Permalänk
Medlem

Nytt minne, datorn bootar ej.

Hej!

Jag har precis köpt nytt minne till min burk och får dem inte att fungera fast de i princip är identiska med de gamla förutom storleken...
Jag förstår verkligen inte vad som är fel, vad är det jag behöver göra i Bios eller fungerar de nya ej på mitt modekort?

OBS, jag har provat både med XMP på och av. Har även provat med alla 4 samtidigt och då kommer jag så långt som till Windows börjar laddas. Därefter får jag en Ledsen gubbe och det står något om att windows har upptäckt ett fel och måste startas om. Hinner ej se exakt vad det står..

Modekort:
http://www.msi.com/product/mb/P55CD53.html#hero-specification

Gammalt minne:
http://www.corsair.com/en-us/cmx4gx3m2a1600c9

Nytt minne:
http://www.corsair.com/en/vengeance-low-profile-8gb-dual-chan...

Det vore superschysst om någon kunde påtala vad jag bör göra eller vad som kan vara fel, för jag hittar det verkligen inte. Bör de nya minnena fungera?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

testa stickorna individuellt och se om det är en som är defekt.

Permalänk

Minnestyperna har olika spänningskrav. 1.5V resp. 1.65V.
Om du försöker köra med båda minnestyperna samtidigt så bör du prova med att minska minnenas spänning till 1.5V.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Minnestyperna har olika spänningskrav. 1.5V resp. 1.65V.
Om du försöker köra med båda minnestyperna samtidigt så bör du prova med att minska minnenas spänning till 1.5V.

jag förstår det som att de två nya stickorna inte fungerar även om han plockar bort de gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

testa stickorna individuellt och se om det är en som är defekt.

Har testat det i varje slot, får samma resultat utav båda. Ingen bootar korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag förstår det som att de två nya stickorna inte fungerar även om han plockar bort de gamla.

Precis, de nya fungerar ej alls. De gamla fungerar perfekt. Tillsammans kommer jag "halvvägs"..

Permalänk
Medlem

Tips i framtiden... Köp EJ Corsair minnen. De är inte pålitliga, jag har alltid trott att de ska vara bra. Men efter att ha sålt dem till kunder så kar jag kommit fram till att det är fel på väldigt många av dem... Team elite minnen som är ett bonnamärke i jämförelse funkar mycket mer felfritt. Men lycka till hoppas det löser sig. MVH B0llA

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Tips i framtiden... Köp EJ Corsair minnen. De är inte pålitliga, jag har alltid trott att de ska vara bra. Men efter att ha sålt dem till kunder så kar jag kommit fram till att det är fel på väldigt många av dem... Team elite minnen som är ett bonnamärke i jämförelse funkar mycket mer felfritt. Men lycka till hoppas det löser sig. MVH B0llA

Tack för tipset, trist att höra, har alltid hört tvärtemot. Så det bör inte vara några problem rent tekniskt och spec mässigt? Minnena & modekortet bör lira ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorkpaz:

Tack för tipset, trist att höra, har alltid hört tvärtemot. Så det bör inte vara några problem rent tekniskt och spec mässigt? Minnena & modekortet bör lira ihop?

Helt ärligt så skulle jag säga ja visst bör funka men låter som killarna som skrev i tråden innan kan lite mer ingående om minnerna. Tyvärr MVH B0llA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Helt ärligt så skulle jag säga ja visst bör funka men låter som killarna som skrev i tråden innan kan lite mer ingående om minnerna. Tyvärr MVH B0llA

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Kämpar vidare!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorkpaz:

Tack! Kämpar vidare!

Har du resetat/nollställt bios/UEFI innan du testar med de nya minnena?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du resetat/nollställt bios/UEFI innan du testar med de nya minnena?

Hej!
Ja BIOS har jag resetat via den där lilla hållaren som man byter plats på och sedan byter tillbaka. Har dock inte provat via att ta bort det lilla batteriet.
Resetar man UEFI på något annat vis, är inte bekant med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorkpaz:

Hej!
Ja BIOS har jag resetat via den där lilla hållaren som man byter plats på och sedan byter tillbaka. Har dock inte provat via att ta bort det lilla batteriet.
Resetar man UEFI på något annat vis, är inte bekant med detta?

Testa ta ut batteriat och vänta 10 minuter eller så. Kan ju fungera vem vet?

Du har ingen vän eller så som kan testa dina minnen i sitt system? Skulle ju i så fall utesluta ram-stickorna. Och om inte annat kan du låna en av hens stickor och testa i din första slot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Testa ta ut batteriat och vänta 10 minuter eller så. Kan ju fungera vem vet?

Du har ingen vän eller så som kan testa dina minnen i sitt system? Skulle ju i så fall utesluta ram-stickorna. Och om inte annat kan du låna en av hens stickor och testa i din första slot?

