Permalänk

960 lämplig för mig?

Ja hallå alla,

Det är så att jag behöver vara väldigt mån om vad min utrustning kostar för mig, så därför undrar jag om det är värt att köpa ett https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-960-gaming-2gb/834848 till min processor som är en i5 4440 haswell?
Jag vill ju inte helst köpa overkill gpu om cpu flaskar

Permalänk
Medlem

Din processor kommer inte att flaska Tror t.o.m. att ett 980 skulle inte flaskas av din CPU!

Dock tycker jag att priset är lite väl saftigt för prestandan som det kortet ger. Kolla gärna in istället t.ex. AMD R9 280X som brukar ligga på runt samma pris. Och nej det kortet kommer inte heller att flaskas av din CPU

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Annars har du detta: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
Tystare, svalare, drar mindre ström och har modernare teknik. Dessutom, om du inte använder shadowplay kan du avinstallera nvidia experience of få upp mot 5% mer prestanda. Har själv en i5 4570s.
http://www.guru3d.com/news-story/improve-geforce-gtx-series-p...

2gb minne är inga problem om du bara spelar i 1080p.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

OK nice

Om rött eller grönt lag så handlar det mest om energi förbrukning med och då verkar just 960 vara ett bra val
Det är ju inte bara inköpet som kostar utan även driften.

Skrivet av Icte:

Din processor kommer inte att flaska Tror t.o.m. att ett 980 skulle inte flaskas av din CPU!

Dock tycker jag att priset är lite väl saftigt för prestandan som det kortet ger. Kolla gärna in istället t.ex. AMD R9 280X som brukar ligga på runt samma pris. Och nej det kortet kommer inte heller att flaskas av din CPU

Permalänk
Medlem

Eller köper du ett AMD 280 kort för 1790kr som är snabbare och har mer minne än 960, och att ha mer än 2gb är att rekommendera till kommande spel:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Här kan du se hur 280 presterar jämfört med 960:

Dold text

Och som sagts innan så flaskar inte din cpu ens på de grymmaste korten som finns i dagsläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Annars har du detta: [url]

2gb minne är inga problem om du bara spelar i 1080p.

Nu har jag inte testat gta v med ett 2gb kort men i inställningarna går mätarn över 2gb för mig i alla fall. Jag kör i 1080p så tror inte 2gb kommer räcka länge i framtida spel även om man kör 1080 i alla fall inte utan sänkta inställningar. Är 4gb varianten av 960 mycket dyrare?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tackar!

Det kortet ser ju onekligen godare ut i prestanda och krona
Och 1080p är det ju som gäller för min del, har ju dock flera skärmar men spelar gör jag bara på en.

Toppen!

Skrivet av magma86:

Annars har du detta: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
Tystare, svalare, drar mindre ström och har modernare teknik. Dessutom, om du inte använder shadowplay kan du avinstallera nvidia experience of få upp mot 5% mer prestanda. Har själv en i5 4570s.
http://www.guru3d.com/news-story/improve-geforce-gtx-series-p...

2gb minne är inga problem om du bara spelar i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har jag inte testat gta v med ett 2gb kort men i inställningarna går mätarn över 2gb för mig i alla fall. Jag kör i 1080p så tror inte 2gb kommer räcka länge i framtida spel även om man kör 1080 i alla fall inte utan sänkta inställningar. Är 4gb varianten av 960 mycket dyrare?

Nej, inte jag heller. Mycket beror på vilka spel du spelar, inställningar osv. Men tydligen ska det inte vara några problem: http://www.gamersnexus.net/game-bench/1905-gta-v-pc-fps-bench... om man inte slår på massor av kantutjämning och sånt. Vill TS köra med mycket kantutjämning så håller jag med om att ta ett 280, 280x eller 290.

Ja, 4gb varianterna är dyrare och helt onödiga imo.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjornmelin:

Tackar!

Det kortet ser ju onekligen godare ut i prestanda och krona
Och 1080p är det ju som gäller för min del, har ju dock flera skärmar men spelar gör jag bara på en.

Toppen!

Kolla först vilka spel du kör. 280 och 280x har ju mer fördel i spel som äter mycket vram och om du ska spela med mycket kantutjämning osv.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Yes, onekligen väldigt dugligt

Tyvärr är det just effekt åtgången det faller på för min del, då jag sitter på ett nätagg på 500w just nu och vill helst inte köpa nytt.

Skrivet av stimpen:

Eller köper du ett AMD 280 kort för 1790kr som är snabbare och har mer minne än 960, och att ha mer än 2gb är att rekommendera till kommande spel:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Här kan du se hur 280 presterar jämfört med 960:

Och som sagts innan så flaskar inte din cpu ens på de grymmaste korten som finns i dagsläget.

