Ta bort ALLT i datorn

Permalänk
Medlem

Ta bort ALLT i datorn

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp här.
Jag har googlat runt fram och tillbaka i flera dagar nu men jag kan inte hitta någon lösning.

Det som jag behöver hjälp med är att hur katten jag ska göra för att ta bort allting permanent från datorn. Jag kan ju säga att jag inte är så haj på datorer!

Alla program som jag har hittat kan bara formatera en del men inte hårddisken som windows är på......

Om någon kunnig skulle kunna tipsa mig om något bra och enkelt program som kan ta bort precis allt från datorn?

Jag önskar ett program som jag laddar hem, sedan antingen öppnar det direkt i Windows eller alternativt om jag bränner över det på en skiva?

För att vara överdrivet tydlig med vad jag menar så vill jag ha ett program som man exempelvis bränt över till en skiva, lägger i skivan, startar om datan och då börjar den att radera precis allt inklusive Windows.

Finns det någonting sådant eller kan ni hjälpa mig med något annat sätt att gå tillväga?

Jag har Windows 7 Ultimate om det har betydelse.

Vore väldigt tacksam för hjälp.

Med vänligaste hälsningar från Adde

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vill tömma disken och sen installera ny version av windows. Det du gör är att du stoppar in en cd eller usb med windows på, startar installationen etc! Under installationen så kan du välja att göra en anpassad installation. Då bör diskarna du har i datorn komma upp. Välj den disk du vill formatera och klicka på alternativ(eller vad det nu står) och du får då möjligheten av formatera hårddisken och tömma allt.
Ska du inte installera om windows så kan du avbryta installationen efter det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stoppa i windows skivan i datorn, boota med dvd och formatera hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.
Ja det stämmer, jag har köpt en begangnad dator så jag vill få bort allt gammalt.
Men om man gör en sådan "vanlig" formatering, försvinner allt då permanent?
Vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_84:

Tack för ditt svar.
Ja det stämmer, jag har köpt en begangnad dator så jag vill få bort allt gammalt.
Men om man gör en sådan "vanlig" formatering, försvinner allt då permanent?
Vänliga hälsningar

Japp allting försvinner och hårddisken blir helt tom!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_84:

Tack för ditt svar.
Ja det stämmer, jag har köpt en begangnad dator så jag vill få bort allt gammalt.
Men om man gör en sådan "vanlig" formatering, försvinner allt då permanent?
Vänliga hälsningar

Skrivet av Chippen2188:

Japp allting försvinner och hårddisken blir helt tom!

Försvinner gör det då egentligen inte förrän det skrivs över. Men det kanske duger i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket!

Permalänk
Medlem

vad menas med skrivs över?
vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

Ta bort allt från datorn med olika verktyg:

http://www.pcworld.com/article/261702/how_to_securely_erase_y...

PartedMagic live cd är precis det du efterlyser, ett program du laddar ner, bränner till en skiva, startar datorn och väljer att boota från cd och sen är det ett rätt vänligt grafiskt gränssnitt som låter dig radera allt på vilken disk som helst. Använd med försiktighet om du har flera diskar i datorn och alla inte ska raderas

Permalänk
Rekordmedlem

Om du bara vill tömma disken för att kunna använda den så räcker det med en formatering, att använda "raderingsprogram" är bara för att förhindra att data kan återskapas och det är inte det du verkar vara ute efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_84:

vad menas med skrivs över?
vänliga hälsningar

Alltså att du lägger något annat på disken.

