Intel Skylake och 100-serien styrkretsar hittar ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake och 100-serien styrkretsar hittar ut på nätet

Broadwell för stationära datorer blir en halvhjärtad satsning. Istället satsar Intel på att få ut efterträdaren Skylake så snart som möjligt och nu läcker fler detaljer ut på nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

PCI-E 3.0? Har för mig att den skulle få stöd för 4.0?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Hm, så det betyder att jag inte kommer kunna använda mina befintliga DDR3-minnen? (1600MHz, 1,65V, kör dom i 1,5V och 1333MHz)

Skrivet av MakeCoke:

PCI-E 3.0? Har för mig att den skulle få stöd för 4.0?

Nej, 4.0 lär inte komma förrän nästa år, tidigast

Permalänk

Blir nog uppgradering till hösten då.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Innebär stödet för DDR3L att inte mina gamla vanliga DDR3 1,5V funkar? I så fall kör man ju på DDR4 när man uppgraderar, måste ju köpa nytt minne i vilket fall som helst.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hoppas på den fyrkärniga på 65W, då jag är sugen på att testa ett kompakt system nästa gång.

Permalänk

Äntligen dags för stor uppgradering till hösten, så man kan njuta av Star Citizen, Witcher 3 och massa annat smått och gott.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MakeCoke:

PCI-E 3.0? Har för mig att den skulle få stöd för 4.0?

Ryktet säger att det är Skylake-E som får PCIe 4.0. PCIe 4.0 är inte färdigt än. De räknar med att släppa fulla specifikationer i slutet av 2016.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det verkar bli mindre och mindre nyheter i tick-tocken.
Kan det vara så att Intel förbereder sig att släppa stora nyheter i anslutning till AMDs lansering av ZEN nästa år?

Permalänk
Snusfri

Skall bli intressant att se hur pass bra den/de upplåsta i7 K modellerna presterar.

Min underbara 2600K har hängt med ett bra tag nu och det kan bli uppgradering om de presterar betydligt bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli skönt att äntligen uppgradera hela systemet den här gången.. men än så länge ser det fortfarande ut att bli 2016 med skylakes efterföljare + pascal! Ifall grejerna ska räcka ett bra tag.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Datavetare

Väldigt lite officiell information om vad som är nytt i Skylake i form av mikroarkitektur, borde ju komma presentationer från Intel snart kring detta + eventuellt lite läckta benchmarks.

Ska man tro Wikipedia kommer AVX3/AVX512 enbart för Xeon, vilket inte känns helt orimligt då det främst är saker som är vettiga för HPC.

Att stöd för MPX och ADX kommer är officiellt, men är inget som gör något större skillnad i "normala" program.

Jaja, kommer väl information vad det lider. Lite mer nyheter borde man kunna förvänta sig i ett "tock".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer bli helt ny dator under årets mellandagsrea har jag bestämt. Ska bli skönt att äntligen uppgradera från mitt gamla 7970 och intel i5. Ser med spänning fram emot alla nyheter som ska komma under sommaren och hösten.

Permalänk
Medlem

meh ge mig info om skylake-e istället så att vi får något nytt, denna blir ju i stort sett samma som z87 & z97 bara några fler pci-e banor för m2 & sataexpress. Kommer denna ha stöd för erättaren till sataexpress den som är aktuell SFF-8639-anslutningen ? (för mig så får dom gjärna skippa sata & slänga in sas istället eller SFF-8639-anslutningar direkt på moderkortet.(men det blir väl & vänta 2 år till innan skylake-e kommer))

P.S fast för dom flesta så är det ju mellanserien som gäller så för alla dom så är det ju detta som är intressant . Sen ska det bli kul & se om det blir någon större förändring på cpu prestandan med skylake.
Men Styrkrets/ moderkortmässigt så var det väl 2 år sen jag såg någon info om Skylake-e & vad som ska komma där.Kändes som att det först med skylake-e som det var värt att uppgradera från x79 (5520) kretsen.(fast nu bidde det ju x99 för mig kunde inte hålla mig knäpp som man är)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

meh ge mig info om skylake-e istället så att vi får något nytt, denna blir ju i stort sett samma som z87 & z97 bara några fler pci-e banor för m2 & sataexpress. Kommer denna ha stöd för erättaren till sataexpress den som är aktuell SFF-8639-anslutningen ? (för mig så får dom gjärna skippa sata & slänga in sas istället eller SFF-8639-anslutningar direkt på moderkortet.(men det blir väl & vänta 2 år till innan skylake-e kommer))

Ge mig information om kvantdatorer istället, cpuer kommer ju bara att bli snabbare, mer strömsnåla och få fler funktioner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heffaklumpmamma:

Innebär stödet för DDR3L att inte mina gamla vanliga DDR3 1,5V funkar? I så fall kör man ju på DDR4 när man uppgraderar, måste ju köpa nytt minne i vilket fall som helst.

För min del så stannar jag nog på haswell/broadwell isf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ge mig information om kvantdatorer istället, cpuer kommer ju bara att bli snabbare, mer strömsnåla och få fler funktioner

Skickades från m.sweclockers.com

Fast man kan ju hoppas att styrkretsarna utvecklas också även om ," cpuer kommer ju bara att bli snabbare, mer strömsnåla och få fler funktioner "
P.S jag tryckte på gilla knappen på din kommentar

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Kommer bli helt ny dator under årets mellandagsrea har jag bestämt. Ska bli skönt att äntligen uppgradera från mitt gamla 7970 och intel i5. Ser med spänning fram emot alla nyheter som ska komma under sommaren och hösten.

