägre upplösning.

Han nämner inte heller att man ser väldigt mycket mindre på sidorna, dvs ett mycket snävare synfält för att få ett aningen bredare target. Att spela med streched 4:3 borde väl även ändra x;y sensen, så att det faktiskt inte blir lättare att träffa, trotts att ens target är lite bredare?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Hej!

Jag spelar just nu på en BENQ 24" skärm (om det spelar någon roll?) och har min ursprungliga upplösning på 1920 x 1080 i windows. Jag har även ändrat i Nvidia kontrollpanelen under "skalning" till "Helskärm".
I CS brukar jag spela med 1280 x 1024 med Aspect Ratio 4:3. Dock har jag blivit tipsad av vänner att istället lira med 1280 x 960 eftersom det tydligen ska vara bättre, och mer stretch (tydligen spelar de flesta pros med den upplösningen också). Jag vill såklart prova det nu men när jag gör det får jag världens black bars vid sidan, på vänstersidan är black barsen ca. 3-4ggr längre än höger sidan och det gör även att överdelen av spelet inte syns. Alltså där det står hur många rundor man spelat samt hur många som är kvar i respektive lag.

Jag har googlat runt och kollat på youtube videor men inte lyckats fixa dessa. Så jag vänder mig till Sweclockers som sista utväg och hoppas på hjälp här

Tack på förhand!

/Gurr

Sätt GPU scaling till fullscreen så borde den stretcha bilden

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Sätt GPU scaling till fullscreen så borde den stretcha bilden

Satt och gick igenom tråden efter rätt svar.

Detta är rätt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Sätt GPU scaling till fullscreen så borde den stretcha bilden

Skrev i trådstarten att jag ändrat scaling i nvidia kontrollpanelen till fullscreen redan? Och det funkar inte som sagt ol det nu är samma sak som GPU scaling, vilket jag antar.

EDIT: Jag gick in och kollade en extra gång till i Nvidia Kontrollpanelen och såg att man kan ändra "Utför skalning på: Bildskärm till GPU-enhet". Gjorde det och det funkade. Tack Qhrizz!

Skickades från m.sweclockers.com