Om man vill att saker som legat på disken ska vara borta för alltid och omöjliga att få tillbaka så räcker det inte att formatera.
Men om du formaterar disken så kan du använda allt utrymme till vad du vill, så jag antar att det duger för dig.
Om du tänkt sälja en hårddisk som det legat känslig information på så hade du nog inte nöjt dig med en formatering, men eftersom du är köparen i det här fallet så antar jag att det är lugnt.

edit: Precis som mrqaffe hann skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_84:

vad menas med skrivs över?
vänliga hälsningar

För att ta bort informationen fysiskt från en hårddisk måste ettor/nollor skrivas över med annat. Annars finns den ursprungliga informationen kvar även om filreferenserna är borta. Liknelse:
Formatering/ta bort partition/radera fil: Du slänger pärmen som har index över allt i ett arkiv. I arkivet finns fortfarande sakerna kvar. Detta kan tas fram med specialprogram. Utrymmet ser dock ut på pappret att vara tomt och går därför att lagra nya saker på.
Överskrivning: Om du däremot går in och tar bort allt i arkivet (skriver över HDD) finns det inget kvar att hämta.

Skrivet av runeman:

Ta bort allt från datorn med olika verktyg:

http://www.pcworld.com/article/261702/how_to_securely_erase_y...

PartedMagic live cd är precis det du efterlyser, ett program du laddar ner, bränner till en skiva, startar datorn och väljer att boota från cd och sen är det ett rätt vänligt grafiskt gränssnitt som låter dig radera allt på vilken disk som helst. Använd med försiktighet om du har flera diskar i datorn och alla inte ska raderas

Här finns det ett program som gör just detta. En enda överskrivning med slumpmässiga tal räcker. Det tar i snitt någon timme att utföra. Ett program som klarar av det snabbt på någon minut eller kortare har inte gjort en överskrivning. Det är inte möjligt helt enkelt (om du inte har någon super-duper-access PCIe-disk som dessutom inte är särskilt stor, men här skulle processorn få problem att hänga med).

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Om du bara vill göra en ny och helt ren Windows 7 installation så kan du göra som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

För att förtydliga mig själv.

Om du har känslig information på disken som du vill göra dig av med:

Skrivet av runeman:

Ta bort allt från datorn med olika verktyg:

http://www.pcworld.com/article/261702/how_to_securely_erase_y...

PartedMagic live cd är precis det du efterlyser, ett program du laddar ner, bränner till en skiva, startar datorn och väljer att boota från cd och sen är det ett rätt vänligt grafiskt gränssnitt som låter dig radera allt på vilken disk som helst. Använd med försiktighet om du har flera diskar i datorn och alla inte ska raderas

Om innehållet är obetydligt och du bara vill åt utrymmet till annat:

Skrivet av janee:

Om du bara vill göra en ny och helt ren Windows 7 installation så kan du göra som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Nej, formatering tar aldrig bort allt permanent, formatering skriver in en ny tom MFT, allt som inte skrivs över ligger kvar.

Active@Killdisk skriver över, dock ej användbart för systempartitionen, så klart...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adde_84:

Vill du bara få en ren installation utan en massa gamla filer som ligger och skräpar så räcker det med en vanlig formatering som man automatiskt utför när man installerar om Windows. Datan på hårddisken finns kvar men markeras bara som borttagen vilket gör att datorn med säkerhet kan skriva över datan när det behövs, precis som andra har sagt.

Har du känslig information på hårddisken som du vill radera så bör man göra en "nollnig" av hårddisken, d.v.s. du skriver en nolla på varje enskilt block på hela hårddisken. Detta kan ta ett tag beroende på diskens storlek.

Skrivet av runeman:

Ta bort allt från datorn med olika verktyg:

http://www.pcworld.com/article/261702/how_to_securely_erase_y...

PartedMagic live cd är precis det du efterlyser, ett program du laddar ner, bränner till en skiva, startar datorn och väljer att boota från cd och sen är det ett rätt vänligt grafiskt gränssnitt som låter dig radera allt på vilken disk som helst. Använd med försiktighet om du har flera diskar i datorn och alla inte ska raderas

Ifall man kan stoppa hårddisken i en annan dator så fungerar Windows egna verktyg bra också.
OBS! Var VÄLDIGT noga så att välja rätt disk!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."