Vilken mellandags rea? Tipsar om titta på annat under mellandagsrean än elektronik. Är så små marginaler så oftast sätter dom högre pris innan jul och går ner till normalpris efter jul.

Köp efter behov/budget vid datorköp. mellandags rea har inte varit något seriöst på 10 år (bara kunder som blir lurade på några få billiga lockvaror):)

Men andra saker kan man hitta billigt som kläder eller högtalare som har bättre marginaler, även hushållsartiklar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Om jag sitter i uppgraderingsplaner inom en par veckor eller så, bör jag då avvakta och vänta in hösten?

Permalänk
Avstängd

Varför har 100-serien styrkretsar kvar den 15 år gamla USB 2?
Varför kör dom inte USB 3 hela vägen istället och slänger bort gamla förlegade USB 2.0?

Varför har den här bara USB 3.0 och inte den nya USB 3.1?

95 W TDP?
Usch, vad högt!
Intel brukar väl aldrig ha så här hög TDP. Det här ett stag bakåt!
Dom brukade vill ligga på 65 W förr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostwood:

Om jag sitter i uppgraderingsplaner inom en par veckor eller så, bör jag då avvakta och vänta in hösten?

Går i exakt samma tankar här

Detta är svårt måste jag erkänna

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har 100-serien styrkretsar kvar den 15 år gamla USB 2?
Varför kör dom inte USB 3 hela vägen istället och slänger bort gamla förlegade USB 2.0?

Varför har den här bara USB 3.0 och inte den nya USB 3.1?

95 W TDP?
Usch, vad högt!
Intel brukar väl aldrig ha så här hög TDP. Det här ett stag bakåt!
Dom brukade vill ligga på 65 W förr...

Vad alla har kort minne då Brukar inte ligga på 65 watt förr utan 95 watt;) sen behöver TDP vara lägre än så? Sen står inte TDP för strömförbrukning utan vad kylaren ska minst klara tror inte I3 drar varken 65 eller 95 watt

Sen är oftast bara TDB bra för oem hur dålig kylare dom kan göra utan att cpu:n trottlar Såg också att det bara är för entusiaster som får 95TDP kylarkravet, så ser inget fel alls.

USB 2.0 behövs bara för allt är inte kompatibelt med 3.0 ens. men hade varit bra om bara varit två portar och resten 3.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det verkar bli mindre och mindre nyheter i tick-tocken.
Kan det vara så att Intel förbereder sig att släppa stora nyheter i anslutning till AMDs lansering av ZEN nästa år?

Intel konkurrerar nog mer med sig själva än AMD. Om de bara brydde sig om konkurrens med AMD hade det väl varit bäst att se till att ZEN är föråldrad redan innan den kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Intel konkurrerar nog mer med sig själva än AMD. Om de bara brydde sig om konkurrens med AMD hade det väl varit bäst att se till att ZEN är föråldrad redan innan den kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

så tänker jag också. de måste göra något som är bra nog för att få folk att uppgradera från sina sb/ib/haswell-processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Intel konkurrerar nog mer med sig själva än AMD. Om de bara brydde sig om konkurrens med AMD hade det väl varit bäst att se till att ZEN är föråldrad redan innan den kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av versions:

så tänker jag också. de måste göra något som är bra nog för att få folk att uppgradera från sina sb/ib/haswell-processorer.

Sen verkar det ju vara vissa fysiska begränsningar att komma över. Därför prestandan inte ökat så mycket efter sandy bridge. Vad jag läst här i forum/nyheter i alla fall:) Men om AMD börjar konkurrera på allvar kanske Intel börjar accelerera prestandan rejält vem vet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Äntligen dags för stor uppgradering till hösten, så man kan njuta av Star Citizen, Witcher 3 och massa annat smått och gott.

Star Citizen till hösten? Det blir nog till att vänta minst en höst till. Witcher 3 kommer om ungefär en månad däremot.

Nästa uppgradering för min del blir minst 6 riktiga kärnor. Klarar mig ett bra tag till, så kanske Skylake-E 2016 någon gång? Eller AMD kanske kommer med något spännande.

Permalänk
Medlem

Finns det något som visar på någon större prestandaförbättring (i spel)?

Överväger en haswell nu när min 2500k-dator strular.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostwood:

Om jag sitter i uppgraderingsplaner inom en par veckor eller så, bör jag då avvakta och vänta in hösten?

Skrivet av Camridge:

Går i exakt samma tankar här

Detta är svårt måste jag erkänna

Om ni ska ha en Intel processor i prestanda segmentet, typ i7 4790K eller i5 4690K, så skulle jag vilja påstå att det är bättre att vänta till hösten på dessa Skylake prollar.
Nackdelen är väl att DDR4 minnet ligger lite högre i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har 100-serien styrkretsar kvar den 15 år gamla USB 2?
Varför kör dom inte USB 3 hela vägen istället och slänger bort gamla förlegade USB 2.0?

Varför har den här bara USB 3.0 och inte den nya USB 3.1?
....
...

Du måste ju ge NSA chansen att häng med med sina USB hacks.

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

PCI-E 3.0? Har för mig att den skulle få stöd för 4.0?

Ja, det trodde jag med. =(