Ska testa det!.
Hum, ja jag får se jag kan prova hos en vän.
Det känns bara så märkligt att inga utav dem fungerar korrekt, varken var för sig eller i par, i någon utav slottsen... :/
Känns som det är något jag missar. Men man får juh köra uteslutningsmetoden helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorkpaz:

Hej!
Ja BIOS har jag resetat via den där lilla hållaren som man byter plats på och sedan byter tillbaka. Har dock inte provat via att ta bort det lilla batteriet.
Resetar man UEFI på något annat vis, är inte bekant med detta?

Att lägga in senaste bios/UEFI kan också vara ett sätt att lyckas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att hans CPU inte stöder 1,65V minnen rätt?
Han kanske måste ha 1,5V minne.

Antog nu "en i7a" i den serien, men det borde vara samma för i5 osv.

What are the Intel® Core™ i7 desktop processors DDR3 memory voltage limitations?
Intel recommends using memory that adheres to the Jedec memory specification for DDR3 memory which is 1.5 volts. The Intel® Core™ i7 processors should not be used with DDR3 memory that is rated for voltage over 1.5V ±5%. Anything over this voltage can either damage the processor or significantly reduce the processor life span.

What is the maximum frequency for DDR3 memory when used with Intel® Core™ i7 desktop processors?
These processors support DDR3 memory with a maximum frequency of 1333 MHz for the Intel® Core™ i7‑800 processor series and 1066 MHz for the Intel® Core™ i7 900 processor series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan det vara så enkelt att hans CPU inte stöder 1,65V minnen rätt?
Han kanske måste ha 1,5V minne.

Na asså då måste det vara tvärt om. För de gamla är 1.65v och de nya 1.5v.

Processor:
http://ark.intel.com/m/sv/products/43546/Intel-Core-i5-650-Pr...

Bör det fungera med denna?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Sorkpaz:

Hej!

Jag har precis köpt nytt minne till min burk och får dem inte att fungera fast de i princip är identiska med de gamla förutom storleken...
Jag förstår verkligen inte vad som är fel, vad är det jag behöver göra i Bios eller fungerar de nya ej på mitt modekort?

OBS, jag har provat både med XMP på och av. Har även provat med alla 4 samtidigt och då kommer jag så långt som till Windows börjar laddas. Därefter får jag en Ledsen gubbe och det står något om att windows har upptäckt ett fel och måste startas om. Hinner ej se exakt vad det står..

Modekort:
http://www.msi.com/product/mb/P55CD53.html#hero-specification

Gammalt minne:
http://www.corsair.com/en-us/cmx4gx3m2a1600c9

Nytt minne:
http://www.corsair.com/en/vengeance-low-profile-8gb-dual-chan...

Det vore superschysst om någon kunde påtala vad jag bör göra eller vad som kan vara fel, för jag hittar det verkligen inte. Bör de nya minnena fungera?
Tack på förhand!

Hejsan Sorkpaz,

Som medlemmar redan skrivit så är de gamla kittet (CMX4GX3M2A1600C9) speccade på 1.65V medans ditt nya kit (CML8GX3M2A1600C9) är speccat för 1.5V.

För att få lite mera klarhet, ska du använda dessa kit tillsammans? Eller ska du byta ut de gamla mot de nya? Som jag förstår så fungerar de gamla men inte de nya kittet?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan Sorkpaz,

Som medlemmar redan skrivit så är de gamla kittet (CMX4GX3M2A1600C9) speccade på 1.65V medans ditt nya kit (CML8GX3M2A1600C9) är speccat för 1.5V.

För att få lite mera klarhet, ska du använda dessa kit tillsammans? Eller ska du byta ut de gamla mot de nya? Som jag förstår så fungerar de gamla men inte de nya kittet?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan!

Jag skulle vilja byta ut dem helt, jag har endast provat att köra dem tillsammans för att se om det då skulle fungera. Vilket det inte riktigt gjort. Precis, de gamla fungerar felfritt, de nya vill ej boota upp korrekt.

Prövar jag endast ena stickan kan jag komma in i BIOS och därefter bootar datorn halvvägs(till Windowsloggan dyker upp). Använder jag båda bootar den ej ens förbi "modekortsloggan" som är det första som dyker upp innan man kan gå in i BIOS.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Sorkpaz:

Hej Johan!

Jag skulle vilja byta ut dem helt, jag har endast provat att köra dem tillsammans för att se om det då skulle fungera. Vilket det inte riktigt gjort. Precis, de gamla fungerar felfritt, de nya vill ej boota upp korrekt.

Prövar jag endast ena stickan kan jag komma in i BIOS och därefter bootar datorn halvvägs(till Windowsloggan dyker upp). Använder jag båda bootar den ej ens förbi "modekortsloggan" som är det första som dyker upp innan man kan gå in i BIOS.

Hej,

Det låter som att du fått defekta minnen, jag skulle rekommendera dig att reklamera dom till butiken du köpte de ifrån, om inte det går så kan du kontakta mig igen så tar vi de direkt via Corsair.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan