Permalänk
Medlem

Missljud från processor

Hej!

Jag har en dator med windows 7 som är fullt fungerande, dock låter den väldigt konstigt vid uppstart. Jag har gjort rent alla fläktar och kollat så det ej är dem som låter. Ljudet verkar komma från processorn, som ni ser på filmen så blinkar den till och sedan upphör ljudet.

Processor: amd fx 6400.

https://www.youtube.com/watch?v=qW-YPrGEQts

Någon som vet varför?

Permalänk
Skrivet av beem:

Hej!

Jag har en dator med windows 7 som är fullt fungerande, dock låter den väldigt konstigt vid uppstart. Jag har gjort rent alla fläktar och kollat så det ej är dem som låter. Ljudet verkar komma från processorn, som ni ser på filmen så blinkar den till och sedan upphör ljudet.

Processor: amd fx 6400.

https://www.youtube.com/watch?v=qW-YPrGEQts

Någon som vet varför?

låter som en fläkt ligger i kläm eller pumpen till vattenkylningen.. har du nån luftkylning hemma så du kan utesluta pumpen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

låter som en fläkt ligger i kläm eller pumpen till vattenkylningen.. har du nån luftkylning hemma så du kan utesluta pumpen ?

Hej!

Verkar tyvärr som att det är pumpen till kylningen. Dock har följande hänt: Jag formaterade precis datorn och nu är ljudet konstant, innan så slutade ljudet när datorn var bootad men nu fortsätter det. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beem:

Hej!

Verkar tyvärr som att det är pumpen till kylningen. Dock har följande hänt: Jag formaterade precis datorn och nu är ljudet konstant, innan så slutade ljudet när datorn var bootad men nu fortsätter det. Vad kan detta bero på?

Att pumpen har blivit sämre?

Dra ut sladden till pumpen så den inte går och se om det slutar.

Permalänk
Medlem

Jag höll på att säga, garanterat pumpen. Och frågan är om det slutade låta, för att den slutade försöka, eller om den kom igång och började rotera när ljudet försvann. Har du garanti kvar är det dags för en reklamation. Annars är det dela pumpen och se om det räcker med en rengöring, som är alternativet... Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Att pumpen har blivit sämre?

Dra ut sladden till pumpen så den inte går och se om det slutar.

Det handlar om 15-20 min men visst klart den kunnat bli sämre.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag höll på att säga, garanterat pumpen. Och frågan är om det slutade låta, för att den slutade försöka, eller om den kom igång och började rotera när ljudet försvann. Har du garanti kvar är det dags för en reklamation. Annars är det dela pumpen och se om det räcker med en rengöring, som är alternativet... Lycka till.
B!

Okej får kolla på detta. Dock tycker jag att det är så underligt för den beter sig inte alls samma nu som innan formateringen, tyvärr har jag precis tagit över datorn så jag vet ej vad tidigare ägare gjort. Innan var det som om att när datorn hade loggat in och alla program startat så slutade ljudet, som om det gick något program i bakgrunden som justerade hastigheten på pumpen. Det blåa ljuset blev även svagare då, det blir det ej nu. Hur som så behövs det göras en rengöring verkar det som. Detta är bara en spekulation men kan det vara så att det låter för att pumpen går för hårt och att tidigare ägare hade ett program som ställde ned effekten, där av blev ljuset svagare?

Permalänk
Avstängd

Både pumpar och fläkt låter så där när dom är keff men i ditt fall lutar det väll åt pump

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av beem:

Detta är bara en spekulation men kan det vara så att det låter för att pumpen går för hårt och att tidigare ägare hade ett program som ställde ned effekten, där av blev ljuset svagare?

Det låter som om impellern sitter fast / går trögt, och magneten studsar när den försöker rotera. Visst är det troligt att det har funnits mjukvara som styrt pumpens uppförande, om ljuset inte längre förändras. Men det är inte lika troligt att det är avsaknaden av mjukvara som är problemet. Men det låter inte som om du har någon garanti att tala om, så plocka av block/pump, gör rent och se efter så att allt roterar fritt. Fyll sen systemet med nytt vatten och glykol.
Har du en möjlighet så skölj genom radiatorn med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Verkar som pumpen är skadad men har du kontrollerat att den får full ström från moderkorts fläkt platsen? Vissa pumpar klickar och stökar vid för låg volt. Testa gå in i bios och maximera det, annars använd speedfan och testa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Pumpen ska inte strypas på nått sätt utan den ska ha 12V hela tiden så den får inte kopplas via nått som ger varvtalsstyrning, se till att den verkligen får 12V eller koppla om den så att den drivs direkt från nätdelen om du är det minsta tveksam om den verkligen får 12V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.