Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EU-domstol: Skype får inte heta Skype

Permalänk
Melding Plague

EU-domstol: Skype får inte heta Skype

British Sky Broadcasting Group får åter rätt mot Microsoft när EU-domstolen avfärdar en överklagan gällande Skype, vars namn och logotyp sägs vara för likt det brittiska mediebolagets.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka pajaser...

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Nästa mål: Skyrim.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nästa mål: Skyrim.

Följt av SkyNet och sedan skysås.

Usch vad sådant här är larvigt. Samma visa som när King gav sig på The Banner Saga eller Bethesda på Scrolls. Trams!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om Sky så för mig låter det konstigt. I vissa andra länder så kanske detta var väntat?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Detta var väl att ta i...?

Permalänk

Det är jö så fruktansvärt (no pun intended..apple) att ett företag kan få copyright på en stavelse. Skype får väll byta namn till onepe nu då..

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Men suck... vem tror på allvar att Skype har något med Sky att göra? Idiotiskt slöseri med tid och pengar att driva denna process. Lägg ned.

Om båda hette Sky så vore det en annan sak, men fortfarande tveksamt eftersom det rör sig om två fullständigt olika saker.

Eller har Sky tänkt starta en kommunikationstjänst som de tänkt kalla Skype?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Skype är väl om något det större varumärket så det kommer bara att bli förvirrande för folk om de tvingas byta. Kommer fortfarande säga Skype dock, lär inte vara lätt att ändra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Det är bäst att Microsoft byter, för logotyperna är extremt lika:
Sky-logo

Skype-logo

/Set sarcasm = off

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skäggig legend

Vad fasiken är Sky? (var tvungen att googla). Jag har heller aldrig varit med om att någon kallar Skype för Sky utan bara Skype. holy poop.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vad fasiken är Sky?

Gammalt tv-bolag. Minns att vi hade någon Sky-kanal när vi fick kabel-tv indraget 1987.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jösses!
Varesig namn eller logotyp är det minsta lika.!?
Här undrar man hur rättsäkra EU-domstolarna egentligen är? Det luktar lobbyism och korruption.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

Det är jö så fruktansvärt (no pun intended..apple) att ett företag kan få copyright på en stavelse. Skype får väll byta namn till onepe nu då..

Haha tänkte exakt samma sak!

Permalänk
Medlem

Det var nog den värsta "man kan missta sig"-stämmningen någonsin i mina ögon.

När smartphones var nya kunde man i alla fall förstå lite hur Apple resonerade när stämmningarna flög mot Galaxy för utseende. Men jag har aldrig aldrig aldrig någonsin ens varit nära att missta Sky för Skype. Tanken har aldrig passerat huvudet.

Permalänk
Medlem

Jäkligt larvigt. Sky är ju bara ett ord som ett företag valt att använda som sitt företagsnamn. Å andra sidan tycker jag ändå att turerna kring Scrolls och The Banner Saga var ännu löjligare. Det var ju ännu mer långsökt att folk skulle förväxla

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Verkar fånigt om ingenting någonstans ska få börja med bokstäverna "sky". Så svårt är det väl inte att skilja på Skype, Sky Broadcasting, Skyrim, Skyfall, Slytteltrafik osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag tror de syftar på andra sky logor som tex:

eller:

De innehåller ju också moln. *shock*

Permalänk
Medlem

Är dom inte i helt olika brancher? Hade förstått om Skype var en tidning men när det handlar om VOIP vs mediebolag så är det bara trams att ta det till EU-domstol om namnet.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Saken var tydligen den att skypes moln formade logotyp bakom texten kunde skapa associationer till himmelen för att moln är i himmelen == sky så dumt att man mår illa. Har nog alldrig tänkt att sky i skype har något med sky å göra. Har nog snarare tänkt "Skajp" bara något kul ord. Typ

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Inaktiv

Ord borde inte gå att varumärkesskyddat hur som helst, speciellt när det handlar om vanliga ord på endast tre tecken. Jag hoppas MS krossar Sky, sanslöst löjligt när Sky berör så pass liten del av EU dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Fast den andra bilden tillhör faktiskt en tysk snabbköpskedja
http://www.designtagebuch.de/sky-supermarkt-mit-neuem-logo/

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Fast den andra bilden tillhör faktiskt en tysk snabbköpskedja
http://www.designtagebuch.de/sky-supermarkt-mit-neuem-logo/

Så då borde alltså Skype betala till dem också för att få använda namnet.

Permalänk
Medlem

Patetiskt. Aja, Microsoft får väl komma på något förnuftigt namn. Atmospherepe kanske?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Joel_Sthlm:

Det är jö så fruktansvärt (no pun intended..apple) att ett företag kan få copyright på en stavelse. Skype får väll byta namn till onepe nu då..

"skajpa" blir "wannpa"?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jaha vart är vi på väg egentligen?
Snart får man väl inte heta petter-niklas för att nån annan har förtur på namnet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bah, har ju varit en lång process och den är inte slut än. Det kommer överklagas till nästa instans.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Det känns som om EU borde ha viktigare saker att pyssla med än varumärkesnamn. Men Microsoft klagar säkert inte. Tvisterna med Sky om Skydrive och nu Skype har gett fin gratisreklam åt båda tjänsterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

...jag går och lägger mig igen.

Permalänk

Ja vafan! Borde va smidigare för Microsoft att bara köpa upp sky.. ^^