Permalänk

Såklart, men det som vore till min fördel är ju att jag inte är jätte prestanda tokig och nackdelen är väl att 4Gb versionen kostar 5-600kr mer ?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har jag inte testat gta v med ett 2gb kort men i inställningarna går mätarn över 2gb för mig i alla fall. Jag kör i 1080p så tror inte 2gb kommer räcka länge i framtida spel även om man kör 1080 i alla fall inte utan sänkta inställningar. Är 4gb varianten av 960 mycket dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjornmelin:

Yes, onekligen väldigt dugligt

Tyvärr är det just effekt åtgången det faller på för min del, då jag sitter på ett nätagg på 500w just nu och vill helst inte köpa nytt.

Du kan lugnt köra ett 280 med ditt 500w agg. Sweclockers testsystem tar ca 350w max med ett 280 och de kör en överklockad monster i7-4960X @ 4,4ghz processor som är riktigt strömslukande:

Dold text

Gissar du inte ens kommer över 300w med ditt system och ett 280.
280 ser ut att ta 5-40w max mer än ett 770 som är ett vanligt kort och det är helt normal strömförbrukning så ingen konstigt eller speciellt högt.

280 är snabbare, billigare och du får 3gb minne, the sweet spot. 2gb är för lite idag och att köpa ett 960 med 4gb är pissedyrt och troligtvis kan gpun inte ens utnyttja 4gb.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Ja, beslutsångesten blir ju ganska total
Säg att jag väljer 280 korten, hur kommer den istället lägre klockfrekvensen te sig i längden tror du/ni?

Skrivet av stimpen:

Du kan lugnt köra ett 280 med ditt 500w agg. Sweclockers testsystem tar ca 350w max med ett 280 och de kör en överklockad monster i7-4960X @ 4,4ghz processor som är riktigt strömslukande:

Gissar du inte kommer över 300w ens med ditt system och ett 280.
280 ser ut att ta 5-40w max mer än ett 770 som är ett vanligt kort och det är helt normal strömförbrukning så ingen konstigt eller speciellt högt.

280 är snabbare, billigare och du får 3gb minne, the sweet spot. 2gb är för lite idag och att köpa ett 960 med 4gb är pissedyrt och troligtvis kan gpun inte ens utnyttja 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjornmelin:

Ja, beslutsångesten blir ju ganska total
Säg att jag väljer 280 korten, hur kommer den istället lägre klockfrekvensen te sig i längden tror du/ni?

Klockfrekvensen på grafikprocessorn? Den kan man inte jämföra mellan olika sorters kort.
Du kan jämföra frekvensen på samma processor, typ alla 280 med varandra men du kan inte jämföra ett 280 och ett 960.

Kolla ett 960 och ett 980 de har typ samma frekvens men prestandan skiljer grymt mycket. Det är inte frekvensen det hänger på utan själva processor arkitekturen.
Så när du kollar frekvens så är det bara användbart när du jämför 960 med andra 960 eller 280 med andra 280 etc.
Och även frekvensskillnaden mellan olika säg 960 kort som asus, msi etc spelar knappt någon roll i spel. Är så små skillnader.

Så klockfrekvensen är orelevant mellan olika sorters GPU, relevant är hur GPUn presterar i spel och det ser du i swecklockers prestandindex jag postade innan.

Annars skulle man kunna säga att ett topp AMD 290X skulle vara lika snabbt som ett instegskort 750 ti för de har ungeför samma klockfrekvens, 750 ti har till och med högre :
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Iaf klockfrekvensen spelar ingen roll i jämföresler som vi pratar om här och har ingen påverkan hur kortet presterar i framtiden. Är det bättre så är det det både idag och i framtiden och det oberoende av frekvensen

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av torbjornmelin:

Ja hallå alla,

Det är så att jag behöver vara väldigt mån om vad min utrustning kostar för mig, så därför undrar jag om det är värt att köpa ett https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-960-gaming-2gb/834848 till min processor som är en i5 4440 haswell?
Jag vill ju inte helst köpa overkill gpu om cpu flaskar

kör med specs nedan, kör många inställningar på ultra i Hardline, fungerar klockrent i Final Fantasy A realm reborn, 70+ fps i Tomb Raider med höga settings där med. toknöjd

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Fördelen med 960 är ju strömförbrukningen och fläktarna stängs av vid vila. Tror man får också något spel (Witcher 3/GTA V på köpet. Skillnaden i prestanda är väldigt liten så länge det gäller fabriksöverklockade modeller.

Permalänk

Yes, jag är med

Ordnade under tiden här en signatur på mitt system som jag inte hade innan, (är en lurker som kommit till ytan) :P.

Skrivet av stimpen:

Klockfrekvensen på grafikprocessorn? Den kan man inte jämföra mellan olika sorters kort.
Du kan jämföra samma processor typ alla 280 med varandra men du kan inte jämföra ett 280 och ett 960.

Kolla ett 960 och ett 980 de har typ samma frekvens men prestandan skiljer grymt mycket. Det är inte frekvensen det hänger på utan själva processor arkitekturen.
Så när du kollar frekvens så är det bara användbart när du jämför 960 med andra 960 eller 280 med andra 280 etc.
Och även frekvensskillnaden mellan olika säg 960 kort som asus, msi etc spelar knappt någon roll i spel. Är så små skillnader.

Så klockfrekvensen är orelevant mellan olika sorters GPU, relevant är hur GPUn presterar i spel och det ser du i swecklockers prestandindex jag postade innan.

Annars skulle man kunna säga att ett topp AMD 290X skulle vara lika snabbt som ett instegskort 750 ti för de har ungeför samma klockfrekvens, 750 ti har till och med högre :
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Iaf klockfrekvensen spelar ingen roll i jämföresler som vi pratar om här och har ingen påverkan hur kortet presterar i framtiden. Är det bättre så är det oberoende av frekvensen

Permalänk

Japp, det det handlar om är vart jag lägger ribban dock, får återkomma på det

Skrivet av truedesire:

kör med specs nedan, kör många inställningar på ultra i Hardline, fungerar klockrent i Final Fantasy A realm reborn, 70+ fps i Tomb Raider med höga settings där med. toknöjd

Permalänk

Ja, detta! Dock har jag en htpc så Decibel spelar inte så mkt roll, däremot elräkningen som sagt. Och "gratis" spel är ju inte fel, men jag tror man ska vara försiktig med kampanjer om det är främst hårdvaran man är ute efter?!

Skrivet av Superlight:

Fördelen med 960 är ju strömförbrukningen och fläktarna stängs av vid vila. Tror man får också något spel (Witcher 3/GTA V på köpet. Skillnaden i prestanda är väldigt liten så länge det gäller fabriksöverklockade modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjornmelin:

Ja, detta! Dock har jag en htpc så Decibel spelar inte så mkt roll, däremot elräkningen som sagt. Och "gratis" spel är ju inte fel, men jag tror man ska vara försiktig med kampanjer om det är främst hårdvaran man är ute efter?!

960 tar mindre ström än 280, inget snack om saken. Men som du såg i effekttabellen jag postade så tar 280 effekt som ett vanligt kort, dvs ingen onormalt hög förbrukning så hade nog inte hakat upp mig på det, hade nog prioriterat att få mer än 2gb idag och få ett snabbare kort.

Att fläktarna stänger av sig i idle är ju en trevlig funktion på 960. Men jag har fortfarande inte haft ett kort där jag hört fläktarna i idle.

Sen att man får witcher 3 är inte hela världen. Sett att witcher 3 koder säljs för 250kr här på sweclockers marknad. Så du kan köpa ett 280 och sen köpa witcher 3 koden här och i slutändan blir det samma pris som för 960 och då har du ett kort som har minne som klarar framtida spel och är snabbare än ett 960.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjornmelin:

Ja, detta! Dock har jag en htpc så Decibel spelar inte så mkt roll, däremot elräkningen som sagt. Och "gratis" spel är ju inte fel, men jag tror man ska vara försiktig med kampanjer om det är främst hårdvaran man är ute efter?!

Elräkningen behöver du inte oroa dig för. Låt oss anta att ett 280 drar ca 75 W mer än ett 960 när du spelar.

Spelar du då i snitt 4 timmar per dag kommer du förbruka ca 110 kWh mer per år med ett 280, dvs 100-150:- mer i elkostnad på ett år. Sett till hur mycket mer prestanda du får, samt att 280 är billigare i inköpspris, tycker jag inte det är något snack om saken om att det är värt det.

Permalänk
Medlem

Kör 280 bättre kort på alla sätt och vis.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Netonnet har ett XFX 280X för 2290:-

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

~15% bättre än ett 280.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Netonnet har ett XFX 280X för 2290:-

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

~15% bättre än ett 280.

Bra hittat.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Tackar så mycket för all input! Det blir å testa ett 280 nu då istället för ett 960 som jag tänkte först