ASRock Z97M OC Formula, bra eller anus?

Permalänk
Medlem

ASRock Z97M OC Formula, bra eller anus?

Sitter och kollar på ASRock Z97M OC Formula och tycker det verkar vara prisvärt med det priset Webhallen säljer det för.

Va inne på att skaffa ett Asus kort egentligen men då Asrocken har det jag är ute efter så som mATX, z97 och stöd för M.2 så har jag nu blivit lite osäker på vad man borde köpa.

Någon som har någon åsikt?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett, fast i fullstor modell, utan M. Det är det bästa Z97-kortet jag har. Dock använder jag det till lite extremare överklockning, så är inte säkert att det passar dina behov lika bra. Har kört en del minnesklock på mitt kort och allt bara funkar. Till skillnad från Gigabyte Z97 SOC Force. Det är också ett bra kort, framförallt till 3d-benchmark, men lite sämre vad gäller minnesklock. Har även ett Z97 Xpower från MSI och det är skitkasst, dock verkar det halvdefekt så kanske inte ska vara allt för hård mot MSI än.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Asrock Extreme 6 och är supernöjd!

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Jag har precis köpt ett, fast i fullstor modell, utan M. Det är det bästa Z97-kortet jag har. Dock använder jag det till lite extremare överklockning, så är inte säkert att det passar dina behov lika bra. Har kört en del minnesklock på mitt kort och allt bara funkar. Till skillnad från Gigabyte Z97 SOC Force. Det är också ett bra kort, framförallt till 3d-benchmark, men lite sämre vad gäller minnesklock. Har även ett Z97 Xpower från MSI och det är skitkasst, dock verkar det halvdefekt så kanske inte ska vara allt för hård mot MSI än.

Ja extremare överklockning kommer jag nog inte att syssla så mycket med, det jag fastnade lite för var att det på deras hemsida skrivs om extra stora heatsinks tillsammans med dom andra krav jag har.

Det påstås ju att Asus har bäst styrning av fläktar har jag hört, hur står sig detta gällande fläktstyrning?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ja extremare överklockning kommer jag nog inte att syssla så mycket med, det jag fastnade lite för var att det på deras hemsida skrivs om extra stora heatsinks tillsammans med dom andra krav jag har.

Det påstås ju att Asus har bäst styrning av fläktar har jag hört, hur står sig detta gällande fläktstyrning?

Fläktstyrningsprogrmmet till mitt Asrock Z87M är ok är väl det bästa jag kan kan säga, har grundfunktionerna.
Programmet på mitt förra moderkort Asus Gryphon Z87 var verkligen toppen då man kunde sätta vilka zoner på moderkortet som fläktarna skulle reagera på och mycket annat.

Om avancerad fläktstyrning är ett måste så rekommenderar jag att du kör på Asus.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

Behöver man inte fläktkurvor om man vill överklocka? Fattar liksom inte varför andra verkar spara in på den funktionen och kör något halvdant till skillnad från asus

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Jag har haft Asus Maximus Z97 Hero ett tag nu. Och den funkar kanon. Men har fått för mig att testa att köra med 3X290 grafikkort och valde då med lite skräck att gå från Asus till Asrock Z97 extreme 9. Men jag kan meddela att det en så länge har varit ett lyckat val och jag är nöjd.

Jag kör Asrock brädan tillsammans med en 4790k i 4.9Ghz och det funkar ubber bra.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Men hur pass oavancerad är fläktstyrningen på ASRock då, om jag fattat det rätt så ska man ju kunna på Asus ställa in vilka fläktar som ska gå vid olika temperaturer ochhur snabbt dom ska snurra då.

Vad kan man göra på ASRock, styrs alla fläktar bara som en stor klump eller hur funkar det?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Men hur pass oavancerad är fläktstyrningen på ASRock då, om jag fattat det rätt så ska man ju kunna på Asus ställa in vilka fläktar som ska gå vid olika temperaturer ochhur snabbt dom ska snurra då.

Vad kan man göra på ASRock, styrs alla fläktar bara som en stor klump eller hur funkar det?

På mitt asrock har jag möjlighet att ställa kurvor på de enskilda fläktportarna, CPU/CHASSI1/CHASSI2/CHASSI3/CHASSI4. Tycker det funkar över förväntan.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk

Och jag kör med separata fläktkontroller så jag har inte tittat på hur det funkar på min Asrock bräda.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

På mitt asrock har jag möjlighet att ställa kurvor på de enskilda fläktportarna, CPU/CHASSI1/CHASSI2/CHASSI3/CHASSI4. Tycker det funkar över förväntan.

Men då låter det ju som att det inte är allt för oavancerat i alla fall, någon som då kan förklara för en novis vad som gör Asus så mycket bättre.

Skrivet av Gunner357:

Och jag kör med separata fläktkontroller så jag har inte tittat på hur det funkar på min Asrock bräda.

Separat fläktkontroll känns inte som ett val på grund av chassi val

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ursäkta hhjärnsläpp, kollade på asrocks hemsida och det stod 2 x Chassis Fan Connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin). Innebär det att jag bara kan använda 2 fläktar i chassi?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Står det så så är det så men du kan nog köra med en fan split kabel på de kontakterna så att du kan ha typ 2st fläktar per kontakt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Fick ett lite kryptiskt svar från Webhallen som går att tolka som att detta kort är på väg ut ur sortimentet.

Vet helt ärligt vad för moderkort man ska välja/ha *suck*

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB